Niveau koelvloeistof

michiel34a

MF veteraan
10 feb 2006
8.713
0
Even kort een vraagje.. het niveau van mijn koelvloeistof is inmiddels net beneden minimum. Nu was ik even langs de motorzaak maar natuurlijk ging die net een halfuur eerder dicht dan ik dacht dus.. te laat.

Aangezien de lucht helder is en het zonnetje schijnt had ik nog wel zin om even een stukje te rijden met de Pasen en de motorzaken zijn nu natuurlijk dicht. B|

Wat ik me dus af vraag is of het schade kan opleveren als ik met iets te weinig koelvloeistof rij. Had zelf het idee dat als de temperatuur maar niet al teveel oploopt dit wel kan maar klopt dit ook???
 
Zoek even een groter benzinepomp op, zo 1 waar je ook broodjes kunt kopen aan de snelweg, daar kun je zeker koelvloeistof kopen, en bij de meeste kleine bemande ook wel.

GEEN GEWOON WATER BIJVULLEN
 
Ja meestal hebben ze alleen koelvloeistof voor auto's. Motoren gebruiken zover ik weet speciale koelvloeistof omdat het blok van andere metalen is gemaakt. Die van auto's kan je blok aantasten. Maar water bijvullen kan zo ie zo geen kwaad... vroeg me alleen af of het ook schade kan veroorzaken aan je blok of dat je temperatuur alleen sneller oploopt. Bedankt voor de reacties in elk geval!!
 
Ja meestal hebben ze alleen koelvloeistof voor auto's. Motoren gebruiken zover ik weet speciale koelvloeistof omdat het blok van andere metalen is gemaakt. Die van auto's kan je blok aantasten. Maar water bijvullen kan zo ie zo geen kwaad... vroeg me alleen af of het ook schade kan veroorzaken aan je blok of dat je temperatuur alleen sneller oploopt. Bedankt voor de reacties in elk geval!!
Voor zover ik weet heb je geen speciale motor-vloeistof nodig. Meer en meer (sportieve) autos hebben immers ook lichtmetalen motordelen. Let wel op aanbevolen wissel-intervallen, sommige moeten elke 2 jaar worden vervangen, andere iedere 5 jaar en sommige zijn zelfs "onbeperkt" bruikbaar. Koelvloeistof wordt vaak geconcentreerd en is bedoeld om met water te worden verdund; de additieven zorgen er wel voor dat kalk in het water geneutraliseerd wordt. Onverdunde koelvloeistof koelt vaak juist minder goed (behalve natuurlijk als het een kant-en-klare vloeistof is). Ik zou gewoon langs een tankstation gaan, of, wanneer het niveau niet al te ver is gedaald gewoon er mee rijden tot de winkels weer open zijn (wel controleren of het systeem niet ergens lekt).
 
Ja meestal hebben ze alleen koelvloeistof voor auto's. Motoren gebruiken zover ik weet speciale koelvloeistof omdat het blok van andere metalen is gemaakt. Die van auto's kan je blok aantasten. Maar water bijvullen kan zo ie zo geen kwaad... vroeg me alleen af of het ook schade kan veroorzaken aan je blok of dat je temperatuur alleen sneller oploopt. Bedankt voor de reacties in elk geval!!


BS, een darm van me koelvloeistof is er eens afgeschoten, bij de (officiele) dealer heb ik gewoon koelvloeistof gevraag, stond ook gewoon op voor autokoelvloeistofcircuits (wat een woord), dus kan er wel tegen hoor

btw: koelvloeistof moet je niet verdunnen

als je moet verdunnen dan is het wel (liefst) kalkvrij water en antivries
 
Na een tijdje zoeken dit topic gevonden...

koelvloeistof van de auto ook in de motor?

Had ik ook wel even iets eerder naar kunnen zoeken.. |(

Ga dus maar gewoon speciale halen van de dealer of in elk geval waar ook opstaat dat het voor motoren geschikt is (had laatst bij de pomp ook een bus in handen waar op stond dat het voor auto's, vrachtwagens en trucks geschikt was, niet voor motoren dus). Heeft volgens mij met silikaat en silikaat vrije koelvloeistoffen te maken waarvan 1 inderdaad bepaalde legeringen in het blok kan aantasten maar dat weet ik niet zeker.

In de tussentijd vul ik hem morgen wel even bij met gedestileerd water tot net boven minimum, kan ik morgen in elk geval zorgeloos een stukkie rijden. Dan laat ik jullie nog wel even weten wat de dealer ervan zegt of het tegenwoordig nog wat uitmaakt. Wil er zo ie zo toch nieuwe in omdat ik niet weet hoe lang deze er nu in zit.
 
Je kan beter geen kraanwater hebruiken, ivm kalk,chloor enz enz.
Gedes water is beter.

Waar heb je gepeild?
Als je bij je expansievaatje hebt gepeilt maakt het niks uit als die wat te laag staat.
Dit geeft niet je waterpeil aan, peilen MOET je doen in je radiateur.
 
Zit bij mijn expansievat gewoon een min - max streepje. Deze zit terhoogte van de tank. Staat nu dus net beneden minimale niveau. Mijn oorspronkelijke vraag was dus of het schadelijk is hier een dagje mee door te rijden... als je temperatuur niet te hoog wordt is er toch niks aan de hand of wel??

En bij die geconsentreerde koelvloeistoffen vul je het zover ik weet ook bij met gedestileerd water of ligt dat aan mij? :?
 
Zit bij mijn expansievat gewoon een min - max streepje. Deze zit terhoogte van de tank. Staat nu dus net beneden minimale niveau. Mijn oorspronkelijke vraag was dus of het schadelijk is hier een dagje mee door te rijden... als je temperatuur niet te hoog wordt is er toch niks aan de hand of wel??

En bij die geconsentreerde koelvloeistoffen vul je het zover ik weet ook bij met gedestileerd water of ligt dat aan mij? :?


Kijk nog eens naar je expansievat als je motor warm is, ik denk dat ie dan boven het minimum streepje zit omdat koelvloeistof uitzet als het warm wordt!

En anders haal je morgen bij de benzinepomp toch gewoon kant&klare aluminium vriendelijke koelvloeistof dan weet je zeker dat het goed. ;)

ik heb in mijn koelsysteem nog nooit gedestileerd water gegooid maar ik heb ook natuurlijk gewoon "kant&klare koelvloeistof van de dealer in de schuur liggen. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan