Niveau??? WK superbike

BurgerKing

MF veteraan
20 okt 2002
9.780
5.259
Dit weekend is er zowel voor het WSB als voor het AMA superbike kampioenschap een race op Laguna Seca.
Mooie gelegenheid om eens te vergelijken, meerijden door de AMA boys kan niet ivm met de fantastische regelementen van het WSB.

Bijna 2 seconden verschil! :X
Ten overvloede ook nog even de Superstock tijden erbij gezet, Tommy Hayden is 0.5 sec sneller dan de WSB heren :}

AMA superbike kwalificatietijden

Pos.      Rider       Team       Bike       Time
1      Ben Bostrom      American Honda      Honda CBR1000RR      1:24.906
2      Jake Zemke      Erion Honda      Honda CBR1000RR      1:25.163
3      Mat Mladin      American Suzuki      Suzuki GSX-R10001:25.223
4      Miguel Duhamel      American Honda      Honda CBR1000RR      1:25.866
5      Aaron Yates      American Suzuki      Suzuki GSX-R10001:26.272
6      Josh Hayes      Attack Kawasaki      Kawasaki ZX-10R      1:26.434
7      Eric Bostrom      Ducati Austin      Ducati 999      1:26.967
8      Jacob Holden      Lion Racing      Suzuki GSX-R10001:28.534
9      Larry Pegram      Yamaha       Yamaha YZF-R1      1:29.117
10      Shawn Higbee      Millenium Technologies      Suzuki GSX-R1000      1:29.322


WSB kwalificatietijden

Pos.      Rider       Team       Bike       Time
1      Steve Martin      DFXtreme Sterilgarda      Ducati 999RS      1:26.912
2      James Toseland      Ducati Fila       Ducati 999F04      1:26.943
3      Chris Vermeulen      Ten Kate Honda       Honda CBR 1000RR1:26.987
4      Pier Francesco Chili      Team PSG-1      Ducati 999RS      1:27.200
5      Troy Corser      Foggy PETRONAS Racing      PETRONAS FP1      1:27.441
6      Regis Laconi      Ducati Fila       Ducati 999F04      1:27.485
7      Garry McCoy      Team Caracchi       Ducati 999RS      1:27.518
8      Leon Haslam      Team Renegade Ducati      Ducati 999RS      1:27.597
9      Ivan Clementi      Team Kawasaki Bertocchi      Kawasaki ZX10      1:28.150
10      Lucio Pedercini      Team Pedercini       Ducati 998RS      1:28.152
11      Mauro Sanchini      Team Kawasaki Bertocchi      Kawasaki ZX10      1:28.181
12      Gianluca Nannelli      Team Pedercini      Ducati 998RS      1:28.295
13      Marco Borciani      DFXtreme Sterilgarda      Ducati 999RS      1:28.328
14      Piergiorgio Bontempi      Zongshen Team      Suzuki GSX 1000R1:29.229
15      Alessio Velini      UnionBike GiMotorsport      Yamaha YZF R1      1:29.605
16      Noriyuki Haga      Team Renegade Ducati      Ducati 999RS      1:46.600

AMA superstock tijden

Pos.      Rider       Team       Bike       Time
1      Tommy Hayden      Kawasaki      Kawasaki ZX-10      1:26.382
2      Jason DiSalvo      Yamaha       Yamaha YZF-R1      1:26.670
3      Roger Lee HaydenKawasaki      Kawasaki ZX-10      1:26.685
4      Aaron Gobert      Yamaha       Yamaha YZF-R1      1:26.765
5      Josh Hayes      Attack Kawasaki      Kawasaki ZX-10R      1:27.212
6      Jamie Hacking      Yamaha       Yamaha YZF-R1      1:27.288
7      Ben Spies      American Suzuki      Suzuki GSX-R10001:28.337
8      Jacob Holden            Suzuki GSX-R1000      1:29.297
9      Jason Pridmore      Suzuki      Suzuki GSX-R1000      1:29.537
10      Geoff May            Suzuki GSX-R1000      1:29.603
 
doet hij goed, maar in de superstock rijden ze ook met 1000 CC. ga zeker de samenvatting bekijken, vanavond
 
Ach, ik zie het zo: de snelste man van de AMA is twee jaar geleden met stille trom terug naar Amerika gegaan omdat ie het bij de WSBK niet meer bij kon benen... :P

Maar ff serieus, ik denk niet dat je op basis van de tijden van die ene race op Laguna Seca kan zeggen dat die AMA-jongens veel beter zijn. Daar zijn toch meer races voor nodig, met allerlei verschillende omstandigheden en circuits. Als de Amrikanen beter zijn dan zijn ze van harte welkom om dat te bewijzen in de WK he. Ik zie dat een Yates met zijn grote mond nog niet zo snel doen.

Ik denk toch dat de AMA iets te hoog wordt ingeschat. Ik denk bijvoorbeeld dat de BSB van veel hoger niveau is.
 
Ik denk toch dat de AMA iets te hoog wordt ingeschat. Ik denk bijvoorbeeld dat de BSB van veel hoger niveau is.
Maar van een BSB kun je ook zeggen: Die gasten zijn vooral snel in eigen land. Ik zie een J.R. nog geen wereldkampioen in WSB worden.

Of anders: De winnaar van de laatste BSB race moest afgelopen jaar het WSB nog via de achterdeur verlaten omdat hij het tempo niet bij kon benen :9
 
Dit weekend is er zowel voor het WSB als voor het AMA superbike kampioenschap een race op Laguna Seca.
Mooie gelegenheid om eens te vergelijken, meerijden door de AMA boys kan niet ivm met de fantastische regelementen van het WSB.

Bijna 2 seconden verschil! :X
Ten overvloede ook nog even de Superstock tijden erbij gezet, Tommy Hayden is 0.5 sec sneller dan de WSB heren :}

AMA superbike kwalificatietijden

Pos.      Rider       Team       Bike       Time
1      Ben Bostrom      American Honda      Honda CBR1000RR      1:24.906
2      Jake Zemke      Erion Honda      Honda CBR1000RR      1:25.163
3      Mat Mladin      American Suzuki      Suzuki GSX-R10001:25.223
4      Miguel Duhamel      American Honda      Honda CBR1000RR      1:25.866
5      Aaron Yates      American Suzuki      Suzuki GSX-R10001:26.272
6      Josh Hayes      Attack Kawasaki      Kawasaki ZX-10R      1:26.434
7      Eric Bostrom      Ducati Austin      Ducati 999      1:26.967
8      Jacob Holden      Lion Racing      Suzuki GSX-R10001:28.534
9      Larry Pegram      Yamaha       Yamaha YZF-R1      1:29.117
10      Shawn Higbee      Millenium Technologies      Suzuki GSX-R1000      1:29.322


WSB kwalificatietijden

Pos.      Rider       Team       Bike       Time
1      Steve Martin      DFXtreme Sterilgarda      Ducati 999RS      1:26.912
2      James Toseland      Ducati Fila       Ducati 999F04      1:26.943
3      Chris Vermeulen      Ten Kate Honda       Honda CBR 1000RR1:26.987
4      Pier Francesco Chili      Team PSG-1      Ducati 999RS      1:27.200
5      Troy Corser      Foggy PETRONAS Racing      PETRONAS FP1      1:27.441
6      Regis Laconi      Ducati Fila       Ducati 999F04      1:27.485
7      Garry McCoy      Team Caracchi       Ducati 999RS      1:27.518
8      Leon Haslam      Team Renegade Ducati      Ducati 999RS      1:27.597
9      Ivan Clementi      Team Kawasaki Bertocchi      Kawasaki ZX10      1:28.150
10      Lucio Pedercini      Team Pedercini       Ducati 998RS      1:28.152
11      Mauro Sanchini      Team Kawasaki Bertocchi      Kawasaki ZX10      1:28.181
12      Gianluca Nannelli      Team Pedercini      Ducati 998RS      1:28.295
13      Marco Borciani      DFXtreme Sterilgarda      Ducati 999RS      1:28.328
14      Piergiorgio Bontempi      Zongshen Team      Suzuki GSX 1000R1:29.229
15      Alessio Velini      UnionBike GiMotorsport      Yamaha YZF R1      1:29.605
16      Noriyuki Haga      Team Renegade Ducati      Ducati 999RS      1:46.600

AMA superstock tijden

Pos.      Rider       Team       Bike       Time
1      Tommy Hayden      Kawasaki      Kawasaki ZX-10      1:26.382
2      Jason DiSalvo      Yamaha       Yamaha YZF-R1      1:26.670
3      Roger Lee HaydenKawasaki      Kawasaki ZX-10      1:26.685
4      Aaron Gobert      Yamaha       Yamaha YZF-R1      1:26.765
5      Josh Hayes      Attack Kawasaki      Kawasaki ZX-10R      1:27.212
6      Jamie Hacking      Yamaha       Yamaha YZF-R1      1:27.288
7      Ben Spies      American Suzuki      Suzuki GSX-R10001:28.337
8      Jacob Holden            Suzuki GSX-R1000      1:29.297
9      Jason Pridmore      Suzuki      Suzuki GSX-R1000      1:29.537
10      Geoff May            Suzuki GSX-R1000      1:29.603
Zet die Amerikanen eens op pirelli's, hop weg het verschil, geen appelen......
 
Het grootste verschil zit hem echt in de banden. De AMA heeft een vrij reglement en de WSB rijdt verplicht met Pirelli.

Vorig jaar zag je al dat Mladin (nipt) pole kon rijden in de WSB, maar dat hij het in de race niet kon volhouden tegen oa. Hodgson...
 
Weet je dat zeker?

B.v. Eric Bostrom rijdt toch echt met Michelins.
Je hebt helemaal gelijk. Vroeger reed het AMA op Dunlops, maar waarschijnlijk hebben ze dat overboord gegooid. Dunlop was ook altijd de betere band op Laguna Seca, dat zag je aan de WSB coureurs die op Dunlops reden. Die deden het altijd beter dan hun Michelin collega's.
 
Je hebt helemaal gelijk. Vroeger reed het AMA op Dunlops, maar waarschijnlijk hebben ze dat overboord gegooid. Dunlop was ook altijd de betere band op Laguna Seca, dat zag je aan de WSB coureurs die op Dunlops reden. Die deden het altijd beter dan hun Michelin collega's.
Idd, Haga bijvoorbeeld op de R7.. :} :}
 
Vergeet niet om kwart voor 9 naar Eurosport te kijken he. De 1e manche live!
 
Laatst bewerkt:
Nix aan toe te voegen, allemaal waar! Ik denk dat kennis van de baan op Laguna Seca zeer belangrijk is, met die blinde bochten en hoogte verschillen..denk maar aan de 'Nordschleife'..

Enne, 2X Vermeulen!! :} Gaaf hoor! *D ..zeker voor het ten Kate team :}

[me]Arckira is wel benieuwd in welke mate Honda nou betrokken is bij het Ten Kate team :? [/me]
 
Wat ik me ook afvroeg is of de reglementen gelijk zijn, in WSK rijden de Ducs vooraan, en okee, 1 Honda, in AMA rijden enkel japanners vooraan.
 
Wat ik me ook afvroeg is of de reglementen gelijk zijn, in WSK rijden de Ducs vooraan, en okee, 1 Honda, in AMA rijden enkel japanners vooraan.

Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat de WSBK wordt georganisserd door een Italiaan en de AMA niet. Hoe valt anders te verklaren dat het in de WSBK een waar Ducati-festijn is en in de twee andere SBK-klasses van hoog niveau (AMA en BSB) Ducati een veel "bescheidener" rol heeft (om eens een understatement te gebruiken).

Maar ik ken iemand op dit forum die het daar vast niet mee eens is.
 
Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat de WSBK wordt georganisserd door een Italiaan en de AMA niet. Hoe valt anders te verklaren dat het in de WSBK een waar Ducati-festijn is en in de twee andere SBK-klasses van hoog niveau (AMA en BSB) Ducati een veel "bescheidener" rol heeft (om eens een understatement te gebruiken).

Maar ik ken iemand op dit forum die het daar vast niet mee eens is.
Wie dan? O-)

Ik denk dat je in principe wel gelijk hebt. Italiaanse organisator, italiaanse regels, italiaanse banden, italiaanse circuits (3 stuks). Ik denk dat de grote fout van Flaminni is geweest dat hij te wispelturig was qua regelementen. Denk aan het wel/niet Racekit verhaal, het wel/niet restrictor verhaal en als laatste de gewraakte bandenregel. Daardoor zijn de japanse fabrieken afgehaakt en werd het automatisch een ducati-clubrace. De fout van Ducati in deze is dat ze te lang steun hebben gegeven aan het hele WSB. In het WSB ontstond zo een verhouding van 1 fabriek tegen 20 privateers. In het AMA en BSB waren sowieso geen fabrieksteams, dus alleen maar 'privateers'. En in het AMA zowel als het BSB heeft men eerder (en beter) de regelementen aangepast. Je ziet nu duidelijk in het BSB (AMA weet ik niet want dat zie ik nooit, BSB wel op BBC) dat de verhoudingen tussen de diverse motoren (999/CBR1000RR/R1/ZX-10R/GSX-R1000) nagenoeg gelijk liggen.
 
De AMA SuperBike en SuperStock gebruikt qualifiers, de WSB niet. Het is dus beter om wedstrijdtijden met elkaar te vergelijken.
De AMA heeft ook andere tuningsregelementen voor de SuperBike dan WSB. SuperStock heeft ook andere regels als Europeens SuperStock. Je moet dan denken aan wat toegestaan is m.b.t. motor en chassis tuning.
 
Je moet de regels heel nauwkeurig lezen, een woordje kan veel verschil betekennen, of het ontbreken van ge- en verboden.

Ik wil overigens niet zeggen dat het AMA kampioenschap slecht is, er zijn een aantal zeer gemotiveerde rijders en teams. De spoeling is echter dun, zo'n 6 top rijders, 3 top teams. Er zitten ook wat oude koppen tussen, die zal je nooit meer in WSB of MotoGP aan gaan treffen. Misschien Jason DiSalvio, heetgebakert mannetje met talent. Maar hij kan meer en makkelijker geld verdienen in de AMA dan in WSB of MotoGP, dus waarom....
 
Misschien Jason DiSalvio, heetgebakert mannetje met talent. Maar hij kan meer en makkelijker geld verdienen in de AMA dan in WSB of MotoGP, dus waarom....

Denk je dat? Motorsport is in Amerika verhoudingsgewijs volgens mij een kleine sport. Ik vraag me dus af of een coureur in de AMA in financieel opzicht beter af is dan een MotoGP-coureur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan