NL Motorrijbewijs halen, maar woonachtig in Duitsland

Aribja

Rookie
14 feb 2023
1
0
Goedemiddag,

Ik zit er sterk over na te denken mijn motorrijbewijs te halen. De afgelopen twee jaar woon ik in Keulen, Duitsland, maar ik zou graag mijn motorrijbewijs in Nederland willen halen, omdat ik uiteraard de taal gewoon beter beheers en dat in de communicatie gewoon een stuk makkelijker gaat.

Ik zou dan mijn motorrijbewijs in een snelcursus willen halen. Ik ben uiteraard in het bezit van een Nederlands paspoort en autorijbewijs. Ik ben echter niet in Nederland ingeschreven en dat is een probleem geloof ik.

Eén van de motoropleidingen waar ik een dergelijke cursus wilde volgen, vertelde mij dat ik mij ook voor één maand kon inschrijven bij de gemeente. Maar als ik snel onderzoek doe, lijk ik mij alleen in te kunnen schrijven als ik 4 maanden of langer in Nederland woon. Anders moet ik mij inschrijven bij de RNI, maar ik weet niet of dit genoeg is om dan een rijbewijs in Nederland te halen

Heeft iemand al eens eerder dit traject bewandeld? Tips? Ervaringen?

Alles is welkom!

Groetjes,

Daan
 
Zolang je in Duitsland woont is dat een kansloos verhaal. Het is zelfs zo dat als je NL rijbewijs straks verlopen is je een Duits rijbewijs moet aanvragen. Zijn EU regels. Heb collega’s die net over de grens in Belgie wonen en die hebben wel een NL paspoort maar inmiddels wel een Belgisch rijbewijs.

Een rijbewijs erbij halen zal in dit geval hetzelfde zijn als het verlengen van je NL rijbewijs en zal dus niet mogelijk zijn zolang je in Duitsland woont (lees ingeschreven staat)

Quote van rijksoverheid.nl
“Wonen in ander EU-land met Nederlands rijbewijs
Gaat u in een ander land van de EU wonen? Dan kunt u met uw Nederlandse rijbewijs blijven rijden zolang dat geldig is. Als uw rijbewijs verloopt, moet u uw rijbewijs omwisselen voor een rijbewijs van het land waar u woont.”


 
Volgens mij kan het wel. Ik heb een cliënt die is woonachtig net over de grens in Duitsland en heeft zich tijdelijk ingeschreven in Nederland om zo haar autorijbewijs te halen. Tenminste dat is mij verteld.
 
In Nederland kan het theorie examen in meerdere talen. Wellicht is Nederlands (of Engels) ook een optie in Duitsland?
 
Zolang je in Duitsland woont is dat een kansloos verhaal. Het is zelfs zo dat als je NL rijbewijs straks verlopen is je een Duits rijbewijs moet aanvragen. Zijn EU regels. Heb collega’s die net over de grens in Belgie wonen en die hebben wel een NL paspoort maar inmiddels wel een Belgisch rijbewijs.

Een rijbewijs erbij halen zal in dit geval hetzelfde zijn als het verlengen van je NL rijbewijs en zal dus niet mogelijk zijn zolang je in Duitsland woont (lees ingeschreven staat)

Quote van rijksoverheid.nl
“Wonen in ander EU-land met Nederlands rijbewijs
Gaat u in een ander land van de EU wonen? Dan kunt u met uw Nederlandse rijbewijs blijven rijden zolang dat geldig is. Als uw rijbewijs verloopt, moet u uw rijbewijs omwisselen voor een rijbewijs van het land waar u woont.”


Mits de duitse wet niet anders zegt… en dat zegt ie. Volgens mij binnen twee jaar omzetten.
 
Toen ik nog in duitsland(Godorf/Wesseling) werkte en op het moment stond om te kijken of ik daar een eigen plek te krijgen, heb ik het een en ander uit gezocht. Toen kwam ik die twee jaar tegen.
 
Zonder mensen tegen t zere been te schoppen, maar als je een aantal jaar in Duitsland woont (of welk land dan ook) en ik neem aan dus ook werkt, moet je de taal toch inmiddels wel zo ver spreken dat je een theorie examen zou kunnen afleggen lijkt mij? Ik verbaas mij ook altijd zo bij 'ik vertrek', typisch Nederlands, weg gaan en dan denken, o ja ze spreken daar een andere taal.
Maargoed ik vind taal leuk, spreek en schrijf er zelf ook vier, dus wellicht heb ik makkelijk praten.
 
Laatst bewerkt:
De een heeft een talenknobbel, de ander een wiskundeknobbel. Bij de laatsten zie ik vaak dat die wiskundeknobbel wordt 'gecompenseerd' door een talendeuk. Zeker als je wat ouder bent, is het niet altijd even gemakkelijk om een andere taal te leren.
 
Wellicht dat je in duitsland examen kunt doen in andere talen dan alleen Duits. Bij het CBR in nederland is dat ook het geval.
Stel dat je het niet ziet zitten om lessen in het Duits te volgen dan zou je eerst wat lessen kunnen volgen in NL, maar uiteindelijk zul je toch wel moeten lessen in DE, al is dat misschien wel wat makkelijker als je al wat lessen hebt gehad en dus wat ervaring
 
Uit eigen ervaring:
In 1995 woonde ik in Belgie (met nog NL rijbewijs). Ik heb destijds in NL de motorrijlessen gevolgd en examen gedaan. Vervolgens wilde ik mijn NL rijbewijs omzetten naar Belgisch. Dat kon, echter zonder de motortoevoeging. Ok, naar NL gemeente dan maar, want NL rijbewijs. Hier kon ik mijn A niet bij laten schrijven omdat ik in Belgie woonde. Ik kon dus wel lessen en examen doen maar nergens laten bijschrijven. Enigste optie was om uit te schrijven in Belgie, inschrijven in Nederland en bij gemeente A bij laten schrijven. Ik weet niet of dat nog steeds het geval is, maar toen moest het (dacht ik) binnen 6 maanden na behalen rijbewijs. Vervolgens officieel weer uitschrijven in NL en inschrijven in Belgie. Omdat ik eigenlijk toch terug wilde naar NL, het maar een paar maanden zo gelaten en huis gekocht in NL.
Kortom, lessen en examen doen kan in NL, maar bijschrijven is heel omslachtig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan