no budget diversion fighter wannabe

Hubertje

MF veteraan
14 dec 2011
16.241
9.561
Na de crosswrak ombouw/afbraak van m'n NX 250... :+

p3pb10185651.jpg

p3pb11763687.jpg


... voor de kleine broer - die eigenlijk een duke 125 wil - een ex-commuter uit de tuin van zijn buurman gesleurd.. Behold the mighty XJ600S Diversion... *zucht* :N

p3pb11775211.jpg

p3pb11775212.jpg


Daags nadien in't licht even bekeken.. Valt best mee. 45 000 km en een 3tal crashes hebben wel lichtjes hun tol geëist maar de bike zelf blijkt best ok (geen roest, alles werkt wonderwel..)

p3pb11775228.jpg

p3pb11775226.jpg

p3pb11775225.jpg

p3pb11775223.jpg


Met z'n luchtgekoelde blok en simpel frame een ideale basis voor een café racer vond ik, maar de broer wil er liever een supermotard van maken.. _O- :')
 
Laatst bewerkt:
Na 'n avondje afbraak..

p3pb11775303.jpg

p3pb11775306.jpg


En nog 'n avondje..

p3pb11775305.jpg

p3pb11775304.jpg


Ziet er al veel beter uit, nee?
 
Na een avondje virtuele wederopbouw om de richting te bepalen.. Fighter of racer?

p4pb11775319.jpg

p4pb11775318.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daags nadien in't licht even bekeken.. Valt best mee. 45 000 km en een 3tal crashes hebben wel lichtjes hun tol geëist maar de bike zelf blijkt best ok (geen roest, alles werkt wonderwel..)

Met z'n luchtgekoelde blok en simpel frame een ideale basis voor een café racer vond ik, maar de broer wil er liever een supermotard van maken..
Hoezo wonderwel, bij een Diversion werkt bijna altijd alles, super betrouwbaar. ;)

Jammer dat je broer een supermotor wil, ik was wel heel benieuwd wat je er van zou gaan maken als caferacer.
Blijf het wel even volgen,succes !!!
 
Geen paniek, supermoto op basis van een divvy lijkt me
a) erg duur als ombouw
b) altijd rommel, zowel uiterlijk als om te rijden
c) iets te veel uitdaging voor klooiers als wij

Heb 'm even vriendelijk uitgelegd dat 'n sm op basis van 'n cross / enduro wordt gemaakt en we dat dus vooral NIET gingen doen.
 
Gezien dit een no budget project is zijn vrijwillige onderdeeldonaties uiteraard zeer welkom. :+
 
Laatst bewerkt:
Gezien het nobudget idee zou ik de spaakwielen snel vergeten. De rest van de caferacer moet wel kunnen toch?
Je hebt daar echt tering(!) veel ruimte ofnie?
 
Bon.. Na lang rondvrijen en nietsnutten is de kleine broer eens in gang geschoten (3/4 jaar later).
Vork en wielen van een GSXF gevonden (17", 160 achter tov. 18" 130 + dubbele remmen) op de zolder van 'n maat die even later ook nog een ouwe gigantische CBR 600 racekont opduikelde.
Wegens budgetgebrek is de USD conversie even op de lange baan geschoven. Dit staat ook al dikker.

Presenteren.. Gigantische kont, dus.

p4pb12694678.jpg

p4pb12694679.jpg


Zaag in de kont, stukje smaller, stukje korter, weer presenteren.

p5pb12694686.jpg


Staat ons wel aan.. Deze hoogte moet ongeveer goed komen.
Slijptol door het subframe, en plooien maar.

p4pb12694682.jpg

p4pb12694680.jpg

p4pb12694681.jpg


Hele boel weer de schuur in geduwd, benieuwd wanneer we verder doen.
 
Ouwe, rotte demper

p5pb12777987.jpg


gewisseld voor een (bijna) nieuwe, uit een ER6. Goedkoop opgescharreld op het net.
Deze is iets langer en harder, en heeft echte demping. Past perfect, enkel zijdelingse bussen nodig. Bijkomend voordeel is dat de kont nog wat omhoog gaat.

p5pb12777983.jpg


Achterwiel 18x130 gewisseld voor een 17x160 exemplaar van een bandit / SV / GSXF. Met de tandwieldrager van een GS500 past ook dat zowat vanzelf, mits een lagerwissel om het verschil in asdiameter te compenseren. Kunnen er tenminste deftige banden onder.

p5pb12777989.jpg


En we beginnen zo stilaan een idee te krijgen van de verhoudingen.

p5pb12777990.jpg


Volgende stap is de dikkere vork echt pas maken.
 
Daarvoor hadden we al eens het deel rood gespoten.. Zitten daar inderdaad aan te denken.
 
Als je dat rode idd nog weg haalt krijg je best mooie lijnen in het kontje en dan oogt het ook mooier met de rest van de fiets.
 
Ik heb alleen niet echt een goede foto van de achterkant gezien waarbij het kontje en het nieuwe achterwiel er beide op staan.
Heb het idee dat het kontje ook vrij breed is tov het achterwiel.
Als dat zou is zou het misschien een idee zijn om er over de lengte van het kontje er een paar cm tussenuit te zagen?.
Als je toch met polyester aan het knoeien bent kan dat er ook wel bij😉. Maakt je band een stuk dikker en staat wel okee.
Maar als jullie tevreden zijn heb ik niks gezegd natuurlijk!.

Gr Jelle
 
Haha. Het kontje is echt heel smal, gezien er over de lengte al zo'n 10 cm vantussen gezaagd is tov de eerste foto met het ding erop. Dat maakte 'm ook een stuk korter.
Alleen is het subframe nog niet volledig dicht geplooid, waardoor we't nog niet volledig kunnen presenteren, en de twee zijkanten nog 'schuin open' staan. (op de laatste foto staat trouwens maar 1 helft gepresenteerd).
Zodra het kan nemen we uiteraard ook een foto van recht achteraan.

Maar goed gedacht, dus. Je weet: great minds think alike.

Soepje

full
 
Laatst bewerkt:
Okee huberje, dat had ik dan nog niet goed gezien. Laatste soepje ziet er erg goed uit!.
Zou er eigenlijk niet teveel meer van de onderkant afhalen, is prima zo!.
 
Blijft een vrij grote kont maar zo in het totaalplaatje klopt het allemaal wel ja. :Y
 
Ben sowieso niet voor de kontloze vrouwen motoren.
Nu bon, moeten ook niet overdrijven.

Ter verduidelijking

was de kont:

full


wordt de kont:

full


gaat eraf:

full


Denk dat er in totaal bijna 25cm vantussen is in de breedte en een dikke 15 in de lengte.
Voorlopig is het zo voldoende. Mocht het nadien nog te lomp blijken, kunnen we achter het zadel nog openzagen en korter / minder spits maken (of openingen voorzien), maar het zitvlak mag toch echt niet veel minder meer worden. En ik wil eerst weten wat zo'n ultra spitse kot geeft.
 
Laatst bewerkt:
Na weerom een jaartje rotten rijpen in m'n schuur, is de interesse blijkbaar weer enigszins opgeflakkerd.
We zijn onderhand bijna twee jaar bezig aan't wachten. Voordeel is dat ik 'm in tussentijd heb kunnen warmen voor het caféfighter idee.

Kroonplaat, koplamp, spatbord en andere voetsteunen gepast.
Achterveer is voorzien van correcte bussen, remstang is vakkundig om de dikke band geleid.

full

full


Beetje experimenteren met de exacte kontpositie:

full

full


Allicht tot binnen een jaar!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan