nodige accuspanning met licht aan?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.248
Assen
De jawa gaat stationair op 1 poot stotteren, dit doet hij alleen met licht aan.
dus te weinig spanning voor de bougie in kwestie(of deze is vies, in net daglicht even kijken). Met licht aan is de accuspanning uiteraard lager, en duikt onder de 12V (11.75)

Is dit normaal, en moet het systeem dan nog een goede vonk kunnen leveren(ofwel, ergens in 't ontstekingssyssteem zit een storing) of moet levert de dynamo of regelaar (bijstellen??) te weinig.
Met licht uit op stationair toerental 13.30V, dat lijkt dus goed..

Tijdens het stationair draaien met licht aan gaat het dynamolampje niet branden (die brandt als de dynamo de accu niet genoeg laad, werking lampje getest)
Ergo; bij die 11.75 V wordt er dus nog steeds meer vermogen aangeleverd door de regelaar dan er gevraagd word. toch?
 
mogelijke verklaring??
De accu is niet goed meer, die hoort niet zo snel te ontladen tot zo'n lage spanning.
Het laadlampje gaat niet branden omdat de aangeleverde spanning inderdaad niet lager is dan de accu afgeeft, maar deze spanning is net te laag voor de ontsteking..(ofwel, met een goede accu zou het laadlampje wel branden, ergo, de accu is slecht EN het laadsysteem werkt niet voldoende???
 
Een wat lager accuvoltage zou volgens mij niet zoveel uit mogen maken voor de ontsteking, bobine zorgt wel voor de verhoging hierin (tenzij deze defect is) Het laadlampje heeft wel een goeie spanning nodig.
 
Als er andere zaken net niet helemaal perfect zijn (mengsel iets te rijk, compressie iets te laag, en/of bobine is wat moe) dan zou een iets lagere accuspanning net dat verschil kunnen maken.

Een multimeter op batterijen kan helemaal in de war raken als zijn baterijen bijna leeg zijn.

Als het een draaispoelmetertje is dan kun je die ook als hij onnauwkeurig is nog wel gebruiken om het opladen te testen.
Laad eerst je accu op met een lader. Haal hem dan van de lader af en meet daarna de accuspanning. Dan weet je de spanning van de 100% volle accu. Start dan je motor en zet het licht aan. Meet dan de accuspanning weer. Als die hoger is dan toen de motor nog uit stond, dan wordt hij dus opgeladen.
 
gezien de gnoemde laadpsnning is dat niet het geval.
ik zal gerust in daglicht eens naar de contactpuntafstand etc kijken.
ik vraag me vooral af of onder de 12V niet raar/te laag is.
Gezien de dynamo genoeg sap geeft(want laadlampje blijft uit)
maar waggeffe, moet met een dergelijk lage spanning niet het cut-out relais van de regelaar de zooi afsluiten?
 
Misschien moet ik de hamvraag simplificeren voor -mijn eigen en dat van jullie duidelijkheid;Voordat we naar de oorzaak gaan kijken ende koekeloeren.

Mag van een motorfiets, op stationair toerental, met licht aan de accuspanning onder de 12V komen?
ik meen van niet maar ben er niet zeker van..
 
ja, dat gebeurt wel op meer oudere fietsen.
maar zodra het toerental iets omhoog gaat, moet de spanning wel voldoende stijgen.
of dat bij de jawa ook zo hoort, durf ik niet te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Zie je bij veel fietsen en niet per definitie alleen bij oude modellen :Y
Bij verhoogt stationair zou het echter al over moeten zijn en zou de accu weer licht geladen moeten worden.

Edit: "zien bij veel fietsen" bedoel ik mee dat de spanning aardig inzakt bij ingeschakelde verbruikers en stationair toerental. Je motor mag er echter niet van gaan stotteren ... Ff voor de duidelijkheid
 
Laatst bewerkt:
goed, per deze zou de laderij in principe in orde zijn, al vind ik het vreemd dat de regelaar zo laat niet afregelt..
Als de lage spanning geoorloofd is, zou't em ergens in de ontsteking en aanverwanten zitten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan