Nog 2-takt deskundigen aanwezig hier?

Guzziking

The rebel within
1 okt 2010
17.029
1.025
Enschede
Mensen, ik ben van plan een kleine 2-takt aan te schaffen ter vervanging van/naast mijn andere motoren, als 'in de buurt flitser'. Nu zag ik ergens een Gilera MXR 125 uit begin jaren 90 die zo'n beetje 'nieuw' is.

Heeft iemand enige ervaring met zo'n motor, zijn hier nog voldoende onderdelen van te krijgen (ik geloof dat Gilera toen al tot het Piaggio-concern behoorde) en is het verstandig om z'n ding bij de brommerhandel (ist ook een beetje) te laten onderhouden, omdat daar veel meer 2-takt kennis zit.

Weet iemand iets zinnigs van zo'n motor, en heeft hier adviezen over.


Adviezen als van 'MOOI LATEN STAAN' heb ik niets aan |(
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring, weet wel dat je bij steeds minder pompen nog kunt tanken :+


Zelf mengen is ook een optie, ik doe dit nog steeds voor een brommie.
De andere is ook 2tact maar heeft een olietank + pomp, en die meng zelf.

Tweetakt is leuk, maar je heb er iets meer onderhoud aan (denk aan zuigerveren die wat sneller slijten enz)

gr Jim
 
Ik heb een mtx125r uit 1985 voor woon/werk/winter,deze week gaat hij op 55000
blok is nooit open geweest.
wel heb ik pas het 2e vervangsetje kettingset en banden.
Gelukkig zijn het bromfietsprijzen.
Ik heb er altyd een 2t bij in de stad/winter.
Maar zoon gilera is een racertje,maar een zuiger om de 12000 is echt niet nodig.
Onderdelen kun je gewoon bestellen,als je hem zelf onderhoud ebay.duitsland
Ik heb een 2t oliepompje in een vaatje achterwykap gaat 1.5 l 2tolie in de tank
euro95.Als de 2t olie bijna opraakt gaat een lampje.
 
DIT IS EM !
full
 
kopen, mits een beetje onderhouden kun je er zo een 100.000km bij opzetten.

onderdelen kosten echt geen drol..zuigertjes enz, en alle onderhoud is echt simpel zelf te doen.

mocht je één kopen en je wilt hem een grote beurt laten geven kun je terecht bij Knal naar Potz in Zuidwolde Groningen, echte kenners van tweetakt en wat klassiekere/oudere modellen en echte liefhebbers van het vak!

tanken: brommix oftewel mengsmering kun je inderdaad niet overal krijgen, een optie is om 2 takt olie mee te nemen en in je tank te pleuren tijdens de tankbeurt, of je slaat wat jerrycans in voor thuis.. rijd je 1x in de zoveel tijd even naar de pomp.


succes.
 
Bij die hoogtoerige racertjes kun je beter geen brommix tanken.... Olie die er in zit is niet altijd super.
 
tanken: brommix oftewel mengsmering kun je inderdaad niet overal krijgen, een optie is om 2 takt olie mee te nemen en in je tank te pleuren tijdens de tankbeurt, of je slaat wat jerrycans in voor thuis.. rijd je 1x in de zoveel tijd even naar de pomp.

Ik heb hier een Piaggio SI ( bromfiets :D ) staan om de buurt af en toe op tweetaktdampen te trakteren. Ik heb altijd een oud potje met 50 cc olie bij mij, zodat ik bij de normale pomp 2,5 liter benzine kan tanken in geval van nood.
Verder tank ik met een jerrycan en meng de mengsmering zelf thuis.

Deze jerrycans zijn geschikt (en let er op dat je de schenktuit er bij krijgt/koopt.
345310_m_1.jpg


de schenktuit:
e6b6dd9574.jpg
 
Gave motor, kopen dat ding!

Of er makkelijk onderdelen voor te krijgen zijn weet ik niet; goede tweetaktmonteurs zijn er altijd. Soms even zoeken/navragen, maar dat mag geen probleem opleveren.
 
Leuke aankoop! Beter crosszaak opzoeken dan brommershop denk ik. Veel crossers zijn 2t.
En goede kwaliteit olie! Dus geen brommermix meuk..;) Castrol of motul vb. Volsyntheet.
Met olietank is tankmix niet nodig. Bij cagiva alleen bij -10 graden of kouder. :)
Ik zou hem vd zekerheid nu opentrekken en reviseren. Begin je met schone lei. Heb ik ook gedaan.(en was maar goed óók, was nodig). Al weet ik niet hoeveel pk dat ding heeft? Verder is het heel anders rijden; tussengas, niet teveel remmen op gas..
 
Laatst bewerkt:
Leuke aankoop! Beter crosszaak opzoeken dan brommershop denk ik. Veel crossers zijn 2t.
En goede kwaliteit olie! Dus geen brommermix meuk..;) Castrol of motul vb. Volsyntheet.
Met olietank is tankmix niet nodig. Bij cagiva alleen bij -10 graden of kouder. :)
Ik zou hem vd zekerheid nu opentrekken en reviseren. Begin je met schone lei. Heb ik ook gedaan.(en was maar goed óók, was nodig). Al weet ik niet hoeveel pk dat ding heeft? Verder is het heel anders rijden; tussengas, niet teveel remmen op gas..

Hoho Yana, is nog niet gekocht, ben bezig om informatie te verzamelen. Het vermogen is bijna 27 pk.
 
Leuke aankoop! Beter crosszaak opzoeken dan brommershop denk ik. Veel crossers zijn 2t.
En goede kwaliteit olie! Dus geen brommermix meuk..;) Castrol of motul vb. Volsyntheet.
Met olietank is tankmix niet nodig. Bij cagiva alleen bij -10 graden of kouder. :)
Ik zou hem vd zekerheid nu opentrekken en reviseren. Begin je met schone lei. Heb ik ook gedaan.(en was maar goed óók, was nodig). Al weet ik niet hoeveel pk dat ding heeft? Verder is het heel anders rijden; tussengas, niet teveel remmen op gas..

Eh, ik stel voor dat de TS eerst uitzoekt in hoeverre een revisie mogelijk is ipv het blok eerst van elkaar trekt.. als er bepaalde delen niet meer leverbaar zijn ben je gewoon zwaar de pineut..
 
2-takt..
Ik rij een MZ met oliepomp.
In het tankje gaat olie van de Action, goedkoop en tot nu (alweer 10.000 km's sinds ik deze olie ben gaan gebruiken) geen problemen.
Verder heb ik nog 1, binnenkort 2, Yamaha DT'tjes.
Die hebben allebei de mogelijkheid van een oliepomp. En gezien de slechte staat van oliepomp, kabels enzo,.... mengsmering. (beide motoren gekocht in de staat van, eh, wrak...)
Met de DT125 heb ik inmiddels ruim 10.000 km gedraaid, weer met die olie van de Action, ongeveer 1:35. De 175 heeft nog niet gedraaid, maar die gaat ook op mengsmering 1:35.
Dat kan misschien nog wel schraler, maar in de 125 heb ik geen problemen met vette bougie met deze mengverhouding, en geen mechanische problemen.
Dus met de 175 zal dat ook wel goed gaan!
Als je een 2-takt hebt met oliepomp, zoals mijn MZ, en je regelt de zaak af volgens voorschrift...
Moet je wel regelmatig controleren of er nog olie in het tankje zit!
2 jaar geleden, op vacantie in Frankrijk, zag ik eens dat m'n tankje leeg was. Geen 2-takt olie in de buurt, maar m'n vriendin had voor haar motor (een 4-takt) een halve liter 10W40 meegenomen... Daarvan de helft in m'n tankje gekiept, slangetje ontlucht, en dan op ons gemak eens 2-takt olie gezocht en gevonden.
Ook voor de DT'tjes kan je in noodgevallen een moderne olie gebruiken...
En dan heeft gescheiden smering wel voordelen.
Dus als het kan, hou die oliepomp en dat tankje in ere!
Groeten,
Eduard
 
Voor 7E heb je een fles goeie 2t-olie,gewoon bestellen bij een grote brommersite.
Bij een motorzaak betaal je meestal teveel.
In mijn eigen mtx125 met pompje gooi ik ook weleens aktion olie,maar een hoogtoerig racertje
zou ik toch een olie pakken die bijna geheel verbrand.
Gilera kenende gebruiken ze dit blokje voor meerdere modellen.
Ik zou wel proberen een orgineel gilera onderdelenboek/microfiche te krijgen.
Heb je altyd zelf de bestelnummers.
En onderhoud,kan je zelf,kabel naar de oliepomp kun je vaak zien of voelen ,kijk of het vaatje leeggaat,en verder ketting vet houden en lucht,en rijden.
 
Voor 7E heb je een fles goeie 2t-olie,gewoon bestellen bij een grote brommersite.
Bij een motorzaak betaal je meestal teveel.
In mijn eigen mtx125 met pompje gooi ik ook weleens aktion olie,maar een hoogtoerig racertje
zou ik toch een olie pakken die bijna geheel verbrand.
Gilera kenende gebruiken ze dit blokje voor meerdere modellen.
Ik zou wel proberen een orgineel gilera onderdelenboek/microfiche te krijgen.
Heb je altyd zelf de bestelnummers.
En onderhoud,kan je zelf,kabel naar de oliepomp kun je vaak zien of voelen ,kijk of het vaatje leeggaat,en verder ketting vet houden en lucht,en rijden.

Hoe bevalt de MTx, heb problemen dat ie wat te heet wordt, gooit koelvloeistof eruit, misschien een defecte thermostaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan