nog een bandenvraagje

twisted Paul

MF veteraan
16 okt 2001
2.633
20
Nog maar weer eens een vraagje over banden..

Had op internet ergens gelezen dat de '99 zx6r
beter/stabieler stuurt op bandenmaat 180 ipv de voor
mijn zx6r 170.

Iemand ervaring, is het uberhaupt logisch??

En aangezien ik er nog een andere band op moet zou ik
willen weten of de Bridgestone BT010 nog steeds
DE band is om te hebben...
 
Laatst bewerkt:
hele theorie is dat en 180 band boller op de velg staat, waardoor deze ronder is , waardoor die beter instuurt. 190 zijn veel geplaatst voor het uiterlijk.
Dat een smallere band boller staat komt niet door de breedte, maar door de hoogte, 180-55 tov 190-50

Er veel over gehoord dat op een r1 de 180 beter stuurt.
Moeten wel aan een paar voorwaarden worden voldaan.
Je moet een 180 band monteren die is toegestaan op een 6 inch velg, en geen 180 band die voor een 5,5 inch velg is bedoeld. De R1 heeft tenslotte een 6 inch velg.

Dit geldt natuurlijk ook voor 5,5 en 5 inch velgen, juiste band op juiste velg.
 
Laatst bewerkt:
Wat een probleem is met bredere achterbanden is dat de hartlijn van de voor en achterbaan steeds verder uit elkaar komen te liggen als de motorfiets "plat" ligt. Er wordt al jaren niet anders meer gebruikt als 120 voorbanden, de bijpassende achterband voor een neutraal/licht onderstuurd karakter van motorfietsen is een 180 achterband. Die combinatie geeft de juiste verandering van geometrie op het moment dat de motorfiets kantelt.
De ZX-6R heeft echter, afwijkend, een 60 serie voorband inplaatst van een gebruikelijke 70 serie voorband. Omdat een 60 serie voorband "platter" op de velg ligt klopt dit gebrag weer bij de 170 achterband. Dus als je op de ZX6R een 180 achterband monteerd moet je ook een 70 serie voorband monteren, maar die past niet onder het spatbord (smelt ie van aan de achterkant).

Superbikes rijden trouwens met 180 & 190 op de 16.5 inch velgen en 190 op de 17 inch velgen, om meer onderstuur te krijgen.

john.
 
Ik rij al jaren met de combinatie 120/70 voor, en 180/55 achter op een '98 zx-6 (= volgensmij hetzelfde als '99)
Mijn voorband loopt NIET aan tegen het spatbord, dus daar hoef je niet bang van te zijn.
Ik vind dat de motor er veel fijner is mee gaan sturen, en bijkomend voordeel is dat de "GP"banden
in die maten veel gemakkelijker verkrijgbaar
zijn.
Groetjes :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan