Nog een MZ met zijspan,en een vraag

Janhertog

MF veteraan
8 mrt 2009
1.015
209
Tuk
Hallo
Hier een nieuw lid ben in het bezit van een Suzuki DR big 750 1989, Honda Sahdow 1998,
en sinds kort MZ 301 met zijspan 2000. Was eerst niets mee aan de hand heb een paar honderd Km gestuurd. Zaterdag getankt naar een half uurtje met veel moeite weer gestart. De motor slaat steeds af loop met moeite wel op de chook koppeling komt niet goed los ook komt de kick starter niet goed vrij hij ratelt. Help ??????


full
 
wat heb je getankt?
Heb je een losse oliepomp?
zo nee dan moet je mengsmering tanken.
zo ja dan moet het tankje met 2 takt olie gevuld blijven.

zit er nog olie in de versnellingsbak?
 
Dank voor de reactie

Heeft een pompje en wel de juiste benzine in de tank gewoon euro zit ook nog half vol. Heb geen idee of er nog genoeg olie in de bak zit ben er nog niet achter hoeveel er in moet en hoe ik dit meet.
 
zit er nog olie in de versnellingsbak?
daar ben ik ook benieuwd naar.

alle defecten die je noemt zitten achter het linker motordeel.
koppeling, kickstarter.
als de olie er uit is zou ik daar eerst gaan inspecteren.
als de olie uit de bak is verdwenen heb je lekke krukaskeerringen, dan moet je sowiezo reviseren.


oh, ja, welkom :z
 
hallo hallo,welkom MZ bezitter. Ik heb geen aparte oliepomp op de mijne en meng dus zelf (sinds kort). de mijne gebruikt helemaal niet de choke,want dan juist start hij niet.de ratelende kickstarter herken ik ook,doet ie van mij ook en dat moet ik nog veranderen door de veer achter de deksel te vervangen. Ik zou je wel mijn handwerkplaatsboek kunnen geven,maar de verschillen tussen onze motoren zijn denk ik te groot. Die van mij is uit 1971.
 
wat heb je getankt?
Heb je een losse oliepomp?
zo nee dan moet je mengsmering tanken.
zo ja dan moet het tankje met 2 takt olie gevuld blijven.

Was ook mijn eerste gedachte.
Lijkt wel of hij niet voldoende smering krijgt, en dus een beetje tegen een vastloper aan zit :?

Heeft diegene waar je het spannetje van gekocht hebt, je niet uitgelegd hoe e.e.a. werkt?

En WELKOM :W uiteraard!!
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik heb dus wel een aparte oliepomp ik heb dit al een paar keer gecontroleerd en zo te zien is het niveau al gedaald dus hij pakt volgens mij wel olie. Ik denk zelf dat er niet genoeg olie versnellingsbak zit maar kan dan de ratel in de bak deze komt zo te voelen van de kick stater niet thuis brengen. Ik haal zaterdag het blok maar eens los en zie wel wat ik tegen kom. :? :? :? :?
 
De niveauschroef(eigenlijk bout) voor de versnellingsbak olie zit ongeveer achter de versnellingspook net naast het ronde deksel met de 3 boutjes.
Met rechtopstaande motor met er net wat olie uitlopen..
Maar misschien is je koppelingafstelling wel verlopen..evt. kan je druk lager ook aan bonken zijn...maar eerst olie checken voordat ik paniek in de tent maak 8-)
MZlllss,Rob.
 
Hallo allemaal.

Zaterdag dus aan het sleutelen geweest eerst nog maar een keer gestart wie weet misschien spontaan weer goed. Nee dus, denk dat het toch de zuiger veren zijn. Zat nog wel wat vloeistof in het blok maar hoofdzakelijk benzine en geen olie dus het blok maar geprobeerd los te maken, hier voor moet dus eerst het sub frame van het zijspan los maar deze wil met geen mogelijkheid los zit met 2 inbusbouten vast aan het frame onder de tank. Ik heb ook al een slag moer sleutel geprobeerd maar geen beweging in te krijgen. Ik zal hem wel door slijpen en hem wel weer wat nieuws aan lassen. Ook heb de linker kant (kap) van het blok los maar ik krijg de kap maar een millimeter of 3 los, ik en kan er niets tussen zetten om te wrikken, heeft iemand hier ervaring mee? En of een oplossing. Of nog beter nog goed blok voor weinig.

Ik heb ooit eens gelezen dat het sleutelen aan een MZ eenvoudig is nee dus. Zal wel weer een jaartje op de Big worden. En zo nu en dan sleutelen aan de MZ.
full
 
Sleutelen aan een MZ is echt eenvoudiger dan aan een Soes eencilinder..ik heb ze alle twee dus...maarrrr een werkplaatshandboek is wel handig want er zijn wat onconventionele dingen aan een MZ en als je die niet weet dan wordt het wel moeilijk.
MZllss,Rob.
 
Ik weet het niet hoor, heb zelf geen MZ (wel Jawa)... maar ik vrees dat je geen oliepompje hebt. De versnellingsbak kan wel wat langer zonder olie dan de zuiger/cilinder en wat daar onder zit.
 
Hallo allemaal.

Zaterdag dus aan het sleutelen geweest eerst nog maar een keer gestart wie weet misschien spontaan weer goed. Nee dus, denk dat het toch de zuiger veren zijn. Zat nog wel wat vloeistof in het blok maar hoofdzakelijk benzine en geen olie dus het blok maar geprobeerd los te maken, hier voor moet dus eerst het sub frame van het zijspan los maar deze wil met geen mogelijkheid los zit met 2 inbusbouten vast aan het frame onder de tank. Ik heb ook al een slag moer sleutel geprobeerd maar geen beweging in te krijgen. Ik zal hem wel door slijpen en hem wel weer wat nieuws aan lassen. Ook heb de linker kant (kap) van het blok los maar ik krijg de kap maar een millimeter of 3 los, ik en kan er niets tussen zetten om te wrikken, heeft iemand hier ervaring mee? En of een oplossing. Of nog beter nog goed blok voor weinig.

Ik heb ooit eens gelezen dat het sleutelen aan een MZ eenvoudig is nee dus. Zal wel weer een jaartje op de Big worden. En zo nu en dan sleutelen aan de MZ.
[afbeelding]


Mijn Buurman heeft nog een Blok liggen!
 
Mooi

Twee vraagen wie is je buurman en wat kost zo iets.

Zit dus wel een olie pompje op voor de olie en benzine te mengen.

En aan de Big hoef ik al 20 jaar niets te doen.
 
Niet iets te modern voor je buurman? Die had toch meer ouder spul liggen? (indrukwekkende verzameling trouwens)


Zo af en toe doet die ook aan moderne Motoren ;)
Ik ben even zijn Schuur ingedoken en heb getracht Foto,s te maken, dat valt nog niet mee
met al die Blokken, Wielen. Tanks en Spatborden die er liggen en hangen.

full


Zag er ook nog een EMW Blok liggen :9~
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad ook nog niets gezien wat stuk is maar ga er wel van uit dat de zuiger stuk is en de cilinder beschadigd, Hij is inderdaad nog niet overleden maar ik weet niet of het de moeite waard is om dit blok reviseren of dat het goedkoper is een ander blok te kopen, of zelfs een complete solo fiets. Toch leuk om positief nieuws te horen. Voor de belangstelende deze gaat niet de maas in zijspaan rijden is veel te leuk heb er een paar honderd op zitten maar dat moeten er zeker meer worden.
 
Zaterdag weer veel gesleuteld eerst het de hulp frame er af, kop er af cilinder er af alles ziet er dus nog goed uit heb ze wel veel slechter gezien. Uiteindelijk blok weer in elkaar gezet olie er in en starten. Kick starter blijft nu beneden staan komt niet meer terug, en zo nu en dan als ik hem naar beneden trap voelt het of de kick starter door slipt. Volgens mij gaat dan de zuiger ook niet rond. Ook zit het ratelende geluid er nog steeds in. Heb wel zij het met moeite een paar rondjes in de buurt gereden. (kick starter met een spin vast gezet) daar na even het dorp uit voor de zekerheid de weg omhoog we hebben hier een klein heuveltje als je het dorp uit rijdt. Dit was maar goed ook moest hem dus terug duwen en dat gaat naar beneden een stuk beter dan om hoog, zo als de zijspanner aan de ander kant van Nederland moest doen. Ik heb zelf het idee dat ik hem aan de lopende band verzuip al begin ik nu ook aan de bobine te denken. Gistermiddag heb ik de motor weg gezet zonder bougie om hem op te laten drogen. Maar vanmorgen wilde hij nog steeds niet starten. Ook slipt hij weer door. Bachus het blok van je buurman heeft de koppeling aan de zij kant zitten die van mij zit aan de voorzijde ik weet niet of dit wat uit maakt, ik krijg trouwens steeds meer belangstelling voor een ander blok eventueel zonder kop zuiger en cilinder. Heeft iemand trouwens een idee hoe ik de zwarte kap de zijkant van het blok er af krijg. Ik heb alle boutjes al los de kick starter en versnelling pook er al af gehad maar krijg maar een paar millimeter speling. Of moet ik aan de andere kant ook alles los maken.
 
haha janhertog,nee die van mij ligt ook (nog) niet in de maas. Maarre wie weet stuur ik je wel een uitnodiging voor een mogelijke vaartocht.
 
ik denk dat het deksel gewoon vastgelijmd zit, een paar vriendelijke klopjes met een kunststof hamer of een stukje hout zou moeten helpen
heb je wel de toerentelleraandrijving er uit gehaald?
 
Ik heb wel een beetje ruimte tussen de kap en de rest van het blok ongeveer 3 a 4 millimeter krijg ik hem naar voren ik kan er ook tussen door kijken en ik kan ook de pas bussen zien ook heb ik al wel wat geklopt maar ik krijg hem niet verder naar voren. En de koppeling kabbel had ik ook al los. Een toeren teller kabel had ik nog niet gezien ik ben nog maar even gaan kijken zo te zien heb ik een elektronische toeren teller er zit geen kabbel aan namelijk alleen wat snoertjes. Bij de oudere bolken zo als op de foto van het blok van Bachus zijn buurman zit de aansluiting zeker op het eerst deksel bij de koppeling maar die heb ik niet. Dit is bij mij gewoon een vlak plaatje nu weet ik dus ook wat het verschil met dit blok. Dit is trouwens ook de zien op mij eerste foto. Of zit ik helemaal fout.
 
Ik heb wel een beetje ruimte tussen de kap en de rest van het blok ongeveer 3 a 4 millimeter krijg ik hem naar voren ik kan er ook tussen door kijken en ik kan ook de pas bussen zien ook heb ik al wel wat geklopt maar ik krijg hem niet verder naar voren. En de koppeling kabbel had ik ook al los. Een toeren teller kabel had ik nog niet gezien ik ben nog maar even gaan kijken zo te zien heb ik een elektronische toeren teller er zit geen kabbel aan namelijk alleen wat snoertjes. Bij de oudere bolken zo als op de foto van het blok van Bachus zijn buurman zit de aansluiting zeker op het eerst deksel bij de koppeling maar die heb ik niet. Dit is bij mij gewoon een vlak plaatje nu weet ik dus ook wat het verschil met dit blok. Dit is trouwens ook de zien op mij eerste foto. Of zit ik helemaal fout.
Heb je de grote moer van de krukas verwijderd aan de linkerkant? (achter dat ronde deksel dat met 3 schroeven vastzit)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan