nog een vraag over de wheely

rufus&zx6r

Rookie
27 apr 2002
21
0
bovenkarspel
ik ben sinds kort begonnen met wheely maken.
en dat lukt ook een beetje maar mijn vraag is eigenlijk.
als ik mijn zx6r in een wheely trek durf ik het gas er niet op te houden ( tenminste niet vol ).
maar dan zakt de motor ook gelijk weer.
nou zou ik graag langerre wheely willen maken maar ben bang dat ik hem achterover trek ?

vraag 1 kan dit met een zx6r hem achter over trekken ?
2 ligt het punt hoger waar je het gas iets terug moet nemen.

of stabiliseert de motor op een hoger punt en voel je dat makelijk

wnat trek hem liever niet tegen het asfalt aan

alvast bedankt :]
 
vraag 1 kan dit met een zx6r hem achter over trekken ?
2 ligt het punt hoger waar je het gas iets terug moet nemen.
antwoord 1 natuurlijk kan dat, als je kan wheelien dan kan je hem ook achterover trekken.
antwoord 2 ja dat ligt hoger, want je zegt dat bij gas terug nemen dat ie weer naar beneden komt, je kan als je normaal zit niet meer over je ruitje heen kijken naar voren tegen de tijd dat je bij het evenwichtspunt aan komt.
 
Hou er wel rekening mee dat als je hoger komt je motor ook onstabieler aan gaat voelen. Krijgt een beetje de neiging om van links naar rechts te gaan slingeren.

Leren met kleine stapjes dus ;) .
 
Ik zou maar oppassen met wheelies maken.
Vandaag mijn motor opgehaald, stond er een zx-9r total-loss.
Had een wheelie gemaakt voor een terrasje en was achterover geslagen.
Alles wat aan de buitenkant van een motor kapot kan zijn was ook kapot.
Maar hij had alweer een nieuwe zx-12r besteld.
 
Je kan met alles wheelyen en je kan met alles achterover slaan...
En je kan veeeeeel verder als je denkt voor je achterover gaat...
 
biaggi.gif
 
Ik heb ook een filmpje van een sm die helemaal achterover gaat. Is geript van eurosport. Was tijdens de guidondor 2000. Kan je vinden op bikemovies.com.
 
ga er maar vanuit dat je bijna niet achterover kan slaan, want dan moet je wel zo gods lomp doen... als je in het evenwichtspunt komt voel je de motor heel licht worden en gaat de motor niet meer omhoog maar voel je dat de onderkant van de motor onder je uitgaat.. wanneer je daar bent zou je nog een stukje verder kunnen maar laat dat maar aan de pro's over..

het evenwichts punt zou ik ook niet gelijk in het begin gaan opzoeken. De motor wordt zeer licht en is gevoelig voor alles, zoals hier boven al vermeldt KAN de motor gaan slingeren... maar als je het onder controle hebt heb je er niet zo'n last van, en anders kun je deze wel weer tot rust laten komen doormiddel van het sturen met je gewicht...

mijn advies, ga steeds een stukje hoger wanneer je de hoogte onder controle hebt.. grootste probleem is je rechterhandje vertellen dat hij het gas niet terug moet doen.. ;) ooit kom je dan in het evenwichts punt, het punt waar je bijna geen vermogen meer hoeft te gebruiken om de motor op 1 wiel te houden...

wat ik met me giXXer 750 doe: omhoog rammen tot ik niet meer over de motor heen kan kijken, dan langs de motor kijken.. en langzaam gas erbij totdat ik recht onder de spiegel langs kijk, das hoogzat...

EN VERGEET NIET JE VOET BOVEN DE ACHTERREM!!!! *D
 
rufus&zx6r,
Ik maakte mijn eerste wheelies per ongeluk, ik trok lekker snel weg en voor ik het wist maakte ik een wheely. Ik raakte niet in paniek en ik hield het gas er gewoon op zonder gas bij te geven. De motor kwam vanzelf weer neer en het was kicken!
"What goes up comes down" en dit is waar.
Je voelt vanzelf aan hoever je kunt gaan en je trekt een motor niet zomaar op haar rug. Maar een beetje onbenul die te ver gaat die trekt haar dus wel op haar rug.

Het is een kwestie van de beheersing van de rechterpols denk ik.
 
Rufus hoe maak je met een zx6r een wheely? Kun je dit uitleggen a.u.b. Ik krijg m'n zx6r maar niet van de grond.
Ik heb hem vandaag ook van de grond gekregen.
Was bij Uden.
Daar staan stoplichten en midden in de weg zit een heuvel.
Flink weg trekken en over die heuvel en toen kwam het voor wieletje los.
 
ik oefen meestal op industrie terrein bij ons in de buurt.
eerst langszaam naar de 7000 toeren dan gas los beetje koppelen gas er vol op en hops daar gaat ze , alleen mij punt is nog om de hoogte te bepalen zodat ik kan rijden zonder het gas vol open te houden


en me akrapovic bevaldt :}
 
gewoon lomp opengooien in 1, komt ie vanaf 8000 ietsjes van de grond.
Zelf hou ik het voorwiel nog liever op de grond. :)


Vorige week met iemand achterop een keer flink
gas gegeven, hobbelig wegdek en toen kwam ie ook
een paar keer los voor...gaaf en eng tegelijk.
 
Ga eens op zoek maarde neiuwe superbike magazine
heel leuk topic over wheelies door Big Dave, de wheelieking uit Ohio

Kompleet met datalogging waar je kan zien dat het gas echt niet vol moet etc.

Zou hem scannen, moest ik een scanner hebben ;(
 
Heb zonet voor het eerst ook eens wat geoefend, 7000 toeren, koppeling in, gas geven, en gaan. Kleine prutswheelies waren het maar het is tenminste een begin... nou maar verder oefenen. :)

Het maken van de wheely opzich is het lastige nog niet eens, het is meer dat die interne computer tussen m'n oren gelijk zegt GAS DICHT als het voorwiel loskomt. :P
 
tjeeez, wat een toerentallen om dat ding de lucht in te krijgen
echt veel, vind het ook niet gek dat sommigen hun koppeling verbranden
 
Terug
Bovenaan Onderaan