Nog een xtz750

Een conclusie kan ik wel trekken zo langzamerhand. Deze motor is wel bij de juiste persoon terecht gekomen. Een ander zou er volgens mij al lang de brui aan hebben gegeven.
 
Weer een stuk verder…..

Meer dan dit kan ik niet meer uit elkaar halen.
Alhoewel, het linksysteem moet nog ut elkaar en nog wat pietluttige dingetjes wat geen naam mag hebben.

Het elektra heeft een snoeibeurt gehad.
Zoals ik al schreef zitten er geen stekkers meet en alles is doorverbonden.
Een andere kabelboom is niet echt een oplossing want dan moet je alle schakelaars etc ook voorzien van stekkers.
Dus voor nu heb ik ervoor gekozen om de verbindingen los te knippen en later weer vast te solderen.
Dat is van latere zorg.
IMG_6883 2.jpeg
Het was onbegonnen werk om al die draden te ontwarren, sommige kleuren waren weer doorverbonden met andere kleuen.
Soms 3 draden die bij elkaar gesoldeerd zaten etc etc, onbegonnen werk.
Althans voor mij, heb daar geen geduld voor en al die accessoires met tig relais en controlelampjes.

Daarbij was het frame ook aan een opfrisbeurt toe.
Zo heb ik het frame van alle draden verlost en kon ik het roest te lijf.

De ommekeer: het afbreken slopen demonteren is voorbij.
Vanaf nu is het opbouwen begonnen.


IMG_6891.jpeg IMG_6892.jpeg


Nadat al het roest weg was heb ik het frame met een busje roestconverter/primer van de action te lijf gaan.
2523153_8710259012007-111.png.jpegIMG_6897.jpeg
Hierna heb ik er nog een paar laagjes primer overheen gespoten en het frame ziet er nu al tig keer beter uit.

De achterbrug die erin zat was niet meer te redden maar gelukkig had ik er nog eentje liggen.
Uiteraard was die behoorlijk met roest dus die kon meteen mee met het frame.
IMG_6881.jpegIMG_6879.jpegIMG_6882.jpeg
Hij is nu in de lak die heel dicht bij de originele kleur komt (ook van de azeetion)


IMG_6903.jpeg

Het is niet de bedoeling reclame te maken (die tas ligt daar toevallig).
Voor het frame heb ik spuitbussen besteld bij mijn huisleverancier (crop).
Sowieso is het lastig om de juiste kleur te krijgen tenzij je ze op kleur laat maken.
Nu is dat ook een optie maar ik zag spuitbussen die nagenoeg dezelfde kleur hebben.

De vorkpoten heb ik ook al in de juiste kleur gespoten en ome ali heeft gele vorkhoezen afgeleverd.
IMG_6913.jpegIMG_6902.jpeg
Tesamen met de eerdere order bij NR1motor kan de vork weer opgebouwd worden.

Bij wemoto had ik een ordertje geplaatst voor de remmerij.
De pennen die de blokken vasthouden kosten daar een fractie van wat er zoal in de andere webshops te vinden was.
Ik heb daar meteen een aantal reserve besteld en revisiesetjes voor 3 klauwen.
(Jammer genoeg was ik onderaan de streep nog een bak geld kwijt want de brexit zorgt voor €20 verz kosten en daarbovenop kwam nog €25 kosten voor inklaren.:()
Alsnog was ik goedkoper uit maar ik dacht dat wemoto vanuit B zou versturen.
IMG_6905.jpegIMG_6911.jpegIMG_6912.jpeg
Voor het mooie heb ik de klauwen gespoten.

opbouwen is leuk.
Morgen weer verder….
 

Bijlagen

  • IMG_6896 2.jpeg
    IMG_6896 2.jpeg
    239,2 KB · Weergaven: 42
Tja, het is wel een motor op leeftijd (30 lentes)

Het blok even aan de kant geschoven en het frame op de ok tafel geparkeerd.

Die koplampen gaan naar mijn andere xtz want die led`s zijn uber.
(standaard zit er 12V 35w in wat in de praktijk te vergelijken is met een waxine kaarsje.)
Bekijk bijlage 1726998

Electra:

Tja, dit gaat mijn pet te boven.
Er zitten veel knopjes en controlelampjes in de cockpit.
Ook nog handvatverwarming.
Bekijk bijlage 1727001Bekijk bijlage 1727002


Op zich ziet het er allemaal netjes uit aan de buitenkant maar onderhuids is het catastrofe.
Bekijk bijlage 1727003Bekijk bijlage 1727005
Bekijk bijlage 1727006Bekijk bijlage 1727010

Hoe ga ik dit in een schema verwerken of zal het beter zijn alle extra`s eraf te halen en opnieuw te beginnen?
Er lopen draden van voor naar achteren waar het zekeringkastje gemaakt is en weer terug natuurlijk.
En ze zijn allemaal rood.

Ik ga proberen te ontwarren hoe alles aangesloten is.
Dit gaat een zeer geduldig klusje worden maar mijzelf kennende knip ik die hele meuk eruit.


Thanks Buurman @Alfred.J
1645309458496.png
 
De gekochte spuitbussen voor het frame weken toch behoorlijk af van de originele kleur.
Na wat beter op de site van crop te speuren kwam ik er achter dat ze ook de kleurcodes van yamaha maken.

IMG_6931.jpeg
Heb meteen 3 spuitbussen van deze kleur besteld want mijn andere xtz moet ook nog.
Jammer dat post.nl zijn afspraken niet nakomt want je zal net zien dat je op iets zit te wachten en dat ze het dan niet op tijd komen afleveren.
Dus gisterenavond het frame gespoten in de juiste kleur.
Toch is deze kleur donkerder dan het origineel of zou dat met de jaren verkleuren?
Bij het framenummer is het goed te zien.
Ik vind het resultaat goed genoeg om verder te gaan.
IMG_6934.jpeg
 
De achterbrug had een flinke klapper gehad, waarschijnlijk doordat de ketting ernaast is gelopen.
Vandaag kwam ik nog meer gevolgschade of de oorzaak tegen van die schade.
Het lager in het kettingwieldrager was kapot geslagen.


IMG_6731.jpegIMG_6945.jpegIMG_6946.jpeg
IMG_6947.jpeg
Wat ik dan niet begrijp is dat de motor een nieuwe kettingset heeft en dat lager onopgemerkt is.😜
Als je het kettingwiel vervangt haal je die drager er toch even uit?
Ik check dan meteen alle lagers maar goed, niet iedereen dus.

Ik ga maar weer een boodschappenlijstje maken want er is nog meer te bestellen.
De achterbrug beschermer is na 30 jaar ook zo broos als wat en breekt zomaar in stukjes.
IMG_6944.jpeg
Nu heeft Kedo.de deze voor maar €34 maar helaas zijn ze uitverkocht (ik kocht er laatst eentje voor mijn andere project).
Hopelijk zijn ze snel weer leverbaar want elders zijn ze €73

Wel weer leuk om wat resultaat te zien
De voorvork en achterbrug zitten weer aan het frame.
IMG_6954 2.jpeg

Ik heb trouwens twijfels over zo`n OSCO smeerdinges.
Ben een uurtje bezig geweest om een velg te ontvetten, wat een zooi.
 
De achterbrug had een flinke klapper gehad, waarschijnlijk doordat de ketting ernaast is gelopen.
Vandaag kwam ik nog meer gevolgschade of de oorzaak tegen van die schade.
Het lager in het kettingwieldrager was kapot geslagen.


Bekijk bijlage 1734512Bekijk bijlage 1734513Bekijk bijlage 1734514
Bekijk bijlage 1734516
Wat ik dan niet begrijp is dat de motor een nieuwe kettingset heeft en dat lager onopgemerkt is.😜
Als je het kettingwiel vervangt haal je die drager er toch even uit?
Ik check dan meteen alle lagers maar goed, niet iedereen dus.

Ik ga maar weer een boodschappenlijstje maken want er is nog meer te bestellen.
De achterbrug beschermer is na 30 jaar ook zo broos als wat en breekt zomaar in stukjes.
Bekijk bijlage 1734519
Nu heeft Kedo.de deze voor maar €34 maar helaas zijn ze uitverkocht (ik kocht er laatst eentje voor mijn andere project).
Hopelijk zijn ze snel weer leverbaar want elders zijn ze €73

Wel weer leuk om wat resultaat te zien
De voorvork en achterbrug zitten weer aan het frame.
Bekijk bijlage 1734520

Ik heb trouwens twijfels over zo`n OSCO smeerdinges.
Ben een uurtje bezig geweest om een velg te ontvetten, wat een zooi.
Tja,weet je iedergeval dat het goed vet is,blijft goed plakken,wat betreft dat lager,dat kan ook kapot gegaan
zijn na de montage van de kettingset,misschien te strak gestaan,een fout die wel vaker voorkomt bij motoren met een vrij lange veerweg.
Het is verder wel een motor met heel veel achterstallig onderhoud.😬
 
Zo, weer wat verder.
Die spaghettizooi wat men kabelboom noemt was niet meer te redden.
Sommige draden waren afgetapt en ingetaped, andere waren verdwenen en verschillende kleuren op elkaar….


IMG_6991 2.jpeg
Gelukkig heb ik nog een voorraadje liggen en heb ik ervoor gekozen om de bedrading in originele staat te brengen, dwz met stekkers verbindingen maken daar waar yamaha dat zo bedacht heeft.

De XTZ750 kabelboom bestaat uit 2 delen.

Het achterste deel staat op de linker foto, de onderste is de nieuwe en de bovenste is na het ontwarren wat er over is van de oude.

Het voorste deel staat op de rechter foto de splitsing zit op het koplamp frame en gaat dan naar de zijkanten.
De onderste is de ouwe waar je echt niet meer uitkomt.

IMG_6993.jpegIMG_6994.jpeg

Ondanks de nieuwe kabelboom liep ik wel tegen het probleem aan dat alles wat aan de kabelboom moet geen stekkers heeft.
Stuurschakelaars enzo hadden dus geen stekkers.
Dus restte mij niets anders dan een ordertje te bestellen bij de MF-hofleverancier te plaatsen.
Gelukkig heeft hij veel stekkers in zijn assortiment en voor sommige stekkers heb ik er meteen voor toekomstige projecten extra besteld.

936FDF3C-0904-4303-8E6E-F31E801E65FB.jpg
Nu had ik zo`n tang al langer op mijn verlanglijstje staan en nu had ik een mooie reden om er een te kopen.
Gelukkig ging het stekkertjjes monteren van een leie dakje en kon ik lekker aan de gang.
IMG_7043.jpegIMG_7047.jpegIMG_7054 2.jpeg



Ook heb ik een nieuw tandwieldragerlager met keerring binnen dus kon het achterwiel weer op zijn plek.
IMG_7053.jpeg

De schijf heb ik gezandstraald en gespoten, het overtollige verf rem ik wel weg.

Ik kan langzaamaan weer verder met opbouwen en hoop binnenkort een lijstje te bestellen met motoronderdelen.
Sowieso moeten de krukas en big end lagers vervangen worden.
Voordat ik aan het blok ga beginnen moet de xtz van de heftafel.

Ik ben nu 7 weken in het bezit van deze XTZ en ik heb er nog steeds plezier in.:]
 
Zo, weer wat verder.
Die spaghettizooi wat men kabelboom noemt was niet meer te redden.
Sommige draden waren afgetapt en ingetaped, andere waren verdwenen en verschillende kleuren op elkaar….


Bekijk bijlage 1740117
Gelukkig heb ik nog een voorraadje liggen en heb ik ervoor gekozen om de bedrading in originele staat te brengen, dwz met stekkers verbindingen maken daar waar yamaha dat zo bedacht heeft.

De XTZ750 kabelboom bestaat uit 2 delen.

Het achterste deel staat op de linker foto, de onderste is de nieuwe en de bovenste is na het ontwarren wat er over is van de oude.

Het voorste deel staat op de rechter foto de splitsing zit op het koplamp frame en gaat dan naar de zijkanten.
De onderste is de ouwe waar je echt niet meer uitkomt.

Bekijk bijlage 1740121Bekijk bijlage 1740122

Ondanks de nieuwe kabelboom liep ik wel tegen het probleem aan dat alles wat aan de kabelboom moet geen stekkers heeft.
Stuurschakelaars enzo hadden dus geen stekkers.
Dus restte mij niets anders dan een ordertje te bestellen bij de MF-hofleverancier te plaatsen.
Gelukkig heeft hij veel stekkers in zijn assortiment en voor sommige stekkers heb ik er meteen voor toekomstige projecten extra besteld.

Bekijk bijlage 1740111
Nu had ik zo`n tang al langer op mijn verlanglijstje staan en nu had ik een mooie reden om er een te kopen.
Gelukkig ging het stekkertjjes monteren van een leie dakje en kon ik lekker aan de gang.
Bekijk bijlage 1740124Bekijk bijlage 1740125Bekijk bijlage 1740126



Ook heb ik een nieuw tandwieldragerlager met keerring binnen dus kon het achterwiel weer op zijn plek.
Bekijk bijlage 1740127

De schijf heb ik gezandstraald en gespoten, het overtollige verf rem ik wel weg.

Ik kan langzaamaan weer verder met opbouwen en hoop binnenkort een lijstje te bestellen met motoronderdelen.
Sowieso moeten de krukas en big end lagers vervangen worden.
Voordat ik aan het blok ga beginnen moet de xtz van de heftafel.

Ik ben nu 7 weken in het bezit van deze XTZ en ik heb er nog steeds plezier in.:]
Heb je zelf de spullen om te stralen ?
 
Die is bij de juiste persoon terechtgekomen!

Mooi project en een prachtige motor!

Zijn die stekkers passend op de originele Yamaha stekkers? Ik wil zelf een kabelboom voor mijn SR500 maken en het liefst de originele stekkerverbindingen gebruiken...
 
Die is bij de juiste persoon terechtgekomen!

Mooi project en een prachtige motor!

Zijn die stekkers passend op de originele Yamaha stekkers? Ik wil zelf een kabelboom voor mijn SR500 maken en het liefst de originele stekkerverbindingen gebruiken...
Die blauwe en witte 9-polige passen perfect.
Van sommige heb ik de behuizing van oudere onderdelen overgezet die ik nog op de plank had liggen.
Als je wat beter zoekt in hun assortiment ga je nog meer originele yamaha stekkers vinden.
 
Die blauwe en witte 9-polige passen perfect.
Van sommige heb ik de behuizing van oudere onderdelen overgezet die ik nog op de plank had liggen.
Als je wat beter zoekt in hun assortiment ga je nog meer originele yamaha stekkers vinden.
Top, bedankt voor de info!
 
Zo, weer wat verder.
Die spaghettizooi wat men kabelboom noemt was niet meer te redden.
Sommige draden waren afgetapt en ingetaped, andere waren verdwenen en verschillende kleuren op elkaar….


Bekijk bijlage 1740117
Gelukkig heb ik nog een voorraadje liggen en heb ik ervoor gekozen om de bedrading in originele staat te brengen, dwz met stekkers verbindingen maken daar waar yamaha dat zo bedacht heeft.

De XTZ750 kabelboom bestaat uit 2 delen.

Het achterste deel staat op de linker foto, de onderste is de nieuwe en de bovenste is na het ontwarren wat er over is van de oude.

Het voorste deel staat op de rechter foto de splitsing zit op het koplamp frame en gaat dan naar de zijkanten.
De onderste is de ouwe waar je echt niet meer uitkomt.

Bekijk bijlage 1740121Bekijk bijlage 1740122

Ondanks de nieuwe kabelboom liep ik wel tegen het probleem aan dat alles wat aan de kabelboom moet geen stekkers heeft.
Stuurschakelaars enzo hadden dus geen stekkers.
Dus restte mij niets anders dan een ordertje te bestellen bij de MF-hofleverancier te plaatsen.
Gelukkig heeft hij veel stekkers in zijn assortiment en voor sommige stekkers heb ik er meteen voor toekomstige projecten extra besteld.

Bekijk bijlage 1740111
Nu had ik zo`n tang al langer op mijn verlanglijstje staan en nu had ik een mooie reden om er een te kopen.
Gelukkig ging het stekkertjjes monteren van een leie dakje en kon ik lekker aan de gang.
Bekijk bijlage 1740124Bekijk bijlage 1740125Bekijk bijlage 1740126



Ook heb ik een nieuw tandwieldragerlager met keerring binnen dus kon het achterwiel weer op zijn plek.
Bekijk bijlage 1740127

De schijf heb ik gezandstraald en gespoten, het overtollige verf rem ik wel weg.

Ik kan langzaamaan weer verder met opbouwen en hoop binnenkort een lijstje te bestellen met motoronderdelen.
Sowieso moeten de krukas en big end lagers vervangen worden.
Voordat ik aan het blok ga beginnen moet de xtz van de heftafel.

Ik ben nu 7 weken in het bezit van deze XTZ en ik heb er nog steeds plezier in.:]
Hoi @Raymond W , dit is eigenlijk wel iets om in de openings post tezetten van het

Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12​

 
Tijd voor een update.

Het rollend gedeelte kan weer rollen en de remmen zitten er weer op.
Alleen nog vullen met vloeistof.
IMG_7171.jpeg

De elektra zit er voor een groot deel op en het is tijd om de motor aan te pakken.
Vandaar de XTZ van de brug en aan de gang met staal om een motorsteun te maken.
Eerst een stalen balk in stukken geslepen en daarna een beetje lassen (poging tot…)
En een dummie onderblok in de steun gezet om een en ander uit te meten enzo.

IMG_7164.jpegIMG_7170.jpeg
Voor de achterkant kon ik een 15mm waterleiding gebruiken (met daarin een M12 draadeind)
Aan de voorkant is het iets lastiger, daar zijn de gaten voor de lange pen maar 10mm
Daar heb ik even een draadeind van M10 in gezet maar hier moet ik nog een betere oplossing voor zoeken.
Als test heb ik hem op de brug gezet en het blok een beetje opgebouwd.
IMG_7173.jpegIMG_7174 2.jpeg
Zoals te zien is buigt de voorste draadeind al flink door.
Nu zit er nog geen krukas in dus het eindresultaat zal nog flink zwaarder zijn.
De steun is ongeveer op motorhoogte gemaakt zodat ik als het blok af is alleen de motor er overheen hoef te plaatsen, of het blok met steun er onder hoef te schuiven.

Om verder te gaan heb ik krukas en big-end lagers nodig die niet bij Kedo.de of andere after market shops te koop zijn.
Dus ben ik aangewezen op cmsnl of andere groothandels.
Liever bestel ik deze in Nederland want overzees geeft altijd een gedoe.
En voor die paar euro verschil hoef ik het niet te laten.
Even goed moet ik een soort rebus/reken of ander cijferspel gaan oplossen.
(Volgens mij heeft Jos Brink stage gelopen bij Yamaha)
De drijfstangen uit het blok hadden hun beste tijd wel gehad.
Het small-end is bij beide ingesleten
IMG_7184.jpeg
Hier komt de zuigerpen in en de olie komt via de spetters op de pen.
Gelukkig heb ik nog een aantal goede drijfstangen op voorraad dus gaan deze de oud ijzer bak in.
De beterdere hieronder.
IMG_7185.jpeg

Van de andere drijfstangen moet ik op zoek naar de code, deze staat op de zijkant en is fukking moeilijk te lezen.
IMG_7186.jpeg

Ik heb hier voorheen ook al mee lopen klooien en het is alleen te zien onder een bepaalde hoek en met daglicht.
De code die hier op moet staan geeft samen met de code op de krukas een getal en daarmee moet je een kleur lagerschaal bepalen.
Nu zijn er 4 kleuren lagerschalen en ik heb er 4 voor de drijfstangen nodig en 6 voor de krukas.
(duur geintje trouwens want die kosten €17,54 p/st)

De big end lagers waren flink aan hun eind, iets waardoor meerdere super ténéré`s zijn stuk gelopen.😱
IMG_7183.jpeg


Ook voor de lagers van de krukas moet je flink gaan rekenen
Achterop het blok staan codes.
Links de foto van het onderblok en rechts het bovenblok.
De code 9L59 geeft aan dat de blokdelen bij elkaar horen en niet zijn uit te wisselen met andere nummers.
5 6 5 staat voor de uitsparingen van de krukas
Met deze getallen kan je niet veel zonder de code op de krukas.

IMG_7177.jpegIMG_7178.jpeg

Op de krukas staat ook weer een code

2 2 C 3 2 3

De 2 2 staat voor de big end en de 3 2 3 staat voor de krukaslagers

IMG_7179.jpeg

Morgen als ik goed uitgeslapen ben ga ik aan het rekenen en op zoek naar de codes op de drijfstangen.
Daarna kan ik een ordertje plaatsen bij cmsnl en bij Kedo.de

wordt vervolgd ….
 
Laatst bewerkt:
Toch altijd nameten met plastigage ,niet alleen uitgaan van de kleurcode.
Thanks, ik lees er ook iets over in het wphb.
Enig idee waar je die kan kopen of gewoon bij de betere automaterialenzaak te koop?

Ben wat verder gekomen met de drijfstangen.
Yamaha heeft waarschijnlijk ergens tussen `90 en `94 een omslag gemaakt met de codering.
De oudere hebben geen duidelijk zichtbare code, de nieuwere wel.
De nieuwere staat het duidelijker maar deze vervaagt in de jaren.
IMG_7188.jpeg
De oudere daar kan je behoorlijk mee lopen kutten.
Zo ben ik al een paar uurtjes bezig geweest met deze code te ontrafelen.
Maar zojuist heb ik de juiste hoek en belichting erbij gevonden.
Er staat 5Ch
IMG_7194.jpeg
Gelukkig had ik van een eerder project nog een foto gemaakt zodat ik de juiste hoek weer kon vinden.

5BA42A92-47F2-4F11-A55F-F05496BD93A1 2.jpg

Ik kan de lagers gaan bestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan