Nog een xtz750

The maximum allowable runout at the rotor friction surface is 0.002 inch (0.050 mm) as stated by most manufacturers.
12,5 Volt is te laag .
Nieuwe schijven besteld bij die bolski.

Die 12,5 is gemeten vanaf de ventilatorschakelaar.
Nu staan deze motoren al een beetje bekend om hun lage laadstroom maar meestal zitten ze rond de 13v
Met de lichten uit meet ik 14v
Waar zou ik winst kunnen behalen?
2 koplampen of 1 maakt ook niet heel veel verschil.
Is er winst te behalen als ik met dikkere draden ga werken via een relais?
Nu loopt de + van de lampen via de stuurschakelaar
Of zou ik rechtstreeks vanaf de accu moeten meten ipv via de ventilatorschakelaar?

Wat denk jij?
 
Meten doe je altijd op de accu,interessant misschien voor je,gaat wel over auto,s maar wijkt niet veel
af van een motor,des te minderverbruikers des te minder hard de dynamo hoeft te werken,dus 1koplamp is beter dan 2,
zeker als origineel maar 1 lamp brand kan je dat beter doen,en al helemaal als standaard de dynamo het maar net red.
Je zou ook eens contact kunnen opnemen met Sevoir,misschien valt de dynamo te verbeteren,

 
Laatst bewerkt:
Thanks @RG-gamma
Ik lees al dat de tdm een sterkere dynamo heeft en bij kedo verkoopt men ook zwaardere.
Als het goed is heb ik nog een dynamo van een tdm liggen.
Maar eerst zal ik eens kijken of er winst te behalen valt met 1 koplamp.

De voorrem heeft nieuwe schiven en de rubbers waar de pennen in glijden heb ik met teflon ingespoten zodat ze iets soepeler gaan.
De oude op de nieuwe………………………….en er onder.
IMG_7827.jpegIMG_7828.jpeg
De voorrem remt zoals hij behoort te doen, perfecto.

Deze motor gaat steeds beter, alleen de laadstroom in orde krijgen en hij kan weer jaren mee.
 
Op mijn oude '94 XTZ750 (met het nieuwe type SR) had ik de koplampen via relais geschakeld en de lampen vervangen vor led (met andere lenzen ook). Als je dan ook nog de hoofdzekering goed schoonmaakt of vervangt voor een steekzekering (de mijne had ontzettend veel weerstand en werd warm, waardoor aardig wat van de laadstroom "verdween"). De laadspanning ging op die motor naar de 14,5V, wat meer dan prima is :)
 
Thanks @Bowler,
Ik heb een steekzekering maar die heb ik zojuist met contactspray ingespoten.
Er zit het nieuwe type spanningsregelaar op en daar heb ik nu een extra min-draad rechtstreeks van de sr naar de accu bij gezet.

Ik meet nu op de accu:
14,1V lampen uit rpm3000
13,3V lampen aan
13,7V 1 lamp uit
Op de Voltmeter (op de temp.schakelaar aangesloten) meet ik 1V minder dan op de accu.
Ergens vloeit er dus 1v weg.

Op zich lijkt mij dat geen probleem.
Feit is dat de accu wel oplaadt, dat stemt mij weer vrolijk want de dynamo mag blijven zitten.

Als ik de koplampen via een relais laat lopen moeten de draden dan rechtstreeks vanaf de accu naar de koplampen of via het contactslot?
De plusdraad tussen accu en contactslot is niet zo dik.
Of leg ik een plusdraad vanaf het contactslot (via het relais) naar de lampen?

Of gewoon uitproberen waar winst te behalen is?
 
Het kan ook gewoon zo zijn dat je draadboom door ouderdom te veel weerstand heeft,ik heb draadbomen
open gemaakt waarvan je schrok hoe het daarbinnen uitzag,hele stukken waren groen geworden en
dan met name bij soldeerverbindingen,niemand kijkt er ooit naar pas als er problemen zijn gaat men pas eens kijken,
in jou geval is het ook alweer zo,n 30jaar oud,dat betekent dat rond het balhoofd de bedrading jaren lang heen en weer bewogen is en
de schakelaars bedient zijn,tja dan kan er wel eens wat slijten :Y
 
Laatst bewerkt:
Thanks @Bowler,
Ik heb een steekzekering maar die heb ik zojuist met contactspray ingespoten.
Er zit het nieuwe type spanningsregelaar op en daar heb ik nu een extra min-draad rechtstreeks van de sr naar de accu bij gezet.

Ik meet nu op de accu:
14,1V lampen uit rpm3000
13,3V lampen aan
13,7V 1 lamp uit
Op de Voltmeter (op de temp.schakelaar aangesloten) meet ik 1V minder dan op de accu.
Ergens vloeit er dus 1v weg.

Op zich lijkt mij dat geen probleem.
Feit is dat de accu wel oplaadt, dat stemt mij weer vrolijk want de dynamo mag blijven zitten.

Als ik de koplampen via een relais laat lopen moeten de draden dan rechtstreeks vanaf de accu naar de koplampen of via het contactslot?
De plusdraad tussen accu en contactslot is niet zo dik.
Of leg ik een plusdraad vanaf het contactslot (via het relais) naar de lampen?

Of gewoon uitproberen waar winst te behalen is?
Zoals @4strokerules al zei(met kleine aanvulling):
-Gezekerde 12V direct van accu;
-Massa direct van de accu;
-Schakeldraad van de stuurschakelaar naar het relais;
-Draden van relais naar koplampen.

Ik had 2 relais, 1 voor groot licht en 1 voor dimlicht. Deze zaten op de koplamp gemonteerd.
 
Zoals @4strokerules al zei(met kleine aanvulling):
-Gezekerde 12V direct van accu;
-Massa direct van de accu;
-Schakeldraad van de stuurschakelaar naar het relais;
-Draden van relais naar koplampen.

Ik had 2 relais, 1 voor groot licht en 1 voor dimlicht. Deze zaten op de koplamp gemonteerd.
Thanks, en zo heb ik het nu gedaan!

Ik ben eerst eens op zoek gegaan naar goede stekkertjes want die knijpkutkabelschoentjes vind ik echt van lego kwaliteit.
(geen idee of het door de kleurtjes komt maar ik vind het net lego)
IMG_7854.jpeg
Een korte speurtocht op het wen bracht mij bij Cable-engineer.
Daar vond ik precies waar ik naar op zoek was, namelijk goed geïsoleerde kabelschoentjes.
Zowel stekkers als kabeloogjes voor de massa.
En ook nog 2mm draad zwart en rood, zweefzekeringenhouders.
cable-engineer-40-waterdichte-krimpkous-vlaksteker.jpg
Tevens slaagde ik daar voor kabelisolatie want kale draden vanaf de accu naar voren gaat een zooitje worden.
Ik heb 2 plusdraden vanaf de accu (elk met hun eigen zekering) naar voren getrokken en daar op een aparte relais aangesloten.
Ik heb gekozen voor aparte + draden omdat bij het seinen de dim en groot lichten tegelijk aan staan.

IMG_7868.jpegIMG_7865.jpeg

Het resultaat is een stuk betere laadstroom.
Ik heb nu onder het rijden met de lampen aan 13,3V op de meter die na het contactslot zit.
Ik weet dat deze te weinig aangeeft want op de accu heb ik 0,6v meer.
Voorheen liep dus de stroom naar de koplampen over de schakelaar die maar 35w naar de koplamp hoefde door te laten.
Met 2x H4 is dat 110w en bij seinen is dat 110w + 120w = 230w
Dat was wel erg veel voor zo`n schakelaartje.

Ik ben erg te spreken over de service en de producten van cable-engineer
Normaal ben ik niet zo van het de hemel inprijzen maar deze webshop haalde alles uit de kast om mijn bestelling voor het weekend af te leveren.
post.nl liet weer eens verstek gaan en sloeg 2 dagen achter elkaar mijn huisje over.:(
Nadat ik contact opgenomen had bood Patrick mij zelfs aan mijn order nogmaals de deur uit te sturen zodat ik aan de slag kon.:}
Gelukkig was dat niet nodig want bij de 3e poging stond post.nl aan de deur.

In de bouwmarkt kocht ik een brandertje om de isolatie te laten krimpen.
IMG_7867.jpeg
IMG_7870.jpegIMG_7871.jpeg
IMG_7872.jpeg

Daarna nog een lekkere testrit gereden en deze XTZ 750 is klaar voor gebruik.

Wow, hij is klaar. niets meer aan doen.
Ehh, wat nu?
De volgende eigenaar mag het kuipwerk doen of zo laten, als ik dat nog zou doen wordt hij te duur en onverkoopbaar.
Ook de banden heb ik niet vervangen, zou niet slim zijn want de een wil een noppenband en de ander een wegband.

Next (vorig) project weer oppakken?
Ja, staat er een sinds gisteren een op mp voor €1000 met een tik in de motor maar dan begin ik weer an voor af aan.
Nu even niet.

Ik ga eens nadenken over de kostprijs en de verkoopprijs.
 
Mooi dat deze gered is, succes met de verkoop. Weet je nog welke voorvorkhoezen je gekocht hebt? Alie biedt nogal veel verschillende varianten aan en ik raak en beetje de weg kwijt...
 
pfff wat een werk! dat durf ik niet... vind klepspeling afstellen al spannend. ben ik nu mee bezig. elektra snap ik al helemaal niet.. maar zou graag het opschonen en netjes maken.
is de Athena klepdeksel pakking echt zo slecht? die wil heb ik namelijk gehaald...
 
Die Athena pakking (€26,00) geeft meestal trammelant.
Als je hem op je zijstandaard zet heb je kans dat de olie op de hoek van de kleppendeksel er doorsijpelt.
Je kan met met vloeibare pakking lopen klooien om hem dicht te krijgen maar dat werkt maar tijdelijk.
Een oem is €48,25 bij kedo en past perfect.
Dus voor €22,25 meer ben je zeer dat hij past en niet lekt.
Een pakking vervangen cq dichtsmeren kost je een aantal uur werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan