Paar weken terug kwam er een advertentie voorbij met een XTZ750 in de juiste kleurstelling.
Deze xtz is van `92 en is omgebouwd naar deze kleurstelling uit `89
(Dat is de meest geliefde kleurstelling en daarmee ook het meest waard)
Het verhaal van de verkoper was duidelijk.
Staat 3 jaar stil, koppeling werkt niet.
Ok, voor mij geen probleem, ik heb heel veel onderdelen op het schap liggen.
De prijs was juist en de staat van de motor viel mij mee.
De verkoper heeft er zelf 2 (van de 5 jaar) mee gereden en degene die hem daarvoor in bezit had had hem gereed gemaakt voor een lange trip.
Vandaar dat er redelijk veel extra`s op deze xtz zitten.
Sommige van deze extra`s verhuizen naar mijn orginele `89 xtz.
Helaas heeft die eigenaar wegens zijn gezondheid de reis niet gemaakt, dat vind ik echt jammer want daar bouw je die motor niet voor op.
Ondanks de dode accu kon de xtz toch even gestart worden en sloeg meteen aan, alleen die koppeling deed het niet.
Mooi, overschrijven, betalen en meenemen.
Maar goed, vandaag de tijd om het ene project van de brug te halen en deze xtz erop te zetten.
Eerst maar eens de olie eruit laten lopen.
Ehhh, dat is de kleur zoals ik mijn koffie het liefst drink.
Ouwe olie hoort zwart te zijn.
Zal dit komen door 3 jaar stilstaan in een schuur?
Ik tap de kvs af en gelukkig komt de voorgeschreven hoeveelheid eruit.
Wel was het laatste beetje vervuild dus moet het systeem gespoeld worden.
Terwijl ik de kappen en tank eraf haal zie ik al dat er vloeibare pakking gebruikt is bij de koppelingsdeksel.
Hmmm, daar hoort een pakking te zitten.
Ik verwijder de deksel van de koppeling en zie nog niet echt iets raars buiten de uitstulpsels van de vloeibare pakking.
Nadat ik de veren eraf heb en de binnenkorf eraf haal zie ik een flinke zooi verroeste platen.
Tja, die staan al een tijdje droog maar kan er zoveel vocht in het blok komen?
En waarom zit er geen olie? De motor hebben we toch een minuutje laten draaien.
Goed nieuws is er ook, de veren achter de korf zijn niet gebroken.
Morgen ga ik een ander setje van de koppeling plaatsen en ga ik op zoek naar goedkope olie en kvs.
Welke olie van de action was geschikt voor motorfietsen?
Reden om eerst de motor te laten draaien en proef te rijden is om een indicatie te krijgen wat er moet gebeuren.
Gaat het blok open of blijft alles netjes?
Sowieso gaat hij flink aangepakt worden want deze xtz verdient een 2e jeugd.
Deze xtz is van `92 en is omgebouwd naar deze kleurstelling uit `89
(Dat is de meest geliefde kleurstelling en daarmee ook het meest waard)
Het verhaal van de verkoper was duidelijk.
Staat 3 jaar stil, koppeling werkt niet.
Ok, voor mij geen probleem, ik heb heel veel onderdelen op het schap liggen.
De prijs was juist en de staat van de motor viel mij mee.
De verkoper heeft er zelf 2 (van de 5 jaar) mee gereden en degene die hem daarvoor in bezit had had hem gereed gemaakt voor een lange trip.
Vandaar dat er redelijk veel extra`s op deze xtz zitten.
Sommige van deze extra`s verhuizen naar mijn orginele `89 xtz.
Helaas heeft die eigenaar wegens zijn gezondheid de reis niet gemaakt, dat vind ik echt jammer want daar bouw je die motor niet voor op.
Ondanks de dode accu kon de xtz toch even gestart worden en sloeg meteen aan, alleen die koppeling deed het niet.
Mooi, overschrijven, betalen en meenemen.
Maar goed, vandaag de tijd om het ene project van de brug te halen en deze xtz erop te zetten.
Eerst maar eens de olie eruit laten lopen.
Ehhh, dat is de kleur zoals ik mijn koffie het liefst drink.
Ouwe olie hoort zwart te zijn.
Zal dit komen door 3 jaar stilstaan in een schuur?
Ik tap de kvs af en gelukkig komt de voorgeschreven hoeveelheid eruit.
Wel was het laatste beetje vervuild dus moet het systeem gespoeld worden.
Terwijl ik de kappen en tank eraf haal zie ik al dat er vloeibare pakking gebruikt is bij de koppelingsdeksel.
Hmmm, daar hoort een pakking te zitten.
Ik verwijder de deksel van de koppeling en zie nog niet echt iets raars buiten de uitstulpsels van de vloeibare pakking.
Nadat ik de veren eraf heb en de binnenkorf eraf haal zie ik een flinke zooi verroeste platen.
Tja, die staan al een tijdje droog maar kan er zoveel vocht in het blok komen?
En waarom zit er geen olie? De motor hebben we toch een minuutje laten draaien.
Goed nieuws is er ook, de veren achter de korf zijn niet gebroken.
Morgen ga ik een ander setje van de koppeling plaatsen en ga ik op zoek naar goedkope olie en kvs.
Welke olie van de action was geschikt voor motorfietsen?
Reden om eerst de motor te laten draaien en proef te rijden is om een indicatie te krijgen wat er moet gebeuren.
Gaat het blok open of blijft alles netjes?
Sowieso gaat hij flink aangepakt worden want deze xtz verdient een 2e jeugd.