Nog een xtz750

Raymond W

Vetertje
Donateur
23 okt 2006
17.782
9.457
Mijdrecht
Paar weken terug kwam er een advertentie voorbij met een XTZ750 in de juiste kleurstelling.

Deze xtz is van `92 en is omgebouwd naar deze kleurstelling uit `89
(Dat is de meest geliefde kleurstelling en daarmee ook het meest waard)
F283E0FF-5B6F-4560-80EB-4912741E7670.jpeg

Het verhaal van de verkoper was duidelijk.
Staat 3 jaar stil, koppeling werkt niet.
Ok, voor mij geen probleem, ik heb heel veel onderdelen op het schap liggen.
De prijs was juist en de staat van de motor viel mij mee.

De verkoper heeft er zelf 2 (van de 5 jaar) mee gereden en degene die hem daarvoor in bezit had had hem gereed gemaakt voor een lange trip.
Vandaar dat er redelijk veel extra`s op deze xtz zitten.
Sommige van deze extra`s verhuizen naar mijn orginele `89 xtz.
Helaas heeft die eigenaar wegens zijn gezondheid de reis niet gemaakt, dat vind ik echt jammer want daar bouw je die motor niet voor op.
Ondanks de dode accu kon de xtz toch even gestart worden en sloeg meteen aan, alleen die koppeling deed het niet.
Mooi, overschrijven, betalen en meenemen.


Maar goed, vandaag de tijd om het ene project van de brug te halen en deze xtz erop te zetten.
Eerst maar eens de olie eruit laten lopen.
tempImage4eGPtn.jpg
Ehhh, dat is de kleur zoals ik mijn koffie het liefst drink.
Ouwe olie hoort zwart te zijn.
Zal dit komen door 3 jaar stilstaan in een schuur?

Ik tap de kvs af en gelukkig komt de voorgeschreven hoeveelheid eruit.
Wel was het laatste beetje vervuild dus moet het systeem gespoeld worden.

Terwijl ik de kappen en tank eraf haal zie ik al dat er vloeibare pakking gebruikt is bij de koppelingsdeksel.
Hmmm, daar hoort een pakking te zitten.
Ik verwijder de deksel van de koppeling en zie nog niet echt iets raars buiten de uitstulpsels van de vloeibare pakking.
Nadat ik de veren eraf heb en de binnenkorf eraf haal zie ik een flinke zooi verroeste platen.
tempImage1VEzLM.jpgtempImageREizo2.jpg

Tja, die staan al een tijdje droog maar kan er zoveel vocht in het blok komen?
En waarom zit er geen olie? De motor hebben we toch een minuutje laten draaien.
Goed nieuws is er ook, de veren achter de korf zijn niet gebroken.
tempImagesUzgef.jpg

Morgen ga ik een ander setje van de koppeling plaatsen en ga ik op zoek naar goedkope olie en kvs.
Welke olie van de action was geschikt voor motorfietsen?

Reden om eerst de motor te laten draaien en proef te rijden is om een indicatie te krijgen wat er moet gebeuren.
Gaat het blok open of blijft alles netjes?
Sowieso gaat hij flink aangepakt worden want deze xtz verdient een 2e jeugd.
 
Oef, lijkt alsof ie wel een tijdje heeft buitengestaan... Techno 10W40 in de grijze flacon kun je prima gebruiken overigens.
 
Oef, lijkt alsof ie wel een tijdje heeft buitengestaan... Techno 10W40 in de grijze flacon kun je prima gebruiken overigens.
Thanks, het is alleen maar om te spoelen zodat de koffiedrap eruit komt.

De koppeling platen heb ik vervangen en een netter deksel erop gezet.
Zelfs de kabel zat vastgerot en heb ik vervangen voor een gangbare.
Nu werkt het weer zoals het hoort te werken.
IMG_6672.jpeg

Krijg wel de indruk dat deze motor meer achterstallig onderhoud heeft dan ik dacht.:/

Inmiddels is de voorvork eruit en staat het uit te lekken voordat ik ze uit elkaar haal.
De olie was lekker zwart maar dat verbaasd mij niet.
(uiteraard was er een schroefkopje om af te tappen kapot dus dan maar op zijn kop)

Omdat de remschoentjes aan het eind zijn moeten de remklauwen ook uit elkaar.
En daar kom ik meteen tegen de volgende problemen aan.
De ontluchtingsnippels zitten vast gerot (goh)
Maar erger zijn de pennen die normaal inbus zijn maar verbouwd zijn naar inborx
(inborx is een transformatie van inbus naar torx_
IMG_6679.jpegIMG_6681.jpeg
En dat op alle 4 de pennen -O-
Waarom plaatst iemand die dingen terug als ze al zo verrot zijn? grrr

Op dit moment ligt er een remklauw in de ultrasoonreiniger op 70graden te badderen.
1 nippel is er al uit en het schroefdraad was lekker wit.

wordt vervolgd
 
Thanks mannen,

Goed nieuws, de remklauwen zijn gered. *O*
Alleen de pennen hebben de strijd niet overleefd.
Maar die kapotte koppen had ik toch al niet terug geplaatst.
Dus moeten er op mijn verlanglijstje 4 rempennen komen.

Ter leering en vermaak:
Na een half uurtje badderen in de ultrasoon (70gr) geprobeerd om de pennen met een grotere torx bitje eruit te draaien.
Helaas (of beter gezegd “gelukkig”) kwamen er 2 van de 4 los.
Die andere 2 hadden een wat grovere aanpak nodig.
Vorige week had hbm een boorstandaardje in de aanbieding (€20) en die kwam meteen goed van pas.
Ik heb de kop uitgeboord tot het punt dat de kop overgaat in de pen.
IMG_6689.jpegIMG_6692.jpegIMG_6693.jpeg
Daarna kon ik met een drevel de pen uit de klauw slaan.

Alleen het schroefdraad moest er nog uit.
Door een platte schroevendraaier in de kop te slaan lukte het om de restanten eruit te draaien.
IMG_6696.jpeg
Na het verwijderen van de remblokken en ankerplaat waren de remzuigers aan de beurt.
Omdat de klauwen al los waren kon ik de remzuigers niet met de rempomp naar buiten pompen.
Dus probeer ik het met luchtdruk
Dat gaat op zich prima maar je moet wel weten wat je doet anders word je remklauw een luchtdrukgeweer met grote kogeltjes.
Ook wil je ze alle 2 zo ver mogelijk naar buiten hebben voordat er eentje uit is.
Vandaar dat ik de zuigers borg met een schroevendraaier
IMG_6698.jpeg
Als beide zuigertjes tegen de schroevendraaier zitten vervang ik de schroevendraaier voor een dunner plaatje.
Iedere mm is van belang om ze eruit te krijgen.
Op het laatst plopt er een zuiger uit en de andere moet met mankracht eruit getrokken worden.
Niet met een tang oid behalve een speciale remzuigertang natuurlijk, de zuigers mogen niet beschadigen.

Met achterstallig onderhoud heb je meestal zuigers die zwaar gaan.
Zo ook dit expemplaar
De oorzaak is corrosie van het alu onder de rubberen stofring.
IMG_6699.jpegIMG_6700.jpeg
Na het verwijderen van de rubberen ringen gaat het hele spulletje weer lekker badderen.
Daarna laten drogen en de groeven schoonkrabben.


Wordt vervolgd.
 
Vanavond toch nog even de garage in geweest.
De rubberen stofringen die uit de klauw kwamen zijn er slecht aan toe.
Het vuil zit er best aan vast gekoekt en er zitten kleine scheurtjes in.
IMG_6702.jpegIMG_6701.jpeg
Ook alvast 2 zuigertjes gepoetst zodat ze weer lekker glad zijn.
En op een online jacht geweest naar de goedkoopste onderdeeltjes voor de remmerij.
Meestal zoek ik mijn onderdelen bij:
Kedo.de
Bolski.nl
Nr1.nl
Wemoto

Van Wemoto is bekend dat ze in de UK zitten maar hoe eea nu met de nieuwe regels zit met import etc?
Anyway, tegenover gem €12 p/rempen was wemoto met €3,87 p/s de goedkoopste.
Ik heb er meteen een aantal (12st) voor de voorraad besteld want €8 per pen besparen is de moeite waard.
Ook hebben ze complete revisiesetjes voor de remklauw dus daarvan heb ik er meteen 3 bij besteld.
Hopelijk is die €20 verz kosten genoeg?
En wie weet komt er nog btw over maar dat zien we dan wel weer.
 
Zulke projecten mag ik ook altijd goed doen, oud spul weer tot leven wekken. Alleen die ouwe meuk loskrijgen geeft al voldoening als het lukt.

Wordt het nou een onderdelenmotor of ga je er weer wat van maken?
 
Zulke projecten mag ik ook altijd goed doen, oud spul weer tot leven wekken. Alleen die ouwe meuk loskrijgen geeft al voldoening als het lukt.

Wordt het nou een onderdelenmotor of ga je er weer wat van maken?
Enen kant is het een impulsaankoop, maar het is ook een verstandige aankoop.
In het mp topic staat de aankoop en hoe snel je erbij moet zijn.

Het plan is deze motor een nieuw leven te geven.
Met de huidige waarde van deze super ténéré is het opknappen ineens betaalbaar geworden.
De marktwaarde van deze suup is vandaag de dag > €4000
5 jaar terug gingen ze nog voor de helft.

Buiten dat doe ik het niet voor het geld (jaja zeggen ze allemaal zal je denken)
Aan onderdelen zal er al een flink bedrag in gaan zitten.
Hoe dieper je gaat sleutelen met een 30 jaar oude motor hoe meer je tegen gaat komen.
Ga ik mijn uren berekenen…..nah doe maar niet.

Ik vind het gaaf om aan deze motor te werken.

Sommige upgrades* verhuizen naar mijn andere suup.
* de verlichting
* verstralers
* handvatverwarming (indien mogelijk)
* osco
jvdk0923-jpg.1719151

Deze wil ik ook nog grondig aanpakken.

Maar eerst deze en het andere project afronden.
En met beide heb ik geen haast.
 
Ondanks dat de voorvork keerringen niet lek waren toch maar even de poten uit elkaar gehaald.
Niet voor niets want onderin zit een smurrie die nooit goed kan zijn voor de werking van het geheel.
IMG_6704.jpeg
En het blok nader bekeken en ik begin het ergste te vermoeden….
Het koelcircuit ziet er niet zo lekker fris meer uit.
Hier een slang aansluiting op de waterpomp.
Ik vrees dat er een pil tegen lekkage oid in gegooid is.
IMG_6707.jpeg
Ook begin ik te vermoeden wat de oorzaak is van het vocht in de olie.
De koppakking van buitenaf gefotografeerd zit er roestig uit.

IMG_6708.jpeg


Bij andere blokken heb ik ook al eens een pakking gehaald die meer aan een penny wafel doet denken dan een pakking.
(Deze komt niet uit dit blok maar uit een stocklot xtz blokken.)
IMG_5958.jpeg

Nog iets vreemds ontdekt.
Om de lichten te testen wou ik de accu van mijn andere suup even wisselen.
IMG_6703.jpeg
Tja, dat is niet zoals het hoort te zitten.

Ik zit te dubben om deze motor helemaal uit elkaar te trekken en helemaal opnieuw op te gaan bouwen.🤔
Shit, menigeen had alleen de koppeling gerepareerd en hem weer snel met winst verkocht.

Ga een kostenplaatje maken…..
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat de voorvork keerringen niet lek waren toch maar even de poten uit elkaar gehaald.
Niet voor niets want onderin zit een smurrie die nooit goed kan zijn voor de werking van het geheel.
Bekijk bijlage 1724564
En het blok nader bekeken en ik begin het ergste te vermoeden….
Het koelcircuit ziet er niet zo lekker fris meer uit.
Hier een slang aansluiting op de waterpomp.
Ik vrees dat er een pil tegen lekkage oid in gegooid is.
Bekijk bijlage 1724565
Ook begin ik te vermoeden wat de oorzaak is van het vocht in de olie.
De koppakking van buitenaf gefotografeerd zit er roestig uit.

Bekijk bijlage 1724566


Bij andere blokken heb ik ook al eens een pakking gehaald die meer aan een penny wafel doet denken dan een pakking.
(Deze komt niet uit dit blok maar uit een stocklot xtz blokken.)
Bekijk bijlage 1724571

Nog iets vreemds ontdekt.
Om de lichten te testen wou ik de accu van mijn andere suup even wisselen.
Bekijk bijlage 1724572
Tja, dat is niet zoals het hoort te zitten.

Ik zit te dubben om deze motor helemaal uit elkaar te trekken en helemaal opnieuw op te gaan bouwen.🤔
Shit, menigeen had alleen de koppeling gerepareerd en hem weer snel met winst verkocht.

Ga een kostenplaatje maken…..
Tja ,de echte liefhebbert🤪 knapt hem op😉
Vraag me alleen af wat je aan gaat treffen,bijvoorbeeld ook de bak,als de platen al zo verroest zijn🤔
 
Tja ,de echte liefhebbert🤪 knapt hem op😉
Vraag me alleen af wat je aan gaat treffen,bijvoorbeeld ook de bak,als de platen al zo verroest zijn🤔
We gaan het meemaken.
Ik haal eerst de radiator eraf dan ga ik de compressie meten, ben benieuwd of die ver afwijkt.
De kop gaat er sowieso af, die koppakking zit mij niet lekker.
Gaan alleen die remzuigers in de ultrasoon of kunnen de remklauwen zelf ook tegen zo'n badje?
Geheel gedemonteerd in het badje.
Voor montage worden ze weer vetvrij gemaakt met motip ontvetter.
Daarna flink droogblazen.
 
Niet gek bedacht Ethanol dat vocht aantrekt, maar moet dan wel een flinke scheut benzine zijn...
Zou kunnen maar de motor heeft wel de laatste 3 jaar stilgestaan.
Ik heb geen idee hoelang ethanol vocht aan blijft trekken en hoe lang het duurt voor de benzine verdampt is.
Maar benzine in het carter zou dus ook de oorzaak kunnen zijn.

De koppeling stond helemaal droog terwijl deze toch in de olie moet.
Waarschijnlijk krijgt de koppeling alleen maar olie door de versnellingsbak.

Ben langzaam aan begonnen de motor te demonteren.
De oorzaak dat een valbeugel schade heeft en de ketting te strak staat begint mij duidelijk te worden.
Deze plaatjes zeggen genoeg.
IMG_6731.jpegIMG_6733.jpeg
Die achterbrug kan de oud ijzerbak in.
De kettingspanner krijg ik er niet zonder geweld uit.
De verkoper zei mij wel dat hij de kettingspanners vervangen heeft, de oude kreeg ik erbij.
 
Zou kunnen maar de motor heeft wel de laatste 3 jaar stilgestaan.
Ik heb geen idee hoelang ethanol vocht aan blijft trekken en hoe lang het duurt voor de benzine verdampt is.
Maar benzine in het carter zou dus ook de oorzaak kunnen zijn.

De koppeling stond helemaal droog terwijl deze toch in de olie moet.
Waarschijnlijk krijgt de koppeling alleen maar olie door de versnellingsbak.

Ben langzaam aan begonnen de motor te demonteren.
De oorzaak dat een valbeugel schade heeft en de ketting te strak staat begint mij duidelijk te worden.
Deze plaatjes zeggen genoeg.
Bekijk bijlage 1725778Bekijk bijlage 1725779
Die achterbrug kan de oud ijzerbak in.
De kettingspanner krijg ik er niet zonder geweld uit.
De verkoper zei mij wel dat hij de kettingspanners vervangen heeft, de oude kreeg ik erbij.
Benzine in de olie ruik je goed,gezien de foto van de koppakking denk ik eerder dat het koelvloeistof is geweest.
Dit is toch afgeleid van een TDM blok, dus dry sump smering?
 
Terug
Bovenaan Onderaan