Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Ik durf mijn vraag hier nog wel eens te stellen : rijdt er iemand met een passagier op zijn/haar 790 ADVENTURE (R) ?

Afhankelijk van de toestand in Frankrijk , deze zomer, overweeg ik om mijn in Frankrijk ingeschreven 690 Enduro R ABS (alleen geschikt voor sologebruik) in te ruilen voor een 790 Adventure (R), maar dan moet ik er wel wat comfy kunnen opzitten met mijn vrouw... en daar lees je niks over in de tests...
gevoelsmatig hebben we beide meer ruimte op de 790 adv R dan op de 1290saS maar ik moet zeggen dat we maar 1 ritje rondje om de kerk hebben gedaan.(wel moet ik zeggen dat ik zonder top koffer reed,normaal met de 1290 wel)

en ook zijn we allebei best stevig.

uiteraad zul je minder vermogen hebben dan de 1290
 
Alvast bedankt voor de snelle reacties.
Normaliter zou ik mijn BMW GS weer naar Frankrijk moeten brengen voor de ritten op de weg met duo en gebruik ik mijn 690 Enduro voor soloritten en niet te zware offroad.
Gelet op de anti-toeristenmentaliteit van de Franse overheid dit jaar evenwel , zal ik al gelukkig zijn als we in 2020 met de auto tot aan onze Franse stulp geraken...
Mits inruil van de 690 voor een locale 790, kunnen we dan toch de eerste tijd (1 of 2 jaar) met zijn tweeën op pad en hou ik, na een hopelijke normalisering, er later toch nog een offroad motor aan over.
 
Het is rustig hier 😉
Ik ben al even op zoek naar een 790 Adv R
Het liefst een jong gebruikte maar daarin is de spoeling nog dun .
ik heb vorige week nog proef gereden op een 2020 en heb er geen twijfel over dat het de Adv R moet worden.👌

en misschien anders ook maar een nieuwe want de nieuwprijs van een overjarig model zit ver gelijk aan een 2e handse
Het was wel vreemd hij begon bij 16800 en nu in de aanbieding 15800
ze adverteerde met een 2019 voor 14800 maar die waren er niet meer 🧐
Maar kon toen wel een 2020 voor dat geld leveren 🤔 (14800)
Jaja het gaat alle kanten op
 
Het is rustig hier 😉
Ik ben al even op zoek naar een 790 Adv R
Het liefst een jong gebruikte maar daarin is de spoeling nog dun .
ik heb vorige week nog proef gereden op een 2020 en heb er geen twijfel over dat het de Adv R moet worden.👌

en misschien anders ook maar een nieuwe want de nieuwprijs van een overjarig model zit ver gelijk aan een 2e handse
Het was wel vreemd hij begon bij 16800 en nu in de aanbieding 15800
ze adverteerde met een 2019 voor 14800 maar die waren er niet meer 🧐
Maar kon toen wel een 2020 voor dat geld leveren 🤔 (14800)
Jaja het gaat alle kanten op

nieuwprijs 2020 790 adv R
16400(zonder opties)
nieuw prijs 2019 790 adv R
15900(zonder opties)

ik zou zeggen een 2020
voor 14800
niet twijfelen!!
gewoon doen.
 
Lijkt me zeer interessant.... in Frankrijk geeft men geen kortingen op de 2020 modellen en de 2019 exemplaren zijn op.
Mijn dealer in het Zuiden rekent zelfs nog extra werkuren aan om de gekozen opties te monteren... men krijgt er nauwelijks genoeg exemplaren binnen en dan hoeft men blijkbaar geen kadootjes te geven...
 
Ach wacht het gewoon maar af de hele motor verkoop is minder misschien niet in Nederland maar in de andere landen zeker.
dus de prijzen zullen echt wel gaan zakken
 
Hier in BE stond er bij de dealer laatst een scherp afgeprijsde R, waar die vorig jaar gewoon niet verkrijgbaar waren.
 
Ik heb gisteren een korte proefrit gemaakt op de “gewone” 790 Adventure, maar de R-versie had de dealer niet als demo.
Volgens sommige testverslagen rijdt de R op de weg niet zo strak als de standaard.
Is dat ook jullie ervaring ?
Ik zit (stationair) beter op de R, maar wil er geen rijkwaliteit voor opofferen, vermits ik veel vaker op het asfalt zal rijden dan ernaast.
 
Wat versta je onder "strak" ...
Ik heb de R en mijn vriendin de "gewone". De "gewone" staat op semi straat banden en de R op TKC-80.
Maar ik rij op beide motoren uitstekend en met veel plezier op straat.
We hebben op de gewone wel de rally-mode laten installeren (motor / gas control wordt dan pittiger, wat wij beide lekkerder vinden.
Beide types rijden (vind ik) lekker strak.. de gewone op straat banden, maar de R komt met noppenbanden ook op het achterwiel strak de bocht uit op straat ;-).
PS van de R kan je natuurlijk wel met de instellingen van de veren de boel verneuken ;-) als ik meerdere dagen offroad ben (in het buitenland) dan verstel ik wel de veren... dan is hij(R) op straat wel minder dan de "gewone".. maar in nederland staat de vering op een gemoedelijkere stand en dan is hij (R) op asfalt weer lekker strak ;-)
 
Dank voor je toelichting, die me geruststelt .

Ik voelde een "klik" met de R bij de eerste kennismaking, maar niet met de "S", hoewel-ie heel fijn reed tijdens die korte proefrit.

Ik zou het dan ook jammer gevonden hebben, mocht de R op het asfalt moeilijker te besturen zijn dan de gewone, want daar zal hij de meeste kilometers op afleggen.

Toch opteer ik voor de R, omdat hij tegelijkertijd ook mijn huidige 690 Enduro R van 2014 zal moeten vervangen op mijn zeldzamere uitstapjes op de steen- en zandpistes van Zuid-Frankrijk.
 
Ik heb geen ervaring met "S", maar mijn ervaring met de R is dat ie prima stuurt op de weg. E.e.a. hangt natuurlijk ook van je rijstijl af.
Als de "S" geen klik geeft moet je sowieso niet zo veel geld er voor neerleggen. Zal je altijd spijt van houden.
Succes met je keuze en we horen t graag :)
 
Merci !
In principe heb ik de R zopas besteld bij mijn Franse dealer... hij is bij hem in stock.
Ik ben wel benieuwd of de gekozen opties er deze keer snel gaan zijn... bij mijn 1290 SAS in 2017 heeft het ongeveer een vol jaar geduurd, alvorens ik alles kon laten monteren.
Alleen van de eveneens bestelde middenbok wordt nu reeds gezegd dat-ie er pas op 15/6 is... dat wordt dan wel 15/12 of zoiets... :+
 
Laatst bewerkt:
ik heb ongeveer 6 weken op de s gereden reed prima maar niet instelbaar vering was een no go voor mij

heb nu sinds 15 feb de R en heb er 8000km er mee gereden,
op Pirelli scorpion rally Str ( noppen banden die ook op straat perfect rijden)

afgelopen weekend in de Eifel gereden, wat een heerlijke fiets
heuvels, haarspeld bochten, strak asfalt, gaten kaas, lange doorlopers hij pakt ze allemaal zonder krimp zelfs een aantal bos paden gereden. de R is gewoon de perfecte multitool!! en de vering hoe harder je rijdt zowel op de weg maar zeker offroad hoe beter het werkt.
wel heb ik vanwege mijn gewicht (120kg) een ander achter veer en ze hebben de preload van de voor vering aangepast
heb een week met de comfort setting gereden maar staat nu weer op de standaard instelling volgens het boekje.
 
Ik ben met 1.94 ook de kleinste niet, in verhouding met 120 kilo zou hij 2.73 zijn _O-
Geintje, sorry 🙈
 
Nou ik kan niet wachten ik kan zaterdag mijn adv R ophalen 💪🏻
meteen de cruise controll er op laten zetten heerlijk voor het snelweg werk

maar waar ik niet uitkom is ? zit ktm myride er nou standaard op ?
of komt hier nog wat voor bij zoals Bluetooth module of software
ik kan er weinig over vinden.
 
Ik bestelde de mijne bij mijn Franse dealer (alleen met de quickshifter, want ik gebruik daar de CC niet).
Volgens mij kan je enkel de quickshifter en de cruisecontrol als optie bijkopen, zodat de MyRide standaard is...
Alle software zit er trouwens ex-fabriek reeds op.. je moet enkel betalen om hem vrij te laten zetten.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik kan niet wachten ik kan zaterdag mijn adv R ophalen 💪🏻
meteen de cruise controll er op laten zetten heerlijk voor het snelweg werk

maar waar ik niet uitkom is ? zit ktm myride er nou standaard op ?
of komt hier nog wat voor bij zoals Bluetooth module of software
ik kan er weinig over vinden.
my ride is standard.
weet niet wat je nu gewend bent als navi/muziek enz

maar het is eigenlijk een heel simpel navi
leuk voor a naar b
maar voor echte routes zijn er betere mogelijkheden
 
Nou ik kan niet wachten ik kan zaterdag mijn adv R ophalen 💪🏻
meteen de cruise controll er op laten zetten heerlijk voor het snelweg werk

maar waar ik niet uitkom is ? zit ktm myride er nou standaard op ?
of komt hier nog wat voor bij zoals Bluetooth module of software
ik kan er weinig over vinden.

Voor de navigatie moet je alleen nog wel de app kopen in de Play Store of Apple App Store. Kost iets van Euro 9,-
Wel beetje jammer dat je na aanschaf van een niet goedkope motor vervolgens dit nog moet kopen.
Werkt aardig, maar stel je er niet teveel van voor.
 
Voor de navigatie moet je alleen nog wel de app kopen in de Play Store of Apple App Store. Kost iets van Euro 9,-
Wel beetje jammer dat je na aanschaf van een niet goedkope motor vervolgens dit nog moet kopen.
Werkt aardig, maar stel je er niet teveel van voor.
de navigatie kant van myride vind ik echt waardeloos, routes verkeerd, herberekenen gaat fout en inderdaad maar heel basic. Bespaar je de centen en investeer die in een stuurklem voor je telefoon dat je via maps oid kunt navigeren.
het muziek luisteren vanaf je telefoon via myride werkt daarentegen wel prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan