Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Vandaag werden de PIRELLI SCORPION TRAIL 2 bandjes op m'n R gelegd, die prompt werden ingereden in de bergen achter Nice...

Sjonge, wàt een verschil met die k*dt-Karoo 3 (zelfs er rekening mee houdend dat dit zogenaamde 50/50 banden zijn, die echter op geen enkele wegbedekking deugen)... onmiddellijk feedback , eindeloze grip en ongekende hellingshoeken... tegen dat ik thuis kwam, waren de schaamrandjes zo goed als weg...

Tegen volgende zomer, als corona me toelaat met mijn maatje wat Italiaanse steenpistes te gaan afschuimen, komen er PIRELLI SCORPION RALLY-rubbers op .

Tot op dat ogenblik blijven we maar even weg van het offroad-gebeuren...

Bekijk bijlage 1536937
Ik zie
Vandaag werden de PIRELLI SCORPION TRAIL 2 bandjes op m'n R gelegd, die prompt werden ingereden in de bergen achter Nice...

Sjonge, wàt een verschil met die k*dt-Karoo 3 (zelfs er rekening mee houdend dat dit zogenaamde 50/50 banden zijn, die echter op geen enkele wegbedekking deugen)... onmiddellijk feedback , eindeloze grip en ongekende hellingshoeken... tegen dat ik thuis kwam, waren de schaamrandjes zo goed als weg...

Tegen volgende zomer, als corona me toelaat met mijn maatje wat Italiaanse steenpistes te gaan afschuimen, komen er PIRELLI SCORPION RALLY-rubbers op .

Tot op dat ogenblik blijven we maar even weg van het offroad-gebeuren...

Bekijk bijlage 1536937
ik zie dat er ander ruitje op de R zit. Welke is dit? Werkt dit beter tegen de windflow?
 
Het is het MRA Touringruitje, waarvan ik de spoiler verwijderde, want die komt te hoog, zodat je er nauwelijks overheen kan kijken .
Vermits deze MRA-ruit op BEIDE originele bevestigingspunten van de motor vastzit, kan ze niet meer in hoogte versteld worden.
Deze ruit geeft 80-90 % verbetering tgo. het originele gedrocht... ik kan nu tot 120 km/uur met open vizier rijden en sneller kan ook zonder turbulenties, maar dan wordt de winddruk te groot voor een open vizier... voorheen was dat tot 40 km/u..
Ik denk dat de Touringruit van MRA zonder spoiler nog beter is, maar die is hier in Frankrijk voor onbepaalde tijd niet leverbaar.
 
Powderplate kwam net op tijd binnen:}
pre-filtert
 

Bijlagen

  • IMG_20200827_153116.jpg
    IMG_20200827_153116.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: gsuk
@SLIJKMOTO ik moest even aan jouw denken bij het lezen van dit bericht.


Weliswaar van het verkeerde drieletterige merk maar via de fabrikant waarschijnlijk ook leverbaar voor de 790.
 
Tandwielen hebben het meest te lijden door de rek van de ketting. Misschien zijn er ook tandwielen met deze coating.
 
Hallo, gisteren heb ik mijn nieuwe Adventure R in ontvangst genomen.Ik ben vrij recentelijk tot deze keuze gekomen omdat ik op mijn recente motorreis naar Slovenië een aantal zaken op mijn, inmiddels ingeruilde, motor miste: cruise-controle, voor de lange transits; fatsoenlijke en instelbare vering en toch wel wat vermogen zonder dat het gelijk een "speedboot in een zwembad" gevoel geeft. Er zijn wel meer motoren die aan de eisen voldoen maar de Adventure is duidelijk minder zwaar. Hopelijk kan ik, ondanks dat ik geen KTM verleden heb, toch nuttige bijdragen leveren hier. Ik kan in ieder geval bogen op meer dan 35 jaren actief motorrijden.
Ben met deze KTM van plan jaarlijks een of meerdere grote reizen te maken naar allerlei uithoeken van Europa. Zo wil ik nog wel een keer aapjes kijken in Gibraltar of de Zwarte Zee van dichtbij zien... Eind deze maand ga ik een VRO cursus allroad doen. Het eerste wat ik heb vervangen is het spatbord.

Harry
IMG_E3967.JPG
 
Lijkt me een ongegronde vrees... trouwens, hoe snel denk je dat zo'n 790 gaat ?
Mijn R1250GS heeft ook een dergelijke snavel en die is tot ver boven de 200 km/u stabiel...
Mijn gevoel zegt dat de motor toch minder vuil wordt met het S spatbord, misschien heb ik ongelijk. Anyway, ik heb het omgeruild en ben er tevreden mee.
 
Inmiddels alweer een week terug van vakantie, waarin ik zo'n 2300km heb afgelegd in een tijdsbestek van bijna 2 weken. Was voor mij de eerste echte motorvakantie en tevens de eerste keer significant boven de zeespeigel ;). Dit recept smaakt absoluut naar meer!

Prachtige route via Frankfurt, Heidelberg, Zwarte Woud naar de Bodensee in Zwitserland, om via het Zwarte Woud en de Eifel weer terug naar Nederland te rijden. Uiteindelijk 11/13 dagen gereden, waarbij de ca. 220 km/dag (uitsluitend binnendoor) voor mij een prima relaxt tempo was voor zo'n eerste keer.

20200828_160516.jpg


Wat is het toch een fantastische machine! :}

Ik kom uiteindelijk ook nog maar net kijken als motorrijder, maar de 790 adventure is ondanks z'n 'ready to race' karakter ook een gemoedelijke lobbes. Toen ik eenmaal de smaak te pakken kreeg kwam ie echt tot leven, maar op de momenten dat ik liep te zwijnen gaf ie ook zeker het vertrouwen van "I got your back buddy".

De bagage setup met de Enduristan Blizzard XL zadeltassen, een losse drybag bovenop met rockstraps en uiteindelijk nog aangevuld met de Enduristan Sandstrom 4H tanktas is wat mij betreft een schot in de roos. Ik ben blij dat ik niet voor de allergoedkoopste oplossing ben gegaan, want ik heb het geluk hiermee een gelijk deglijke setup voor deze toekomstige reizen te hebben gevonden.

Het lijkt erop dat de voorband (nog de oorspronkelijke Avon Trailrider) z'n beste tijd gehad heeft. Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar de achterband al eens vervangen, want die zit nog wél ruim in het rubber. Ik heb in dit topic al verschillende suggesties voorbij zien komen voor nieuwe banden, maar ik vind het lastig een keuze te maken. Volgend jaar wil ik een paar weken naar Scandinavie, maar veel meer offroad dan een paar keer over een grindpad zal het waarschijnlijk niet worden. Komend voorjaar wil wel de VRO all-road gaan doen, om wat meer vertouwen naast het asfalt te krijgen.

De Avons lijken voor nu een prima compromis. Alleen heb ik met de Avons nu last van cupping op de voorband, waardoor het wat onaangenaam hobbelt rond de 60kmh :(. Doordat ik nu praktisch alleen maar asfalt km's heb gereden, ben ik geneigd om bijvoorbeeld een Dunlop Trailmax Meridian te nemen, maar kan niet goed inschatten of je daarmee nog een beetje behoorlijk een gravel/grindpad over komt als je daar nog niet veel ervaring mee hebt. Er is veel informatie op bijvoorbeeld Wolf's Bike On Tour, die bijvoorbeeld als 80/20 band ook positief is over de Michelin Anakee Adventure.

Banden zijn natuurlijk heel persoonlijk, maar misschien is er iemand die in dezelfde situatie heeft gezeten (ervaring op de weg, met de ambitie naar licht off-road) en van daaruit een goede tip kan geven?
 
Een gravel/grindpad kan je ook met een 90/10 band goed nemen.
Ik herkende mijn R-versie niet meer toen ik hem verloste van de Metzeler Karoo 3 rommel en er de PIRELLI SCORPION TRAIL 2 op legde.
Gisteren in de bergen kon ik vrij moeiteloos voorbij een Kawasaki 1000 cc sportfiets, waarvan de berijder toch flink zijn best deed.... zoveel grip en dus vertrouwen geven die Pirellis.
Voor meer dan een grindpad , is het profiel echter niet diep genoeg.
 
Met de Dunlop Trailmax Meridians heb ik bij een motor circuit-training op het politiecircuit Lelystad al de knietjes aan de grond gereden op mijn Adventure 790 (volgens mij de beste all-road band met sportbandeigenschappen ever!). Gravel en grindpaadjes gaan ook moeiteloos, maar als het wat muller zand wordt kost het flink wat meer moeite om on track te blijven (dat is niet aan te raden ;)).
 
Een maatje van me met een YAM T7 (dé grote concurrent van onze fietsen) legde er zopas de Continental TKC 80 op voor het betere offroad werk en is er danig tevreden over (wel een aanzienlijke slijtage, maar die lijkt me onvermijdelijk)... heeft er iemand hier ervaring mee ?
 
Op een dr 350 was ik daar ook heel tevreden van, is de band die op offroad adventure presentaties meestal wordt gebruikt.
Is goed als je in het achterhoofd houdt wat het is (beetje rustig als het nat is, op asfalt en in terrein).
Loopt uiteraard snel vol met modder en kleeft niet aan nat asfalt als een sporttoerband.
Droog offroad en droge straat, geen probleem (onder een lichte motor als de dr).
Ik heb ook een T7 besteld, vond het motorkarakter leuker dan de KTM (heb nu 1290 nochtans..).
 
Bedankt !
Ondertussen ook wat gelezen over de nieuwe TKC 70 Rocks, die beloftevol lijkt en die de TKC 80 op alle vlakken benadert (behalve in de modder), maar wel een betere levensduur heeft en goed op nat en droog asfalt is....
Mogelijk ga ik daar op mikken...
 
Ik had laatst de karoo 3 set op mijn 790 r vernieuwd
En moet zeggen dat met droog weer er zat grip is ik kon de rest met sportmotoren goed bijhouden en het tempo lag echt hoog 🤗
En in de korte bochten met rally en tc op 6 mooie strepen trekken door de bochten maar het moment dat er ook maar wat vocht ligt is het een drama
De volgende keer toch ook maar wat anders kopen 🤔
 

Bijlagen

  • 88D0C41D-2385-4CAF-85A9-232DFCD37C3C.jpeg
    88D0C41D-2385-4CAF-85A9-232DFCD37C3C.jpeg
    14,3 KB · Weergaven: 14
Ik had laatst de karoo 3 set op mijn 790 r vernieuwd
Op hoeveel levensduur (kilometers) kan ik rekenen met de Karoo3? Ik reed pas verrassend snel de (originele) middenbok al aan het asfalt met deze banden. Op sportiever rubber zal dat wel eens een dingetje kunnen worden. Hebben anderen ook deze ervaring hier?
 
Terug
Bovenaan Onderaan