Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

KTM schreeuwt vaak "READY TO RACE". Ik wilde wel eens weten of dat ook voor de 790 Adv van toepassing is. Daarom gisteren meegedaan aan een CRT dag in de Sportrijders klasse (vrij rijden zonder Marshall). De volgende modificaties heb ik van tevoren uitgevoerd:
  • middenbok verwijderd (tikt op de openbare weg af en toe al aan het asfalt)
  • Metzeler Karoo 3 gewisseld voor de Avon Trailrider (AV53/54)
  • vering op standje sportief
  • de rubbers weer terug op de voetsteunen
  • bandenspanning wat omlaag
In totaal was het 5 keer 20 minuten. De eerste sessie was de baan nat en omdat het alweer een jaar of 8 geleden was dat ik voor het laatst op een circuit had gereden begon ik in ridemode Rain. Dat was op zich wel een goede keuze om er weer in te komen. Kon goed merken dat het volle vermogen in die modus niet beschikbaar was. De rest van de dag op de Streetmode gereden ook als de baan weer nat werd. Geen glijmomentjes of andere hachelijke situaties meegemaakt. Werd op de rechte stukken natuurlijk voorbijgestoven door R1/R6/RC8 en Co maar in bochtige secties was het meestal omgekeerd. Op een gegeven moment regende het dusdanig hard dat het gros al de pitlane had opgezocht en had het idee de baan voor mezelf te hebben. Even later zelfs rode vlag door de regen, stond ook toen in de Street mode maar hoefde niet als op eieren door de bochten. Primair hulde aan de Avon Trailriders en de elektronische vangnetten.
Ja, KTM's slogan is ook voor de 790 Adv van toepassing, het was een mooie dag en voor herhaling vatbaar.
21-AD1-8822-692.jpg


21-AD1-9144-737.jpg

21-AD1-4688-357.jpg

21-AD1-7893-468.jpg

21-AD1-4224-241.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig MV250Raid :) Ik zie een geconcentreerd blik in die helm :t

Voordeel van de adventure, je kan net zo hard door de grindbak als over het asfalt... dat zie ik de R1/R6/RC8 en Co niet doen _O-
 
Afgelopen zaterdag een bochtentraining gedaan op het Midland circuit in Lelystad.
Zowel de morgen als de middag.
Tijdens het naar huis rijden kwam de mededeling "service"
Ja dat was wel een dingetje, het display bleef maar oranje knipperen tijdens de sessies:).
Als je er niet op let hindert het niet.
Mooi vergelijk, 2 jaar geleden ongeveer hetzelfde met de 790, toen 1 dag oud en op de originele Avon Trailrider.
Ook in Lelystad
Toen regende het aan het begin van de dag.
Hoe ervaringen kunnen verschillen, de Trailriders vond ik een zeer teleurstellende grip hebben op nat wegdek.
Ben er alleen nog mee naar huis gereden en daarna vervangen door Michelin Adventures.
Die hebben geweldig goede grip in het nat.
Met de 890 dit jaar ben ik alleen van de dealer naar huis gereden en weer Michelins er op.
Alleen zaterdag waren ze eigenlijk niet rond genoeg en/of ik hing er te weinig naast.8-)
Midland is uiterst kort en zeer bochtig, er wordt grotendeels op het gas gereden en weinig remmen.
In vergelijk met 2 jaar terug ging dat nu heel veel beter.
Misschien was mijn 790 niet helemaal in orde, maar de 890 loopt onvergelijkbaar veel mooier.
De soepele loop is zoveel gemakkelijker in dat korte werk.
Tot nu toe zeer tevreden over de overstap.
 
KTM schreeuwt vaak "READY TO RACE". Ik wilde wel eens weten of dat ook voor de 790 Adv van toepassing is. Daarom gisteren meegedaan aan een CRT dag in de Sportrijders klasse (vrij rijden zonder Marshall). De volgende modificaties heb ik van tevoren uitgevoerd:
  • middenbok verwijderd (tikt op de openbare weg af en toe al aan het asfalt)
  • Metzeler Karoo 3 gewisseld voor de Avon Trailrider (AV53/54)
  • vering op standje sportief
  • de rubbers weer terug op de voetsteunen
  • bandenspanning wat omlaag
In totaal was het 5 keer 20 minuten. De eerste sessie was de baan nat en omdat het alweer een jaar of 8 geleden was dat ik voor het laatst op een circuit had gereden begon ik in ridemode Rain. Dat was op zich wel een goede keuze om er weer in te komen. Kon goed merken dat het volle vermogen in die modus niet beschikbaar was. De rest van de dag op de Streetmode gereden ook als de baan weer nat werd. Geen glijmomentjes of andere hachelijke situaties meegemaakt. Werd op de rechte stukken natuurlijk voorbijgestoven door R1/R6/RC8 en Co maar in bochtige secties was het meestal omgekeerd. Op een gegeven moment regende het dusdanig hard dat het gros al de pitlane had opgezocht en had het idee de baan voor mezelf te hebben. Even later zelfs rode vlag door de regen, stond ook toen in de Street mode maar hoefde niet als op eieren door de bochten. Primair hulde aan de Avon Trailriders en de elektronische vangnetten.
Ja, KTM's slogan is ook voor de 790 Adv van toepassing, het was een mooie dag en voor herhaling vatbaar.
Ik heb vorig jaar - circuitmotor was stuk - noodgedwongen met mijn 790 Adventure op het politiecircuit Lelystad gereden. Ik had er vlak daarvoor Dunlop Meridians onder laten zetten, die net waren ingereden. Als je een band wilt die het op straat, op het circuit en ook in de regen erg goed doet dan moet je die hebben. In het terrein iets minder grip dan de originele banden, maar superieur op de weg, zoveel grip. Ik reed op het politiecircuit mijn knietjes aan de grond, op een adventure. Dat had ik tot dan echt niet voor mogelijk gehouden.
7D4256FB-CCE6-4416-90D4-1AA3CE4B5982.jpeg
 
Lekker bezig S913 .. Na maandag geen limieten meer (op het behouden van je rijbewijs na dan ;))
Tzt, benieuwd hoe sporen op de Zumo XT worden weer gegeven... mooi dingetje :t

PS maandag geen sneeuw of vorst voorspelt _O-🤭
Sporen worden super duidelijk aangegeven op de Xt
Enige nadeel geen aanwijzingen

Vandaar dat ik osmand+ prefereer voor tracks rijden
Hoef je minder vaak op het scherm te kijken,
Omdat je wel spraak aanwijzingen krijgt.
 

Terugroepactie 2019 2020 KTM 790 Adventure​

KTM roept de 790 Adventure van 2019 en 2020 terug naar de werkplaats vanwege problemen met de zuigers van de voorrem. Bij het bedienen van de voorrem zou de veer die ervoor moet zorgen dat de remzuiger terug in positie komt een afwijking kan vertonen waardoor er niet vanuit gegaan kan worden dat de zuiger in de juiste positie staat wat vervolgens de remwerking kan beïnvloeden.
De eigenaren van de betreffende motorfietsen zullen door KTM per brief op de hoogte worden gesteld en worden verzocht om een afspraak te maken bij de officiële KTM dealer. Het vervangen van het onderdeel zal ongeveer 35 minuten in beslag nemen en zal kosteloos onder garantie plaatsvinden.
Het betreft de volgende (EU) typenummers:
e1*168/2013*00149*00 /790 Adventure R 2019/EU/F9603S3
e1*168/2013*00149*00 /790 Adventure, orange 2019/EU/F9603S1
e1*168/2013*00149*00 /790 Adventure, white 2019/EU/F9603S2
e1*168/2013*00149*01 /790 Adventure R 2020/EU/F9603T3
e1*168/2013*00149*01 /790 Adventure R Rally 2020/EU/F9603T4
e1*168/2013*00149*01 /790 Adventure, orange 2020/EU/F9603T1
e1*168/2013*00149*01 /790 Adventure, white 2020/EU/F9603T2
 
Nog maar eens een staaltje van de klantonvriendelijkheid van KTM :

ik had in het weekend aan mijn F dealer gemeld dat het display van mijn 2020 790 ADVENTURE R nu ook condens vertoonde en hem er een paar foto's van toegezonden.

Vandaag bracht ik m'n motor binnen voor de rappel aangaande de modificatie van de veer in het voorste remsysteem en mijn dealer toonde mij de officiële mededeling van KTM aan al haar dealers, hen DIT WEEKEND toegezonden, dat voortaan de displays met interne condensatie NIET MEER VERVANGEN worden onder garantie (tenzij in hoogst uitzonderlijke gevallen) !

REDEN : en ik citeer : "onderzoek heeft uitgewezen dat andere motorfietsmerken hier ook last van hebben en dat die hier evenmin enig gevolg aan geven ..."

Wàt een bullshit !!!

Mijn BMW's met een (veel beter leesbaar) TFT-scherm hebben hier hoegenaamd géén last van en uit de BMW-fora blijkt duidelijk dat wanneer zoiets hoogst uitzonderlijk wordt vastgesteld, BMW het display onmiddellijk en zonder problemen vervangt ...

Die rottige, klantonvriendelijke houding van KTM hangt me méér en méér de keel uit en zal de voornaamste reden voor mij zijn om géén KTM meer te kopen als mijn huidige fiets de deur uitgaat ...

BTW en uiteraard géén verrassing : ook de displays zijn weeral niet in stock en zijn weeral in backorder (zelfs wanneer je ze wil betalen) en er is géén datum bekend, wanneer ze weer op voorraad zullen zijn... (mijn dealer heeft alweer een paar van zijn toonzaalexemplaren moeten kannibaliseren om zijn klanten, die géén werkend display meer hadden, verder te helpen)...PFFFFF, wat een leuke motor is onze Adventure, maar wat een kutmerk is dat KTM toch eigenlijk... -O-:(
 
Laatst bewerkt:
@SLIJKMOTO en zie hier voor mij de reden om KTM definitief te rug toe te keren. De arrogantie en klantonvriendelijkheid ten top :N

Edit: en na zoveel jaar hebben ze dus nog steeds niet het condens probleem verholpen. Mijn 1090R had er ook last van, nieuwe gehad onder garantie en ook die is inmiddels wat aangeslagen met condens (dat weet ik omdat mijn 1090R naar mijn zwager is gegaan).
 
Mijn F dealer had vorige week een klant, die met zijn DERDE display vertrok en 2 (twee !) kilometer verderop reeds belde dat dit exemplaar ook alweer condens vertoonde ...

Gedurende het kleine uurtje dat ik op.mijn motor wachtte, hoorde ik zijn bediende minstens 4x aan klanten telefonisch melden dat de wisselstukken nog steeds niét gearriveerd waren en wellicht pas einde juni verwacht werden en dat ze hun motor dus niet konden komen afhalen.... VIER !

Mijn dealer vraagt zich af hoe lang zijn klanten dat nog blijven slikken ... Corona gaat ook maar beperkt mee als excuus, en al zeker wanneer andere merken wèl kunnen leveren.

De arrogantie gaat nog verder : gelet op de grote vraag naar lichte motoren tijdens de pandemie, heeft KTM voor de zopas geleverde batch van de in het verre Oosten gemaakte 125 cc motorfietsjes de prijs met liefst meer dan 20% opgetrokken tot € 6.000 ! Voor een brommertje ... de klant zal het wel slikken....
 
De arrogantie gaat nog verder : gelet op de grote vraag naar lichte motoren tijdens de pandemie, heeft KTM voor de zopas geleverde batch van de in het verre Oosten gemaakte 125 cc motorfietsjes de prijs met liefst meer dan 20% opgetrokken tot € 6.000 ! Voor een brommertje ... de klant zal het wel slikken....
Marktwerking noemen we dat.
 
heb de mijne nog zeker niet laten vervangen totdat ze een echt goede vervanging is die dicht is
en tot nu toe blijft die het doen, is voor mijn ok
 
Mijn display droogt blijkbaar ook weer op (tot hoelang ?).
Gelet op de houding van KTM en het gebrek aan oplossing voor hun gebrekkige displays, blijf ik ook maar doorrijden met het mijne.
Ik denk echter niet dat er ooit een oplossing komt: volgens Danman sukkelt men al jàren met die displays en wordt er gewoon niks aan gedaan...
 
ik ken het wel van de 701 sm. Werd snel vervangen binnen garantie en keerde niet terug. Maar goed, zo heb je altijd verhalen voor en tegen, dat het volkomen kut is staat buiten kijf.
 
Volgens mijn dealer condenseren de nieuwe displays maar zijn ze ook voorzien om terug uit te dampen en is het verder normaal.
 
De arrogantie gaat nog verder : gelet op de grote vraag naar lichte motoren tijdens de pandemie, heeft KTM voor de zopas geleverde batch van de in het verre Oosten gemaakte 125 cc motorfietsjes de prijs met liefst meer dan 20% opgetrokken tot € 6.000 ! Voor een brommertje ... de klant zal het wel slikken....


6000€? Da's de prijs voor de Duke 390 (zonder korting)

Hoe gaan ze die 125cc's dan nog kunnen verkopen?
 
Dat vraagt mijn dealer zich ook af... Hij heeft er nog eentje staan van 2020 (identiek, op een stickertje na) voor... € 4.390 .... wie gaat dan​
€ 6.000 betalen voor de "nieuwe" versie ?​
6000 gaat nergens over voor nieuwprijs, maar vergelijken met '20 model vind ik onterecht. Overjarig is altijd goedkoper dan huidig model ook al zijn de fietsen identiek.
 
Dat is niet vreemd. Als je nu 2020 model sdr haalt ben je ook veel goedkoper uit. Is identiek aan 2021

Nee wacht ik lees je nog eens. Je bedoelt iets anders, de prijsstijging natuurlijk.
Is wel in alle sectoren zo. Extra omzet/winst door prijsstijgingen vorig jaar en dit jaar nog eens.

 
Laatst bewerkt:
Vorige weekend 3 dagen in Luxemburg rondgetoerd en meerdere keren urenlang regen, soms zeer heftig.
Niks condens in het display, alweer geluk gehad :)
De rain modus is geheel overbodig, in ieder geval bij Michelin Adventure banden.

Had van tevoren wel blundertje gemaakt.
Ik krijg dus die brief van KTM over dat veertje.
Mooi, kan gelijk met de 1000 beurt.
Bij het afmelden kwam mijn motor niet tevoorschijn voor de terugroepactie.
Hoorde ik even later zeggen, o ik begrijp het al, verder niets.
Ben er later pas achter gekomen dat de 890 niet betroffen is.
Had er dus overheen gelezen dat het voor het mijn vorige motor was:N
Door de dealer dus ook over het hoofd gezien.
Nou ja, moeten de 890's hiervoor nog eens terug, heb ik het al.

Paar weken geleden bij nog 10km restafstand de tank helemaal vol gegooid, om te kijken wat er dan ingaat.
Toch niet meer dan bijna 18ltr.
Maar mogelijk ook net iets te vol gemaakt.
Daarna thuis in de garage een heel sterke benzinegeur.
Dacht al even dat iets lekte.
Wat benzine eruit halen hielp niets.
40km gereden, stank bleef heel sterk.
3 dagen toertocht toestand weer normaal.
Nu denk ik dat er iets overheen is gegaan bij het tanken.
Euro5, mag niets op de grond komen.
Ergens lijkt de benzine in opgevangen om dan langzaam te verdampen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan