Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

hallo,

Ik heb een keer proefgereden op een 790R, dat rijdt best wel leuk, ik kan net met mijn voeten bij de grond (ben zelf 1.80m).
Bij een gewone 790 zal dat beter zijn.
Onderin het toerengebied is ie best wel tam eigenlijk.
Zo'n motor moet je echt in de toeren jagen voordat er wat gebeurd.
Er zat bij de demomotor ook een quickshifter op wat ik ook leuk vond, is echt een must.
Reed best wel goed op de snelweg.
Er zat wel onbalans in de banden volgens mij, ik heb gelezen dat hier meer problemen mee zijn, de oplossing is andere banden monteren.
Ook zag ik dat de motor wat olie lekte, wat ook vaker gebeurd.
Volgens mij zitten er nog wat kinderziektes in die motor die nog verholpen moeten worden.


Ik heb zelf een 990 adventure en superduke maar ik vind de 790 soepeler rijden want de 990 motor vind ik wat bokkiger.
Maar de 990 motor heeft meer koppel onderin.

Hier nog een google link van iemand anders dan ik die deze problemen in kaart heeft gebracht.

https://docs.google.com/document/d/1o9ZtYX2A8DE2Pjqlu3LFtlcct_YHbpWXZMpqocjus7c/edit

Ga eens met een 1090 rijden. Heb onlangs met een 790R, 1090R en een 1290adv S gereden. Doe mij de 1090 maar.

790R, leuk maar emotieloos apparaat.
Uiterlijk spuuglelijk, maar over smaak valt niet te twisten...

1090R, loopt zeer mooi en als het moet zeer snel. Top veering. En nu te koop voor de prijs van een 790.

1290Adv S, Prachtige machine! Loopt zeer mooi en als je aan het gas trekt gaat ie als een raket. Bij 140 van 3e naar 4e versnelling nog in de ketting klimmen omhoog komen... Maar erg duur en redelijk hard geveerd, ondanks de elektronische veering. En als je lang bent zoals ik wordt je gek van de turbulentie van de ruit.

Ik zou serieus de 1090 nemen, maar ben 990 smt nog niet zat.
 
Ga eens met een 1090 rijden. Heb onlangs met een 790R, 1090R en een 1290adv S gereden. Doe mij de 1090 maar.

790R, leuk maar emotieloos apparaat.
Uiterlijk spuuglelijk, maar over smaak valt niet te twisten...

1090R, loopt zeer mooi en als het moet zeer snel. Top veering. En nu te koop voor de prijs van een 790.

1290Adv S, Prachtige machine! Loopt zeer mooi en als je aan het gas trekt gaat ie als een raket. Bij 140 van 3e naar 4e versnelling nog in de ketting klimmen omhoog komen... Maar erg duur en redelijk hard geveerd, ondanks de elektronische veering. En als je lang bent zoals ik wordt je gek van de turbulentie van de ruit.

Ik zou serieus de 1090 nemen, maar ben 990 smt nog niet zat.

Hallo,

Ga ik zeker doen. :t
 
nog net uit frankrijk, 3500km, grand alps gereden en een stukje papilion
ik vind het leuker en leuker op dit maschien
u bochten te nemen in 2e versnelling met onder 2000rpm
moet je met een echte v-twin proberen
tuurlijk moet je deze fiets hoger in de touren jagen
maar in de tweede versneling kan dat tot 120kmh
en vanaf 20kmh
nu 9500 km gedaan met deze bike waarvan 7500 door mijn
was 1 v/d eerste 2e hands
en die was mijn
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend voor het eerst de Adventure in het echt gezien.....had ik niet moeten doen. Gelijk verliefd....
Nu wil ik er graag 1, wat een apparaat. Eerst maar eens een keer een proefrit ergens maken.

@Mr_Sloo: is ie weer gemaakt?

En wat zijn zo jullie ervaringen met deze fiets? Ik kom nl. van een 1000RR.
Ja hij is weer gemaakt...
Niveau koelvloeistof is moeilijk af te lezen en ik denk dat ze er te veel in hebben gedaan, nadat het water er uit is gehaald.
Na het "overkoken" zelf ook nog wat er uitgehaald en nu blijft hij mooi zindelijk ;)
 
Beste Adventure 790 rijders, hoe hebben jullie de fiets ingereden?
Ik heb gewoon normaal gereden, als het motortje lekker warm is kan je best wel een keertje doortrekken in wat hogere toeren.
Inmiddels 1800km gereden bij de 1000km beurt koplamp vervangen onder garantie ivm defecte led en hij lijkt iets te zweten bij het voorste tandwiel / carter pakking maar dat kijken we nog wel even aan.

Verder geen problemen, heerlijk motortje :)
 
Beste Adventure 790 rijders, hoe hebben jullie de fiets ingereden?

Laag in toeren houden (ook als hij warm is), door alle versnellingen gaan. Variërend rijden, dus alleen 1000km snelweg is niet goed genoeg. Heb je veel profijt van op lange termijn
 
Ik ben nooit van het rustige inrijden geweest, de eerst 100km beetje rustig aan, volgens het boekje. Maar dan gewoon lekker gaan, alleen niet lang op een bepaald toerental blijven rijden, veel schakelen, lekker sturen, snelweg zoveel mogelijk vermijden, maar dat moet eigenlijk altijd. En ik heb bij nog geen enkele motor die ik nieuw gekocht heb en zo heb ingereden ook maar iets gemerkt dat dat niet goed ging. Te rustig inrijden wordt ie maar lui van :P ......en het is een KTM softies need not apply.;)
 
Inrijden?
Eigenlijk lukt het geeneens om hem over te belasten op de openbare weg.
Dat was dus dag 2 naar Lelystad en daar bochtentraining.
Is in ieder geval met variabel toerental:)

En als ik er nog aan denk hoe de racers werden ingereden:?
Zuigerspeling ook nog uitgezocht op minimaal, goed warmdraaien, rondje langzaam en dan waren ze ingereden.
De term "straatfiets inrijden" komt dus nooit in mijn gedachten op.
En nu niet gelijk mijn kenteken(s) opvragen })
 
Thanks voor jullie informatie / antwoorden!

Nog een paar vragen heb ik:
* Welke firmware versie hebben jullie? Ik heb de dus de Quickshifter optie. Nu kan ik nergens in het instellingen menu deze optie van de Quickshifter ook daadwerkelijk zien?
* Na een aantal keer gereden hebben begin ik te twijfelen of m'n voorwiel ook last heeft van hoogteslag? Hoe kom je hierachter? Las dat iemand hier ook last van had. En wat voelde je precies?
* Welke telefoonhouder kunnen jullie adviseren? Graag een universele, daar ik geen S9 of Iphone X heb.
* Wat is een goede tip voor een tanktas; zoek een kleine voor bv blikje drinken/portomonnee/ (evt. telefoon) en wat ander klein spul.
 
Quickshifter moet idd wel in het menu zitten je kan hem aan en uit zetten.
Mijn voorwiel stuitert ook, soms zit je tussen de 40 en 60 km/h echt te schudden op de motor. Heb het aangegeven bij de 1000km beurt maar er is nog niks mee gebeurd. Voor telefoon houder gebruik ik een ram x-grip werkt perfect met elke telefoon.
Met een tanktas kan ik je niet helpen ik gebruik een wolfman rolie bag.
 
Bedankt voor je reply.
Die Ram X-Grip is een mooi ding; denk dat het een bestelling wordt.
Ondertussen zit ik naar Touratech tanktassen te kijken. Maar tips blijven welkom; ook betreffende het voorwiel en Quickshifter menu.
 
Ram X-grip is een echte aanrader. Ik denk ca 2000 km onverhard, van de Spaanse rotsketens tot de zandbak in Marokko, maar 1 keer losgekomen.

Kan niet zeggen dat ik m kwalijk neem...
1404549
 
Iemand geïnteresseerd in een decatted pipe? (LoCoMoTo)
Ik wil er zo een bestellen maar shipping costs zijn Euro 52 voor 2 stuks. Kosten voor de dectatted pipe Euro 99. Als iemand er ook 1 wil kunnen we de shipping costs delen.
Graag PM bij interesse.
 
Ik zit er stiekem te denken om m'n 690smc-r in te ruilen op een 790 adventure (r) om ook eens wat verder van huis te komen, het avontuur op te zoeken en mezelf op diverser ondergrond te vermaken.

Onlangs een operatie aan m'n knie gehad dus een proefritje zit er even niet in, maar ik ben benieuwd of iemand mij hier iets kan vertellen over de funfactor van een 790 op asfalt vergeleken met zo'n dikke 1-cil. Ik ben een behoorlijk sportieve rijder, op 't asfalt.

Die 690 van me ging pas lekker lopen nadat ik alle milieu-meuk eraf gesloopt had, er een dik luchtfilter op had gezet, een open pijp onder had gehangen en een andere mapping ingeladen had. Dat maakte echt een wereld van verschil (vooral onderin). Ik neem aan dat dat ook voor zo'n 790 zal gelden.
 
doe eerst een proefritje jonge
ik kan ga niet vertellen hoe goed dit maschien is
en probeer de mapping settings uit
rally 1 met rallytrottele:]
 
Ik ben een behoorlijk sportieve rijder, op 't asfalt.

Die 690 van me ging pas lekker lopen nadat ik alle milieu-meuk eraf gesloopt had, er een dik luchtfilter op had gezet, een open pijp onder had gehangen en een andere mapping ingeladen had. Dat maakte echt een wereld van verschil (vooral onderin). Ik neem aan dat dat ook voor zo'n 790 zal gelden.

Als je een behoorlijke sportieve rijder bent op het asfalt, zou ik absoluut geen 790 nemen.
Ik heb zelf ook de 790, leuk voor TET e.d. maar voor lekker knallen op het asfalt mis ik mijn 1190.
 
Als je een behoorlijke sportieve rijder bent op het asfalt, zou ik absoluut geen 790 nemen.
Ik heb zelf ook de 790, leuk voor TET e.d. maar voor lekker knallen op het asfalt mis ik mijn 1190.

Ja, ik was dus van plan om wat stukken TET in Roemenië, Servië en Montenegro te gaan doen. Maar de vraag is dus een beetje of zo'n 790AR ook leuk genoeg is om me, bijvoorbeeld, op de dijkjes in Nederland te vermaken.

Ik heb eigenlijk maar plek voor 2 motoren (waarvan m'n circuitracer er één inneemt), dus nog een supermotard naast een eventuele adventure-fiets is een beetje lastig. En m'n ervaring is ook dat meer motoren gelijkstaat aan meer gezeur :') .
 
Ligt eraan wat je verwacht, lijkt me.
Er zijn mensen genoeg die dat leuk vinden op een tot scrambler verzaagde harley.

Als je echt dat wil, scoor goedkoop een 500cc+ enduro met sm wiel/remset. Die dingen zijn de laatste tijd best betrouwbaar en met het geld dat je overhoudt kom je al een eind.
 
Ja, ik was dus van plan om wat stukken TET in Roemenië, Servië en Montenegro te gaan doen. Maar de vraag is dus een beetje of zo'n 790AR ook leuk genoeg is om me, bijvoorbeeld, op de dijkjes in Nederland te vermaken.

Ik heb eigenlijk maar plek voor 2 motoren (waarvan m'n circuitracer er één inneemt), dus nog een supermotard naast een eventuele adventure-fiets is een beetje lastig. En m'n ervaring is ook dat meer motoren gelijkstaat aan meer gezeur :') .

Ik heb een R6 als circuitfiets (OWcup gereden) :-)
Maar de 790 zal je wel moeten accepteren qua dijkjes e.d. :N dat is niet zoals met de 1190.
Dat is de concessie, die ik wel wilde doen, ik zal voornamelijk offroad en rally's mee rijden, dan nog op de dijkjes!
Optillen van de 1190 tussen de rotsen en op een helling, was ik wel klaar mee ;-) dat kost nu met de 790 een stuk minder aan energie punten :-)
 
Ik heb een R6 als circuitfiets (OWcup gereden) :-)
Maar de 790 zal je wel moeten accepteren qua dijkjes e.d. :N dat is niet zoals met de 1190.
Dat is de concessie, die ik wel wilde doen, ik zal voornamelijk offroad en rally's mee rijden, dan nog op de dijkjes!
Optillen van de 1190 tussen de rotsen en op een helling, was ik wel klaar mee ;-) dat kost nu met de 790 een stuk minder aan energie punten :-)

Ha, tof! Ik heb ook een R6 als circuitfiets. Ik rijd geen competitie meer, maar probeer wel elk jaar een dag of 5-7 te rijden.

Wat bedoel je met een 790 rijdt niet als een 1190 op de dijkjes: zit dat 'm in het vermogen/koppel of sturen? Ik heb nooit op een 1190 gereden maar wel een paar keer op een 990SMT van een maat van me en dan vind ik m'n 690SMC-R toch leuker om mee te spelen.
 
Alle drie ;-) klap meer vermogen ,koppel waarbij een versnelling telaag geen fluit uit maakte, en het sturen (ook door de wielbasis en kleiner voorwiel e.d.) maakte natuurlijk dat het leuk knallen was. Dat is bij de 790 allemaal minder, voor als je op een dijkje wilt knallen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan