Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Gefeliciteerd jabba :tMoeilijke keuze lijkt me toch....natuurlijk stuurt deze beter dan de 1090, maar met ook een 790 Duke in de garage.....Die Vtwin is ook leuk.
Er komt ook een 890SMT maar ik geloof niet dat ik zo snel mijn 990SMT daarvoor zou inruilen.
De Duke 790 gebruik ik voor trackdays en het betere gooi- en smijtwerk op de weg, de Adventure is mijn reis- en toermotor. Zijn echt twee totaal verschillende fietsen, in (bijna) niets met elkaar te vergelijken. De 790 Adventure is supercomfortabel en is veel smeuiger op het gas, rijdt echt veel relaxter, terwijl je er toch hard op kan gaan.
Ik zou de oude 990 trouwens echt meteen inruilen op zo’n nieuwe 890SMT. Zelfs zonder proefrit. KTM ontwikkelt zich zo snel en goed, daar kan een oud type (het smt-concept is toch al weer ruim 10 jaar oud) wat mij betreft niet meer tegenop (of het moet al de emotionele waarde zijn).
 
De Duke 790 gebruik ik voor trackdays en het betere gooi- en smijtwerk op de weg, de Adventure is mijn reis- en toermotor. Zijn echt twee totaal verschillende fietsen, in (bijna) niets met elkaar te vergelijken. De 790 Adventure is supercomfortabel en is veel smeuiger op het gas, rijdt echt veel relaxter, terwijl je er toch hard op kan gaan.
Ik zou de oude 990 trouwens echt meteen inruilen op zo’n nieuwe 890SMT. Zelfs zonder proefrit. KTM ontwikkelt zich zo snel en goed, daar kan een oud type (het smt-concept is toch al weer ruim 10 jaar oud) wat mij betreft niet meer tegenop (of het moet al de emotionele waarde zijn).

Toch bijzonder, heb laatst op de 790 Adv R gereden en moet toegeven hij doet alles goed. Maar er zijn 2 zaken waarom ik er nooit 1 zou kopen. Na 2 minuten rijden vond ik het al een emotieloos apparaat. Ik werd nergens warm van. Iedere keer nog als ik op de SMT stap denk ik nog, Dat gaat als de brandweer.

Het 2e is dat ik hem spuuglelijk vind, hoelang ik er ook naar kijk. De 890 lijkt aardig, maar ook deze lijkt een lage tank te krijgen, het is niet om aan te zien :r.
 
Die tanks vind ik nog aanvaardbaar, maar die transformerkop... Kiska, het blijft speciaal. Op de nieuwe gt staat het overigens wel super.
 
De Duke 790 gebruik ik voor trackdays en het betere gooi- en smijtwerk op de weg, de Adventure is mijn reis- en toermotor. Zijn echt twee totaal verschillende fietsen, in (bijna) niets met elkaar te vergelijken. De 790 Adventure is supercomfortabel en is veel smeuiger op het gas, rijdt echt veel relaxter, terwijl je er toch hard op kan gaan.
Ik zou de oude 990 trouwens echt meteen inruilen op zo’n nieuwe 890SMT. Zelfs zonder proefrit. KTM ontwikkelt zich zo snel en goed, daar kan een oud type (het smt-concept is toch al weer ruim 10 jaar oud) wat mij betreft niet meer tegenop (of het moet al de emotionele waarde zijn).

Precies...laat dat aan ieder zelf...
 
Toch bijzonder, heb laatst op de 790 Adv R gereden en moet toegeven hij doet alles goed. Maar er zijn 2 zaken waarom ik er nooit 1 zou kopen. Na 2 minuten rijden vond ik het al een emotieloos apparaat. Ik werd nergens warm van. Iedere keer nog als ik op de SMT stap denk ik nog, Dat gaat als de brandweer.

Het 2e is dat ik hem spuuglelijk vind, hoelang ik er ook naar kijk. De 890 lijkt aardig, maar ook deze lijkt een lage tank te krijgen, het is niet om aan te zien :r.
Zijn ook twee totaal verschillende motorconcepten. Niet met elkaar te vergelijken. De Duke 790 komt naar mijn idee veel dichter bij de smt. Die ik zelf ook 4 jaar heb gehad trouwens, ik ben dus aardig in staat tot vergelijken, en ik kan je zeggen dat ik nog veel meer lol beleef aan de Duke 790 (met die geweldige quickshifter/blipper) dan aan de SMT destijds.
En over smaak valt niet te twisten. Ik zeg niet dat ik de tankoplossing van de 790 Adventure mooi vind, maar de motor voelt er zoveel lichter door aan, en krijgt er zo’n laag zwaartepunt van dat ik die tank graag op de koop toeneem. Bovendien zie je dat toch niet als je er op rijdt! 8-)
 
  • Leuk
Waarderingen: gsuk
Ik vergelijk het een beetje met 1995, stapte toen over van mijn gsxr1100w naar de fireblade 900 met 16" voorwiel. De suzuki, bruut, rauw, liep stationair alsof er losse bouten in het blok lagen. De Honda daarentegen liep als een naaimachine en was bovendien wendbaarder zoals de tests aangaven. Man, wat heb ik daar een spijt van gehad, vond de blade een nerveuze fiets, de suzuki daarentegen stuurde goed en onnoemelijk stabiel, bovendien in elke versnelling (5 destijds) enorme trekkracht...wat een machine was dat...
 
ruim 13000 km gedaan
meest asfalt
in het ofroad valt deze r niet tegen
de rijder modes zijn goed vooral de rally mode
je kan in deze mode de slip controle met de duim zo aanpassen om in een deel van de track makkelijker te rijden
ook zijn in die mode de gasresponce aan te passen waarvan de rally gasresponce aan uit is
en met street, ofroad en rain de gasresponce minder wordt
en met de rally mode merk je op de weg als die hoog staat 7 tot 9 asfalt dat de bochten slipcontrole duidelijk ingrijpt in de bochten
power off
gewicht met bagage merk je wel, zeker als dat hoog op de achterkant zit
 
Zijn ook twee totaal verschillende motorconcepten. Niet met elkaar te vergelijken. De Duke 790 komt naar mijn idee veel dichter bij de smt. Die ik zelf ook 4 jaar heb gehad trouwens, ik ben dus aardig in staat tot vergelijken, en ik kan je zeggen dat ik nog veel meer lol beleef aan de Duke 790 (met die geweldige quickshifter/blipper) dan aan de SMT destijds.
En over smaak valt niet te twisten. Ik zeg niet dat ik de tankoplossing van de 790 Adventure mooi vind, maar de motor voelt er zoveel lichter door aan, en krijgt er zo’n laag zwaartepunt van dat ik die tank graag op de koop toeneem. Bovendien zie je dat toch niet als je er op rijdt! 8-)

Ik heb zelf geen 790, nog het budget om er een aan te schaffen. Echter heb ik wel een motor met lage tanks, de 990 ADV.
Voor een paar maanden geleden vond ik de 790 zo spuuglelijk dat ik er geen zou willen hebben. De lelijke tanks en de koplamp/cockpit/ding (daar is gewoon geen excuus voor KTM, die is gewoon lelijk8)7) waren daar vooral de reden voor. Toen zou ik dus echt voor de T7 zijn gegaan.

Nu heb ik in de tussentijd een flinke all-road trip gemaakt, grotendeels over de TET, naar Marokko. Hierbij heb ik gezien wat een voordeel de lage tanks bieden tov een hoge tank. In het terrein werd mijn 990 lichter dan de meer dan 50kg lichtere Versys 300, behalve in het diepe woestijnzand natuurlijk. Vooral naarmate de tank leger raakte kwam de KTM in het voordeel. De hooggeplaatste tank had ruimte om het zwaartepunt drastisch te verschuiven. Bij de KTM bleef dit keurig in de smalle tanks hangen.

Dit ervaren hebbende denk ik dat als ik over een paar jaar meer budget heb en de 790/T7 wat goedkoper zijn geworden toch voor de 790 zou gaan.
 
Als ik het goed lees, is er nog hoop voor een andere oplossing voor de tank...

"Die auf den Fotos zu sehenden tiefen Tank-Elemente wie bei der 790 Adventure könnten hier möglicherweise Attrappen sein und beim endgültigen Serienbike noch verschwinden."
 
Zijn ook twee totaal verschillende motorconcepten. Niet met elkaar te vergelijken. De Duke 790 komt naar mijn idee veel dichter bij de smt. Die ik zelf ook 4 jaar heb gehad trouwens, ik ben dus aardig in staat tot vergelijken, en ik kan je zeggen dat ik nog veel meer lol beleef aan de Duke 790 (met die geweldige quickshifter/blipper) dan aan de SMT destijds.
En over smaak valt niet te twisten. Ik zeg niet dat ik de tankoplossing van de 790 Adventure mooi vind, maar de motor voelt er zoveel lichter door aan, en krijgt er zo’n laag zwaartepunt van dat ik die tank graag op de koop toeneem. Bovendien zie je dat toch niet als je er op rijdt! 8-)

Tsja daar heb ik dus totaal geen last van.

Ik vind de 790Duke echt een geweldige fiets maar ik beleef aan mijn 990SMT nog steeds net zo veel lol. Ik heb jaren lang op een KawaZ550 gereden, en natuurlijk zijn de 990SMT en ook de 790Duke veel betere motoren, maar ik ben 100% zeker dat ik er niet meer lol mee beleef. Lol zit hem ook niet in de pk's/remmen/etc....maar zit tussen je oren. Met de Z550 gewoon lekker paar maanden door ZuidEuropa gereden, retourtje Noordkaap gedaan (wel enige tijd geleden allemaalO-) ) dus ook die is me dierbaar.

Ik denk dat de 890SMT te dicht bij de 790/890Duke zit kwa beleving dus ik denk niet dat dat ooit de vervanging gaat worden voor mijn 990SMT. Voorlopig zit er niks in de line-up van KTM wat in aanmerking komt...eigenlijk heb ik nog maar 1 wensfiets (zo af en toe) en dat is een BMW S1000R...maar mijn wenstotbehoudvanrijbewijs zegt wat anders8-)
 
de 790 is duurder dan de t700
maar je krijgt erbij de exprlorur veering en de rally mode
verder optioneel de quikshifter en de crusecontrole en de hete grips
 
Als KTM een 890 SMT gaat maken dan mogen ze mij alvast op het "geinteresseerd" lijstje zetten. Met ervaring op een 950SM gevolgd door een Tiger 800, nu een Street Triple en stiekem al kijkend naar een Tracer 900 lijkt een 890 SMT precies wat ik zoek, combinatie van voldoende sportiviteit en comfort en niet saai. Jammer dat t nog zo lang gaat duren (ook omdat ik normaal gesproken niet nieuw koop).
 
Las net dit verhaal bij de buren:



unfortunately, Steve got really sick. I am sad to announce that Steve has been diagnosed with blown-out suspensions - both front and back! @ktm_officialhasn’t the bike been designed for extreme adventure? The front suspension can be rebuilt here in Alaska, however the rear suspension must come from KTM. Guess what? On Saturday, KTM’s California told the dealer in Fairtbanks that the rear suspension is out of stock until sometime in September

(hij heeft zn motor steve genoemd)
 
Las net dit verhaal bij de buren:



unfortunately, Steve got really sick. I am sad to announce that Steve has been diagnosed with blown-out suspensions - both front and back! @ktm_officialhasn’t the bike been designed for extreme adventure? The front suspension can be rebuilt here in Alaska, however the rear suspension must come from KTM. Guess what? On Saturday, KTM’s California told the dealer in Fairtbanks that the rear suspension is out of stock until sometime in September

(hij heeft zn motor steve genoemd)
Klinkt niet best. Gelukkig heb ik de s-versie, en ga ik geen extreme offroad-dingen doen. Wel erg zuur voor de mensen die hier ook nog last van gaan krijgen (en extreem lang moeten wachten op vervangende onderdelen). KTM (in elk geval KTM-USA) heeft de zaakjes kennelijk niet altijd goed voor elkaar.
 
Stukkie weg is berucht....wordt kalk op gestrooid om begaanbaar te houden....vreet dichtingen, als je je daar niet op voorbereid.......
 
Ik zag net dat de s uitvoering 1900 euro goedkoper is geworden 😲
Zou de R ook goedkoper gaan worden 🤔
Dan baal je toch ook als je net een nieuwe besteld zou hebben.
Ik denk dat ik nog maar een paar maandjes wacht
 
Ja verkoopcijfers zullen we een beetje tegenvallen en concurrentie van de T7 zal ook wel invloed hebben denk ik.
 
Ik zag net dat de s uitvoering 1900 euro goedkoper is geworden 😲
Zou de R ook goedkoper gaan worden 🤔
Dan baal je toch ook als je net een nieuwe besteld zou hebben.
Ik denk dat ik nog maar een paar maandjes wacht
ik neem aan dat de r modellen niet in prijs gaan zakken
omdat die als brootjes verkocht worden
tuurlijk is de prijs duur. maar daar krijg je wel wat voor terug
rally mode en goede veering
en ja, lelijk?
alles went behalve een vent
 
Nou ik vind hem persoonlijk wel mooi
Het is gewoon even wat anders dan de rest.

Die prijs ..ze zullen wel moeten idd de t7 is ook gewoon een hele mooie fiets en met die prijs zeker het overwegen waard

En ik geloof niet dat de R gelijk zal blijven als de normale zakt in prijs.
Zoveel verschil zit er niet tussen ,de vering ja die is duur maar de rest is alleen software en een spatbord en een stickersetje
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan