Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

KTM lijkt wel het nieuwe Samsung met hun smartphones en tablets..
Zodra ze uitkomen betaal je de hoofdprijs maar je wéét gewoon dat na korte tijd een pricedrop volgt :+
 
Ik zag net dat de s uitvoering 1900 euro goedkoper is geworden 😲
Zou de R ook goedkoper gaan worden 🤔
Dan baal je toch ook als je net een nieuwe besteld zou hebben.
Ik denk dat ik nog maar een paar maandjes wacht
Ik zie overal nog de ‘oude’ prijs staan van €14.799,- (zowel op de KTM.nl site als op verschillende dealersites) Waar zie je die prijsverlaging dan precies?
 
Mjah demo is natuurlijk appels met peren vergelijken.
En die actieprijs is gewoon de standaard 5% korting die je haast overal krijgt als je niet inruilt..
 
Bij Goedhart motoren in Bodegraven staat er nu eentje voor iets van 13.990. Staat in de folder van het spectakel weekend, MEGA Motormarkt: acties & folder

En hier een demo met 100 km voor12.990 KTM demo's de deur uit
Tja, € 13.990 is net 800 euro onder de adviesverkoopprijs. Vind ik nog niet schokkend. Ik heb zelf niet veel meer betaald bij mijn eigen dealer, en kreeg een goede inruilprijs voor mijn oude 1090. Ik voel me zeker niet genaaid.

Morgen trouwens de 1000-km beurt, daarna kan ik helemaal voluit gaan. Afgelopen weekend de eerste 1000km erop gezet, en toen ging meteen (automatisch) het schakellicht uit dat de eerste duizend km steeds bij 6000 toeren begint te knipperen. Heel even doorgetrokken tot 9000 toeren, en meteen in twee en drie het voorwiel een stukkie de lucht in. Nog niet eens helemaal los, maar nu al power zat, die 790. Ik ben er echt superblij mee (wat mensen er ook allemaal van vinden).
 
  • Leuk
Waarderingen: zen
Tja, € 13.990 is net 800 euro onder de adviesverkoopprijs. Vind ik nog niet schokkend. Ik heb zelf niet veel meer betaald bij mijn eigen dealer, en kreeg een goede inruilprijs voor mijn oude 1090. Ik voel me zeker niet genaaid.

Morgen trouwens de 1000-km beurt, daarna kan ik helemaal voluit gaan. Afgelopen weekend de eerste 1000km erop gezet, en toen ging meteen (automatisch) het schakellicht uit dat de eerste duizend km steeds bij 6000 toeren begint te knipperen. Heel even doorgetrokken tot 9000 toeren, en meteen in twee en drie het voorwiel een stukkie de lucht in. Nog niet eens helemaal los, maar nu al power zat, die 790. Ik ben er echt superblij mee (wat mensen er ook allemaal van vinden).


Heb je nou en een 790 Duke en een 790 Adventure?
 
Ik zie overal nog de ‘oude’ prijs staan van €14.799,- (zowel op de KTM.nl site als op verschillende dealersites) Waar zie je die prijsverlaging dan precies?
Kijk eens op marktplaats
Motor centrum Eibergen
En bij Dipi motoren
En Jtx
 
Laatst bewerkt:
Heb je nou en een 790 Duke en een 790 Adventure?
Ja, heb mijn 1090 Adventure een paar weken terug ingeruild voor een 790 adventure. De Duke 790 had ik al, was een demomodel van de dealer. Vorig jaar voor een mooi prijsje mijn Daytona 675R circuitfiets op ingeruild. De Duke is een fijn gooi- en smijt speelfietsje waar ik ook af en toe een trackday mee doe (en er nu al snellere tijden op Assen mee rijd dan op de Daytona). Maar de Adventure 790 doet eigenlijk alles nog een beetje smeuiiger en stuurt wonderwel - ondanks zijn grote wielen - verbazingwekkend licht: wat natuurlijk ook te danken is aan die laaghangende tank, die velen zo afschuwelijk lelijk vinden.

Ik heb overigens gemerkt dat er veel verschillen (kunnen) bestaan tussen exemplaren. Ik kreeg bij de 1000km-beurt afgelopen donderdag een 790 Adventure leenmotor mee van de dealer, en die stuurde niet alleen minder fijn dan de mijne (had Bridgestone Battlax adventure banden, die misschien wel iets makkelijker insturen, maar ook wat wiebeliger in de bocht zijn en veel gevoeliger voor langsrillen), maar dit exemplaar had - toch al goed ingereden, want circa 14.000 km op de teller - beduidend minder koppel bij lage toeren. Het voelde een beetje aan alsof ik op een lichtere motor reed (qua cilinderinhoud), en miste de punch die ik op mijn eigen, nog niet eens goed ingereden 790 adventure voel.
Toen vorige week op mijn eigen motor het schakellicht (dat tot 1000 km fanatiek knippert bij 6000 toeren) bij 1000 km automatisch uitging, en ik in het juiste toerengebied (7000 a 8000 toeren) opschakelde kwam af en toe het voorwiel in de 2 en de een klein stukkie omhoog, zelfs met de traction control aan. Ik vind vermogen en koppel voor een dergelijke fiets echt meer dan voldoende, zeker in relatie tot het eigen gewicht van de motor (speelt wel mee dat ik zelf slechts 67 kg weeg natuurlijk).
Ergo: mocht iemand overwegen om zo’n 790 Adventure aan te schaffen raad ik aan om je oordeel niet van slechts één proefrit te laten afhangen.
 
Ja, heb mijn 1090 Adventure een paar weken terug ingeruild voor een 790 adventure. De Duke 790 had ik al, was een demomodel van de dealer. Vorig jaar voor een mooi prijsje mijn Daytona 675R circuitfiets op ingeruild. De Duke is een fijn gooi- en smijt speelfietsje waar ik ook af en toe een trackday mee doe (en er nu al snellere tijden op Assen mee rijd dan op de Daytona). Maar de Adventure 790 doet eigenlijk alles nog een beetje smeuiiger en stuurt wonderwel - ondanks zijn grote wielen - verbazingwekkend licht: wat natuurlijk ook te danken is aan die laaghangende tank, die velen zo afschuwelijk lelijk vinden.

Ik heb overigens gemerkt dat er veel verschillen (kunnen) bestaan tussen exemplaren. Ik kreeg bij de 1000km-beurt afgelopen donderdag een 790 Adventure leenmotor mee van de dealer, en die stuurde niet alleen minder fijn dan de mijne (had Bridgestone Battlax adventure banden, die misschien wel iets makkelijker insturen, maar ook wat wiebeliger in de bocht zijn en veel gevoeliger voor langsrillen), maar dit exemplaar had - toch al goed ingereden, want circa 14.000 km op de teller - beduidend minder koppel bij lage toeren. Het voelde een beetje aan alsof ik op een lichtere motor reed (qua cilinderinhoud), en miste de punch die ik op mijn eigen, nog niet eens goed ingereden 790 adventure voel.
Toen vorige week op mijn eigen motor het schakellicht (dat tot 1000 km fanatiek knippert bij 6000 toeren) bij 1000 km automatisch uitging, en ik in het juiste toerengebied (7000 a 8000 toeren) opschakelde kwam af en toe het voorwiel in de 2 en de een klein stukkie omhoog, zelfs met de traction control aan. Ik vind vermogen en koppel voor een dergelijke fiets echt meer dan voldoende, zeker in relatie tot het eigen gewicht van de motor (speelt wel mee dat ik zelf slechts 67 kg weeg natuurlijk).
Ergo: mocht iemand overwegen om zo’n 790 Adventure aan te schaffen raad ik aan om je oordeel niet van slechts één proefrit te laten afhangen.
Dus we kunnen het beste op jouw 790 adv proefrijden? Ik kan volgend weekend!
 
nieuwe voorband gestoken op de oem voorwiel
op de 2e wielset zitten de karoes
die zullen ook vervangen worden met nobby michelins of brithstones
ben ff op een butget omdat de 1050 niet is verkocht
niet populair met 75000 km
nog geer R gezien met de prijzen laag als de s
r is popilair
 
KTM-790-Adventure-Best-Rally-Kit-Fairing-Windshield.jpg

smoelt wel beter zo...
 
Nu dus wel en heeft mijn aandacht...



Say Hello to the Trail-Shredding KTM 790 Adventure

Ben benieuwd hoe deze op de markt komt en hoe Yamaha hierop reageert met de T7/ XT700Z

(=proto)


Heb dit soort motoren nooit 'echte' 'adventure' bikes gevonden.

De meeste 'adventure' bikes zijn vanuit de fabriek verslapte enduro's.

Waarom zijn het volgens mij geen echte adventure bikes?:

Je ziet het al aan de manier zoals ze uit de fabriek komen. Ze zijn gemaakt met de intentie hier en daar over een grindpad te rijden. Echte enduro's / dirtbikes hebben veel meer bescherming en voorbedachte raad van wat er offroad allemaal kan gebeuren.
  1. Plastic motorblok onder beschermer. (1 goede steen, weg motorblok)
  2. Radiator bescherming zo dun als een menselijke haar. (1 goedde stok of steen, weg radiator)
  3. Geen achterrem beschermer (1 goedde stok of steen, weg)
  4. Geen achterremschijf beschermer (1 goedde stok of steen, weg)
  5. Geen voorremschijf beschermers (1 goedde stok of steen, weg)
  6. Geen spatlap voor de achterschokbreker (Allemaal rotzooi gaat je tussen de schokbreker en prolink zitten = minder levensduur)
  7. Niet makkelijk aan te werken (als je eens valt of er gaat wat mis, kun je het niet makkelijk repareren)
  8. Remleidingen niet dicht tegen voorvork aan gemonteerd of achterom (1 goedde stok of steen, weg remleiding).
  9. Veel te zwaar. (Door het gewicht zijn ze niet goed te manouvreren tegenover een ligtere motor wat wel nodig is bij bospaden, bergen en stenen.)

Als je ook de spotjes ziet en het idee dat bij adventure bikes hoort. De wildernis in, bergen beklimmen, grindpaden afracen, sprongen maken en over ruig terein hun en toch op de weg comfortabel kunnen zijn. Ze worden dus gewoon afgebeeld als een Enduro / Dual Sport.

Als je echt gaat kijken zijn het geen echte 'adventure' bikes. Als je met een KTM 790 wilt gaan doen wat een echte enduro kan, gaat dat heel lastig worden voor die KTM. Het zijn prachtige motoren, maar de term adventure bike vind ik door vele veel te opgeblazen geworden.

Mooi voorbeeld kijk maar eens naar dit spotje van KTM:


Wat zie je? Alleen maar zachte wegen en grond. Hier kan een sportmotor met noppenbanden ook nog zelfs crossen.

Begrijp mij niet verkeerd, deze 'adventure bikes' zijn ook echt perfect voor een beetje off road te gaan, grindwegen te pakken of een groot bospad, waarvoor ze ook bedoeld zijn denk ik. Iedereen doet alleen zo groot als het aankomt op adventure bikes alsof ze een berg gaan beklimmen van 40 graden met een dinosaurus op de rug. En misschien kunnen ze dit ook wel, maar niet voor lang lijkt mij. Voordat er wat kapot gaat of buiten sepcificaties gaat.
 
Mee eens...
Het "SMOELT" vooral leuk..
Maar 1x onderuit en je tank is kapot..
(Bij ktm)
Nu ben ik zoals meenig één weet niet een erg grote fan van het oranje leger, maar zo aangekleed "ziet" t er leuk uit, net als in mn eerdere post.
Mooi ingepakt, maar zegt nog niet dat je daarmee een enduro heb waarmee je ongestraft een keer onderuit kan gaan...
En dat doe je toch wel eens als je off-road gaat....
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Heb dit soort motoren nooit 'echte' 'adventure' bikes gevonden.

De meeste 'adventure' bikes zijn vanuit de fabriek verslapte enduro's.

Waarom zijn het volgens mij geen echte adventure bikes?:

Je ziet het al aan de manier zoals ze uit de fabriek komen. Ze zijn gemaakt met de intentie hier en daar over een grindpad te rijden. Echte enduro's / dirtbikes hebben veel meer bescherming en voorbedachte raad van wat er offroad allemaal kan gebeuren.
  1. Plastic motorblok onder beschermer. (1 goede steen, weg motorblok)
  2. Radiator bescherming zo dun als een menselijke haar. (1 goedde stok of steen, weg radiator)
  3. Geen achterrem beschermer (1 goedde stok of steen, weg)
  4. Geen achterremschijf beschermer (1 goedde stok of steen, weg)
  5. Geen voorremschijf beschermers (1 goedde stok of steen, weg)
  6. Geen spatlap voor de achterschokbreker (Allemaal rotzooi gaat je tussen de schokbreker en prolink zitten = minder levensduur)
  7. Niet makkelijk aan te werken (als je eens valt of er gaat wat mis, kun je het niet makkelijk repareren)
  8. Remleidingen niet dicht tegen voorvork aan gemonteerd of achterom (1 goedde stok of steen, weg remleiding).
  9. Veel te zwaar. (Door het gewicht zijn ze niet goed te manouvreren tegenover een ligtere motor wat wel nodig is bij bospaden, bergen en stenen.)

Als je ook de spotjes ziet en het idee dat bij adventure bikes hoort. De wildernis in, bergen beklimmen, grindpaden afracen, sprongen maken en over ruig terein hun en toch op de weg comfortabel kunnen zijn. Ze worden dus gewoon afgebeeld als een Enduro / Dual Sport.

Als je echt gaat kijken zijn het geen echte 'adventure' bikes. Als je met een KTM 790 wilt gaan doen wat een echte enduro kan, gaat dat heel lastig worden voor die KTM. Het zijn prachtige motoren, maar de term adventure bike vind ik door vele veel te opgeblazen geworden.

Mooi voorbeeld kijk maar eens naar dit spotje van KTM:


Wat zie je? Alleen maar zachte wegen en grond. Hier kan een sportmotor met noppenbanden ook nog zelfs crossen.

Begrijp mij niet verkeerd, deze 'adventure bikes' zijn ook echt perfect voor een beetje off road te gaan, grindwegen te pakken of een groot bospad, waarvoor ze ook bedoeld zijn denk ik. Iedereen doet alleen zo groot als het aankomt op adventure bikes alsof ze een berg gaan beklimmen van 40 graden met een dinosaurus op de rug. En misschien kunnen ze dit ook wel, maar niet voor lang lijkt mij. Voordat er wat kapot gaat of buiten sepcificaties gaat.
Toch best apart, mijn enduro heeft de meeste dingen ook niet.
Geen skidplate, überhaupt nog nooit een motor gezien met een plastic motorblok
Geen radiator bescherming, ook nog nooit problemen gehad.
Geen voorrembescherming
Geen achterrembescherming
Net zoals mijn 1190 heb ik een vering spatlap op mijn Enduro
Remleiding is net zo weggewerkt op mijn Enduro bij mijn 1190.

Enige verschil is dus het gewicht en hoe makkelijk je kan sleutelen.

Maar het is natuurlijk de grootste onzin als een reclame filmpje gaat vergelijken met de werkelijkheid.

Ik ben namelijk niet een Graham Jarvis, en wat hij doet op een 701 en wat ze doen op een 790 kan ik net op een 450.

Ik bedoel jij komt ook niet voorbij als Rossi op een R1.

Het is wat is een reclame...
 
Toch best apart, mijn enduro heeft de meeste dingen ook niet.
Geen skidplate, überhaupt nog nooit een motor gezien met een plastic motorblok
Geen radiator bescherming, ook nog nooit problemen gehad.
Geen voorrembescherming
Geen achterrembescherming
Net zoals mijn 1190 heb ik een vering spatlap op mijn Enduro
Remleiding is net zo weggewerkt op mijn Enduro bij mijn 1190.

Enige verschil is dus het gewicht en hoe makkelijk je kan sleutelen.

Maar het is natuurlijk de grootste onzin als een reclame filmpje gaat vergelijken met de werkelijkheid.

Ik ben namelijk niet een Graham Jarvis, en wat hij doet op een 701 en wat ze doen op een 790 kan ik net op een 450.

Ik bedoel jij komt ook niet voorbij als Rossi op een R1.

Het is wat is een reclame...

Ik doelde het beeld dat er gecrieerd wordt dat ook overgenomen wordt door adventure bikers. Als je enduro's intikt op google kom je geheid 35% van de tijd het woord adventure bike tegen, terwijl het echt niet dezelfde motoren zijn met die mindset.

Ik weet niet wat voor een enduro jij hebt, welk type heb je? Niet alle enduro's zijn perfect hoor. Ben nu met een DR 650 build bezig, dat is ook een 'enduro', maar over de vering valt ook echt niks goeds te praten.

Maar vergelijk maar eens een KTM dakkar / enduro tegen een KTM adventure bike, zie je zeker de verschillen.

En een plastic motorblok? Bedoel een plastic skidplate / motor beschermer 🤪

Dat jou 1190 een spatlap heeft, super! Had het nu wel even over de 790. Is per motor natuurlijk anders.
 
Laatst bewerkt:
Ik doelde het beeld dat er gecrieerd wordt dat ook overgenomen wordt door adventure bikers. Als je enduro's intikt op google kom je geheid 35% van de tijd het woord adventure bike tegen, terwijl het echt niet dezelfde motoren zijn met die mindset.

Ik weet niet wat voor een enduro jij hebt, welk type heb je? Niet alle enduro's zijn perfect hoor. Ben nu met een DR 650 build bezig, dat is ook een 'enduro', maar over de vering valt ook echt niks goeds te praten.

Maar vergelijk maar eens een KTM dakkar / enduro tegen een KTM adventure bike, zie je zeker de verschillen.

En een plastic motorblok? Bedoel een plastic skidplate / motor beschermer 🤪

Dat jou 1190 een spatlap heeft, super! Had het nu wel even over de 790. Is per motor natuurlijk anders.

Een DR 650 is een dual sport
Een enduro is een omgebouwde crossmotor met de meest minimale aanpassingen om hem toch weglegaal te maken.

Wat ik juist nu zie is dat mijn juist probeert dat zandpaadje te nemen met hun adventure in plaats van hun motor op het asfalt houden.

En ik heb een WR450F zonder al die bovenstaande dingen en hij heeft genoeg stenen en rotsen gezien zonder dat er ook maar iets kapot is gegaan.

En het klopt dat ze dat beeld willen maken dat je er alles mee kan, maar ik neem aan dat iedereen wel inziet dat hij niet Jeffrey Herlings is, en dat het een reclame spot is.

Heeft mij niet tegen gehouden om met mijn 1190 aan een offroad rit mee te doen, waar iedereen met een 450 enduro aan mee doet.
 
Een DR 650 is een dual sport
Een enduro is een omgebouwde crossmotor met de meest minimale aanpassingen om hem toch weglegaal te maken.

Wat ik juist nu zie is dat mijn juist probeert dat zandpaadje te nemen met hun adventure in plaats van hun motor op het asfalt houden.

En ik heb een WR450F zonder al die bovenstaande dingen en hij heeft genoeg stenen en rotsen gezien zonder dat er ook maar iets kapot is gegaan.

En het klopt dat ze dat beeld willen maken dat je er alles mee kan, maar ik neem aan dat iedereen wel inziet dat hij niet Jeffrey Herlings is, en dat het een reclame spot is.

Heeft mij niet tegen gehouden om met mijn 1190 aan een offroad rit mee te doen, waar iedereen met een 450 enduro aan mee doet.

Duidelijk. Ken de WR450F, weet wel niet welk bouwjaar je hebt? Nieuwste WR450's hebben een motorblok beschermer, remleiding die langs de vork loopt, achterrem beschermer en schijf beschermer.

Ex YZ450f enduro had dit ook allemaal, daar heb ik een vork vanaf gehaald om op de DR 650 te zetten, om hier een meer waardige enduro van te maken.

Moet je zeker doen met zo'n 1190 off road gaan, maar je merkt denk ik zeker een verschil als je op een 450 gaat i.p.v. op een 1190.

Ken er genoeg die een remleiding doorhebben, carter kapot hebben of een stok door de oliekoeler / waterkoeler doordat er geen bescherming opzat.

1569934638235.png

1569934899321.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan