Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Duidelijk. Ken de WR450F, weet wel niet welk bouwjaar je hebt? Nieuwste WR450's hebben een motorblok beschermer, remleiding die langs de vork loopt, achterrem beschermer en schijf beschermer
2009 model, maar aangezien dat standaard plastic skidplate van de wr450 meer als een schep werkte met modder en zand heb ik hem er af gehaald. Blok wordt anders te heet.

Begrijp mij niet verkeerd hoor, natuurlijk moet je, je motor wel beschermen als je er mee offroad gaat.

Echter zijn de KTM's niet van porselein en kunnen ze ze super veel abuse hebben.
Die plastic tank waarvan jij zegt dat die met 2 stenen doorgaat is een superdik omhulsel, die precies hetzelfde is gemaakt als de tanks van de huidige KTM Dakar aangepaste enduros....

En die stok door mijn radiator heen kan net zo goed gebeuren bij mijn 1190 als bij mijn wrf, sterker nog op mijn wr zitten ze minder goed verhuld.

Het grootste limiet is het gewicht en veerweg van een 790 en 1190 niet zozeer de bescherming.

Zoek maar eens op wat Chris birch doet met een stock 1190 R. En kijk maar eens naar de KTM adventures Dan zie je dat die motoren echt wel tegen een stootje kunnen.
 
Met mijn 990 Adventure en een Versys 300 hebben we ongeveer de halve TET Frankrijk, een stuk TET Spanje en een stuk Sahara gedaan.
Met Adventure motoren kun je best veel doen (zelfs met de geringe ervaring die wij hadden).
Dat mensen Adventure motoren gebruiken om woon-werk of af een toe een gravel weg te pakken betekent niet dat er veel meer mee mogelijk is zonder Jeffrey Herlings te heten.

In Frankrijk hebben we flinke stukken over bospaden, heuvel op, heuvel af, over paden gedaan waar kriskras een ca 40 cm diepe (droogliggende) stroom doorheen liep. Probeer dat eens op een straatmotor op noppen. Noem ons gestoord of wat ook, maar wij hebben heel veel lol gehad hoewel het natuurlijk makkelijker was geweest op een 450 dual sport. Maarja we hadden ook bagage en kampeerspullen voor 6 weken mee. Dat wil dan weer moeilijker op een dual sport.

Om terug te komen op de 790. De lage tanks hebben zich op mijn motor al bewezen kwa sterkte en zeker kwa gewicht verdeling. Hij komt niet in de buurt van een dual sport, maar in het terrein VOELT hij lichter, behendiger en makkelijker dan de flink lichtere F650 die ik eerder had. Ik heb ook geen reden om aan te nemen dat de 790 daar niet in zou slagen.

De 790 en 990 hebben gewoon een metalen carter bescherming, de 990 zijn alleen de zijkanten kunststof wat ook nog best wat kan hebben.
De remleidingen lopen hetzelfde als bij de dual sports.
De remschijf bescherming zie je op lang niet alle dual sports.
Radiator zit hoog en beschermd achter een kunststof maar toch vrij grove protector.
Al met al nog best goed doordacht tov de gemiddelde dual sport. Al blijft gewicht een issue. Maar tegen de lichte 650 1 cilinder klasse met conventionele tanks denk ik dat je heel erg ver komt door de gunstige ballans.
 
Heb dit soort motoren nooit 'echte' 'adventure' bikes gevonden.

De meeste 'adventure' bikes zijn vanuit de fabriek verslapte enduro's.

Waarom zijn het volgens mij geen echte adventure bikes?:

Je ziet het al aan de manier zoals ze uit de fabriek komen. Ze zijn gemaakt met de intentie hier en daar over een grindpad te rijden. Echte enduro's / dirtbikes hebben veel meer bescherming en voorbedachte raad van wat er offroad allemaal kan gebeuren.
  1. Plastic motorblok onder beschermer. (1 goede steen, weg motorblok)
  2. Radiator bescherming zo dun als een menselijke haar. (1 goedde stok of steen, weg radiator)
  3. Geen achterrem beschermer (1 goedde stok of steen, weg)
  4. Geen achterremschijf beschermer (1 goedde stok of steen, weg)
  5. Geen voorremschijf beschermers (1 goedde stok of steen, weg)
  6. Geen spatlap voor de achterschokbreker (Allemaal rotzooi gaat je tussen de schokbreker en prolink zitten = minder levensduur)
  7. Niet makkelijk aan te werken (als je eens valt of er gaat wat mis, kun je het niet makkelijk repareren)
  8. Remleidingen niet dicht tegen voorvork aan gemonteerd of achterom (1 goedde stok of steen, weg remleiding).
  9. Veel te zwaar. (Door het gewicht zijn ze niet goed te manouvreren tegenover een ligtere motor wat wel nodig is bij bospaden, bergen en stenen.)

Als je ook de spotjes ziet en het idee dat bij adventure bikes hoort. De wildernis in, bergen beklimmen, grindpaden afracen, sprongen maken en over ruig terein hun en toch op de weg comfortabel kunnen zijn. Ze worden dus gewoon afgebeeld als een Enduro / Dual Sport.

Als je echt gaat kijken zijn het geen echte 'adventure' bikes. Als je met een KTM 790 wilt gaan doen wat een echte enduro kan, gaat dat heel lastig worden voor die KTM. Het zijn prachtige motoren, maar de term adventure bike vind ik door vele veel te opgeblazen geworden.

Mooi voorbeeld kijk maar eens naar dit spotje van KTM:


Wat zie je? Alleen maar zachte wegen en grond. Hier kan een sportmotor met noppenbanden ook nog zelfs crossen.

Begrijp mij niet verkeerd, deze 'adventure bikes' zijn ook echt perfect voor een beetje off road te gaan, grindwegen te pakken of een groot bospad, waarvoor ze ook bedoeld zijn denk ik. Iedereen doet alleen zo groot als het aankomt op adventure bikes alsof ze een berg gaan beklimmen van 40 graden met een dinosaurus op de rug. En misschien kunnen ze dit ook wel, maar niet voor lang lijkt mij. Voordat er wat kapot gaat of buiten sepcificaties gaat.

een beetje grindpad is voor vele al een avontuur
op een enduro of dual sport rijd je niet naar verweg-istan met al je spulletjes erop
daar heb je de adventure motor voor
 
Laatst bewerkt:
Mijn tenere 660 heeft toch jaren mijn dagelijks offroad probleemloos doorstaan. Voor ik m had is ie offroad de wereld rond gegaan met een forumlid van hier, en met de eigenaar na me heeft ie van noord naar zuid Afrika doorkruist. Ik weet niet hoeveel meer adventure capable je een motor wil hebben? Dat ding was niet veel anders dan een 790 of ten 700 denk ik.
 
een beetje grindpad is voor vele al een avontuur
op een enduro of dual sport rijd je niet naar verweg-istan met al je spulletjes erop
daar heb je de adventure motor voor

Ik heb het geduld niet voor die 10 minuten, maar die eerste 3 minuten is prachtig werk voor de absolute leek op bepakte ADV motoren. WIj hebben er iig van genoten.
 
Hey mensen! Rustig hier.....
Vandaag m'n heated grips binnen gekomen. Van het weekend installeren.
Laat de winter maar komen.:)
 
Hey mensen! Rustig hier.....
Vandaag m'n heated grips binnen gekomen. Van het weekend installeren.
Laat de winter maar komen.:)

Die er standaard op kan, met zo'n extra blokje op je stuur???
Of heb je een beetje mooi geïntrigeerd systeem gevonden/gekocht?
(zeker bij optie 2 ben ik wel benieuwd welke ;-)
 
Die er standaard op kan, met zo'n extra blokje op je stuur???
Of heb je een beetje mooi geïntrigeerd systeem gevonden/gekocht?
(zeker bij optie 2 ben ik wel benieuwd welke ;-)

Na veel reviews/YouTube te hebben gezien ben ik toch voor de KTM heated grips gegaan.
Mooi geïntegreerd systeem heb ik niet gevonden (bestaat niet voor de 790?).
En voor mijn toepassing denk ik dat de KTM versie volstaan. Deze is volgens mij ook makkelijker te monteren
en demonteren dan een ander merk waarbij je vaak weer iets meer werk hebt (o.a afsnijden van het rubber).
 
Na veel reviews/YouTube te hebben gezien ben ik toch voor de KTM heated grips gegaan.
Mooi geïntegreerd systeem heb ik niet gevonden (bestaat niet voor de 790?).
En voor mijn toepassing denk ik dat de KTM versie volstaan. Deze is volgens mij ook makkelijker te monteren
en demonteren dan een ander merk waarbij je vaak weer iets meer werk hebt (o.a afsnijden van het rubber).
inderdaad een geïntegreerde systeem zoals bij de 1290 heeft ktm niet voor de 790.
persoonlijk zie ik een losse knop niet als een nadeel,
bij de 1290 moet je het menu in om iets te veranderen of een favoriet aan maken.
wel is het zo dat de 790 van de losse systemen het meest plug and play is,
bij after market oplossingen moet je inderdaad meer aanpassen.

wel zou de afwerking wat beter kunnen zo als een krimp kous waar het draad het kastje in gaat,
je ziet slecht op deze foto maar het viel me gelijk op in de show room tapatalk_1571824586575.jpeg
 
wat een gekke keuze om dat niet te integreren. via menu instellen werkt ideaal op de 1290.
 
wat een gekke keuze om dat niet te integreren. via menu instellen werkt ideaal op de 1290.
Ja, idioot toch? Ik ben met mijn 790 Adventure trouwens toch voor de Oxford set gegaan. Een stuk goedkoper dan de KTM-versie (€79,- tegenover € 197,- ), veel beter van afwerking en gebruiksvriendelijker in de bediening.
Ik heb de KTM-versie op mijn Duke 790, en die is niet alleen slecht afgewerkt, zoals het eerder genoemde ontbreken van isolatie van de bedrading waar dat het kastje ingaat, maar het kastje zelf valt er ook zomaar af. Die is op niet al te deugdelijke wijze op de grondplaat gelijmd, en die lijmverbinding wil nog wel eens loslaten. Daarnaast is de bediening knudde. Je moet eerst lang op het knopje drukken om hem in te schakelen, en dan meerdere keren op hetzelfde knopje drukken om de juiste stand te selecteren, waarbij je goed moet kijken welk ledje er nu precies brandt, hetgeen lastig is, want je moet er onder precies de juiste hoek naar kijken, ander zie je niets branden.
De Oxford is degelijk gebouwd, heeft een heldere interface en is met een plus- en minknop in 5 standen te regelen. O ja, het handvatrubber voelt ook nog eens erg stroef aan, dus geven een heel goede grip Erg blij mee, en voor iedereen die het overweegt absoluut aan te bevelen.
3FFA0AFD-4F8E-49EF-8F72-52EFDBAF5533.jpeg

7993DA79-35A2-41AA-A819-708813C2FA5B.jpeg

4C0538C1-F561-40B0-AFDB-5DF0DAA0460D.jpeg
 
Ik heb inderdaad hetzelfde ervaren met de KTM versie op de 990. Viel uit elkaar en kwa bediening toch altijd wel een dingetje.
 
KTM heated grips gisteren zelf geïnstalleerd en getest. Werk goed 8-)
Betreffende de Oxford; inderdaad stuk goedkoper. Zelf vind ik de originele handvatten mooier ipv de rubber moffen die eruit komen.
Voor mij volstaat de KTM versie denk ik prima. Geïntegreerd zoals bij een 1290 zie ik de meerwaarde niet perse van in, maar voor mij is het zowiezo luxe, nl hiervoor nooit een motor met verwarmde handvaten gehad. Het moet gewoon werken: knopje indrukken en warm worden ;)

Op naar de volgend (kleine) mod: moet nog een navigatie systeem kopen + navigatie houder. Het gaat tussen de TT 550 & Garmin Zumo 396. Iemand tips en ervaringen voor houder en navigatie?
 
Ram mount en telefoon.

TT550 is een mooi ding, maar snapt niks van onverhard en voor oa de TET ook onbruikbaar.
Mocht je die nog wel overwegen, ik wil m wel verkopen, rij eigenlijk alleen nog maar met Osmand en maps.
 
Had al zoiets gelezen dat Garmin beter overweg kan met onverharde wegen (openstreetmaps). Denk dat de Garmin het gaat worden.
 
Zijn er hier mensen die de overstap gemaakt hebben van een KTM 1290 Super Adventure R/S naar de 790 adventure?
Mijn 1290 SAS heeft inmiddels alweer 42.000KM op de teller staan.
Het is de zwart oranje versie uit 05/2018 met een hele lijst opties.
Akrapovic tot bijna alle powerparts accesoires.

Hoe bevalt de overstap? Niet te weinig vermogen etc?

Nu zie ik een aantal hele mooie aanbiedingen staan van de 790 adventure:
€12.900 met 0km op de teller. Aangezien ik de ambitie heb om ook meer offroad te gaan rijden lijkt me dat ook lekkerder omdat de 790 lichter is en over spaakvelgen beschikt +zuiniger. (ik ben geen ervaren offroad rijder namelijk). Naast de plezierritten rij ik dagelijks naar werk op de moto.

Enige must als optie die ik graag wil hebben op de 790 adventure is de quickshifter en bevestiging voor mijn tomtom. De rest kan later altijd nog...
Gedachtes?

Wel/ niet doen?
 

Bijlagen

  • KTM bergen.jpg
    KTM bergen.jpg
    253,2 KB · Weergaven: 23
  • KTM Links.jpg
    KTM Links.jpg
    400,5 KB · Weergaven: 19
Ik vond de 1290 sas een paard,en was in de 790 wel geïnteresseerd... tot nu de husky 901 concept uit kwam. 100 pk is mij meer dan genoeg, dus ik denk dat ik rustig daarop wacht.
 
Toch gek...
Zit de wereld jaren te schreeuwen om een top spec off road fiets. Is ie er, verkoopt ie niet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan