Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Dat had ik dus ook.
ik had bij Louis.nl de N70 X2 besteld, en de Nishua Enduro Carbon, om ff te kijken wat me het beste paste.

Nolan:
- sluiting drukt tegen m'n keel/adamsappel. Is zo'n hard plastic band met klik/ratel.
- helm is relatief zwaar, waarschijnlijk door de extra features zoals geintegreerd zonnevizier, afneembaar kin-stuk, nolan communicatiesysteem voorbereiding etc
- modulair systeem is wel geinig
- in een aantal leuke design's te krijgen
- 'hogere prijs' van 360 euro voor eentje met een kleurtje (280 voor zwart)

Nishua:
- Super licht gewicht t.o.v. de nolan
- Heel basic, maar wel compleet.
- dubbel D sluiting, dus geen druk op je keel
- Zonneklep van goedkoop zwak plastic, die zie ik nog wel eens ooit stuk gaan. Zijn daarentegen los te bestellen a 15 euro.
- lage prijs a 200 euro momenteel (normaal 300)
- Exact hetzelfde model als de Klim Krios die 2x zo duur is, zal wel een vrij/verlopen patent zijn
- vizier is niet te vergrendelen, dus ben benieuwd of dat wel goed (water)dicht blijft.

Bij beide modellen kun je makkelijk een crossbril dragen zonder het vizier te verwijderen.

Motoplus had afgelopen maand een Adventure helmen test, toevallig kwamen deze 2 helmen beide als winnaar uit de test, de Nishua als de eenvoudige no nonsense helm, de Nolan als de duurdere helm met wat meer features.

De Nolan heb ik teruggestuurd, de Nishua mag blijven.
Mijn vorige is N44 oud versleten model ;-) maar zelfde sluiting en geen last gehad, dus het zal wel hoofd model afhankelijk zijn, op zich denk ik dat de N70 niet slecht is als helm, maar ik zou toch wel een goed passende willen, staat al te koop op dit forum, 200 rond, en dan denk ik eraan om naar de hornet adv te gaan had die tijdje geleden gepast en die zat wel goed maar is wel duurder.. maar ja rare hoofden verdienen comfort ;-)
 
De Nishua carbon lijkt me ook wel wat , vooral omdat ie zo licht is ,dat is fijn voor mijn door reuma geteisterde ouwe nekwervels.

Maar als ik een helm koop wil ik wel eerst passen , maar waar kan dat ?
 
De Nishua carbon lijkt me ook wel wat , vooral omdat ie zo licht is ,dat is fijn voor mijn door reuma geteisterde ouwe nekwervels.

Maar als ik een helm koop wil ik wel eerst passen , maar waar kan dat ?
Nishua wordt geloof ik alleen door Louis verkocht (louis.nl / louis.de), ze hebben een fysieke winkel in Tilburg, en verschillende in Duitsland. Je kunt 'm ook online bestellen, mocht het niets zijn dan kun je 'm gratis retourneren.
 
Goed, het zat eigenlijk nog niet in de planning, maar ik heb afgelopen weekend de overstap gemaakt van mijn 690 Duke naar de 790 Adventure:

20200619_210350.jpg


Diep in m'n hart mis ik de eencilinder, maar de avonturist in mij kreeg al snel de overhand toen er een jong gebruikte opdook :). De vorige eigenaar heeft de motor besteld mét Akra en quickshifter, waar ik hem/haar zeer erkentelijk voor ben. Het extra gewicht was heel even wennen, maar merk dat de stabiliteit in de bochten beter bij mij past dan de super-directe stuur input van de Duke. Gek genoeg maakt de 790 wel meer hooligan in me wakker dan de 690? :P

Aangezien de KTM koffers/tas mee ingeruild zijn met de Duke, moest ik wel gelijk op zoek naar een compleet nieuwe oplossing voor de bagage. Van alle bagagerekken die ik zo voorbij zag komen werd ik eigenlijk alleen maar heel verdrietig (op die van Rade Garage na), dus ben ik voor een setje Enduristan Blizzard XL rackless saddlebags gegaan. Samen met een 2de hands drybag voor bovenop eerst zo maar eens uitproberen.

Die Akra maakt veel goed voor het gemis van de eencilinder, zeker aangezien de DB-killer al vakkundig is verwijderd (netjes met een rubber dopje op het gaatje 👍). Als ik in augustus wat vakantie km's in Duitsland ga maken, moet die er wel weer even terug in. Helaas zat de DB-Killer er niet meer bij, dus vandaar gelijk mijn vraag aan jullie:

Hoe kom ik aan een DB-Killer voor een Akra? Weet iemand misschien een part-nr of winkel die deze verkoopt? Of is er misschien een mede-MF'er waarvan ik deze de laatste 2 weken van augustus zou kunnen lenen?
 
Welkom en mooie brommert :W

Neem even contact op met uitlaatstore.nl of een vergelijkbare webshop. Die kunnen er vast wel aankomen.

Normaal gaan bij KTM de Akra's via de dealer. Dus een KTM dealer kan ook wel wat regelen denk ik.
 
Goed, het zat eigenlijk nog niet in de planning, maar ik heb afgelopen weekend de overstap gemaakt van mijn 690 Duke naar de 790 Adventure:

Bekijk bijlage 1516601

Van alle bagagerekken die ik zo voorbij zag komen werd ik eigenlijk alleen maar heel verdrietig (op die van Rade Garage na), dus ben ik voor een setje Enduristan Blizzard XL rackless saddlebags gegaan. Samen met een 2de hands drybag voor bovenop eerst zo maar eens uitproberen.

Allereerst natuurlijk van harte met je nieuwe fiets!

Maar waarom wordt je van alle opties zo verdrietig?

Ik bedoel, er zijn best wel veel opties toch?
 
Allereerst natuurlijk van harte met je nieuwe fiets!

Maar waarom wordt je van alle opties zo verdrietig?

Ik bedoel, er zijn best wel veel opties toch?
Goed, verdrietig is misschien overdreven, maar wat ik zo ben tegengekomen was vrij lomp, of heel merk specifiek en allemaal behoorlijk aan de prijs. Ik moet bekennen dat ik ook geen ervaring heb met dat soort rack systemen, maar ik denk dat een rackless oplossing voorlopig het beste bij me past.

Wat voor oplossing gebruik jij voor de bagage als ik vragen mag?
 
Goed, verdrietig is misschien overdreven, maar wat ik zo ben tegengekomen was vrij lomp, of heel merk specifiek en allemaal behoorlijk aan de prijs. Ik moet bekennen dat ik ook geen ervaring heb met dat soort rack systemen, maar ik denk dat een rackless oplossing voorlopig het beste bij me past.

Wat voor oplossing gebruik jij voor de bagage als ik vragen mag?

Haha ach in die zin liep ik twee weken geleden tegen hetzelfde aan. (Ik had op de 690 ook een tassen set)
Maar omdat ik dit jaar met de vrouw op vakantie ga. Knoop ik de tassen set op haar motor en heb ik de racken plus koffers gekocht van holan. Ook om de bagage beter te beveiligen
Komt als het goed is volgende week binnen.
 
Goed, het zat eigenlijk nog niet in de planning, maar ik heb afgelopen weekend de overstap gemaakt van mijn 690 Duke naar de 790 Adventure:

Bekijk bijlage 1516601

Diep in m'n hart mis ik de eencilinder, maar de avonturist in mij kreeg al snel de overhand toen er een jong gebruikte opdook :). De vorige eigenaar heeft de motor besteld mét Akra en quickshifter, waar ik hem/haar zeer erkentelijk voor ben. Het extra gewicht was heel even wennen, maar merk dat de stabiliteit in de bochten beter bij mij past dan de super-directe stuur input van de Duke. Gek genoeg maakt de 790 wel meer hooligan in me wakker dan de 690? :P

Aangezien de KTM koffers/tas mee ingeruild zijn met de Duke, moest ik wel gelijk op zoek naar een compleet nieuwe oplossing voor de bagage. Van alle bagagerekken die ik zo voorbij zag komen werd ik eigenlijk alleen maar heel verdrietig (op die van Rade Garage na), dus ben ik voor een setje Enduristan Blizzard XL rackless saddlebags gegaan. Samen met een 2de hands drybag voor bovenop eerst zo maar eens uitproberen.

Die Akra maakt veel goed voor het gemis van de eencilinder, zeker aangezien de DB-killer al vakkundig is verwijderd (netjes met een rubber dopje op het gaatje 👍). Als ik in augustus wat vakantie km's in Duitsland ga maken, moet die er wel weer even terug in. Helaas zat de DB-Killer er niet meer bij, dus vandaar gelijk mijn vraag aan jullie:

Hoe kom ik aan een DB-Killer voor een Akra? Weet iemand misschien een part-nr of winkel die deze verkoopt? Of is er misschien een mede-MF'er waarvan ik deze de laatste 2 weken van augustus zou kunnen lenen?

Welkom en gefeliciteerd met je 790!
Had de verkoper de dB killer niet meer?

Mag ik vragen waar je de Enduristan Blizzard besteld hebt? En waarom je keuze voor de Blizzard?
Zelf ben ik aan het twijfelen tussen de Blizzard en de Monsoon 3.

Wil niet het gehele jaar met een rek op de motor rijden dus het wordt 1 van de 2 Enduristan tassen,
 
Welkom en gefeliciteerd met je 790!
Had de verkoper de dB killer niet meer?

Mag ik vragen waar je de Enduristan Blizzard besteld hebt? En waarom je keuze voor de Blizzard?
Zelf ben ik aan het twijfelen tussen de Blizzard en de Monsoon 3.

Wil niet het gehele jaar met een rek op de motor rijden dus het wordt 1 van de 2 Enduristan tassen,
Thnx! En nee, helaas had de verkoper de db-killer niet meer.

Ik heb de Blizzard bij enduristan.nl besteld. Ook naar de Monsoon gekeken, maar die leken me wat groot. Ik had op de Duke de kleine fabrieks-koffertjes en daar kreeg ik altijd meer in dan je zou verwachten. Uiteindelijk wil ik ook wat off-road (weet iemand een goede beginnerscursus?), dus heb ik voorlopig voor deze gekozen. Hoe meer laadruimte, hoe meer je ook meeneemt en dat is juist een van de valkuilen als ik de ervaringsdeskundigen zo beluister.

Met de Blizzard icm. bovenop een drybag van Louis, met daarin nu alleen nog de tent, matje en slaapzak kom ik denk een heel eind:


20200626_135758.jpg


Verder is het ook maar een schot voor de boeg, maar ik zal de ervaring na de 2 weken vakantie in augustus met jullie delen.

Zit nog wel te kijken naar een klein tanktasje, maar eerlijk gezegd is het spaargeld inmiddels wel zo goed als op. Als iemand nog een tip heeft voor eentje voor een klein budget, of van zn tanktasje af wilt, dan hou ik me aanbevolen.
 
Thnx! En nee, helaas had de verkoper de db-killer niet meer.

Ik heb de Blizzard bij enduristan.nl besteld. Ook naar de Monsoon gekeken, maar die leken me wat groot. Ik had op de Duke de kleine fabrieks-koffertjes en daar kreeg ik altijd meer in dan je zou verwachten. Uiteindelijk wil ik ook wat off-road (weet iemand een goede beginnerscursus?), dus heb ik voorlopig voor deze gekozen. Hoe meer laadruimte, hoe meer je ook meeneemt en dat is juist een van de valkuilen als ik de ervaringsdeskundigen zo beluister.

Met de Blizzard icm. bovenop een drybag van Louis, met daarin nu alleen nog de tent, matje en slaapzak kom ik denk een heel eind:


Bekijk bijlage 1516721

Verder is het ook maar een schot voor de boeg, maar ik zal de ervaring na de 2 weken vakantie in augustus met jullie delen.

Zit nog wel te kijken naar een klein tanktasje, maar eerlijk gezegd is het spaargeld inmiddels wel zo goed als op. Als iemand nog een tip heeft voor eentje voor een klein budget, of van zn tanktasje af wilt, dan hou ik me aanbevolen.
Thanks voor je reply.

Tanktas(je) die ik onlangs gekocht heb en inmiddels wat ervaring mee: SW Motech micro evo. Zie ook hier:

Handig voor wat kleine spulletjes zoals blikje, telefoon etc.
 
Laatst bewerkt:
Thnx! En nee, helaas had de verkoper de db-killer niet meer.

Ik heb de Blizzard bij enduristan.nl besteld. Ook naar de Monsoon gekeken, maar die leken me wat groot. Ik had op de Duke de kleine fabrieks-koffertjes en daar kreeg ik altijd meer in dan je zou verwachten. Uiteindelijk wil ik ook wat off-road (weet iemand een goede beginnerscursus?), dus heb ik voorlopig voor deze gekozen. Hoe meer laadruimte, hoe meer je ook meeneemt en dat is juist een van de valkuilen als ik de ervaringsdeskundigen zo beluister.

Met de Blizzard icm. bovenop een drybag van Louis, met daarin nu alleen nog de tent, matje en slaapzak kom ik denk een heel eind:


Bekijk bijlage 1516721

Verder is het ook maar een schot voor de boeg, maar ik zal de ervaring na de 2 weken vakantie in augustus met jullie delen.

Zit nog wel te kijken naar een klein tanktasje, maar eerlijk gezegd is het spaargeld inmiddels wel zo goed als op. Als iemand nog een tip heeft voor eentje voor een klein budget, of van zn tanktasje af wilt, dan hou ik me aanbevolen.
Ik ben ook geïnteresseerd in de Enduristan Blizzards, dus benieuwd hoe de maat XL past op je motor. Dus foto's graag als je ze hebt :P.

Ik heb filmpjes gezien van de 790 adv met maat L en dat zag er goed uit. Maar de XL is naast dikker ook langer en hoger dus ben benieuwd hoe dat met de uitlaat past. Heb je het hitteschild ook besteld?
 
Ik ben ook geïnteresseerd in de Enduristan Blizzards, dus benieuwd hoe de maat XL past op je motor. Dus foto's graag als je ze hebt :P.

Ik heb filmpjes gezien van de 790 adv met maat L en dat zag er goed uit. Maar de XL is naast dikker ook langer en hoger dus ben benieuwd hoe dat met de uitlaat past. Heb je het hitteschild ook besteld?
Heb ook alleen filmpjes van de L gezien op de 790 adv. We gaan het meemaken. Ik zal foto's plaatsen zodra ik ze binnen heb.

Ook al loopt de Akra niet enorm heet, heb ik toch het hitteschild meebesteld. Geen idee hoe het zich onderweg houdt, maar had geen behoefte aan de onverwachte geur van smeltend plastic 😉
 
Heb ook alleen filmpjes van de L gezien op de 790 adv. We gaan het meemaken. Ik zal foto's plaatsen zodra ik ze binnen heb.

Ook al loopt de Akra niet enorm heet, heb ik toch het hitteschild meebesteld. Geen idee hoe het zich onderweg houdt, maar had geen behoefte aan de onverwachte geur van smeltend plastic 😉
Ik ben benieuwd :Y

Mijn Scorpion uitlaat is nog onderweg. Mogelijk is die ook wat kleiner dan het origineel waardoor je wat meer ruimte hebt.
 
De Mosko Moto Reckless 80L V3.0 Revolver is ook wel een mooi systeem. Wel een stukje duurder.
Ook naar gekeken inderdaad. Zeker een mooi systeem en nog modulairder dan dat van Enduristan voor zover ik kan inschatten. Qua prijs bijna het dubbele 😟.

Heb ook nog gekeken naar de Moose ADV1, die qua prijs weer flink onder de Enduristan Blizzards ligt. De ADV1 vond ik qua vorm en stevigheid weer niet zo mooi als de Blizzard.

De tijd zal leren of ik de juiste keus heb gemaakt 😉
 
Goed, het zat eigenlijk nog niet in de planning, maar ik heb afgelopen weekend de overstap gemaakt van mijn 690 Duke naar de 790 Adventure:

Bekijk bijlage 1516601

Diep in m'n hart mis ik de eencilinder, maar de avonturist in mij kreeg al snel de overhand toen er een jong gebruikte opdook :). De vorige eigenaar heeft de motor besteld mét Akra en quickshifter, waar ik hem/haar zeer erkentelijk voor ben. Het extra gewicht was heel even wennen, maar merk dat de stabiliteit in de bochten beter bij mij past dan de super-directe stuur input van de Duke. Gek genoeg maakt de 790 wel meer hooligan in me wakker dan de 690? :P

Aangezien de KTM koffers/tas mee ingeruild zijn met de Duke, moest ik wel gelijk op zoek naar een compleet nieuwe oplossing voor de bagage. Van alle bagagerekken die ik zo voorbij zag komen werd ik eigenlijk alleen maar heel verdrietig (op die van Rade Garage na), dus ben ik voor een setje Enduristan Blizzard XL rackless saddlebags gegaan. Samen met een 2de hands drybag voor bovenop eerst zo maar eens uitproberen.

Die Akra maakt veel goed voor het gemis van de eencilinder, zeker aangezien de DB-killer al vakkundig is verwijderd (netjes met een rubber dopje op het gaatje 👍). Als ik in augustus wat vakantie km's in Duitsland ga maken, moet die er wel weer even terug in. Helaas zat de DB-Killer er niet meer bij, dus vandaar gelijk mijn vraag aan jullie:

Hoe kom ik aan een DB-Killer voor een Akra? Weet iemand misschien een part-nr of winkel die deze verkoopt? Of is er misschien een mede-MF'er waarvan ik deze de laatste 2 weken van augustus zou kunnen lenen?

Wat gebruikte jij op de Duke voor bagage? Ik dacht dat er geen koffers waren voor de Duke...? Welke Duke 690 had je?
 
Ook naar gekeken inderdaad. Zeker een mooi systeem en nog modulairder dan dat van Enduristan voor zover ik kan inschatten. Qua prijs bijna het dubbele 😟.

Heb ook nog gekeken naar de Moose ADV1, die qua prijs weer flink onder de Enduristan Blizzards ligt. De ADV1 vond ik qua vorm en stevigheid weer niet zo mooi als de Blizzard.

De tijd zal leren of ik de juiste keus heb gemaakt 😉
Of het modulairder is weet ik niet. Er zit standaard wat meer bij (rol bovenop) en door het harnas is het misschien wat steviger. Ik denk dat de 3 laags stof van Enduristan wel weer sterker is. Bij beide merken kan je uitbreiden met bottle holsters en kleinetasjes.

Ik heb nog een spotgoedkope 50L Louis bagagerol die prima is te combineren met de Enduristan Blizzard. Dus waarom zo veel geld uitgeven? De motor was al duur zat, en eigenlijk moet ik nog een nieuwe helm ook want de huidige is 6 jaar oud.
 
De originele uitlaat heeft wel het voordeel dat-ie koel blijft én vrij stil is (zodat je het inlaatgeluid goed hoort als berijder ) én in mijn geval dat hij goed past bij de topcase van KTM/TOURATECH (wel balen dat na een volle maand de slotjes nog steeds niet beschikbaar zijn... wat een lamlendige service van dat Touratech, toch).


IMG_3882.jpg
 
De originele uitlaat heeft wel het voordeel dat-ie koel blijft én vrij stil is (zodat je het inlaatgeluid goed hoort als berijder ) én in mijn geval dat hij goed past bij de topcase van KTM/TOURATECH (wel balen dat na een volle maand de slotjes nog steeds niet beschikbaar zijn... wat een lamlendige service van dat Touratech, toch).


Bekijk bijlage 1517470
Tevens een bijzonder mooi uitzicht. Waar heb je dat fijne plaatje geschoten?
 
De originele uitlaat heeft wel het voordeel dat-ie koel blijft én vrij stil is (zodat je het inlaatgeluid goed hoort als berijder ) én in mijn geval dat hij goed past bij de topcase van KTM/TOURATECH (wel balen dat na een volle maand de slotjes nog steeds niet beschikbaar zijn... wat een lamlendige service van dat Touratech, toch).


Bekijk bijlage 1517470
Balen van het slot, kan je nog je spullen niet achter laten als je even een bakkie gaat doen. Zijn dat sloten die je met je sleutel van KTM kan openen?
 
En niets willen afdoen aan hoe slecht de service is, maar kan je niet een tijdelijk hangslotje oid gebruiken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan