Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Vandaag de Dunlop Meridians even ingereden op mijn 790, en wat denk je: Ik heb een compleet nieuwe motor! Tjongejonge, wat zijn die bandjes geweldig. Je voelt meteen dat ze veel meer grip hebben, de remweg is korter (lijkt wel of je ook nieuwe remmen hebt) en ze sturen veel en veel preciezer. Keren op de weg (een u-bochtje) is een fluitje van een cent geworden, en het veiligheidsgevoel is enorm toegenomen. Nog geen offroad tracks geprobeerd, dat komt nog wel, maar ik rijd toch voor 95 procent op de weg. Heb wel diverse soorten wegdek gehad, goed en slecht asfalt, klinkertjes etc.: overal voelen ze gecontroleerd aan. Bakken met grip en toch soepel en lichtvoetig sturen. Ben benieuwd hoe lang ze het uithouden.
 
Laatst bewerkt:
Niet, die functie zit er niet op.
Zelfde geldt voor de ATIR functie waarbij je knippertje na 100-200 meter vanzelf uit gaat.. Mis dat wel.
meende dat nu, dat is dan een minpunt ze, toch al één gevonden dan. Over een uurtje Moto uithalen na eerste onderhoud van 1000km,...
 
De Enduristan Blizzard XL's zijn binnen. Gisteravond even proef gepast en daarbij vielen me de volgende zaken op:
  • De kwaliteit! Je voelt aan alles dat hier degelijke materialen zijn toegepast
  • De ruimte! Hier gaat voor wat ik nodig heb echt meer dan voldoende in
  • Pasvorm voor op de 790 adv: deze XL is een gevalletje 'ken net'
    • Hitteschild is wel een vereiste, want de tas komt echt bijna tegen de bovenzijde van de einddemper aan (ook al wordt die akra niet zo warm)
    • Bevestiging aan onderkant van de tassen kan nog net om de passagiersvoetsteun, als je de tassen zo ver mogelijk naar achter monteert
    • De onderkant van de tas komt eigenlijk te ver over passagiersvoetsteun heen om nog comfortabel te kunnen steunen (voor mij geen probleem, ik rij alleen)
    • De 'bull horns' zitten helaas wel in de weg, dus hier moet ik even spacers voor vinden om het bagagerek te kunnen behouden
    • Passen ook met zijkappen erop, maar ik geef de voorkeur aan een smallere montage zonder de zijkappen
  • Ik zal wel niet goed hebben opgelet bij scouting vroeger, maar het afstellen van de banden over het zadel was even een geklooi
  • De afstelling van alle andere riempjes ging overigens voortreffelijk
Alles bij elkaar klinkt het misschien kritisch, maar ik denk wel de goede keus gemaakt te hebben zo. Met name de verhouding tussen en het laadvermogen en slanke pasvorm spreken me aan. De 2 weken vakantie eind augustus zal het verder uitwijzen.

Genoeg tekst, even wat plaatjes:

20200706_210813.jpg


20200706_210917.jpg


1594067457129.jpg


1594067460277.jpg


ENIMAGE1594067559017.png


Hier kun je zien dat ik het bagagerek met de 'bullhorns' eraf heb moeten halen voor een goede fit. Het bagagerek komt terug met spacers ipv. de bullhorns.
ENIMAGE1594067621551.png


En tot slot nog even een lekker vertekend groothoek shot van de testlading:
ENIMAGE1594067680760.png


Als er vragen zijn hoor ik het graag en ik deel na de vakantie uiteraard nog even mijn ervaringen hier.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je review en foto's. Ze lijken echt veel groter dan het opgegeven volume!

Afgaande op jouw foto's denk ik toch dat ik voor een maatje kleiner ga. Samen met een bagagerol op het zadel heb ik dan meer dan genoeg ruimte!
 
Leuke review! Ik heb onlangs de Monsoon 3 tassen ontvangen, maar moet ze nog in de praktijk uitproberen. Mss volgende week als het wat beter weer wordt.
Heb je wel een Inferno Heat shield erbij besteld?
En ik zou iets onder de riempjes op het kontje doen anders zal het denk ik aardig kunnen gaan krassen.

Volgens mij heb jij de achterrem terugroepactie nog niet gekregen? Als ik het goed zie heb je nog geen lange banjobout. Dus misschien ff dubbel-checken.
Verder veel plezier en hoor graag jouw praktijkervaring :)
 
Leuke review! Ik heb onlangs de Monsoon 3 tassen ontvangen, maar moet ze nog in de praktijk uitproberen. Mss volgende week als het wat beter weer wordt.
Heb je wel een Inferno Heat shield erbij besteld?
En ik zou iets onder de riempjes op het kontje doen anders zal het denk ik aardig kunnen gaan krassen.

Volgens mij heb jij de achterrem terugroepactie nog niet gekregen? Als ik het goed zie heb je nog geen lange banjobout. Dus misschien ff dubbel-checken.
Verder veel plezier en hoor graag jouw praktijkervaring :)
Dank!

Heb er inderdaad gelijk een inferno heat shield bij besteld, maar die moet ik nog even monteren. Ook zeer benieuwd je bevindingen met de Monsoon!

Klopt van de terugroepactie, daar moet ie nog even voor terug naar de dealer. Kan ik gelijk even vragen of ze nog een DB-killer hebben liggen 😉
 
Bedankt voor je review en foto's. Ze lijken echt veel groter dan het opgegeven volume!

Afgaande op jouw foto's denk ik toch dat ik voor een maatje kleiner ga. Samen met een bagagerol op het zadel heb ik dan meer dan genoeg ruimte!
Goed te horen dat het je helpt een keuze te maken. Laat je trouwens niet misleiden door het dramatisch groothoek effect in de laatste foto, want dat geeft wel een heel erg vertekend beeld van de situatie.

Benieuwd naar je ervaring met de maat L!
 
Goed te horen dat het je helpt een keuze te maken. Laat je trouwens niet misleiden door het dramatisch groothoek effect in de laatste foto, want dat geeft wel een heel erg vertekend beeld van de situatie.

Benieuwd naar je ervaring met de maat L!
Ik bedoelde niet het volume van jouw stapel bagage :P

De tassen zelf op de motor ogen groter dan de opgegeven 17L per kant. Helaas gaat maat L gelijk terug naar 12L. Maar als ik 1 ding heb geleerd door de jaren is dat ik altijd 2x zoveel zooi mee sleep dan nodig.

Ik kan de L altijd nog uitbreiden met de grote spatbordtas die je dan onder de zadeltas hangt aan de niet uitlaat zijde.
 
Ik heb gisteren mijn neef proberen te volgen op zijn YAMAHA Tracer 900 hier in de bergen.
De motor van m'n R wilde maar al te best vooruit, maar de banden (METZELER KAROO 3) en de voorvering wilden niet echt mee... bij hevig remmen, dook ik bijna over mijn stuur heen en de voorband stuiterde alle richtingen uit.
Nu weet ik wel dat deze motorversie én deze banden niet geconcipieerd zijn voor vinnig gebruik op de weg, maar de heftigheid van de ongewenste reacties verbaasde me toch.
Ik heb nu de PIRELLI SCORPION TRAIL 2 besteld, vermits ik dit jaar niet meer aan echt offroad gebruik toekom (mijn Gronings maatje kan niet komen voor de geplande Italiaanse steenpistes ,wegens de Coronacrisis) en ik ben benieuwd hoe de KTM zich dan zal gedragen bij het betere bochtenwerk.
 
Ik heb gisteren mijn neef proberen te volgen op zijn YAMAHA Tracer 900 hier in de bergen.
De motor van m'n R wilde maar al te best vooruit, maar de banden (METZELER KAROO 3) en de voorvering wilden niet echt mee... bij hevig remmen, dook ik bijna over mijn stuur heen en de voorband stuiterde alle richtingen uit.
Nu weet ik wel dat deze motorversie én deze banden niet geconcipieerd zijn voor vinnig gebruik op de weg, maar de heftigheid van de ongewenste reacties verbaasde me toch.
Ik heb nu de PIRELLI SCORPION TRAIL 2 besteld, vermits ik dit jaar niet meer aan echt offroad gebruik toekom (mijn Gronings maatje kan niet komen voor de geplande Italiaanse steenpistes ,wegens de Coronacrisis) en ik ben benieuwd hoe de KTM zich dan zal gedragen bij het betere bochtenwerk.

Onder mijn 1090R deze ze het de afgelopen 1,5 week in Oostenrijk meer dan voortreffelijk dus ik kan je die banden van harte aanbevelen :Y
 
Super weekendje Eifel gehad. Wat is het toch een geweldige motor :] Helaas lekt de mijne wel olie bij het voortandwiel. Dus maar weer een afspraak maken bij de dealer. Ik had begrepen dat dit vaker voorkomt?

De nieuwe helm is me ook prima bevallen!
 
Super weekendje Eifel gehad. Wat is het toch een geweldige motor :] Helaas lekt de mijne wel olie bij het voortandwiel. Dus maar weer een afspraak maken bij de dealer. Ik had begrepen dat dit vaker voorkomt?

De nieuwe helm is me ook prima bevallen!
Klopt van die lekkage. Is garantie.
De mijne is bij de 1000km beurt aangepakt.
 
b09fa0c2-7621-4397-b7f7-f2bd4e9c2b76.jpg



Ik ben net terug van een rondje zeeland/ limburg / eifel.
Zoals je ziet, was ik de pakezel(mijn vriendin heeft net haar rijbewijs dus die moest ik maar eens ontlasten)
Maar daar merk je toch bijzonder weinig van. Zelfs volgepakt rijdt hij fijn :]
Iets wat ik niet gewend ben van ktm dat hij ook nog comfortabel rijdt als je hem niet op zijn staart trapt.
Dat was bij de smt 990/ 690 smc wel anders.

Als ik dan toch kritisch moet zijn is het zadel toch iets te hard. Daar zal ik iets op moeten vinden. Na 450 km had ik toch echt wel een houten kont.
Daarnaast had ik last van mijn knieen.
Misschien zadel omhoog of iets verzinnen om de stepjes omlaag te halen.
 
Ik vind dat niet zo gek dat je na 450km een houten kont hebt. Ik heb dat ook op de mijne. Het is in ieder geval al veel beter dan op mijn vorige motor (16 jaar oude ZX-10R).
 
Terug
Bovenaan Onderaan