Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Welke terugroepactie? En geld deze ook voor de 2020 modellen?

Vandaag even kort zitten kloten in de rally modus. Mijn ervaring zover is dat de rally gasreactie veel te heftig is. Heel sterk aan/uit effect, zeker in verkeer. Dus in rally-mode de gasreactie op street gezet. Met de TC in stand 9 valt niet te rijden. Dit is denk ik de regen instelling. Als je ook maar denkt aan gasgeven in de bocht grijpt hij al in :+

Toen ik hem in stand 8 zette was ik al bijna thuis, maar dat voelde al beter. Dit weekend nog maar wat spelen :]

Maar ik denk dat de standaard Street-mode gewoon heel goed werkt op straat. Rally mode is waarschijnlijk wel leuk offroad, zodat je de tc aan de ondergrond kan aanpassen.
rally mode met street throttle is perfect, tegenwoordig laat ik hem daar altijd in tc stand 1-3 ( behalve als het regent dan gaat die in street mode) het wordt er net allemaal wat dynamische van zeker bij sportief rijden.
met een beetje sportief accelereren lange bochten uit kun je in de verschillende tc standen echt wel voelen wat die doet (zeker met de pirelli scorpion rally STR), en inderdaad hoe meer richting 9 hoe meer die inhoudt!!

terug roep aktie is voor de achterste remleiding als het goed zijn alle 2020 modellen gebouwd na 06-12-2019 al voorzien
kun je hier checken:
 
Dank voor de info.
Ik ben nog aan het experimenteren... de gasresponse staat bij mij op RALLYE, maar ik wil de bochtentractiecontrole niet uitgeschakeld hebben... morgen gaat hij dus terug op STREET .

Vanaf de 5-600 km trek ik'm ook wel iets verder door (zeer kort), maar met 223 km is-ie echt nog een foetus....
mijn mening is dat in rij modus Rally (gas respons stand maakt niet uit) dat de bochten tractie control Niet uit staat!!
dat gebeurt pas als je de Off-road abs inschakelt

het grote probleem met de Rally modus dat er nergens te vinden is hoe het precies werkt! wat en wanneer wat uitstaat !!

het zou zelfs kunnen, maar dat is ook maar gissen is dat hoe lager de cijfer is van de rally modus TC hoe minder de bochten tractie control ingrijpt maar uit nooit!! behalve met off-road abs ingeschakeld maar dat zou ik ook op de weg moeten proberen (ik las wel ergens dat iemand vond dat zijn motor meer ging staan met remmen in Rally mode in vergelijk met street mode)


dit schreef ik op de adv forum site:

Even though I find your site wonderful and have got a lot of info from it
I don't think all the info on ride modes is entirely correct

this seems logical to me

ride mode Street
lean angle sensor ON
only exception is Ride mode Street in combination with Off-road ABS
lean angle sensor Off

ride mode Off-road
lean angle sensor Off
( even with Road ABS activated lean sensor is still off)



ride mode Rally
with road ABS engaged
lean angle sensor ON


ride mode Rally
with Off-road ABS engaged
lean angle sensor off
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200608-000108_Chrome.jpg
    Screenshot_20200608-000108_Chrome.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 4
  • Screenshot_20200608-000505_Chrome.jpg
    Screenshot_20200608-000505_Chrome.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 6
zeker heb ik dit gelezen!!
jij ook?

net zo als de auteur van 790.net kan het ook zeker zo zijn wat ik schrijf niet klopt, maar door te rijden in de verschillende settings en dingen uit te proberen kom ik zelf uit op de conclusies die ik zelf al schreef en zelf denk dat het zo werkt.
maar ook ik heb geen bron bij KTM die me kan vertellen of het klopt of niet!!

want hij schrijft ook:


"This is not helped by the user manual, which goes in great length to explain how to turn things on and off, but doesn’t explain why you would want to change the settings, and for what purpose. And what exactly is changed by each settings."

"Be aware that some of the content in this article are educated guesses, until someone reverse engineer the code or KTM fact checks it."
 
Afgelopen zondag mijn nieuwe Dunlop Trailmax Meridian bandjes even goed kunnen testen. We hadden een circuit rijvaardigheidstraining op het Politiecircuit Lelystad, en mijn Duke 790 ligt een beetje in de kreukels. Uit nood dan de 790 Adventure maar mee dus.
Voor ik ze aanschafte had ik al gehoord dat deze banden enigszins het karakter van sportbanden hebben. En dat leek me wel wat, want we rijden toch voor 95% op asfalt, en doen slechts heel af en toe eens een gravel- of zandpad.
Het circuit is uiteraard de uitgelezen plek om banden aan de tand te voelen, en dat heb ik dan ook uitgebreid kunnen doen. Ik kan kort zijn over mijn oordeel, geweldige banden! Zijn erg snel op temperatuur, maar hebben koud ook al goede grip. Dat was me op de openbare weg natuurlijk ook al opgevallen, net als het lichtvoetige maar toch heel precieze stuurkarakter en de ultieme grip. Ze geven enorm veel vertrouwen vanaf de eerste meters, ik had het gevoel of ik een andere motor onder mijn kont had.
Op het circuit kon ik mooi even uitproberen of dat vertrouwen ook terecht is. Welnu, ook daar stellen ze dus niet teleur (ook al is de motor daar helemaal niet voor bedoeld). Wat ik zeker niet had verwacht is dat ik mijn knietjes meerdere keren aan de grond heb gereden, en dat op een adventure! Dat is me echt nog nooit overkomen.
Echt nooit had ik het gevoel dat ik de grenzen van de banden had bereikt, het was eerder mijn gebrekkige techniek - nog onvoldoende naast de motor hangen - dat ik een keer met mijn linkervoetststeun het asfalt schraapte. Nog meer ernaast hangen, en dus de motor meer rechtop houden, zorgde dus voor knieën aan de grond, en dat terwijl ik niet echt lange benen heb met mijn 1.70m.
Na de vier te rijden sessies van een kwartier zagen de banden er nog heel goed uit, er was nauwelijks sprake van opgeruwde, gegomde zijkanten. Je kent het wel, met die dropjes aan de zijkant. De banden zijn nog tamelijk gaaf.
Slotsom: als je van een beetje doorhalen bent en van hoge bochtensnelheden houdt, je wilt veel struurprecisie en lichtvoetigheid, en je wilt graag een band die in uiteenlopende situaties superveel vertrouwen geeft, dan zou ik deze band toch eens overwegen. Ik heb ze nog niet off-road getest, dat zou best eens een tikkeltje minder kunnen uitvallen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het lichte werk dat wij doen volstrekt niet aankunnen. Voor all-roadrijders die sportief op het asfalt rijden is dit een echte aanrader!

PS. De foto’s zijn niet van beste kwaliteit, ik heb geen zin om ze elke keer maar weer te kopen.
24507C0F-8653-4532-9DD8-CFACF4342AE4.jpeg

FD6974BA-2C72-4F0E-BC5A-B2ADD818A7A4.jpeg

6634DC81-BB49-4A79-994B-EE3AE0668D37.jpeg

BB9D9A24-9C0F-4338-BA4A-4ACDCB411A09.jpeg
 
Vorig weekend 750km gedaan, was net van eerste onderhoud terug, ik mocht eindelijk doorrijden ;-)
Komende van een SMCR ben ik ontzettend verrast hoe snel je hiermee kan, schaamrandjes zijn van de banden af, Ben superblij met dit machien.
IMG_1164.JPG
 
Mooi om te lezen hoe tevreden iedereen is met deze motor. Ik rij op de Karoo 3 banden, dus knie aan de grond ga ik even niet proberen, ben bang dat ik dan gelijk alles aan de grond heb :+

Maar ook met deze banden heb ik voor geen schaamrand meer en achter heel smal. En dan ben ik er nog niet eens echt voor gaan zitten. Wat een fijne motor :]
 
.........................Dunlop Trailmax Meridian bandjes ...................
Ik heb de originele banden er nog onder zitten maar deze zijn binnenkort aan vervanging toe. Ben er nog niet helemaal aan uit of ik een wat meer offroad gerichte band wil zoals de bridgestone AX41. Ik houd deze Dunlop's in ieder geval even in gedachte. Bedankt voor het delen van je ervaringen!
 
Mijn Franse bandenboer(in) had nog maar heel weinig Meridians verkocht en deed er eerder lauw over..Het zijn ook haar duurste banden in huis.
Zij raadde de Bridgestone A41 aan, maar ik ben niet zo dol op dit merk (nogal vaak in teleurgesteld).
Ik heb dus maar opnieuw de PIRELLI SCORPION TRAIL 2 besteld, die het fantastisch goed doen op m'n GS .
De OE METZELER KAROO 3 zijn ondertussen zwaar teleurstellend gebleken : ze verslijten supersnel op het asfalt (op 1500 km zit ik al aan de slijtagegrens) en toen ik ze vorige week op een steenpiste probeerde, schoof ik er alle kanten mee uit : nulkommanul grip, zowel voor als achter, met dus nogal wat " hairy moments".
Wellicht is hun premature slijtagegraad hier wel debet aan, maar dat maakt ze niet minder waardeloos op deze lage kilometerstand.
Ik had reeds een nieuwe set KAROO 3 besteld om in het najaar met een maatje wat Italiaanse onverharde pistes te gaan aanvallen, maar ik voel er veel voor om ze in te ruilen voor wat anders...
Wat hebben jullie reeds geprobeerd als 50/50 onroad/offroad banden, buiten die k@t-KAROO's ?

DB640511-A960-4460-AF6C-F1A43D473858.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mijn Franse bandenboer(in) had nog maar heel weinig Meridians verkocht en deed er eerder lauw over..Het zijn ook haar duurste banden in huis.
Zij raadde de Bridgestone A41 aan, maar ik ben niet zo dol op dit merk (nogal vaak in teleurgesteld).
Ik heb dus maar opnieuw de PIRELLI SCORPION TRAIL 2 besteld, die het fantastisch goed doen op m'n GS .
De OE METZELER KAROO 3 zijn ondertussen zwaar teleurstellend gebleken : ze verslijten supersnel op het asfalt (op 1500 km zit ik,al aan de slijtagegrens) en toen ik ze vorige week op een steenpiste probeerde, schoof ik er alle kanten mee uit : nulkommanul grip, zowel voor als achter, me dus nogal wat " hairy moments".
Wellicht is hun premature slijtagegraad hier wel debet aan, maar dat maakt ze niet minder waardeloos op deze lage kilometerstand.
Ik had reeds een nieuwe set KAROO 3 besteld om in het najaar met een maatje wat Italiaanse onverharde pistes te gaan aanvallen, maar ik voel er veel voor om ze in te ruilen voor wat anders...
Wat hebben jullie reeds geprobeerd als 50/50 onroad/offroad banden, buiten die k@t-KAROO's ?

Bekijk bijlage 1523342
Wat gek, ik heb er al 3000km mee gereden en de mijne zien er nog prima uit. Geen problemen met grip op droog asfalt. Op nat asfaltben ik voorzichtig geweest. Ik heb vrijwel exclusief in Street mode gereden.

Rij jij veel in Rally mode met Rally throttle? Dat kan de hogere slijtage verklaren. Wat is je bandenspanning? Of je rijd natuurlijk gewoon 2x zo hard als ik, dat zal ook flink uitmaken.
 
Wellicht niet sneller dan jij (1000 km in inrijmodus) , maar wel op warm Frans asfalt in de bergen, vaak met mijn vrouw achterop ... maar dan nog slijten ze erg snel én verliezen ze hun rijeigenschappen offroad, wat eigenlijk erger is .
En op de weg rijd ik steeds in STREET-mode.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zondag mijn nieuwe Dunlop Trailmax Meridian bandjes even goed kunnen testen. We hadden een circuit rijvaardigheidstraining op het Politiecircuit Lelystad, en mijn Duke 790 ligt een beetje in de kreukels. Uit nood dan de 790 Adventure maar mee dus.
Voor ik ze aanschafte had ik al gehoord dat deze banden enigszins het karakter van sportbanden hebben. En dat leek me wel wat, want we rijden toch voor 95% op asfalt, en doen slechts heel af en toe eens een gravel- of zandpad.
Het circuit is uiteraard de uitgelezen plek om banden aan de tand te voelen, en dat heb ik dan ook uitgebreid kunnen doen. Ik kan kort zijn over mijn oordeel, geweldige banden! Zijn erg snel op temperatuur, maar hebben koud ook al goede grip. Dat was me op de openbare weg natuurlijk ook al opgevallen, net als het lichtvoetige maar toch heel precieze stuurkarakter en de ultieme grip. Ze geven enorm veel vertrouwen vanaf de eerste meters, ik had het gevoel of ik een andere motor onder mijn kont had.
Op het circuit kon ik mooi even uitproberen of dat vertrouwen ook terecht is. Welnu, ook daar stellen ze dus niet teleur (ook al is de motor daar helemaal niet voor bedoeld). Wat ik zeker niet had verwacht is dat ik mijn knietjes meerdere keren aan de grond heb gereden, en dat op een adventure! Dat is me echt nog nooit overkomen.
Echt nooit had ik het gevoel dat ik de grenzen van de banden had bereikt, het was eerder mijn gebrekkige techniek - nog onvoldoende naast de motor hangen - dat ik een keer met mijn linkervoetststeun het asfalt schraapte. Nog meer ernaast hangen, en dus de motor meer rechtop houden, zorgde dus voor knieën aan de grond, en dat terwijl ik niet echt lange benen heb met mijn 1.70m.
Na de vier te rijden sessies van een kwartier zagen de banden er nog heel goed uit, er was nauwelijks sprake van opgeruwde, gegomde zijkanten. Je kent het wel, met die dropjes aan de zijkant. De banden zijn nog tamelijk gaaf.
Slotsom: als je van een beetje doorhalen bent en van hoge bochtensnelheden houdt, je wilt veel struurprecisie en lichtvoetigheid, en je wilt graag een band die in uiteenlopende situaties superveel vertrouwen geeft, dan zou ik deze band toch eens overwegen. Ik heb ze nog niet off-road getest, dat zou best eens een tikkeltje minder kunnen uitvallen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het lichte werk dat wij doen volstrekt niet aankunnen. Voor all-roadrijders die sportief op het asfalt rijden is dit een echte aanrader!

PS. De foto’s zijn niet van beste kwaliteit, ik heb geen zin om ze elke keer maar weer te kopen.
Bekijk bijlage 1523241
Bekijk bijlage 1523242
Bekijk bijlage 1523243
Bekijk bijlage 1523244
Fijn dat deze zo goed bevallen. Dunlop maakt wel goede banden :Y Ik heb veel km's gemaakt op Dunlop roadsmart banden op mijn ZX10R en die bevielen ook altijd goed.

Als 50/50 optie lees ik goede verhalen over de Dunlop Trailmax Mission. Denk dat ik die eronder gooi als de Karoo's op zijn.
 
Wat zijn jullie bandenspanningen?
(ik heb dacht ik 2,4 voor en achter) (bij voornamelijk asfalt gebruik)

Als de Karoo's versleten zijn ga ik denk ik voor Bridgestone AX41.
 
Net nog een rondje wat agressiever gereden om de motor en banden even aan te voelen. Bij een mooi doordraaiende oprit in zijn 3 het gas erop verloor hij achter toch even wat grip })
Verder blijft hij goed beheersbaar, wel merk je dat de vering dan wat aan de soepele kant is en wil hij soms wat deinen en schudden.
 
Fijn dat deze zo goed bevallen. Dunlop maakt wel goede banden :Y Ik heb veel km's gemaakt op Dunlop roadsmart banden op mijn ZX10R en die bevielen ook altijd goed.

Als 50/50 optie lees ik goede verhalen over de Dunlop Trailmax Mission. Denk dat ik die eronder gooi als de Karoo's op zijn.
ik heb gelijk de OEM karoo's laten vervangen voor de Pirelli scorpion Rally STR,

wat een heerlijke banden
ongelofelijk hoeveel grip ze hebben op asfalt(zelfs nat wegdek) heerlijk gespeeld er mee in de Eifel!!
licht off-road ging ook prima.
met 9200km was de achterband glad en de voorband zwaar gecupt maar nog steeds reden ze heerlijk
en met Rally mode ook lekker op de grens kunnen rijden.

nu heb ik de
Dunlop trailmax Mission eronder
gevoelsmatig off-road hetzelfde als de pirelli' s

maar op asfalt geven ze minder vertrouwen, zeker in de regen
wel gaan ze waarschijnlijk meer Km's mee.

volgende set ga ik de bridgestone ax41 proberen nu dat ik wat meer aan de 790 adv R gewend ben en wat vaker off-road gereden heb en inmiddels ook ervaring met noppen op asfalt heb;)
 
De DUNLOP Trailmax Missions werden goed bevonden door de testers op droog asfalt, maar de achterband vond men wat zwak off
road.
Kan iemand ze vergelijken met de originele METZELER KAROO 3 ?
uiteindelijk is elk all-road of noppen band een compromis wat vind je het belangrijkst?

de missions zijn net uit(net een maand in Europa) dus de kans is klein, in USA zijn ze sinds vorig jaar



 
ik heb gelijk de OEM karoo's laten vervangen voor de Pirelli scorpion Rally STR,

wat een heerlijke banden
ongelofelijk hoeveel grip ze hebben op asfalt(zelfs nat wegdek) heerlijk gespeeld er mee in de Eifel!!
licht off-road ging ook prima.
met 9200km was de achterband glad en de voorband zwaar gecupt maar nog steeds reden ze heerlijk
en met Rally mode ook lekker op de grens kunnen rijden.

nu heb ik de
Dunlop trailmax Mission eronder
gevoelsmatig off-road hetzelfde als de pirelli' s

maar op asfalt geven ze minder vertrouwen, zeker in de regen
wel gaan ze waarschijnlijk meer Km's mee.

volgende set ga ik de bridgestone ax41 proberen nu dat ik wat meer aan de 790 adv R gewend ben en wat vaker off-road gereden heb en inmiddels ook ervaring met noppen op asfalt heb;)
Altijd interessant die bandenervaringen. Die AX41 schijnen heel goed te zijn maar ook zeer snel te slijten. Misschien is de Michelin Anakee Wild een goed alternatief, die zou wat langer mee moeten gaan.

De Pirelli Scorpion Rally STR lijkt mij veel meer een straatband? Het profiel lijkt niet erg diep te zijn. Grappig dat jij de Dunlop trailmax Mission dan ongeveer gelijkwaardig beoordeeld in offroad. Waar in de filmpjes de Pirelli als 80/20 band wordt weggezet en de Dunlop als 50/50. Die Dunlops zijn wel veel zwaarder dan de andere banden. Dit lijkt me nadelig voor de rijeigenschappen maar gunstig voor de levensduur.

Wat me wel opvalt in die bandentest filmpjes is dat ze alle banden (voor en achter) op 30psi testen. Dat is ongeveer 2 bar en veel zachter dan de specificaties van KTM of de bandenleveranciers. Waarschijnlijk trekken zij alleen al vanwege die lage druk hele andere conclusies dan wij zouden doen. Daarnaast zitten ze in zuid Californië waar het wat warmer is dan hier.
 
Laatst bewerkt:
Altijd interessant die bandenervaringen. Die AX41 schijnen heel goed te zijn maar ook zeer snel te slijten. Misschien is de Michelin Anakee Wild een goed alternatief, die zou wat langer mee moeten gaan.

De Pirelli Scorpion Rally STR lijkt mij veel meer een straatband? Het profiel lijkt niet erg diep te zijn. Grappig dat jij de Dunlop trailmax Mission dan ongeveer gelijkwaardig beoordeeld in offroad. Waar in de filmpjes de Pirelli als 80/20 band wordt weggezet en de Dunlop als 50/50. Die Dunlops zijn wel veel zwaarder dan de andere banden. Dit lijkt me nadelig voor de rijeigenschappen maar gunstig voor de levensduur.

Wat me wel opvalt in die bandentest filmpjes is dat ze alle banden (voor en achter) op 30psi testen. Dat is ongeveer 2 bar en veel zachter dan de specificaties van KTM of de bandenleveranciers. Waarschijnlijk trekken zij alleen al vanwege die lage druk hele andere conclusies dan wij zouden doen. Daarnaast zitten ze in zuid Californië waar het wat warmer is dan hier.
ik ben redelijk groen met off-road rijden
dus voorals nog voelt elk band hetzelfde en als er al een verschil zou zijn ligt het aan het terrein of aan de band( wat dat betreft is asfalt veel makkelijker om te beoordelen of de band fijn is of niet)

de pirelli's nodigde ook uit op asfalt om steeds verder te gaan
dat heb ik nog niet met de Missions
en boven140-150 wordt het allemaal wat onrustige bij de Missions( minder koers vast)
valt me eigenlijk een beetje tegen.

maar het gelukkig rubber en het slijt
dus komt er vanzelf weer een ander setje op

uiteindelijk moet ik gewoon 2 velgen sets hebben;)
 
Bedankt, GSuk.
Ik heb mijn Franse bandenboerin gevraagd naar de DUNLOP TRAILMAX MISSIONs , die mij nu het interessantste compromis lijken, na jouw testverslagen...
Onze Adventures lijken me wel sterk genoeg te zijn om hun meergewicht te verwerken... ik zou ze ook voornamelijk offroad gebruiken.
Mijn GS heb ik nog voor het snelle vlammen op bochtige bergwegen...op PIRELLI SCORPION TRAIL 2 ...
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, GSuk.
Ik heb mijn Franse bandenboerin gevraagd naar de DUNLOP TRAILMAX MISSIONs , die mij nu het interessantste compromis lijken, na jouw testverslagen...
Onze Adventures lijken me wel sterk genoeg te zijn om hun meergewicht te verwerken... ik zou ze ook voornamelijk offroad gebruiken.
Mijn GS heb ik nog voor het snelle vlammen op bochtige bergwegen...
daarom mijn vraag wat je gebied is asfalt of off-road

de jongens die ik ken in Nederland die voornamelijk off-road rijden maar toch ook wel weg rijden met de 790 gaan voor de bridgestone ax41(dus inderdaad een meer traditioneel 50/50 band)



ik rij voornamelijk weg

dus vandaar dat ik meer de compromis zoek met goede weg eigenschappen

misschien moet ik wat meer geduld hebben met de Missions en ze wat beter leren kennen en daardoor ook de beperkingen

ik ga er maar van uit dat we hier in Nederland wat meer last van regen hebben dan zuid Frankrijk!!

succes met de motor en banden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan