Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

zeg maar wat die PCV oplost, daar ben ik wel benieuwd naar
feit is wel dat de 790 in orginele staat het beste loopt
Ik zeg helemaal niet dat het iets oplost. Lees eens wat ik wel zeg:

Gebruik geen gedownloade map voor je motorfiets ALS je een PCV monteert. Ook al heeft hetzelfde type motor dezelfde 'upgrades' als de jouwe, elke motor moet apart afgesteld worden als je zo'n ding monteert.

Mocht je nu eens persoonlijk vragen aan mij wat ik zou doen: Ik zou gewoon origineel rijden. De meeste motorische upgrades voegen amper iets toe.
 
Ik zeg helemaal niet dat het iets oplost. Lees eens wat ik wel zeg:

Gebruik geen gedownloade map voor je motorfiets ALS je een PCV monteert. Ook al heeft hetzelfde type motor dezelfde 'upgrades' als de jouwe, elke motor moet apart afgesteld worden als je zo'n ding monteert.

Mocht je nu eens persoonlijk vragen aan mij wat ik zou doen: Ik zou gewoon origineel rijden. De meeste motorische upgrades voegen amper iets toe.
Als ik al zou besluiten zo’n Power Commander te proberen, dan zou ik hem zeker door mijn dealer laten installeren en afstellen (op hun Dynojet testbank). En omdat zo’n ding toch maar enkele honderden euro’s kost is het allicht een keer de moeite waard om het te proberen. Brengt het niks of te weinig dan gaat ie er zo weer af en in de verkoop.

Maar als ik met die PC5 en de juiste mapping iets van 6 tot 8 Nm koppel zou kunnen winnen in het gebied tussen de 6000 en 8000 toeren dan zou het voor mij wel de moeite waard zijn (tussen 4000 en 6000 trekt ie nu al geweldig met het kleinere voortandwiel en de Wings slip-on).
 
Als ik al zou besluiten zo’n Power Commander te proberen, dan zou ik hem zeker door mijn dealer laten installeren en afstellen (op hun Dynojet testbank). En omdat zo’n ding toch maar enkele honderden euro’s kost is het allicht een keer de moeite waard om het te proberen. Brengt het niks of te weinig dan gaat ie er zo weer af en in de verkoop.

Maar als ik met die PC5 en de juiste mapping iets van 6 tot 8 Nm koppel zou kunnen winnen in het gebied tussen de 6000 en 8000 toeren dan zou het voor mij wel de moeite waard zijn (tussen 4000 en 6000 trekt ie nu al geweldig met het kleinere voortandwiel en de Wings slip-on).
Ik heb het nog even nagerekend, en volgens de vermogen- en koppelkromme van Rotweiller Performance zou je nog veel meer koppelwinst hebben in het door mij genoemde gebied. Als dat echt klopt zou het voor mij nog aantrekkelijker zijn om het eens uit te proberen.

Standaard: 49,6 lb/ft = 67,3 Nm (bij 6326 toeren/min)

Met de PC5 en hun advanced mapping: 59,4 lb/ft = 80,5 Nm (bij 6326 toeren/min)

Dat zou een koppelwinst opleveren van 13,2 Nm bij 6326 toeren/min. Dat mag je gerust substantieel noemen!
 
nog iemand gedacht aan upgraden
vering of 890 of wat anders
ik denk aan de rally versie 890
zit wel met meer gewicht waardoor ik zit te denken om de mijne 790 met de veering te tracteeren
890 rally is 24400 eurie
ja ik heb een optie maar kan het goeiekoper
 
ja heb 't ook.. sinds kort heeft KTM nu wèl een versie waarbij dit verholpen zou moeten zijn. tot afgelopen juni//juli was dit niet het geval, je kon de tellerpartij wel vervangen onder garantie maar grote kans dat het probleem weer terug kwam. Wat ik van m'n dealer begreep zou er nu dus een permanente oplossing zijn. moet zelf ook nog een afspraak maken.
same here sinds kort... na de lockdown ga ik eens langsgaan bij dealer om verhaal te krijgen...
 
nog iemand gedacht aan upgraden
vering of 890 of wat anders
ik denk aan de rally versie 890
zit wel met meer gewicht waardoor ik zit te denken om de mijne 790 met de veering te tracteeren
890 rally is 24400 eurie
ja ik heb een optie maar kan het goeiekoper
Pro vering kun je ook los kopen
Desnoods je R vering verkopen
Aan iemand die zijn S wil upgraden
 
Display unit heeft condens... gewoon wachten of dat weg gaat of melden aan KTM? heb ocharme kleine 4000km maar...
Die van mij heeft ook condens bij 16000km,
Was mij niet eens opgevallen
Dealer zag het en heeft een garantie claim ingediend.

In jou geval
Altijd melden
Handigst is per mail met een foto
Dan staat het gelijk op schrift.
 
Volgens mijn dealer is dat normaal en moet dat venten. Vroeger kon de condens er niet uit, nu wel. Dixit, de dealer.
 
Heeft er iemand goede foto's van een 'gewone' 790 Adventure maar dan met de hoge voorspatbord kit? Ik vind persoonlijk het lage spatbord niet mooi, en ben dus benieuwd hoe een normale er met hoog uitziet.
 
Heeft er iemand goede foto's van een 'gewone' 790 Adventure maar dan met de hoge voorspatbord kit? Ik vind persoonlijk het lage spatbord niet mooi, en ben dus benieuwd hoe een normale er met hoog uitziet.
 

Bijlagen

  • 27390C45-C2BD-4F88-B3E7-9FD797096517.jpeg
    27390C45-C2BD-4F88-B3E7-9FD797096517.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 19
Ik vind persoonlijk het lage spatbord niet mooi, en ben dus benieuwd hoe een normale er met hoog uitziet.
Ik geef persoonlijk meer om het lage voorspatbord op mijn R. Gelukkig kon ik mijn, door de fabriek gemonteerde, fenderkit inruilen voor de lage. Mogelijk heeft Andre Motors in Ermelo deze nagenoeg nieuwe (zwart) kit nog liggen voor een leuke prijs. Bij de fenderkit horen ook de voorvorkbeschermkappen.
 
Ik heb nu de Dunlop mischion trail eronder zitten hier in Italië.
Bandjes functioneren, zijn geen noppen
Zou je wat meer over je ervaringen met deze banden kunnen vertellen? Ik heb het eea. gezien/gelezen en ik krijg een overwegend positieve indruk.

Ben van plan volgend jaar een rondje Noordkaap te doen en waar mogelijk de gravel te pakken, maar hier in NL blijft het toch voornamelijk asfalt. Ik krijg de indruk dat dit wel een hele mooie compromis is, dus ik hoor graag hoe ze je bevallen.
 
Zou je wat meer over je ervaringen met deze banden kunnen vertellen? Ik heb het eea. gezien/gelezen en ik krijg een overwegend positieve indruk.

Ben van plan volgend jaar een rondje Noordkaap te doen en waar mogelijk de gravel te pakken, maar hier in NL blijft het toch voornamelijk asfalt. Ik krijg de indruk dat dit wel een hele mooie compromis is, dus ik hoor graag hoe ze je bevallen.

Hard Adventure -VS- 50/50 Tire - Dunlop TrailMax Mission - YouTube
 
Laatst bewerkt:
Zou je wat meer over je ervaringen met deze banden kunnen vertellen? Ik heb het eea. gezien/gelezen en ik krijg een overwegend positieve indruk.

Ben van plan volgend jaar een rondje Noordkaap te doen en waar mogelijk de gravel te pakken, maar hier in NL blijft het toch voornamelijk asfalt. Ik krijg de indruk dat dit wel een hele mooie compromis is, dus ik hoor graag hoe ze je bevallen.
Gaaf zeg om naar de Noordkaap te gaan. Ben er 20 jr geleden met de auto geweest, maar wil ook eens met de motor.
Hoe lang denk je nodig te hebben voor het rondje? Wat is je idee qua hoe of wat? tentje/hut/alleen/samen?
 
Gaaf zeg om naar de Noordkaap te gaan. Ben er 20 jr geleden met de auto geweest, maar wil ook eens met de motor.
Hoe lang denk je nodig te hebben voor het rondje? Wat is je idee qua hoe of wat? tentje/hut/alleen/samen?
De plannen zijn nog pril, maar het idee is om alleen te gaan en ik ga voor nu uit van 4 weken. Tentje mee en dan afwisselend in eenvoudig logement, (wild)kamperen en in hutten slapen is wat ik voor ogen heb.

Zo las ik een reisschema van in 15 dagen heen en terug, maar dan kun je mijnziens niet echt van de reis genieten. Ik weet nu na mn vakantie van afgelopen zomer dat ik met mijn ervaring en tempo niet veel meer dan 300km per dag moet inplannen, dus mn idee om heen via Noorwegen en terug via Finland, Balkan, Polen en Duitsland is misschien wat te hoog gegrepen in eerste instantie 😉. Op de heenweg neem ik in elk geval de boot van Kiel naar Oslo, want het stuk langs de kust van Zuid-Zweden vond ik vorige keer met de auto al oersaai en zonde van mn tijd 😄

Als er komend voorjaar nieuwe bandjes onder liggen wil ik graag nog een All-road cursus doen. Ik lees hier verschillende ervaringen, maar na mijn goede ervaring van de 'Beter door de bocht' van de KNMV dit voorjaar ben in geneigd ook de allroad cursus van de KNMV te gaan boeken.

Alle tips, do's en don'ts en routes zijn meer dan welkom. Maar dan misschien wel in een ander draadje of PM om hier niet teveel off topic te raken 😉
 
Zo las ik een reisschema van in 15 dagen heen en terug, maar dan kun je mijnziens niet echt van de reis genieten. Ik weet nu na mn vakantie van afgelopen zomer dat ik met mijn ervaring en tempo niet veel meer dan 300km per dag moet inplannen, dus mn idee om heen via Noorwegen en terug via Finland, Balkan, Polen en Duitsland is misschien wat te hoog gegrepen in eerste instantie 😉.
Reken op een rondje om Zweden heen, zoals jij hierboven beschrijft, zo maar op 10.000 km is. Dan kom je tijd te kort met 300 km/dg. Wel een mooie trip, heb dat 10 jaar geleden gedaan. Begonnen met splinternieuwe banden en aan het einde nog 1 mm profiel over. Wel de moeite waard.
 
In 2013 ben ik met 3 vrienden naar de Noordkaap geweest. Op de ZX-10R. Wij zijn eerst naar Kiel gereden en daar de boot naar Oslo gepakt, dit scheelt een saai stuk rijden door Denemarken. De route ging onderandere via Geiranger, Trollstigen, Jotunheimen en Lofoten naar de Noordkaap. Wij hebben overnacht in hutten, zodat we geen tentjes hoefden mee te nemen. In je eentje zijn de hutten wel erg duur aangezien de meeste voor 4 personen zijn. De reis naar de Noordkaap duurde bijna 2 weken. Terug zijn wij via Zweden en Denemarken gegaan, lange, saaie dagen maar wel snel thuis. In totaal iets van 7800km in ruim 2,5 week.
 
Laatst bewerkt:
De plannen zijn nog pril, maar het idee is om alleen te gaan en ik ga voor nu uit van 4 weken. Tentje mee en dan afwisselend in eenvoudig logement, (wild)kamperen en in hutten slapen is wat ik voor ogen heb.

Zo las ik een reisschema van in 15 dagen heen en terug, maar dan kun je mijnziens niet echt van de reis genieten. Ik weet nu na mn vakantie van afgelopen zomer dat ik met mijn ervaring en tempo niet veel meer dan 300km per dag moet inplannen, dus mn idee om heen via Noorwegen en terug via Finland, Balkan, Polen en Duitsland is misschien wat te hoog gegrepen in eerste instantie 😉. Op de heenweg neem ik in elk geval de boot van Kiel naar Oslo, want het stuk langs de kust van Zuid-Zweden vond ik vorige keer met de auto al oersaai en zonde van mn tijd 😄

Als er komend voorjaar nieuwe bandjes onder liggen wil ik graag nog een All-road cursus doen. Ik lees hier verschillende ervaringen, maar na mijn goede ervaring van de 'Beter door de bocht' van de KNMV dit voorjaar ben in geneigd ook de allroad cursus van de KNMV te gaan boeken.

Alle tips, do's en don'ts en routes zijn meer dan welkom. Maar dan misschien wel in een ander draadje of PM om hier niet teveel off topic te raken 😉
Ik heb een paar maanden geleden een korte cursus van een paar uur gedaan bij ActionPlanet. Mooi om even de beginselen te leren en van daaruit zelf te gaan oefenen. Ik heb ook zitten kijken naar de BERTT (KNMV) cursus, die is veel completer dan wat ik heb gedaan. Lijkt mij ook gaaf om die te gaan doen, maar ze zijn behoorlijk prijzig.

Ik kan je twee (semi) onverharde wegen aanraden in Noorwegen die ik in 2013 en 2015 op de ZX-10R heb gereden (op die motor was dat niet heel leuk :P):
- Jotunheimvegen, een privé/tolweg waar ze gravel en zand opgooien ipv onderhoud aan het asfalt doen. Motoren betalen geen tol!
- Gamle Strynefjellsvegen (258), Oude slecht onderhouden weg waar meer zand dan asfalt ligt.

Geasfalteerde wegen die prachtig zijn om te rijden:
- rv63: Langs Geiranger en Trollstigen
- rv55: Prachtige route door de bergen van Jotunheimen. In de zomer ligt daar vaak nog wat sneeuw!
- rv17: begint in de buurt van Steinkjer en loopt langs de kust omhoog naar Bodø. Door de 7 veerponten doe je hier zeker 2 a 3 dagen over, maar de route en de omgeving zijn prachtig. Vanaf Bodø kan je dan de boot naar Lofoten pakken.
- E10: Lofoten/Vesteralen van Moskenes naar Andenes. Vanaf Andenes kan je weer een pont pakken en je route richting de Noordkaap vervolgen
 
Ik heb een paar maanden geleden een korte cursus van een paar uur gedaan bij ActionPlanet. Mooi om even de beginselen te leren en van daaruit zelf te gaan oefenen. Ik heb ook zitten kijken naar de BERTT (KNMV) cursus, die is veel completer dan wat ik heb gedaan. Lijkt mij ook gaaf om die te gaan doen, maar ze zijn behoorlijk prijzig.

Ik kan je twee (semi) onverharde wegen aanraden in Noorwegen die ik in 2013 en 2015 op de ZX-10R heb gereden (op die motor was dat niet heel leuk :P):
- Jotunheimvegen, een privé/tolweg waar ze gravel en zand opgooien ipv onderhoud aan het asfalt doen. Motoren betalen geen tol!
- Gamle Strynefjellsvegen (258), Oude slecht onderhouden weg waar meer zand dan asfalt ligt.

Geasfalteerde wegen die prachtig zijn om te rijden:
- rv63: Langs Geiranger en Trollstigen
- rv55: Prachtige route door de bergen van Jotunheimen. In de zomer ligt daar vaak nog wat sneeuw!
- rv17: begint in de buurt van Steinkjer en loopt langs de kust omhoog naar Bodø. Door de 7 veerponten doe je hier zeker 2 a 3 dagen over, maar de route en de omgeving zijn prachtig. Vanaf Bodø kan je dan de boot naar Lofoten pakken.
- E10: Lofoten/Vesteralen van Moskenes naar Andenes. Vanaf Andenes kan je weer een pont pakken en je route richting de Noordkaap vervolgen
Dank voor al deze zeer bruikbare tips. Misschien is zo'n kennismaking off-road bij Actionplanet niet eens zo'n slecht idee 👍

Je tips voor Noorwegen zijn goud waard; die ga ik zeker even proberen mee te nemen in de route!
 
Terug
Bovenaan Onderaan