Nog geen remdruk met vacuumpomp?

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Ik heb een remrevisie gedaan ( Geen remdruk na revisie. ). Ik had geen vacuumpomp om de remklauw weer op druk te kijgen dus ik heb er een aageschaft, maar nu ben ik nog niets verder, want ik krijgt nog geen remdruk. Ik heb de banjobouten dicht en onluchtingsventiel een kwartslag los. Echter krijg ik geen druk. Bubbels blijven maar komen dat al bijna 2 uur. Dus dat lijkt me niet kloppen. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Ik heb een foto van de opstelling erbij gedaan.

bj7o0y.jpg
 
Het kan idd een tijdje duren voordat hij op kracht komt, heb het vaak genoeg gedaan.
In je andere topic hierover heeft de laatste gereageerde de juiste stappen omschreven.

Ik deed het trouwens altijd zonder zo'n pomp is allemaal geklooi voor niets.
 
er blijven altijd luchtbellen zichtbaar in het slangetje.
er word namelijk ook lucht aangezogen via de schroefdraad van de losgedraaide ontluchtingsnippel.
en de nippel moet verder los dan een kwartslag.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens op de ouderwetse manier zonder al die prutsen.

Eerst goed pompen en daarna de klauw ontluchten.

Paar keer pompen, hendel blijven inknijpen, ontluchtingsnippel los, ontluchtingsnippel vast, hendel loslaten.

Dit blijven herhalen totdat je druk hebt.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens op de ouderwetse manier zonder al die prutsen.

Eerst goed pompen en daarna de klauw ontlucht.

Paar keer pompen, hendel blijven inknijpen, ontluchtingsnippel los, ontluchtingsnippel vast, hendel loslaten.

Dit blijven herhalen totdat je druk hebt.
Als het met die vacuumpomp al niet werkt geef ik dat weinig kans van slagen.
 
Valt te proberen, de honda cb500s die ik hebt heeft volgens mij dezelfde klauw en dat werkt wel zonder vacuümpomp.

Vroeger ging het ook zonder en de dag vandaag heb je dat blijkbaar nodig of je kunt geen remmen ontluchten?
 
Laatst bewerkt:
Valt te proberen, de honda cb500s die ik hebt heeft volgens mij dezelfde klauw en dat werkt wel zonder vacuümpomp.

Vroeger ging het ook zonder en de dag vandaag heb je dat blijkbaar nodig of je kunt geen remmen ontluchten?
Het ene systeem is het andere niet.
Er zijn er veel die je niet op de ouderwetse manier ontlucht krijgt als het systeem leeg is geweest.
 
Als het met die vacuumpomp al niet werkt geef ik dat weinig kans van slagen.

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Soms zuigt hij zoveel lucht langs het schroefdraad van de ontluchtings nippel dat je zoals hierboven uren kan pompen zonder resultaat.

In de auto garages worden remmen eigenlijk altijd ververst/ontlucht met een ketel die druk op het reservoir zet. Dit werkt perfect kan ik je vertellen.

Het is ook heel simpel te maken.
Pak een dop van een remvloeistof reservoirtje en maak er een ventiel of nippel in.
Dan kun je daarmee met een willekeurig pompje (fietspomp, ballenpomp etc) druk op zetten.

Foto650-FN3EX3SC.jpg
 
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Soms zuigt hij zoveel lucht langs het schroefdraad van de ontluchtings nippel dat je zoals hierboven uren kan pompen zonder resultaat.

In de auto garages worden remmen eigenlijk altijd ververst/ontlucht met een ketel die druk op het reservoir zet. Dit werkt perfect kan ik je vertellen.

Het is ook heel simpel te maken.
Pak een dop van een remvloeistof reservoirtje en maak er een ventiel of nippel in.
Dan kun je daarmee met een willekeurig pompje (fietspomp, ballenpomp etc) druk op zetten.

[afbeelding]
Hoeveel druk zet je dan op het reservoir?
Het slangetje dat het reservoir (in veel gevallen) met de pomp verbind is niet berekend op de overdruk waardoor het slangetje er af zou kunnen schieten.
Ik heb zelf geen ervaring met zo'n vacuumpompje maar wel met het op de normale manier vullen van een leeg systeem en dat werkt vaak helemaal niet , ook niet na uren pompen en daarmee de pomp om zeep helpen.
Met een spuit vanaf de ontluchtingsnippel op de klauw vullen werkt altijd en erg snel.
Wat ik hier lees moet zo'n vacuumpomje goed werken daar waar de conventionele manier niet lukt.
 
als ik zie hoe vol het opvang reservoir zit zou ik haast denken dat je ergens lucht aanzuigt, zo als eerder gezegd misschien ontluchtingsnippel maar je zult niet de eerste zijn die vergeet een banjo vast te zetten (het is maar een idee ;) ).

je kan het ook met een spuit proberen het kost je hoogstens remvloeistof en een spuit van een paar cent :Y (ik heb er altijd 1 in mn gereedschaps kist liggen!).

maar ik leef met je mee, ben zelf ook al een keer een paar uur bezig geweest zelfs met professioneel spul maar het is gelukt :Y soms zit het tegen ;)



GR NEMO
 
Hoeveel druk zet je dan op het reservoir?
Het slangetje dat het reservoir (in veel gevallen) met de pomp verbind is niet berekend op de overdruk waardoor het slangetje er af zou kunnen schieten.
Ik heb zelf geen ervaring met zo'n vacuumpompje maar wel met het op de normale manier vullen van een leeg systeem en dat werkt vaak helemaal niet , ook niet na uren pompen en daarmee de pomp om zeep helpen.
Met een spuit vanaf de ontluchtingsnippel op de klauw vullen werkt altijd en erg snel.
Wat ik hier lees moet zo'n vacuumpomje goed werken daar waar de conventionele manier niet lukt.

Ik heb zelf een midlock pomp die zowel onder als overdruk kan pompen incl nanometer.

Systemen waarbij de aansluitingen er niet drukbestendig uitzien gebruik ik ongeveer 0.5 bar. Andere systemen 1.0 bar ongeveer.

De diameter van het slangetje is niet van dusdanig grote diameter dat er grote krachten ontstaan bij die druk.


Het reservoir van de meeste auto's zit overigens ook gewoon met rubbers op hun plek. vaak wel geborgd met een apart klemmetje oid. De remmen ketel bij ons op de zaak zet daar 3 bar! op, wat ook gewoon goed gaat..
 
wat bananeman zegt,

luchtbellen worden ook via het schroefdraad vd ontluchtingnippel aangezogen.
Verders wat bij mij altijd goed werkt...

ontuchten zo goed als dat het lukt, en dan nog ff de banjobouten losdraaien terwijl je de remhendel lichtjes inknijpt [niet loslaten totdat de banjo's wat vloeistof/lucht lekken], beetje doorknijpen terwijl je de banjo weer dichtdraaid.

En natuurlijk nog de tyrap methode...paar uur laten staan en kneiterhard remmen.

Ikzelf gebruik een koelkastcompressor en vacuumpotje.
Heb het al bij velen gedaan en gaat tot op heden picobello :)

weet niet waar ts woont, voor eventuele aangeboden hulp :)
 
Dit!

1. even naar de apotheek
2. een spuit kopen
3. slangetje eraan
4. vullen met remvloeistof
5. rustig erdoorheen drukken
6. paar keer remmen
7. klaar! :)

[afbeelding]
:^

Precies! Het hele idee om vacuum te gebruiken is gewoon niet slim, af en toe zal het wel werken maar meestal trek je lucht naar binnen via het schroefdraad van de nippels of zelfs via de rubbers rond de zuigers.

Met een (grote) spuit vanaf onder vullen werkt prima, je duwt de lucht ook meteen omhoog i.p.v. te pompen met de rempomp en daarmee de lucht naar beneden proberen te duwen (tegen de zwaartekracht in).
 
Met een (grote) spuit vanaf onder vullen werkt prima, je duwt de lucht ook meteen omhoog i.p.v. te pompen met de rempomp en daarmee de lucht naar beneden proberen te duwen (tegen de zwaartekracht in).


Sinds wanneer duw je iets tegen de zwaartekracht in als je richting het aardoppervlak duwt :?

Maar verder heb je helemaal gelijk, lucht is lichter dan remvloeistof, dus wil dit bovenop blijven drijven.

Dus gewoon met een spuit van onder naar boven (is echt de beste en makkelijkste manier)
 
Dit!

1. even naar de apotheek
2. een spuit kopen
3. slangetje eraan
4. vullen met remvloeistof
5. rustig erdoorheen drukken
6. paar keer remmen
7. klaar! :)

[afbeelding]

Dit heb ik dus nu gedaan en heb weer remdruk! Ole! Enige waar ik nu nog wel tegen aanloop is dat ik minder remdruk heb dan dat ik vroeger had en dat ik de remhendel heel ver moet inknijpen voor het begint met werken. Iemand nog enig idee hoe ik dat kan verhelpen? ;)
 
Dit heb ik dus nu gedaan en heb weer remdruk! Ole! Enige waar ik nu nog wel tegen aanloop is dat ik minder remdruk heb dan dat ik vroeger had en dat ik de remhendel heel ver moet inknijpen voor het begint met werken. Iemand nog enig idee hoe ik dat kan verhelpen? ;)
Voelt hij sponzig aan?
Dan heb je lucht in de leiding.
Voelt hij wel hard aan maar heb je een grote vrije slag dan liggen waarschijnlijk de blopkken te ver van de schijf.
Een nacht laten staan met de hendel ingetrokken is dan vaak de oplossing.
 
Voelt hij sponzig aan?
Dan heb je lucht in de leiding.
Voelt hij wel hard aan maar heb je een grote vrije slag dan liggen waarschijnlijk de blopkken te ver van de schijf.
Een nacht laten staan met de hendel ingetrokken is dan vaak de oplossing.

nee ze voelen niet sponsig. Goed hard, maar erg laat. Zal eers het tyripje pakken =)
 
Ik zie dat je 2 schijven voor hebt. Heb zo'n splitter boven je voorwiel, of 2 aparte leidingen vanaf master cilinder?

Als je zo'n splitter hebt: zet je motor eens op je jiffy zodat hij schuin staat en de lucht daar uit kan. Bij mij was het probleem toen ook binnen 5 minuten opgelost. :)
 
Laatst bewerkt:
zet hem eens op de jiffy met het stuur naar links en knijp dan een paar keer

Ik zie dat je 2 schijven voor hebt. Heb zo'n splitter boven je voorwiel, of 2 aparte leidingen vanaf master cilinder?

Als je zo'n splitter hebt: zet je motor eens op je jiffy zodat hij schuin staat en de lucht daar uit kan. Bij mij was het probleem toen ook binnen 5 minuten opgelost. :)
dat is 1 reden. de andere is dat de hrc op afschot moet staan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan