Nog maar een "nieuwe" motor topic?

Joram

Arme hardwerkende
14 apr 2019
7.058
30.647
Apeldoorn
Hi all,

Tot jullie grote plezier nog een "wat moet ik halen??" topic. Tegenwoordig bijna weekelijks. Maar deze keer ben ik aan de beurt.

Ik heb de laatste 3 jaar een SV650 (N) gehad. Nu sinds een maandje een SV650S. Maarja.. ik ben 193cm lang en het zit voor geen meter!
Waarom heb ik haar dan gekocht? Simpel: Emotie.

Ik zit nu rond te kijken naar een allroad motor. Want, daar zou ik eindelijk eens op moeten passen. Van 125cc tot aan mijn nu 649cc. Nooit echt lekker gezeten.
Nu viel mijn oog op de Honda Varadero, of de Suzuki DL1000. Daar heb ik nu een stukje op gereden en ze vallen beide gewoon klein uit. Ik zit er niet zo lekker op als ik zou willen.

Nu heb ik vaker op een BMW GS1200 gereden. Dat zit perfect, stuurt goed en rijdt lekker... maar waarom is dat nou anders? De DL1000 en BMW GS verschillen amper qua zithoogte, knie hoek en heup hoek. (Motorcycle Ergonomics).

Het idee is, dat ik nu door ga sparen, zodat ik uiteindelijk een budget heb van 3000-4000 euro (studenten leven). Dan wil ik een GS1200 kopen van bj. 2004-2005 met ABS problemen... Dan de ABS er af slopen en genieten van het rijden. Dat moet haalbaar zijn.

Maar nu vraag ik mij af of er geen andere modellen zijn die lijken op de GS/VSTROM/Varadero, binnen dit budget. Zo ken ik ook de Aprilia Caponord... Maar dat is italiaans en ik kan me niet verooloven mijn poten daar aan te branden. De reden hiervoor zijn de BMW prijzen die aan (onverwachts) onderhoud hangen. Critera is dus: budget, betrouwbaarheid, goed in de bochten, capabel van langere afstanden (en looks, maar dat is minder belangrijk)

O, en is de adventure versie misschien beter voor mij? Die is hoger, maar ook duurder.

Misschien heeft iemand goede ideeën, of ik wordt compleet geroast. We gaan het zien. Alvast bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mens
Valt nog wel wat te tweaken aan de zitpositie van de sv650. Je kan je voetsteuntjes verlagen en de tank wat kantelen met tank risers zodat je wat beter aansluit in het smalle deel van de tank.
 
Valt nog wel wat te tweaken aan de zitpositie van de sv650. Je kan je voetsteuntjes verlagen en de tank wat kantelen met tank risers zodat je wat beter aansluit in het smalle deel van de tank.

Dat heb ik al gedaan. Het zijn vooral de heupen die opspelen. En opzich rijd het N model goed. Maar ik wil grotere afstanden kunnen afleggen
 
Geen antwoord op je vraag maar ik wou hem toch noemen: Aprilia Tuono 1000.
Volgens mij zit daar een Rotax blok onder, dus geen Italiaanse problemen.
In mijn herinnering kan ik (190) er ruim op zitten.
Geen schoonheid om te zien. Lekker belangrijk.
C59F620C-4E2F-4DC1-9466-01FEC8314E84.jpeg
 
Valt daarmee lange afstanden te rijden? Met de SV was het max 800 km op een dag.
 
Valt daarmee lange afstanden te rijden? Met de SV was het max 800 km op een dag.

Dan lijkt de Aprilia Falco, soort van zijn broertje, daar meer voor geschikt. Óf de RST futura.

Zo'n CB600F zit trouwens ook niet slecht met lange benen. Daar vind je ook wel een nette voor in budget. Misschien ook wel de 1000.

edit: oh ja, dat is allemaal niet echt allroad.
 
Ja het is niet fijn om te doen. Maar het is bijvoorbeeld een stuk comfortabeler op een GS. Maar ik ga maar eens kijken naar een TDM!
 
Overigens is een tdm900 naar mijn mening wel echt een betere keus dan de 850, als budget het toelaat. Ben je van die carburatoeters af en ik dacht dat ze het olieverbruik vd 850 hebben opgelost in de 900.
 
4000euro voor een R1200GS kom je echt uit in onderkant markt. ik zou daar weg van blijven.
 
Ja ik normaal ook. Maar als je er een weet te vinden met de ABS kapot dan zakt de prijs rond de 4000. Dan heb je eens fiets met 60-80k km. Als de rest van het onderhoud gedaan is (cardan olie vooral) dan lijkt het me toch goed?
 
Ja ik normaal ook. Maar als je er een weet te vinden met de ABS kapot dan zakt de prijs rond de 4000. Dan heb je eens fiets met 60-80k km. Als de rest van het onderhoud gedaan is (cardan olie vooral) dan lijkt het me toch goed?

Ja, maar de fietsen die in dat budget te koop staan zullen ongetwijfeld wel meer mankeren, als ze met die pomp stuk verkocht worden

Denk aan:
Cardan lagering
Cardan hoezen
Koppeling
Stuurkogel
Schokdempers (ESA)

Dat is wat ik vaak merk.

Een fiets die nog wel oké is krijgt vaak gewoon een pomp (hoe pijn dat ook doet) en blijft gereden worden.
Een fiets die een pomp moet, en herrie uit het cardanklokje maakt, waarvan de remmen en banden ook al op zijn... ja dan gaatie tekoop, voor 4500...

Maar ik ben wel slightly pessimistisch in dat opzicht :+
 
Honda CBF 1000. Zit goed, lekker blok, betrouwbaar. Precies voor een studentenbudget.

Die heeft m'n vader. Heb er geen goede woorden voor helaas.

Trouwens vergeten te vermelden in de main post. Eigenlijk wil ik gewoon een 2 cylinder... Misschien heb ik te veel eisen
 
TDM850 kan ook nog. Ook prima sturen (ervaringsdeskundige).

En zoals @sjorrit zegt, 800km op 1 dag... ik vond 650km op 1 dag op mn tiger met comfort seats al een flinke kluif
Ik ben ook uitgebreid TDM850 ervaringsdeskundige met een kleine ton aan boord van zo'n ding :9
Maar de 900 is gewoon beter op een paar punten en jonger en valt in zijn budget dus waarom niet?
 
Ik hoor dat de 1150gs heel veel problemen heeft. Maar misschien heb ik dat verkeerd?
 
Duidelijk allemaal. Bedankt voor de antwoorden.

De BMW droom nog maar even aan de kant zetten. Met mijn budget bestaat de eenhoorn van fietsen blijkbaar niet, wie had dat verwacht :)

Ik kan beter doorrijden op SV650N. Goedkoop en degelijk. Een beetje afzien hoort er bij op deze leeftijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan