Nog maar eens een vraagje over schoonmaken..

Ezras

Die hard MF'er
17 sep 2002
507
0
Oudesluis
Hey allemaal,

was van plan vanavond mijn bike even van zijn/haar ;) pekel te ontdoen. Vroeg me alleen af of het nodig/verstandig/raadzaam is om hem/haar ;) na het wassen droog te rijden.. Heb zoiets wel eens gehoord. Maar ja, zoals nu...nog steeds pekel en nattigheid op de weg, wordt ie gelijk weer smerig.

Móet je een motor na het wassen droogrijden?

Greetz,
Ezras
 
Wat dacht je van een zeem pakken en lekker met de hand doen ?

Ja, voor de kuip ed is dat natuurlijk de gebruikelijke actie. Maar kan me zo voorstellen dat er nog wel meer water zit op plekken waar het meer kwaad kan dan op je kuipen of tank. Daar maak ik me meer zorgen over, de plekken waar je met je zeempje niet bij komt.
 
Effe alle druppels uit hoeken en kieren blazen met een compressor. Maar ja, moet je er wel een hebben, en/of droogrijden, om vooral geen vocht in de uitlaat te laten staan, schijnt niet zo goed te zijn.
Peter :]
 
Koud water gebruiken als je pekel eraf spuit. Zorg dat je alle onderdelen goed meepakt. Droog rijden doe ik zelf nooit. Komt er weer pekel op en kun je hem weer gaan wassen dan wordt het een soort cyclus.
 
Ik redeneer altijd zo;

Na gereden te hebben onder pekel-omstandigheden spuit ik hem ff af want water lijkt me min der erg dan pekelaanslag. En droogrijden, tja dan moet je toch volgens mij toch wel een minuut of 10 met behoorlijke snelheid over de snelweg jagen anders heeft dat geen zin. Daar wordt ie echter weer vies van de pekel! Ik maak de buitenkant gewoon goed droog dus en waar ik niet kan komen daar kan ik niet komen. Je kan moeilijk je fiets helemaal uit elkaar halen na het afspuiten.
 
na wassen rijd ik altijd ff een rondje door de wijk...komt er altijd nog wel een beetje water uit..en dat weer ff afnemen met de zeem.

dus:
-wassen
-droog zeemen
-klein stukkie rijden
-droog zeemen...
 
Na het stukje rijden heb je weer pekel zitten op de plaatsen waar je niet aankomt met de zeem. Dus kan je hem weer gaan schoonmaken. Na het schoonmaken weer een stukje droogrijden en dan weer schoonmaken en dan weer droogrijden en dan weer schoonmaken }) }) . Wel een mooie dag indeling toch :) , wou dat mijn dagen er zo uitzagen.
Maarre ff serieus, ik zou hem gewoon wassen en dan zodroog mogelijk maken. Als je gaat rijden krijg je weer pekel op de fiets. En wat lijkt je erger pekel of een beetje water op de fiets? Juist ja ;)
 
Had vorige week ook de motor helemaal afgespoten vanwege pekel en daarna wezen droogrijden over een paar kilometer, maar ik kon weer helemaal overnieuw beginnen, hij zat weer onder de pekel :r Daarna gewoon met een zeem maar drooggewreven.
 
DUH, is toch logisch dat als je gereden hebt tijdens de pekeltijd en je gaat hem direct schoonmaken en dan droogrijden dat die dan weer onder de pekel zit.

Ik maak de motor gewoon van buiten helemaal schoon, en zeem hem dan af, soms haal ik de 2 zijkappen eraf (is zo gebeurd) en dan kan ik ook bij de plaatsen komen waar ik normaal niet bij kan.
 
Ouderwetse zeen en... compressor, gewoon droogblazen met lucht op plekken waar je met een zeem moeilijk bij komt. (blok, remklauwen cockpit etc.)
 
Ehhm,

Ik was hem, droog hem en als er geen pekel ligt rijdt ik hem droog. Anders laat ik hem gewoon 5 minuten stationair droog draaien. En da stralings warmte in de berging doet dan de rest. Hoop ik :)
 
Ik meen het zelfs een keer in het instructie-boekje gelezen dat het inderdaad aangeraden wordt na het wassen de motor te starten en even stationair te laten draaien. Heb ik zelf een keer gedaan en het is opvallend waar allemaal dan stoom vandaan komt!
 
Klein opmerkingetje ivm dat droogrijden: wat doen jullie dan wel na een regenrit, de haardroger nemen of zo :? ?
Zelf droog ik hem af met een zeem en hou hem dan scheef langs beide kanten zodat er nog wat water kan weglopen, de rest zal wel verdampen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan