Nog meer ketting perikelen

Dampkring

Die hard MF'er
30 okt 2003
387
0
Lekkerkerk
Ok, er is al genoeg over te vinden, maar ik ben niet iets tegen gekomen wat op mij van toepassing lijkt te zijn.

Vorige week heb ik de stoute schoenen aangetrokken en op eigen initiatief mijn ketting geprobeerd te spannen. Op zich is dat aardig gelukt, maar heb toch het gevoel dat er iets niet helemaal lekker zit. Bij hoge snelheden heb ik het idee dat er meer vibraties zijn in de motor dan voorheen. Dat het wiel scheef zit, lijkt me haast onmogelijk omdat er een soort ketting spanner opzit met een maatverdeling. Maar ik kan het ook mis hebben.
Ook bij lagere snelheden merk ik een verandering. Namelijk een niet constant tempo rijden. Dit irriteert mateloos, lijkt wel zo'n scooter figuur die moeite heeft om zijn gas open te houden. Beetje horten en stoten dus. Kan dit te maken hebben met dat de ketting nu te lang is geworden of iets dergelijks.

Ander ding is namelijk dat de ketting spanner een soort verdeling heeft met een groen stuk en een rood stukje. Om de ketting nog enigzins op spanning te houden zit ik nu dus op dat rode stukje, wat mijns inziens alleen maar kan inhouden dat als ie nog verder gespannen moet worden er eerst een nieuwe op moet komen. Of heb ik het helemaal mis en is die maatverdeling alleen maar een manier om mij sneller aan een nieuwe ketting te helpen.

Ben dus echt nog een beginner met het zelf doen van onderhoud / reparatie, etc, dus alle hulp is welkom.

Alvast bedankt.
Groeten,
Dampkring
 
De ketting ook even checken op 'strakke' stukken.
Je moet de ketting stellen op het strakste punt want een ketting kan onevenwichtig zijn opgerekt.
Als je de ketting hebt gespannen op een slap stuk betekend dit dat ie nu te strak staat op een strak gedeelte ( :^ wat dus je uitgaande as sloopt)
Die vibraties kunnen dus komen door het afwisselend strak-slap-strak-enz staan van de ketting (ik heb het zelf gehad dus ik weet waar ik over praat)
Dus kijk de ketting nog eens na over de gehele lengte, wiel steeds een stukje verdraaien.
Lijkt me dat je er het beste een nieuwe kettingset op kunt latenzetten.
 
De ketting ook even checken op 'strakke' stukken.
Je moet de ketting stellen op het strakste punt want een ketting kan onevenwichtig zijn opgerekt.
Als je de ketting hebt gespannen op een slap stuk betekend dit dat ie nu te strak staat op een strak gedeelte ( :^ wat dus je uitgaande as sloopt)
Die vibraties kunnen dus komen door het afwisselend strak-slap-strak-enz staan van de ketting (ik heb het zelf gehad dus ik weet waar ik over praat)
Dus kijk de ketting nog eens na over de gehele lengte, wiel steeds een stukje verdraaien.
Lijkt me dat je er het beste een nieuwe kettingset op kunt latenzetten.

Hoe merk je dat je uitgaande as kapot gaat :? Heb zelf nog geen probleem maar ik kan het maar voor zijn O-)
 
Ketting staat op dit moment niet te strak gespannen. Eerder nog iets te slap. Daar had ik al naar gekeken.

Maar hij is dus wel aan vervanging toe. Naatje, dat gaat me weer 185 eurootjes kosten. En dan komen er natuurlijk nog de kosten bij van de werkplaats. Hmmm, maar goed dat ik dit weekend jarig ben. Kan ik het tenminste betalen.

Maare, zou dat horten en stoten te maken kunnen hebben met het feit dat de ketting nu op zijn grootst is. Dat moet namelijk echt weg. Wordt er helemaal kierewiet van.

Alvast bedankt voor de opties.

Groeten,
Dampkring

-edit-

Zal iets sneller moeten gaan tiepen wil ik de antwoorden voor zijn op de vragen die ik nog ga stellen.

-edit-
 
Je moet nooit op de markeerstrepen op de brug afgaan om te zien of het wiel recht in de brug zit.....gewoon ff meten.

Ik vermoed dat gewoon je ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn....een nieuw setje is een weeeereld van verschil :]
Ik weet niet wat voor motor je rijdt, maar kijk is op Louis.de daar hebben ze de D.I.D. kettingsetjes regelmatig in de angebot :P
 
Hoe merk je dat je uitgaande as kapot gaat :? Heb zelf nog geen probleem maar ik kan het maar voor zijn O-)

Dat kun je voor zijn door de ketting niet te strak te spannen. Als ie wel te strak staat kan het met één keer stevig inveren gebeurt zijn.

Maar dat zijn extremen. Zolang je goed in het midden tussen de tandwielen kijkt hoeveel speling de ketting heeft en dat op meerdere plekken doet door tussendoor het wiel te verdraaien, zal dat niet zo heel snel gebeuren.
 
Ketting staat op dit moment niet te strak gespannen. Eerder nog iets te slap. Daar had ik al naar gekeken.

Maar hij is dus wel aan vervanging toe. Naatje, dat gaat me weer 185 eurootjes kosten. En dan komen er natuurlijk nog de kosten bij van de werkplaats. Hmmm, maar goed dat ik dit weekend jarig ben. Kan ik het tenminste betalen.

Maare, zou dat horten en stoten te maken kunnen hebben met het feit dat de ketting nu op zijn grootst is. Dat moet namelijk echt weg. Wordt er helemaal kierewiet van.

Alvast bedankt voor de opties.

Groeten,
Dampkring

-edit-

Zal iets sneller moeten gaan tiepen wil ik de antwoorden voor zijn op de vragen die ik nog ga stellen.

-edit-

horten en stoten duid echt op versleten ketting, of een ketting met moeilijk beweegbare schakels dus 185 euries uit gaan hoesten voor vers kettingsetje met nieuwe tandwielen :)
 
Yeah, ik heb maar de geldknip getrokken en er een nieuwe set van ketting en tandwielen op laten zetten. Wat een wereld van verschil maakt dat zeg. Kan nu dus weer gaan sparen voor de volgende onderhoudsbeurt en een bandje achter.

Volgt mekaar lekker snel op op deze manier.

Maar we kunnen weer lekker :]

Thanks voor de tips.

Groeten,
Dampkring
 
Terug
Bovenaan Onderaan