Nog mogelijk om te crossen op de Maasvlakte WAAR?

Marc8321

MF'er
17 okt 2019
32
6
Leden van het forum,
Cross nu op een te klein braakliggend gebied in Etten Leur, NB met zoon van 13 op een ktm 85, hij kan nog maar net rijden, en zoek een groter terrein waar hij beter kan leren Schakelen, draaien remmen etc.

Maasvlakte ?
Zoek me suf op Google maar alleen hele oude Posts (2010) is dit überhaupt nog mogelijk daar en waar dan?
Hoop dat iemand het weet....
 
Leden van het forum,
Cross nu op een te klein braakliggend gebied in Etten Leur, NB met zoon van 13 op een ktm 85, hij kan nog maar net rijden, en zoek een groter terrein waar hij beter kan leren Schakelen, draaien remmen etc.

Maasvlakte ?
Zoek me suf op Google maar alleen hele oude Posts (2010) is dit überhaupt nog mogelijk daar en waar dan?
Hoop dat iemand het weet....
Volgens mij is de crossbaan op de maasvlakte al enige jaren gesloten.
Bleiswijk en Gouda , Arkel bestaan nog wel.
crossbanen.nl
 
Zijn er niet. Niks wordt gedoogd.
Tot een paar jaar terug kon je tegenover station Lage Zwaluwe nog wat rotzooien maar sinds daar asielzoekers in de bosjes bivakkeren gaat het daar ook niet meer.
 
Ik heb zelf nooit gecrosst, maar zag ze vroeger (20 jaar geleden) in een net gemaaid maisveld raggen. Een boer mag toch zelf weten wie hij op zijn land laat rijden? Snap het probleem niet? Wat gaat er mis?
 
Als er iets fout gaat is de boer aansprakelijk. Motoren zijn niet verzekerd, hebben geen kenteken of valse kentekens (laatst nog discussie geweest op het forum hierover), het geeft overlast door te luide uitlaten en als de politie arriveert wordt er gevlucht met alle risico's van dien.
Een boer die kan nadenken geeft geen toestemming.
 
Ik heb zelf nooit gecrosst, maar zag ze vroeger (20 jaar geleden) in een net gemaaid maisveld raggen. Een boer mag toch zelf weten wie hij op zijn land laat rijden? Snap het probleem niet? Wat gaat er mis?
Ja als je toevallig iemand kent die wat land over heeft dan kan het. Tenminste, zolang er geen omwonenden zijn die gaan klagen over geluidsoverlast.
De Kuil in IJmuiden is eigenlijk het enige vrij toegankelijke crossterrein wat ik ken. Ben er zelf overigens nooit geweest.
Maar er zijn ook genoeg crossclubs met een kinderbaantje waar hij vast wel op mag oefenen als hij nog niet te hard gaat. Moet je alleen wel netjes betalen en een KNMV of MON licentie aanschaffen.
 
Als er iets fout gaat is de boer aansprakelijk. Motoren zijn niet verzekerd, hebben geen kenteken of valse kentekens (laatst nog discussie geweest op het forum hierover), het geeft overlast door te luide uitlaten en als de politie arriveert wordt er gevlucht met alle risico's van dien.
Een boer die kan nadenken geeft geen toestemming.
Het is geen openbare weg dus kenteken is niet nodig. Natuurlijk zal een wildvreemde boer je waarschijnlijk niet zomaar op zijn land laten rijden. Maar als het een familie of kennis is dan is er veel mogelijk. Waarom zou je vluchten voor de politie? Zolang je op het land blijft doe je niets illegaals.
 
Tuurlijk is het geen probleem als de motoren netjes op een karretje naar het weiland getransporteerd worden, de boer toestemming geeft, er geen omwonenden klagen en er geen overlast is. Helaas zal het lastig zijn om aan al deze voorwaarden te voldoen, want het mag allemaal niks kosten, anders wordt je wel lid van een cross vereniging met een eigen baan. Vandaar dat het meestal in de illegale cross eindigt. Dus vluchtgedrag.
 
Tuurlijk is het geen probleem als de motoren netjes op een karretje naar het weiland getransporteerd worden, de boer toestemming geeft, er geen omwonenden klagen en er geen overlast is. Helaas zal het lastig zijn om aan al deze voorwaarden te voldoen, want het mag allemaal niks kosten, anders wordt je wel lid van een cross vereniging met een eigen baan. Vandaar dat het meestal in de illegale cross eindigt. Dus vluchtgedrag.
We hebben het hier over een vader die met zijn 13 jarige zoon een stukje land zoekt om vrij te rijden.

De kuil is idd een van de weinige stukken waar zoiets nog kan.
Alhoewel niet legaal zou ik een zandpad ergens in brabant zoeken, oirschotse hei oid.
 
Boeren zijn verplicht na de oogst direct hun grond weer in te zaaien met vanggewas. Vroeger was dat allemaal veel makkelijker en mocht grond langer open blijven (en dus gebruikt worden voor maiscrosses).
Openbare zandpaden zat in Brabant. Ook stukjes waar je leuk kunt crossen. Maar je kunt daar nooit lang blijven hangen is mijn ervaring want de handhaving is er zo bij. Even los van de discussie of je iemand op een ongekentekende motor op openbaar terrein wilt laten rondrijden.
Wat is het probleem met een 'echt' crossterrein trouwens, zo duur is dat toch ook weer niet?
 
hier in de de buurt zie ik wel eens gecrosst op het land van een boer.
vlak bij vianen is er veel bouwterrein langs de dijk en zie ik ook regelmatig mensen crossen.

ik vind dat men exacte plekken niet openbaar op internet moet zetten en geluidsoverlast zou geen kwestie moeten zijn als de motor gelijk al fatsoenlijk gedempt zou zijn.
maar leuk dat er nog jeugd is met interesse om offroad te rijden.
veel succes.
 
Hier in het Noorden gebeurt het gelukkig wel, boer geeft toestemming en meestal ragt ie zelf lekker mee. En er komen idd vaak mensen op af die tot dan onbekend zijn bij de boer. Maar na een kort gesprek meestal geen probleem om mee te mogen doen. Off the roads met kenteken, crossers en kinderen alles rijdt vreedzaam en met een hoop lol door elkaar.Het kan dus wel........ Soms doen er zelfs auto's mee, met af en toe een spectaculaire koprol tot gevolg_O-
Politie komt dan vaak af op geklaag van een aantal buurt bewoners om ons vervolgens te vertellen dat ze daar niks mee gaan doen zolang we niet dagen achter elkaar rijden. Maar dat gebeurt ook niet, meestal op zaterdag een aantal uurtjes en dan is het weer stil.
En daar kan en wil de politie hier niks aan doen, klagers en moraal ridders hou je toch.......
 
totdat de gemeente en politie er achter komen dat er geen evenementen vergunning is en geen paraat staande hulpdiensten en dan gaan ze plotseling wel over tot handhaving. niet dat ik er een voorstander van ben van al dat gezeur over een stukjes papier maar als er vaak genoeg klachten binnen komen bij de juiste ambtenaar is de lol plotseling voorbij.
 
totdat de gemeente en politie er achter komen dat er geen evenementen vergunning is en geen paraat staande hulpdiensten en dan gaan ze plotseling wel over tot handhaving. niet dat ik er een voorstander van ben van al dat gezeur over een stukjes papier maar als er vaak genoeg klachten binnen komen bij de juiste ambtenaar is de lol plotseling voorbij.


Klopt, is hier in de omgeving ook gebeurt, boer vond alles prima, totdat er ineens allerlei instanties op de stoep stonden.
Helaas leven we in een maatschappij waarin dit soort dingen steeds moeilijker worden.
 
Hier links van de Smickel Inn ligt een heel klein stukje terrein, daar kun je wel wat spelen.


Verwacht er niet te veel van. klein stukje heel los zand, keien langs het water en waar je de auto neer zet gravel/stenen. Wellicht het kijken waard. 4x4 auto's willen er wel eens hun techniek gaan oefenen in los zand en ik ben er eens geweest om er met een XR600 te spelen. Is leuk voor een uurtje maar daarna is het wel over.
 
Beste leden
Dank voor alle reacties, maar om de kosten gaat het absoluut niet (licentie etc van een paar tientjes ) en eveneens het “vluchtgedrag” mannetje kan amper rijden.....! Gewoon een vlak terrein om te oefenen meer niet...en krijgt hij het een beetje onder de knie; dan gaan we verder met licentie etc, het is nu een beginnende hobby niets meer of minder
 
Vandaar de vraag op dit Forum, in Etten Leur mag gewoon gereden worden; echter is het een continue rondje van ca 50-75 m lengte , dus continue hetzelfde kan hem daar geen basisvaardigheden leren
 
Vaak hebben ze bij de genoemde banen een veldje , juist voor de jonkies die het nog moeten leren (Arkel wel in ieder geval) .
Bleiswijk heeft tijdens de trainings dagen alles ingedeeld in verschillende klassen en ervaring.
Zo rijdt hij als beginner met 85 cc niet direct tussen de meer ervaren rijders en zwaardere klassen in.
Ga gewoon eens kijken .
Van kijken of er achter rijden leer je ook.
 
Beste leden
Dank voor alle reacties, maar om de kosten gaat het absoluut niet (licentie etc van een paar tientjes ) en eveneens het “vluchtgedrag” mannetje kan amper rijden.....! Gewoon een vlak terrein om te oefenen meer niet...en krijgt hij het een beetje onder de knie; dan gaan we verder met licentie etc, het is nu een beginnende hobby niets meer of minder
Bij geldermalsen is een junioren baan, ik weet niet meer zeker of deze nog steeds gratis is.
Dit is een dedicated baantje voor alleen junioren waar je een beetje kan oefenen.
Voor de rest kan het heel handig zijn om juist bij een baan zoals bleiswijk te gaan kijken. Bij bleiswijk is ook iedereen heel behulpzaam met tips en trics wat dat betreft
 
Terug
Bovenaan Onderaan