Nog steeds koelvloeistof problemen HELP!!!!!!

TurboFrans

MF veteraan
1 jun 2004
2.409
0
Leiden
Wie kan mij helpen????

Ik heb een Yamaha Thunderace met koelvloeistof problemen, ik zal proberen uit te leggen wat er aan de hand is.
Als ik mijn koelsysteem afvul (via radiator) en navul tot min in het expansievat, en natuurlijk het hele systeem ontlucht!!!!, en ik laat de motor warm lopen (+/- 100 graden), dan vult mijn expansievat helemaal zodat er behoorlijk wat koelvloeistof uit de overloop stroomt (vind je vrouw erg leuk op de grindtegels in de tuin). Als de motor hierna weer afkoelt, trekt mijn koelsysteem de hele expansievat weer leeg, zo leeg dat je hoort dat hij zelfs lucht naar binnen trekt. Ik heb het systeem helemaal ontlucht, er zijn geen verstoppingen, en het belangrijkste is dat met zekerheid de koppakking goed is!!!! (dit omdat ik hem nu al 2 keer vervangen hebt, en de laatste keer zelfs de nieuwe koppakking met koperspray hebt behandeld). Ik wordt gillend gek, want zelfs als het systeem er koelvloeistof uitgegooit heeft, en ik vul niets bij, dan bij de volgende keer als de motor warm wordt, loopt het expansievat weer over!!
Wie weet wat hier aan de hand kan zijn????
Ik heb zoals al een paar mensen gezegd hadden de radiateurdop vervangen, maar dit hielp jammergenoeg niets!!!

Alvast bedankt!!, Frans

toch wel handig als je bep. dingen 100% kunt uitsluiten,koppakking en thermostaat okee,maar hoe zit het met de cillinderkop? een scheurtje zie je vaak moeilijk met het blote oog,doe toch maar eens een testje op co2 in je vloeisof ,dur hoort niks meetbaar in te zitten,dus ga als eerste effe langs een motorzaak of autozaak waar zo'n kassie staat ,kost een drol/gratis.
alleen (uitzettende) lucht is instaat je vloeistof wegtedrukken lijkt mij.

Een kapotte waterpomp is heel goed mogelijk maar bij welke temperatuur schakelt de venilator aan?(Als je die hebt)

je hebt het over 100graden temp. lijkt mij wat hoog ik dacht dat de fan bij+/-95 graden aan schakelt. Als je fan dood is of de sensor ervan wordt het zaakje gewoon vel te warm en gooit ie koelvl. eruit.

dat zou ook kunnen haal je verbindingsstekker van je thermoswitch ff los en verbind deze door (de stekker dus doorverbinden)(de thermoswitch is eigenlijk niks anders dan een schakelaar die op temperatuur reageerd) dan moet de fan aanslaan doet tie dat dan fan ok maar zou de thermoswitch kapot kunnen zijn,doet de fan het niet eerst zekering controleren dan de stekker van je fan los halen en daar 12 volt opzetten draait deze dan draadbreuk draait tie niet fan kapot.
Gewoon systematisch zoeken. Succes

Een en ander duidt naar mijn mening op een gescheurde cylinderkop. Mogelijk dat dit met afpersen van het systeem in koude toestand, zoals hierboven werd voorgesteld, niet tot uitdrukking komt. Wat je kunt proberen is je motor warm laten draaien met geopende radiateurdop. Op enig moment met je merken dat er stroming ontstaat in je radiateur (thermostaat gaat open) als de inhoud van de radiateur gaat borrelen en vloeistof uitspuugt is er duidelijk sprake van compressiedruk die in het koelsysteem komt. Diagnose is dan kapotte koppakking en/of gescheurde cylinderkop.

Het feit dat bij jou het expansievat weer leegezogen wordt duidt daar overigens ook al op. De uitgezette hete lucht die in het koelssyteem terecht is gekomen koelt af, neemt minder volume in en zuigt het expansievat weer leeg.

Een en ander duidt naar mijn mening op een gescheurde cylinderkop. Mogelijk dat dit met afpersen van het systeem in koude toestand, zoals hierboven werd voorgesteld, niet tot uitdrukking komt. Wat je kunt proberen is je motor warm laten draaien met geopende radiateurdop. Op enig moment met je merken dat er stroming ontstaat in je radiateur (thermostaat gaat open) als de inhoud van de radiateur gaat borrelen en vloeistof uitspuugt is er duidelijk sprake van compressiedruk die in het koelsysteem komt. Diagnose is dan kapotte koppakking en/of gescheurde cylinderkop.

Het feit dat bij jou het expansievat weer leegezogen wordt duidt daar overigens ook al op. De uitgezette hete lucht die in het koelssyteem terecht is gekomen koelt af, neemt minder volume in en zuigt het expansievat weer leeg.

Zou je dan ook niet kunnen zeggen dat er minder of geen koelvloeistof terug gezogen kan worden omdat er ook via het lek (kop of koppakking) lucht aangezogen wordt :?

Heb je al eens gekeken of er voldoende druk op je koelsysteem komt?
Als dit niet zo is vervang dan eens het radiateurdopje, of kijk in de vulnek of de afdichtrand nog in goede staat is.
Als je het echt niet meer weet, probeer dan ff om het slangetje wat als overloop van het expansievat dienst doet, in een potje ( +/- 1 ltr) te stoppen wat voor 1/3 gevuld is met vloeistof, en laat de motor een paar maal warm worden en weer afkoelen, eventuele lucht zal er langzaam aan dan toch uitgaan.

Is het niet zo dat jouw verhaal al niet klopt?
Het ontluchten moet je toch doen door 'm warm te laten worden tot je koelvin aanslaat,dan gaat nl. ook je thermostaat open, laten afkoelen en dan evt. bijvullen. Jij zegt dat als ie warm wordt de vloeistof eruit komt. Dan heb je 'm dus waarschijnlijk al niet goed ontlucht. Of de vin doet het niet.
Ontlucht je 'm wel goed?
Ik weet dat in de auto-industrie de merken er vaak verschillende manieren van ontluchten op na houden.

En als je de koppakking vervangt, vervang dan gelijk het thermostaat. Dat is trouwens ook heel vaak de reden van koppakking-problemen. Voor 't geld moet je 't zeker niet laten.

Oh en zelfs koperspray ....dat is 'n middel om de pakking niet te laten plakken zodat ie de volgende keer( ) weer makkelijk los komt.

Ken je niemand met 'n lektester?
Laat dan 'n lektest doen.

Laatst bewerkt:
Is het niet zo dat jouw verhaal al niet klopt?
Het ontluchten moet je toch doen door 'm warm te laten worden tot je koelvin aanslaat,dan gaat nl. ook je thermostaat open, laten afkoelen en dan evt. bijvullen. Jij zegt dat als ie warm wordt de vloeistof eruit komt. Dan heb je 'm dus waarschijnlijk al niet goed ontlucht. Of de vin doet het niet.
Ontlucht je 'm wel goed?
Ik weet dat in de auto-industrie de merken er vaak verschillende manieren van ontluchten op na houden.

En als je de koppakking vervangt, vervang dan gelijk het thermostaat. Dat is trouwens ook heel vaak de reden van koppakking-problemen. Voor 't geld moet je 't zeker niet laten.

Oh en zelfs koperspray ....dat is 'n middel om de pakking niet te laten plakken zodat ie de volgende keer( ) weer makkelijk los komt.

Ken je niemand met 'n lektester?
Laat dan 'n lektest doen.

Tja het is van hieruit ook niet makkelijk om alle (juiste) antwoorden zomaar op te noemen zonder dat je de motor kunt onderzoeken...

Ontluchten moet iig niet met een warme motor
Een thermostaat heeft meestal een gaatje erin om het ontluchten te bevorderen
Ook ik twijfel (een klein beetje) of de ontluchting wel goed gedaan is
Met de koperspray bedoelt hij (hopenlijk) 'copper gasket' dit is plakspul speciaal voor koppakkingen, en dicht goed af.
Lektest kan een goed idee zijn.

Als je nu het zaakje afvult met een koude motor.
Vervolgens na het warm draaien de bende even laat afkoelen( gewoon een halve dag dus).
Vervolgens je reservoir afvullen net onder max, dan zou het toch goed moeten blijven?
Ik maak uit jou verhaal op dat je met een warme motor je vloeistof bijvult.
Dat is natuurlijk nooit de bedoeling.

Succes

OK guys, bedankt voor jullie advies!!
Alle dingen die jullie voorschotelen heb ik al geprobeerd, en hielp niet!!!
De koperspray is voor koppakkingen, ik heb de koprevisie gedaan bij Jan Smit Powerparts, dus ik was in goede handen daar, dus foutjes zijn er niet gemaakt.
Maar luister en huiver!!!
Zoals ik gisteren al schreef, heb ik mijn gehele koelsysteem uit elkaar gehaald, en wat blijkt!!!! de thermostaat is dood!!!, hij opent niet meer!!! (getest in een bak kokend water), dus durf ik bijna voor 99% te zeggen dat ik het probleem gevonden hebt.
Als het goed is, is morgen het nieuwe thermostaatje binnen, dus even monteren en testen, wordt vervolgd.

Nog bedankt en tot morgen!!!

Frans

Mooi dat je ff terug meld (hou het in m`n achterhoofd) mooi klote dat je koppakking twee keer heb vervangen door zo`n klere thermostaatje van een paar euro eigenlijk zou je dat ding om de 2 of 3 jaar moeten vernieuwen gelijk met je koelvloeistof.
Meestal blijft zo`n thermostaat open staan als deze defekt is en komt je blok niet goed op temperatuur.

succes

Laatst bewerkt:
Ja is waar.
Ik heb ook behoorlijk de t.......g%%$#%#% erin, maar ik ben blij dat ik de boosdoemner gevonden hebt.
Een paar euro valt ook wel mee???, het is van Yamaha dus 30 euro voor een thermostaatje.
Hij is in ieder geval maandag of dinsdag binnen, dus nog even wachten.

Je hoort nog

Groeten Frans

Terug
Bovenaan Onderaan