noise cancelling headphones op de motor

SparkyGSX

Die hard MF'er
23 mei 2005
466
0
Ewijk
Ik zag laatst dat verschillende fabrikanten in-ear koptelefoons maken die actief geluid kunnen onderdrukken. Daarbij viel me ook op dat ze dramatisch in prijs gedaald zijn, vergeleken met de (grote) geluid onderdrukkende koptelefoons van een aantal jaar geleden.

Philips heeft een setje: Philips koptelefoons en oordopjes vanaf € 10,99
En Sony: http://emedia.leeward.hawaii.edu/Frary/sony_mdr-nc11_review.htm

Heeft iemand ervaring met het gebruik van zoiets op de motor?

Als ik lekker aan het sturen ben, heb ik helemaal geen behoefte aan muziek, maar ik rijd sinds kort twee keer in de week 85 km snelweg heen en terug, en dan zou het toch wel leuk zijn. Ik heb wel aangemeten oordoppen tegen de herrie, maar toch is het erg saai om zo'n lang stuk rechtdoor te rijden.

Het moet wel binnen een studentenbudget passen, dus een helm met zoiets ingebouwd is geen optie.
 
Heb ik gedaan, maar ik kan weinig vinden behalve veel topics over communicatiesetjes en een paar over gewone oordopjes. Helemaal niets over actieve geluidsonderdrukking, en of zoiets ook op de motor werkt. (dempt het meer/minder dan aangemeten doppen?)

Als jij wel een topic kunt vinden, graag een linkje.

Overgens ben ik ook wel benieuwd wat anderen gebruiken voor de muziek; een autoradio kun je op de meeste motoren niet kwijt, een mp3 speler met radio is vaak heel beroerd, en een discman of mp3 speler bedienen lijkt me ook niet echt gemakkelijk met handschoenen aan.
 
ik heb zelf de sennheiser cx300 waar ik heel erg over te spreken ben ...
alleen kan ik je helaas niet vertellen hoe mijn ervaringen zijn op de motor , moet dat nog eens gaan proberen eigenlijk.

maar een mp3 speler lijkt me toch wel het handigst , gewoon op random zetten en gaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Past zoiets wel in je helm? Mijn Arai helm zit zo strak bij de oren dat ik nooit een oordop kwijt kan zonder dat het pijn doet.
 
ik rij met een mp3 speler van sony, een walkman variant, rond, is eigenlijk voor hardlopers, met stappenteller, etc. Maar is inclusief een houdertje met elastisch band voor om je arm, gaat makkelijk om je arm heen, en is goed te bedienen met je handschoenen aan, zit in een mooi houdertje, dus kans op kwijtraken is ook niet zo heel groot. Zit in ieder geval nog steeds om mn arm na meerdere ritten van 200+. En hij is behoorlijk waterdicht, heb al een paar flinke regenbuien op mn dak gehad. Volume is voor mij in ieder geval goed genoeg.

edit: ik heb geen last van de doppen zolang de rit onder de 4 uur rijden blijft... je hebt wel genoeg in ear dopjes die heel zacht zijn en in je oor zitten, zitten onder andere al vaak bij Apple producten, maar zijn natuurlijk ook gewoon los te koop
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het over actief geluid onderdrukken? Soort anti geluid? Dat doen deze niet hoor..

Heb zelf een setje van Sennheiser, werken prima om het geluid van de bus of trein te onderdrukken, maar geen windruis.. Daarbij hoor je elk tikje tegen je draad een stuk harder dan normaal en dat kan wel eens irritant zijn. Zou op een MP3 speler wat playlists maken en die dan aanzetten voor je wegrijdt.

Had ooit speakers in mijn helm aan mijn mp3 speler gekoppeld, maar eigenlijk moest het geluid zo hard dat je er weinig aan had..
 
Je hebt het over actief geluid onderdrukken? Soort anti geluid? Dat doen deze niet hoor..

Heb zelf een setje van Sennheiser, werken prima om het geluid van de bus of trein te onderdrukken, maar geen windruis.. Daarbij hoor je elk tikje tegen je draad een stuk harder dan normaal en dat kan wel eens irritant zijn. Zou op een MP3 speler wat playlists maken en die dan aanzetten voor je wegrijdt.

Had ooit speakers in mijn helm aan mijn mp3 speler gekoppeld, maar eigenlijk moest het geluid zo hard dat je er weinig aan had..
fock, moet beter lezen, deze dingen doen wel aan actieve geluidsonderdrukking.. cool zeg..
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat was eigenlijk wel het belangrijkste van het hele verhaal; de geluidsonderdrukking. Soms vergeet ik m'n doppen in te doen, en na drie kwartier op een kruissnelheid van ongeveer 150 km/u heb ik dan behoorlijk last van m'n oren (heb een 2 jaar oude Arai NR3 die wel wat los zit).
Daarom vind ik dat zo belangrijk, zonder die geluidsonderdrukking moet de muziek waarschijnlijk ook zo hard dat het nog veel erger wordt.
 
Die geluidsonderdrukking stelt niets voor. Althans, niet bij het (Philips-)setje dat ik had... Allereerst zijn de batterijen binnen de kortste keren leeg. Daarnaast wordt windruis niet gefilterd, maar versterkt. Voor omgevingsgeluid in bijvoorbeeld een trein werkt het wel goed, geroezemoes hoor je niet meer. Maar als je met dat ding gaat fietsen (wat ik dus deed), dan word je gek van de windruis in je oren.

Mijn advies: niet doen! Ik rijd ook met muziek. Daarvoor gebruik ik mijn Autocom, waar ik mijn MP3-speler op aansluit. Ik rijd met oordoppen in (die dempende dingen, dus niet iets waar geluid uitkomt). In mijn helm zitten de schelpen van mijn intercom. De oordoppen filteren de windruis, waardoor ik de MP3-speler niet zo hard hoef te zetten. Ik heb een MP3-speler, die ik indertijd voor een tientje bij één of andere computerwinkel heb gekocht. Dat ding heeft een klein display, maar grote knoppen. Spelertje in mijn tanktas en ik kan het met handschoenen aan bedienen (eventueel zelfs onder het rijden, alhoewel ik dan wel naar beneden moet kijken). Enige nadeel aan dat spelertje is dat er geen lock op zit. Als ik dus mijn tanktas niet bij heb en de speler in mijn broekzak stop, dan wil die nog weleens een liedje skippen. Maar ja, daar is wel mee te leven... Voor een tientje mag je niet klagen!

Muziek op de motor vind ik trouwens wel relaxed, in tegenstelling tot veel mensen hier op het forum. Ik kan me beter concentreren met muziek op, maar da's persoonlijk. De beste optie is dus je MP3-speler aansluiten op een intercom-systeem. Een Autocom kom je nog weleens tegen op Marktplaats voor niet al teveel geld.
 
Laatst bewerkt:
Die geluidsonderdrukking stelt niets voor. Althans, niet bij het (Philips-)setje dat ik had... Allereerst zijn de batterijen binnen de kortste keren leeg. Daarnaast wordt windruis niet gefilterd, maar versterkt. Voor omgevingsgeluid in bijvoorbeeld een trein werkt het wel goed, geroezemoes hoor je niet meer. Maar als je met dat ding gaat fietsen (wat ik dus deed), dan word je gek van de windruis in je oren.

Mijn advies: niet doen! Ik rijd ook met muziek. Daarvoor gebruik ik mijn Autocom, waar ik mijn MP3-speler op aansluit. Ik rijd met oordoppen in (die dempende dingen, dus niet iets waar geluid uitkomt). In mijn helm zitten de schelpen van mijn intercom. De oordoppen filteren de windruis, waardoor ik de MP3-speler niet zo hard hoef te zetten. Ik heb een MP3-speler, die ik indertijd voor een tientje bij één of andere computerwinkel heb gekocht. Dat ding heeft een klein display, maar grote knoppen. Spelertje in mijn tanktas en ik kan het met handschoenen aan bedienen (eventueel zelfs onder het rijden, alhoewel ik dan wel naar beneden moet kijken). Enige nadeel aan dat spelertje is dat er geen lock op zit. Als ik dus mijn tanktas niet bij heb en de speler in mijn broekzak stop, dan wil die nog weleens een liedje skippen. Maar ja, daar is wel mee te leven... Voor een tientje mag je niet klagen!

Muziek op de motor vind ik trouwens wel relaxed, in tegenstelling tot veel mensen hier op het forum. Ik kan me beter concentreren met muziek op, maar da's persoonlijk. De beste optie is dus je MP3-speler aansluiten op een intercom-systeem. Een Autocom kom je nog weleens tegen op Marktplaats voor niet al teveel geld.
Autocoms staan met name op marktplaats omdat ze langzaamaan nogal achterhaald aan het worden zijn..
 
Ach, als het beestje doet wat het moet doen, is het wat mij betreft goed. Er zullen vast betere systemen zijn, maar ik heb nog geen problemen gehad met dit systeem. En als je zoiets voor niet al te veel geld op de kop kan tikken, ga je er zeker weten plezier aan beleven!

Just my 2 cents...

@ Aadmanz: BTW, woon jij toevallig in Haarlem en heb je een omgebouwde CBR met MF-sticker? Zo ja, dan woon je bij mijn vriendin in de straat! ;) Om enigszins ontopic te blijven, die heeft ook een Autocom! :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf al een jaar of 3 Shure E2c in-ears en die werken echt perfect. Vooral met de (oranje) schuimen opzetstukjes. Die dingen sluiten je oren perfect af, en zorgen dus op een natuurlijke wijze (ipv electronische) voor "noise cancelling". Ik hoef m'n muziek ook nooit hard te zetten (iPod qua volume halverwege) om onderweg heerlijk een muziekje te luisteren, en ik heb ondervonden dat ik claxons en sirenes e.d. nog prima hoor. Een gesprek voeren is daarentegen lastig met die dingen in, maar dat is met gewone oordoppen soms net zo.

Ik gebruik ze elke dag op en neer naar m'n stage :) En daarvoor altijd voor in de trein en bus enzo :) Echt zelfs na 3 jaar nog ontzettend blij mee!! Ik moet alleen af en toe nieuwe schuimpjes kopen want ze drogen na verloop van tijd wel uit en dan verliezen ze hun veerkracht en draagcomfort. Wel goed je oren schoon houden anders worden ze vies ;)

Ohja, in nederland zijn ze hier o.a. te koop.
 
Laatst bewerkt:
Shure ftw! :Y

Kan me alleen maar aansluiten bij Willumpie! - Heb vier setjes in-ear hoofdtelefoons, te weten een setje van Apple, Sony, Phillips en Shure. De Sony geeft mijns insziens de mooiste bassweergave, de Phillips is crap en de Apple is een marketing-ding. De Shure heeft het meest neutrale geluid (perfecte weergave) en de beste isolatie door alle verschillende dopjes.

Kost iets meer, maar dan heb je ook wat. :)

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan