Nokken as schiet uit zijn houder als ik hem volgens het wph correct neerleg

Mrkilljoy6

Rookie
24 aug 2020
15
7
Hallo ik heb een suzuki gs450 L bj 1980.
Ik ben de bovenkant van mijn motorblok opnieuw aan het op bouwen. Wanneer ik mijn nokken as ketting wil spannen volgens de wph instructies, sluit mijn nokken as aan een kant niet helemaal goed aan (zie foto) en drukt het uitsteksel (nok?) van de nokken as tegen een klep. Nu lijkt het me sterk dat het de bedoelling is om de klep naar beneden te forceren zodat de N as in de juiste positie is maar ik begrijp er de kloten even niet van....

Moet ik de bruggetjes gewoon vast bouten zodat hij de as op zijn plek drukt?....

Ik ben benieuwd of iemand van jullie mij kan helpen!

Groetjes Mrkilljoy6!

Ps de klep steel rubbers zijn recent wel vervangen door mijn oom kan het hier misschien te maken mee hebben dat de klep te ver uitsteekt?
 

Bijlagen

  • 162397182461810007954733706269.jpg
    162397182461810007954733706269.jpg
    111,5 KB · Weergaven: 98
Tip Ik mis olie op je nokkenas en de lagers.

De nokkenas lagers dienen gelijktijdig vast gedraaid te worden.
Als je zeker bent dat je timing klopt is er niets aan de hand de zuiger zal wel onder in staan.
 
Ja, als alles op “tijd” staat, vastzetten. Nok zal de klep indrukken. Ketting moet worden gespannen als de nokkenas op zijn plek ligt en vast
Check bedankt voor je uitleg! Als ik het dus goed begrijp is het geen probleem als de nok een klep wat indrukt, zolang als de markeringen maar goed staan
 
Tip Ik mis olie op je nokkenas en de lagers.

De nokkenas lagers dienen gelijktijdig vast gedraaid te worden.
Als je zeker bent dat je timing klopt is er niets aan de hand de zuiger zal wel onder in staan.
Yes klopt helemaal ik had in een paar videos al gespot dat ik het moet smeren voordat ik alles vast zet! Weet jij met toeval ook of gewoon motor olie genoeg is of kan ik er beter een beetje lager vet oid in smeren?
 
Yes klopt helemaal ik had in een paar videos al gespot dat ik het moet smeren voordat ik alles vast zet! Weet jij met toeval ook of gewoon motor olie genoeg is of kan ik er beter een beetje lager vet oid in smeren?
vet is beter word ook bij revisie gebruikt maar dan wel dat potje zonder kwast die overal is geweest incl zand erbij
 
Oké dit klinkt misschien heel eng maar ik weet nog dat bij een ander GS model, zal de 750 of de 1000 geweest zijn, het precies zo uitkwam dat je met een griptang of lijmtang de nokkenas op een niet-cruciaal stukje precies tegen de kop aan kan duwen zodat je nul kracht op je fragiele m6 boutgaatjes in de kop uitoefende tot ze op moment vast moesten. De methode werd ook echt zo aangegeven in het WPHB.
 
Maar gewoon de boutjes aandraaien tegen de klepveerdruk in heb ik ook weleens moeten doen...maar wel echt met veel beleid en zo goed mogelijke verdeling van de krachten, voelde een beetje als Russisch Roulette bij zo'n 40 jaar oude motor. :P
 
Nou mede MF ers ik heb het voor elkaar gekregen! Ik heb 2 draad eindes van m6 er eerst in gedraaid en vervolgens met moertjes(en de bouten aan de andere kant) de as op zijn plek gekregen!

Het was inderdaad wel even Russisch roulette en ik heb uiteindelijk 4x de nokken as moeten las halen en een helicoil moeten instaleren (shout out naar 40 jarig oud alimunium!)

Heel erg bedankt voor al jullie reacties !!

Dan ga ik nu mijn hersen breken over waarom mijn nokken as ketting soms dubbel klapt tijdens het proef draaien
 

Bijlagen

  • 20210618_204557.jpg
    20210618_204557.jpg
    246,5 KB · Weergaven: 44
  • 20210618_204114.jpg
    20210618_204114.jpg
    250,2 KB · Weergaven: 40
Maar gewoon de boutjes aandraaien tegen de klepveerdruk in heb ik ook weleens moeten doen...maar wel echt met veel beleid en zo goed mogelijke verdeling van de krachten, voelde een beetje als Russisch Roulette bij zo'n 40 jaar oude motor. :P
Hahaha nou de motor heeft tot 4x toe gewonnen! Gogo gadget helicoils!
 
Nou mede MF ers ik heb het voor elkaar gekregen! Ik heb 2 draad eindes van m6 er eerst in gedraaid en vervolgens met moertjes(en de bouten aan de andere kant) de as op zijn plek gekregen!

Het was inderdaad wel even Russisch roulette en ik heb uiteindelijk 4x de nokken as moeten las halen en een helicoil moeten instaleren (shout out naar 40 jarig oud alimunium!)

Heel erg bedankt voor al jullie reacties !!

Dan ga ik nu mijn hersen breken over waarom mijn nokken as ketting soms dubbel klapt tijdens het proef draaien
Ik weet niet of het met elke motor kan, maar bij de mijne monteer ik de nokkenas zonder dat er een klep bediend wordt. Dan staat ie dus (nog) niet op de merktekens, maar dan kunnen de kapjes er zonder vervelende krachten opgezet worden. Zitten die op zijn plek, dan nokkenasketting iets optillen en nokkenas verdraaien tot de merktekens goed staan (dan worden er dus wel kleppen bediend). Spanner d’r in, driedubbel checken of merktekens nog steeds goed staan, handmatig krukas rond draaien, nog een keer check, en klaar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan