Nokken as xr versleten?

Murvie

MF veteraan
16 feb 2005
2.955
8
Hoi, ik ben nieuw hier.
Ik rijd op een honda xr250r uit '89. Ding heeft 9000 km gelopen.
Nadat we de kleppen gesteld hebben kwam er nog steeds een tik uit het blok. Volgens een motorzaak hier uit de buurt was de nokkenas versleten.
Zou het de nokkenas kunnen zijn?
En is die nog te krijgen, en wat moet er dan nog meer vervangen worden? (bestel nummers? prijzen?)

Of zou het wat anders kunnen zijn?

Laatste vraag:
Kan het kwaad er nog een km of 150 mee door te rijden?
 
elke seconde dat je zo blijft draaien is slecht. Extreem gezien O-)

maarreh..het zou kunnen...is bekend probleem van de 600 dat de nokkenas inloopt in het middelste (glij)lager...
prijs van een nieuwe nokkenas ligt volgens mij rond de 300 euro. Hotcam kost voor een xr600 160 euro... :)

Ik zou de boel gewoon even lekker opentrekken...maar je kunt er wel mee doorrijden..alleen heb je kans dat het verder invreet.
De reden dat het inloopt vaak olietekort...als je pomp bijv. versleten is ...loopt dat lager kapot...doorrijden betekent (door het olietekort) dat de rest van je blok ook aan gort gaat.
ALs je een tik hoort zou ik em meteen opentrekken...tik = slecht...en dan betekent doorrijden vaak meer centjes betalen om het weer goed te krijgen.
 
Dit gaat om een 250.
Maar ik zit te twijfelen. Me pa heeft die motor voor niet teveel geld gekocht van een kennis (hoeveel weet ik niet precies).
Aan de ene kant zit ik te denken om hem te repareren zodat ik er lekker SM pret mee kan hebben als ik 18 ben, maar aan de andere kant verwacht ik dat ik dan liever een 600 heb...
En is het verstandig om met een nieuwe nokkenas gelijk nieuwe kleppen of geleiders te monteren?
 
niet mee rijden, het kan er ook zo uitzien nml:
nokkenas.jpg

tuimelaar_kapot.jpg
 
als het er na 9000 km zo uitziet is er duidelijk iets mis gegaan bij de harding van het materiaal en misschien zelfs op de fabrikant te verhalen..
Bij een 250cc is het blok niet zoo verschrikkelijk groot dat de olie er een halve dag over doet om boven te komen (zoals bij een savage)..

Wel even openmaken, is makkelijk te doen en schades zoals hierboven zie je zodra de kleppendeksel eraf is..
Dan is het wel de vraag of je nog kan rijden, zoveel lichthoogte hebben de klepjes dan niet meer..
 
Okee, dat is duidelijk. Blok even open trekken dus.
Wat is volgens jullie een goede klepspeling (koud) mischien dat ik gewoon de verkeerde speling heb door gekregen van m'n leraar (zal wel de beste uitweg zijn)
Owja, 1 boutje in het klepdeksel is dol gedraaid, maar die zal er tog uit moeten....
 
De enige goede klepspeling is die uit het boekje, maar ik heb geen boekje. Als je vaker wat gaat doen aan je motor is het zeker aan te raden om een boek te kopen.

Dolgedraaid boutje moet je er zo uit kunnen krijgen. Als er genoeg ruimte is kun je er een grotere maat in tappen en een grotere bout plaatsen. Anders zul je de schroefdraad moeten repareren (helicoil ofzo).
 
Bougies
Bougie NGK DR8ES-L,DR8ES
Alt. bougie CHAMPION RA4HC
Electrodenafst. 0,6-0,7 MM


Vorkpoot 35 MM
Tandwiel 14/53 tanden
Ketting 102 schakels

Motorinhoud 249 cc
Cylinders 1
Klepspeling in koud 0,05 mm
Klepspeling uit koud 0,08 mm
Carb. stelschr. 2 slagen uitdr.
Luchtdr. voor 1,5 bar
Luchtdr. achter 1,5 bar


LET OP:
Veel gemaakte fout bij beginners is dat de klepspeling
niet op bv. 0,05mm word gezet maar op 0,5mm
Hier zijn speciale voelermaten voor motorfietsen voor
Heb je je hierin mischien vergist? :? :?

Succes met je sleutelklus.

groet Zeldzame
 
M'n leraar voertuigen techniek heeft dat toen voor mij opgezocht, de speling die ik heb gebruikt weet ik zo even niet meer, maar ik moest er wel speciale voelermaten voor hebben, en ik vond het wel erg wijnig (in vergelijking met auto's) dus dat zal het wel zijn dan.

Bedankt voor de rest van de nuttige info :}
 
heb ook en 89'er xr250 gehad.

die had op een gegeven moment ook last van een tik/ratel
dus de boel opengehaald en het bleek dat de geleider(dus niet de spanner) van de distributieketting kapot was, deze valt met een soort nokje in de cilinder, dit nokje was een beetje afgesleten waardoor hij liep te rammelen, een versleten(te lange) distributieketting kan het ook zijn.
defecte nokkenas/tuimelaar kan het ook wezen maar bij mij was het dus de distributieketting-geleider.
 
Klepspeling is idd ook vrij weinig, maar klopt zo te zien wel...ik zet zelf alles graag een paar 100e te ruim (komt ook beter uit met m'n voelermaatjes die per 0,05 oplopen-->b.v. 0.13 wordt dan maar een krap gestelde 0.15 mm). Iets te ruim is beter dan iets te krap...
 
Aha, dat geeft weer een beetje hoop :}
Weet je mischien bij hoeveel Km dat ongeveer was? Zo rond de 9 a 10K :? O-)

geen idee wat de kilometerstand was, maar dat zegt sowieso niet veel, maar na 9.000/10.000km zou een nokkenasketting en spanner+geleider nog goed moeten zijn normaalgesproken, maar gewoon de boel openhalen en bekijken.

wat ook regelmatig voorkomt: wanneer er bijvoorbeeld een x gevallen is met de motor en de motor niet direct uitgeschakeld word zorgt dat er voor dat de kop geen of nauwelijks meer olie krijgt, hierdoor kunnen de nokkenas en tuimelaars kapot gaan, ook het middelste lager van de nokkenas(glijlager in de kop en kleppendeksel zelf) wil op deze manier wel eens kapot gaan bij een xr250(dat glijlager is heel vaak helemaal ingesleten.dit alles kan ook gebeuren wanneer de olie niet vaak genoeg verversd is of met te weinig olie gereden is.
wanneer er met een xr een flink stuk op het achterwiel gereden word zorgt dit voor hetzelfde probleem: olietekort in de cilinderkop.

anders eens het kleppendeksel loshalen en de nokkens bekijken, mocht dit het niet zijn dan de boel maar verder uiteenhalen.
 
voor mijn xr kostte de nokkenas nieuw origineel van honda 180 euro. klepgeleider weet ik zo niet meer dr was dr maar 1 kapot maar dacht rond de 35 euro ofzo... als het ingesleten is vervang dan wel alles en niet alleen de nokkenas anders slijt het zo weer in
 
Okee, hier kan ik wat mee.
Er word toch wijnig gereden met dat ding, dus het blok maar eens opentrekken en alles wat versleten is vervangen.
Om de hoeveel km moet de olie ong. ververst worden (incl. filter?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan