Nokken versnellingsbak tandwielen slijpen

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
Hallo,

Van mijn KTM enduro zijn de nokken van de versnellingbak tandwielen nogal gehavend.
De tanden zelf zijn nog in perfecte conditie en compleet nieuwe tandwielen installeren lijkt me wat overdreven.

Zijn er mensen met ervaring met het laten slijpen van deze nokken?
Ik kom trouwens uit Enschede.
 
Hey Barry.

full
dit bedoel je ofnie??

Ik heb het opgelost met een 2e hands versnellingsbak maar voor een enduro zijn die er niet in een goede staat.

Wellicht zijn ze af te draaien maar ik denk dat het ook nog eens gehard staal is....


Succes iig..
 
Tandwiel nokken met de slijptol bewerken doe ik wel bij mijn brommerblok.
Bij mijn motor wil ik niet de kans lopen dat ik de zooi niet goed schakelt door eigen fabricatie.

Zijn er mensen met een goed adresje/ervaring?
 
De steek van de kantelen moet wel 360/#kantelen blijven. Dus met de hand slijpen gaat niet werken. Te veel overhaaks slijpen zorgt voor hakerig schakelen. De kantelen 1 a 2 graden over haaks slijpen werk goed en zorgt ervoor dat de bak niet uit de versnelling schiet bij zwaar gebruik. Geen last meer van verbrande schakelvorken.
 
De tandwielen hebben een behandeling gehad om ze te harden. Alleen is die hardingslaag niet erg dik.

De nokken slijten langzaam door die hardingslaag heen, daar ontkom je niet aan. En als ze eenmaal door de hardingslaag heen zijn, dan gaat de slijtage een stuk sneller. Daarom merk je ook dat het vrij snel gaat tussen het moment dat de versnelling voor de eerste keer een keertje doorslaat, en het moment dat je niet meer kan rijden omdat de versnelling zelfs bij halfgas al doorslaat.

Als jij de nokken gaat slijpen, dan zit er nog geen nieuwe hardingslaag op. En dus zal de versnelling al snel weer gaan doorslaan.

En dan moet je blok dus WEER uit elkaar en moet je alsnog andere tandwielen kopen.

In het kort: nokken slijpen is een noodreparatie die maar beperkt houdbaar is.

Als je het blok dus open hebt, en je hebt geen reden tot een noodreparatie (dwz. je staat niet in the middle of nowhere zonder motorzaak in de buurt), maak je jezelf het meest blij door nieuwe tandwielen te kopen.

En controleer ook de schakelvorken. Want door de afgeschuinde nokken, drukt het tandwiel tegen de schakelvork aan wanneer je gas geeft. Die slijt dus ook extra hard. Vaak begint de versnelling er pas uit te slaan wanneer de schakelvork zo ver versleten is dat hij het tandwiel niet meer op zijn plaats kan houden. De schakelvork is niet bedoeld om een tandwiel op zijn plaats te houden. :)
 
Dat harden wordt meestal gedaan door het staal te verhitten en in een cyanide (zwaar giftig) bad te stoppen. Dat is de snelste en veiligste manier (in de zin van dat het altijd werkt) om op industriële schaal staal te harden.

Je zou misschien zelf wel kunnen proberen te slijpen en het tandwiel te harden door hitte te gebruiken. Heet maken tot het tandwiel roodgloeiend is (iets van 800 graden), dan in water of olie leggen om hem snel af te koelen. Daarna nogmaals verhitten, een tijdje heet houden en dan langzaam laten afkoelen (om het staal minder bros te maken).

Maar dit proces is erg afhankelijk van het soort en de kwaliteit van het staal. En dat weet je niet. Dus je neemt wel een gok dat je het niet goed doet, het tandwiel breekt, en je me nog veel meer schade zit.

Overigens heb ik dit nooit zelf geprobeerd, maar heb ik de informatie allemaal ooit eens opgezocht. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat 65 euro uitgeven voor een nieuw tandwiel een stuk makkelijker was. :)
 
Laatst bewerkt:
Dat harden wordt meestal gedaan door het staal te verhitten en in een cyanide (zwaar giftig) bad te stoppen. Dat is de snelste en veiligste manier (in de zin van dat het altijd werkt) om op industriële schaal staal te harden.

Je zou misschien zelf wel kunnen proberen te slijpen en het tandwiel te harden door hitte te gebruiken. Heet maken tot het tandwiel roodgloeiend is (iets van 800 graden), dan in water of olie leggen om hem snel af te koelen. Daarna nogmaals verhitten, een tijdje heet houden en dan langzaam laten afkoelen (om het staal minder bros te maken).

Maar dit proces is erg afhankelijk van het soort en de kwaliteit van het staal. En dat weet je niet. Dus je neemt wel een gok dat je het niet goed doet, het tandwiel breekt, en je me nog veel meer schade zit.

Overigens heb ik dit nooit zelf geprobeerd, maar heb ik de informatie allemaal ooit eens opgezocht. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat 65 euro uitgeven voor een nieuw tandwiel een stuk makkelijker was. :)


Heb me wel eens laten vertellen dat paardenzeik ook heel goed gaat :+
 
Als je gaat slijpen passen de nokken niet op de goede manier in de gaten. De ene nok zal zweven waar een ander zich de tering duwt, met als gevolg dat de assen uit het midden getrokken worden. Ik zou nieuwe tandwieltjes erinzetten :Y

Kostat??
 
versnellingsbak tandwielen zijn wel gehard maar niet genitreerd.
Overigens is nitreren wel 1 van de meest toegepaste industriele hardingsprocessen voor staal.

Thijs, bedankt voor de link, zal de contacten.

Als er ondertussen nog meer mensen zijn met ervaring en/of info? Van harte welkom!
 
Ik dacht eigenlijk dat dat al een beetje standaard was tegenwoordig, nokken negatief slijpen bij nieuwe tandwielen. (maar ik kan het mishebben)

Een stukje over de duitse grens zit een bedrijf dat nokkenassen reviseert, ik neem aan ook de rest van het klokkenspel.
Is alleen info van jaren geleden, weet niet meer waar en de naam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan