Nokkenas ketting aanspannen

Luuk_virtual

Rookie
10 okt 2020
4
0
Beste forumleden,

Er zit sinds kort een ratel in mijn blok aan de rechterzijkant.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit de ketting is die de nokkenassen aandrijft.

Moet ik hem aanspannen aan het rood omcirkelde onderdeel op de bijgevoegde foto? Deze bout zit namelijk helemaal ingedraaid.
Of kan dit gerammel ook door iets anders komen?

Met vriendelijke groet,

Luuk
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    452,9 KB · Weergaven: 14
Ratelt die alleen bij lage toeren? Bij hoge toeren stil? dan is het waarschijnlijk je spanner ja , die veert dan niet meer 100% uit bij lagere toeren.

Bij Honda kun je aan de achterkant van de spanner een boutje los draaien en een paar keer opnieuw winden waardoor hij vaak wel weer helemaal uit veert ( voor even). Weet niet of dat ook bij die van jouw kan.
 
Laatst bewerkt:
Ratelt die alleen bij lage toeren? Bij hoge toeren stil? dan is het waarschijnlijk je spanner ja , die veert dan niet meer 100% uit bij lagere toeren.

Bij Honda kun je aan de achterkant van de spanner een boutje los draaien en een paar keer opnieuw winden waardoor hij vaak wel weer helemaal uit veert ( voor even). Weet niet of dat ook bij die van jouw kan.
Daar zou ik wel mee oppassen ivm verspringen ketting. Dan zou ik eerder proberen om ipv de veer eerst te ontspannen hem een tandje vaster (tegen de klok in (bij mijn suzuki en honda) te draaien en dan luisteren of het minder word.
 
Er schiet me nu iets te binnen, de automatische spanner wordt m.b.v. oliedruk geregeld lijkt mij?
Het oliepijl in het blok was namelijk erg laag de laatste keer dit heb ik inmiddels bijgevuld maar zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

En zou iemand me kunnen vertellen of je kunt zien als de nokkenasketting aan vervanging toe is.
 
Het is trouwens een behoorlijke ratel/tik, niet wat je normaal bij een ietwat slappe spanner hoort.

Je zegt dat de olie te laag was hoop niet dat het een krukas lager is voor je :o
 
Dat is een '99 - '02 blok,geen '03.
De spanner werkt met een veer,maar die kan normaal niet losser komen te staan,hij gaat alleen verder als de ketting langer wordt maar niet terug.
In het werkplaatsboek vind je de max. lengte tussen een aantal schakels,om te bepalen of de ketting versleten is.
Daarin vind je ook de exacte werking en manier van demonteren van de spanner.
 
Dat is een '99 - '02 blok,geen '03.
De spanner werkt met een veer,maar die kan normaal niet losser komen te staan,hij gaat alleen verder als de ketting langer wordt maar niet terug.
In het werkplaatsboek vind je de max. lengte tussen een aantal schakels,om te bepalen of de ketting versleten is.
Daarin vind je ook de exacte werking en manier van demonteren van de spanner.
Je zou Luuk helpen als je zegt hoe je dat kunt zien. Dan kan hij dit blok gelijk naar de stort brengen zonder er eerst een hoop moeite in te steken.
 
Je zou Luuk helpen als je zegt hoe je dat kunt zien. Dan kan hij dit blok gelijk naar de stort brengen zonder er eerst een hoop moeite in te steken.
Aan de vorm van de zijdeksels,de kleur van zijdeksels en cilinderkop en het feit dat ik carburateurs zie.
Een 2003 heeft injectie.
En het is niet omdat er een rammel in zit dat het wil zeggen dat het de gekende afbrokkelende cilinderwanden zijn,het kan ook iets anders zijn.
Bij het cilinderprobleem heb je geen vermogen meer,dus dat voel je wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan