Nokkenas ketting versleten?

aequitas

MF'er
7 sep 2003
129
0
Arnhem
Ik heb een GSX 550 EF uit 86. De vorige eigenaar wist me alleen te vertellen dat de banden versleten waren en de oliefilter net vervangen en dat is zo'n beetje alles.

Ik heb nu de kleppendeksel eraf om de pakking te vervangen (zie olie zweten) en ga gelijk mijn kleppen stellen. Ik heb ook gelijk naar de nokkenasketting gekeken om te kijken of die niet versleten was. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee waar ik het aan kan zien.

Als ik de as aandraai om de merktekens uit te lijnen dan staat de ketting gewoon strak. Als ik dan in het midden op de ketting duw en de nokken iets meebewegen kan ik opeens de ketting 1 cm op en neer bewegen.

Mijn gsx heeft een automatisch kettingspanner maar ik weet niet of daaraan af te lezen valt in hoeverre de ketting versleten is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb de laatste tijd al behoorlijk wat uitgegeven aan mijn gsx en hoewel ik er nog langer mee wil doen ben ik toch blij als ik die ketting nog even kan uitstellen tot over een paar maanden.
 
De lengte van de ketting is dan het probleem.

De spanner kan dan niet voldoende opspannen en gaat de ketting klapperen. Kortom je moet de lengte van x schakels gaan bepalen en kijken of die niet te lang is geworden. Wat de maximale waarde is kan ik je niet zeggen.
 
Kijk ook even of er niet toevallig een glijstrip in de klepdeksel zit ;) .
Ik heb ook eens het vermoedde gehad dat een ketting versleten was, terwijl de klepdeksel de ketting nog een keertje spant |( .
't Zou zo zonde zijn.
 
Ik heb het wph er nog even bij gepakt. Na wat zoeken vond ik een stukje wat ik nog niet gezien had. Reviese van nokken en ketting. Daarin staat dat 20 schakels niet meer dan 128.9 mogen meten. Ik heb met een schuifmaat 10 plaatjes (2 schakels per plaatje) van links buiten naar rechts buiten gemeten en die valt nog ruim (1-2mm) binnen die maat. Of is het de bedoeling dat ik het hart-hart meet?
 
meet van de 1ste schakel(1ste pen) hart pen tot de 20ste schakel (laatste pen)hart pen en je weet de lengte. Je kan ook kijken of je de ketting een beetje van het tandwiel kan trekken pak de ketting wel op het punt waar die het verst op het tandwiel ligt (hiermee bedoel ik ongeveer de helft van boven en beneden..snappu?? :? )
 
Terug
Bovenaan Onderaan