nokkenas ketting vervangen

koikes

Rookie
4 apr 2004
23
0
Terneuzen
Hoi,effe een vraagje voor de techneuten onder jullie.
In de toekomst zal ik waarschijnlijk de nokkenasketting van mijn suzuki gsx750 uit 81 moeten vervangen.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit moet,is dit een kwestie van de ene ketting aan de andere fabriceren en er dan doorheen halen ik heb geen flauw idee.
Ik weet wel dat de nokkenassen in een bepaalde stand moeten staan i.v.m. de kleppen maar een ketting wisselen heb ik nog nooit gedaan.
Misschien is er al eens een topic over geweest ik weet het niet, misschien kunnen jullie me dan doorverwijzen.
Alvast bedankt voor jullie reaties.

m.v.g. Eric. :]

.krukas vastzetten, spanners los (deze zou ik ook vervangen, maar dat terzijde) en 'op tijd' zetten..zodat krukas en nokkenas (en dus ook je zuigers uiteraard) op tijd staan. ketting losmaken en de andere eraan maken.. klinken en klaar ! is niet heel moeilijk, maar hou wel in de gaten dat je krukas/nokkenas op die stand blijven staan !!

Ja,ok maar de ketting in het blok gaat toch rond de krukas dus kan de krukas toch niet in de zelfde stand blijven of zie ik dit totaal verkeerd. |(
Ik heb wel een werkplaats handboek maar hier staat dit niet heel precies beschreven vandaar deze topic.

m.v.g.Eric :}

Ja,ok maar de ketting in het blok gaat toch rond de krukas dus kan de krukas toch niet in de zelfde stand blijven of zie ik dit totaal verkeerd. |(
Ik heb wel een werkplaats handboek maar hier staat dit niet heel precies beschreven vandaar deze topic.

m.v.g.Eric :}

Idd. je krukas draaid rond dus na montage v.d ketting alles weer optijd zetten :) Succes.

p.s. draai voor je je klepdeksel er weer opzet de motor 2 slagen met de hand rond, zo kun je controleren of alles op tijd staat(tekens op krukas en op nokkenassen) en mochter iets niet goed staan merk je dit doordat de krukas zwaarder gaat draaien(bv. zuiger tegen klep)
Draai dus met beleid en demonteer ook even je bougie's.

Zie je er tegen op...? Kom ook naar Zoetermeer! :)

...krukas mee laten draaien is inderdaad makkelijker (het kan ook zonder draaing maar lastig, maar dan vermijd je het 'op tijd zetten'..) kettingen aan elkaar koppellen en doorreigen is veel makkelijker, maar dan moet je wel zeker zijn van de afstelling (niet zo lastig) en inderdaad: draai de krukas minimaal 2/3/4 keer rond met je nieuwe ketting !! voel je een verkeerd weerstand ?? stop direct !

Jongens bedankt voor jullie advies het zal wel lukken denk ik.
Wel heb ik nog een vraagje over de kettingspanner.
Moet ik deze er in zijn geheel uithalen en erna gewoon weer terug plaatsen en opnieuw afstellen,laat het me nog eens weten.
b.v.d.

Eric. :]

Terug
Bovenaan Onderaan