Nokkenas-ketting

Kubiekdriehoekje

MF veteraan
Donateur
6 mrt 2002
5.582
42
42
Hellevoetsluis
Ik heb nu dus ook een rammelende nokkenas-ketting. Ben er al mee bij Motoport geweest, maar die hebben het zo druk dat ik pas over 5 weken terecht kan. Nu ga ik dus over 2 weken met het ding voor 3 weken op vakantie en er zal zeker zo'n 5000km gereden worden. Nou is mijn vraag dus of dit geen problemen op zal leveren. Bij Motoport dachten ze dus van niet, ik heb een vervangend vervoer verzekering, maar nu zou ik graag willen weten of iemand wat ervaring heeft en denkt of het verstandig is om hiermee op vakantie te gaan?
 

LCB

MF veteraan
14 dec 2001
9.591
1
Als ie echt los zit dan kan hij over de tandwielen schieten. Hoop narigheid dan.

Kan zijn dat de spanner kapot is.
Is het loszitten er geleidelijk in gekomen dan kan het gewoon slijtage van je ketting enz. zijn.

Ga anders even langs bij een andere dealer.
Lijkt me erg belangrijk om de fiets goed voor elkaar te hebben voor de vakantie.

succes
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
18.368
1.869
omg.Eindhoven
Ik heb nu dus ook een rammelende nokkenas-ketting. Ben er al mee bij Motoport geweest, maar die hebben het zo druk dat ik pas over 5 weken terecht kan. Nu ga ik dus over 2 weken met het ding voor 3 weken op vakantie en er zal zeker zo'n 5000km gereden worden. Nou is mijn vraag dus of dit geen problemen op zal leveren. Bij Motoport dachten ze dus van niet, ik heb een vervangend vervoer verzekering, maar nu zou ik graag willen weten of iemand wat ervaring heeft en denkt of het verstandig is om hiermee op vakantie te gaan?
Met werkplaats handboek, zou spannen 'n eitje moeten zijn.

Risico lijkt me iig niet zo erg groot. (Hij klappert nl. juist het meest alsie onbelast is, oftewel lage toeren.)
 

JoKing

MF veteraan
8 jul 2001
1.995
0
41
Putten
Volgens mij is het niet zo moeilijk om die spanner zelf te vervangen. Hij zit aan de zijkant dus je kunt er vrij makkelijk bij.
Ik zou het dus lekker zelf doen.
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.320
34
Schijnt een CBR-kwaal te zijn (heb ik ooit eens gehoord - pin me d'r niet op vast). Ik weet niet of spannen nog kan of dat je hem meteen moet vervangen. Spannen is idd. zelf te doen, vervangen is iets moeilijker (wel zelf te doen als je een beetje handig bent).
 

Investig8or

MF veteraan
14 jan 2002
2.232
0
41
Delft
Bezoek site
tis ook al een zxr kwaal ;)
Ik heb em zelf al eens gecontroleerd , omdat ik wat hoorde tikken.Bleek dat het iig niet de nokkenasketting was.En bij mij was het heel simpel.Weet niet hoe het bij de CBR zit , maar zal toch niet zo veel schelen? :?
 

Fast Bazzz

Die hard MF'er
1 mrt 2002
816
0
Helmond
Schijnt een CBR-kwaal te zijn (heb ik ooit eens gehoord - pin me d'r niet op vast). Ik weet niet of spannen nog kan of dat je hem meteen moet vervangen. Spannen is idd. zelf te doen, vervangen is iets moeilijker (wel zelf te doen als je een beetje handig bent).
Dit heb ik ook gehoord toen ik aan het rondkijken was voor een CBR, spanner was een zwak punt. Vervangen schijnt niet erg moeilijk te zijn, je kan er eenvoudig bij. Ook de kosten zouden erg meevallen.
 

John Janssen

Die hard MF'er
26 okt 2001
588
0
Dordrecht
Bezoek site
Ja kan de spanner er niet zo maar uit schroeven. Als je dat doet heb je grote kans dat een nokkenas een tandje verspringt. Om de nokkenas tekkingspanner te vervangen moet je:
- het klepdeksel eraf halen.
- de nokkenasketting op beide tandwielen met kabel-bindertjes vastzetten aan de nokkenassen
- de kettingspanner eruit halen.
- nieuwe plaatsen.
- kabel-bindertjes weghalen (en er voor zorgen dat ze niet in het blok vallen.
- krukas een paar maal met de hand ronddraaien. De krukas draait naar voren.
- Als je toch de boel open hebt liggen, gelijk de klepspelling controleren.


Die CBR-600 kunnen oud worden met een beetje nokkenas ketting rammel.

john.
 

John Janssen

Die hard MF'er
26 okt 2001
588
0
Dordrecht
Bezoek site
Ja kan de spanner er niet zo maar uit schroeven. Als je dat doet heb je grote kans dat een nokkenas een tandje verspringt. Om de nokkenas tekkingspanner te vervangen moet je:
- het klepdeksel eraf halen.
- de nokkenasketting op beide tandwielen met kabel-bindertjes vastzetten aan de nokkenassen
- de kettingspanner eruit halen.
- nieuwe plaatsen.
- kabel-bindertjes weghalen (en er voor zorgen dat ze niet in het blok vallen.
- krukas een paar maal met de hand ronddraaien. De krukas draait naar voren.
- Als je toch de boel open hebt liggen, gelijk de klepspeling controleren.


Die CBR-600's kunnen oud worden met een beetje nokkenas ketting rammel.

john.
 

Kubiekdriehoekje

MF veteraan
Donateur
6 mrt 2002
5.582
42
42
Hellevoetsluis
Bedankt, ik weet dat het een kwaal is waar de CBR vaker last van heeft. Monteur zei ook al dat het geen kwaad kon, maar dat als de spanner vervangen wordt, ook gelijk de ketting moet. Ik laat nu waarschijnlijk na m'n vakantie de boel vervangen. Het is een lichte rammel, die alleen als ie koud is te horen is. Meestal is het andersom, maar ja... :?
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
18.368
1.869
omg.Eindhoven
Da's waar maar een koud blok met 31000km hoort ook niet te rammelen.
Maar da's 't probleem bij digitale sleutel-hulp. Zelfs een ervaren monteur, met z'n oor tegen 't blok kan niet voorzien of een bepaald geluidje 100% zeker geen kwaad kan.

Laat staan hier, met omschrijvingen als 'ratelen', 'rammelen' of 'metalig...'.

Niet dat die omschrijvingen niet goed zijn, maar tismaar hoe je 't oppakt.


Toch?
 

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
www.race-academy.nl
Nokkenasspanner zit aan de zijkant van je blok (rechts); het is zeer onwaarschijnlijk dat als je deze loshaalt de ketting van je nokkenastanwiel zal schieten of een tandje verkeerd schiet. De ketting ligt er immers OP. Je haalt alleen de spanning van je ketting. No problemo.

Je kan met een gerust hart de spanner wegnemen en vervangen door een andere (sloop). Bij montage wel even letten dat je de veer van de spanner helemaal INGEDRUKT hebt en geborgd hebt met een dikke naald of stuk ijzerdraad, dat je in de zijkant van de spanner steekt (schroefje even eruit draaien en je ziet het gat waarin je de naald kan steken). Dan monteren, stevig vastzetten en dan pas de borgnaald of het geplaatste ijzerdraad verwijderen. De veer zal dan pas de ketting aanspannen. Schroefje weer terug erop om gaatje af te dichten. Klaar.

Doe je dit niet en monteer je de spanner met de veer in de uiterste stand, dan sloop je je nokkenasketting of de schroefdraad van je spanner, omdat ie veel en veel te strak erin gezet zal worden. NOOIT doen dus. Je bent gewaarschuwd.

Hoe controleer je of je spanner kapot is? Druk de veer in, terwijl je de antiterugslag pal inhoudt (deze moet je aan de zijkant indrukken). Druk de veer geheel in en laat hem los. Nu moet ie met kracht naar buiten schieten. is dit het geval dan is ligt het niet aan je spanner, maar is het iets anders. Spanner terugzetten, als blijkt dat dit het probleem niet is en laat een monteur je blok nakijken. Zet je de spanner niet terug zoals hierboven beschreven, dan kan bij demontage dit voor problemen zorgen.....i.v.m. volgorgde van demontage!

Tip. doe een heel klein beetje hittebestendige vloeibare pakking (of siliconenkit) op de mantel bij montage, zodat ie mooi afdicht. Nooit geen lekkage hier en een duppeltje Locktite op je boutjes voorkomt dat ie ooit lostrilt. Verkrijbaar bij de betere automaterialenzaak.

Suc6
MarkTT
 
Laatst bewerkt:

Investig8or

MF veteraan
14 jan 2002
2.232
0
41
Delft
Bezoek site
Je vraagt erom , dan krijg je het ook })
Weer wat geleerd , de spanner moet niet onder spanning erin gezetworden.T ging 1 keer goed met spanning , maar voor de volgende keer... :}
 

John Janssen

Die hard MF'er
26 okt 2001
588
0
Dordrecht
Bezoek site
"Nokkenasspanner zit aan de zijkant van je blok (rechts); het is zeer onwaarschijnlijk dat als je deze loshaalt de ketting van je nokkenastanwiel zal schieten of een tandje verkeerd schiet. De ketting ligt er immers OP. Je haalt alleen de spanning van je ketting. No problemo."

Dus wel, trouwens het risico is te groot.
Omdat de nokkenassen zo dicht bij elkaar staan moeten de nokkenas tandwielen klein zijn. Daardoor is de het tandwieltje op de krukas erg klein (helft aantal tanden). Hier kan een ketting heel makkelijk overheen springen. (ondanks dat ie ingeslote zit tussen de kettinggeleiders)
Vooral omdat je te maken hebt met een versleten, dus lange, ketting komt er veel speling op de keting als de spanner weggehaald wordt.
De kans dat het gebeurd is klein, omdat de motor stil moet komen te staan op dat punt waar de klepveren de meeste koppel uitoefenen op de nokken. Hierdoor ontstaat het draaimoment waardoor de nokkenas(sen) verdraaien. De kans dat de motor ook werkelijk op dit punt stil blijft staan is klein.

zie mijn beste tekentalent....

 

Bert.....of Henk

MF veteraan
15 nov 2001
15.638
0
48
"Nokkenasspanner zit aan de zijkant van je blok (rechts); het is zeer onwaarschijnlijk dat als je deze loshaalt de ketting van je nokkenastanwiel zal schieten of een tandje verkeerd schiet. De ketting ligt er immers OP. Je haalt alleen de spanning van je ketting. No problemo."

Dus wel, trouwens het risico is te groot.
Omdat de nokkenassen zo dicht bij elkaar staan moeten de nokkenas tandwielen klein zijn. Daardoor is de het tandwieltje op de krukas erg klein (helft aantal tanden). Hier kan een ketting heel makkelijk overheen springen. (ondanks dat ie ingeslote zit tussen de kettinggeleiders)
Vooral omdat je te maken hebt met een versleten, dus lange, ketting komt er veel speling op de keting als de spanner weggehaald wordt.
De kans dat het gebeurd is klein, omdat de motor stil moet komen te staan op dat punt waar de klepveren de meeste koppel uitoefenen op de nokken. Hierdoor ontstaat het draaimoment waardoor de nokkenas(sen) verdraaien. De kans dat de motor ook werkelijk op dit punt stil blijft staan is klein.

zie mijn beste tekentalent....
De reden dat het tandwiel de helft aantal tanden heeft, is alleen maar omdat het viertakt is en niks anders.
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
40
Emmen
Dus en 2-takt heeft zeker meer tanden!
Jij weet het!Bedankt.
Ik ga gelijk die spoelpoorten dichtgooien,
Haha... :+
Ik denk dat Bert/Henk/who-ever dat ook wel weet...

Hij had beter neer kunnen zetten dat de nokkenassen altijd de helft van de snelheid draaien tov de krukas.
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.148
56
Weert
Bezoek site
Nokkenasspanner zit aan de zijkant van je blok (rechts); het is zeer onwaarschijnlijk dat als je deze loshaalt de ketting van je nokkenastanwiel zal schieten of een tandje verkeerd schiet. De ketting ligt er immers OP. Je haalt alleen de spanning van je ketting. No problemo.

Je kan met een gerust hart de spanner wegnemen en vervangen door een andere (sloop). Bij montage wel even letten dat je de veer van de spanner helemaal INGEDRUKT hebt en geborgd hebt met een dikke naald of stuk ijzerdraad, dat je in de zijkant van de spanner steekt (schroefje even eruit draaien en je ziet het gat waarin je de naald kan steken). Dan monteren, stevig vastzetten en dan pas de borgnaald of het geplaatste ijzerdraad verwijderen. De veer zal dan pas de ketting aanspannen. Schroefje weer terug erop om gaatje af te dichten. Klaar.

Doe je dit niet en monteer je de spanner met de veer in de uiterste stand, dan sloop je je nokkenasketting of de schroefdraad van je spanner, omdat ie veel en veel te strak erin gezet zal worden. NOOIT doen dus. Je bent gewaarschuwd.

Hoe controleer je of je spanner kapot is? Druk de veer in, terwijl je de antiterugslag pal inhoudt (deze moet je aan de zijkant indrukken). Druk de veer geheel in en laat hem los. Nu moet ie met kracht naar buiten schieten. is dit het geval dan is ligt het niet aan je spanner, maar is het iets anders. Spanner terugzetten, als blijkt dat dit het probleem niet is en laat een monteur je blok nakijken. Zet je de spanner niet terug zoals hierboven beschreven, dan kan bij demontage dit voor problemen zorgen.....i.v.m. volgorgde van demontage!

Tip. doe een heel klein beetje hittebestendige vloeibare pakking (of siliconenkit) op de mantel bij montage, zodat ie mooi afdicht. Nooit geen lekkage hier en een duppeltje Locktite op je boutjes voorkomt dat ie ooit lostrilt. Verkrijbaar bij de betere automaterialenzaak.

Suc6
MarkTT
Ik heb (een beetje) beloofd dat ik niet zoveel kritiek op je oplossingen zou geven, dus hou ik nu mijn mond (toetsenbord) maar stilzwijgend.

('kheb er toch wel wat moeite mee.)

Suuk-6, Groeten Paul.