Nokkenas kettingspanner bout CB400f draait los

mucked

MF veteraan
17 jan 2002
1.559
4
Boxtel-city
De kettingspanner bout heeft geen grip meer, draait los.

Best lastig, maar ik zie nu dat het een normale M6x30 bout is in plaats van het originele onderdeel.

Is het beter om de originele bout eerst te proberen en daarna een helicoil in te draaien? Mocht de draad inderdaad weg zijn. Er kwam wel wat alu stukjes draad mee naar buiten helaas...

De bout:
20191106_074113.jpg

Vervanger: foto, niet in mijn bezit nog:
Screenshot_20191106-074203_Opera.jpg
 
Lijkt inderdaad op een draadbus met pakking.

Nu heeft er al die tijd ook geen pakking of O-ring in gezeten, zonder zweetplek of lekkage.

Weet iemand waarom er ook op de originele bout op het smalle stuk schroefdraad zit?
 
Met alle goeie ideeën net lekker aan de gang gegaan met toch maar de helicoil.

En weer een nieuwe uitdaging gevonden :+

De helicoil is net te lang, de twee laatste windingen vallen net in het gat waar de O-ring in gaat. De boor kon ook niet dieper.

Dus zit ik met twee opties:
1. de huidige helicoil verwijderen, en bij een nieuwe 2 windingen af te zagen
2. de overbodige windingen te verwijderen, maar hoe?

Heeft iemand dit wel es meegemaakt?
 
Vertel eens wat er mis is met zelfredzaamheid? Ik zie op het plaatje gewoon een timesert, dat is oplossing van de plank. ga jij lekker een hoop geld geven aan iemand die het voor je in een zakje stopt.
Ik ben het met je eens wat betreft de oplossing, maar misschien dat RockyK nog niet bekend was met de helicoil oplossing. Zo'n kraag en bout onderdeel is ook een prima oplossing. Een Helicoil set kost ook een flink aantal pleuro's, moet je ook maar net in huis hebben toch?!

Iedere oplossing is er eentje, en ik vind het fijn dat er mogelijkheden zijn!! Dus dank aan allen :}
 
Vertel eens wat er mis is met zelfredzaamheid? Ik zie op het plaatje gewoon een timesert, dat is oplossing van de plank. ga jij lekker een hoop geld geven aan iemand die het voor je in een zakje stopt.
Pfft altijd van die moeilijke reacties op MF... Er is niets mis met zelfredzaamheid, ik draai zelf vanalles op de draaibank en dan doe ik het ook gewoon goed.

Ik kan toch niet inschatten hoe handig TS is. Daarbij komt kijken dat een M6 bout+helicoil GEEN nette en permanente oplossing is en in die set wel wat meer inzit dan je met een time-sert kan doen... En dan heb ik het nog niet eens over een helicoil...

Als je goed kijkt is het niet zomaar een time-sert, hier zit een uitsparing in voor een O-ring en een groot vlak om weer een dichting te kunnen creëren na het stellen. Tevens een speciale bout die niet voor niet 2 verschillende soorten draad heeft.

Maar goed, blijkbaar word er liever 30 euro bespaard en een beunoplossing gedaan. Ach, je NAK en je kleppen zijn toch niet zo belangrijk :+ :+
 
Hey Rocky, niet zo negatief! Ik ben momenteel zelfs in gesprek met de mensen van de set. Supergoed contact, ben benieuwd namelijk naar hoe je dit moet monteren en welke voorwaarden en voordelen het product heeft tov de helicoil. Die doet namelijk ook nog niet wat ik verwacht... 8)7

In ieder geval is het een leermoment, helaas kan ik nu niet rijden met deze motor zonder veel gevolgen. Duurt een week of wat langer nu, maar na 2 jaar renovatiewerkzaamheden kan dat er ook nog wel bij :t
 
De NAKS is op alle CB350/CB400F he zwakste punt van de motor, het stukje M6 schroefdraad is eigenlijk te kort en door te vast aandraaien van het boutje en of M8 borgmoertje is de schroefdraad bijna altijd gesloopt, M8 er in tappen was/is de makkelijkste oplossing voor een tijdelijke reparatie echter nog zwakker.
De reparatieset gebruikt ook het kamertje wat voor de M6 schroefdraad ligt waardoor je optimaal het aanwezige materiaal in het blok gebruikt en zal eenmalig gemonteerd worden waardoor je nooit meer in het aluminium schroeft. Als ik het goed heb is het setje ook van RVS (vast rotten komt ook veel voor)

Echter is dit niet het enige zwakke punt, veelal zit het scharnierpunt van de NAKS inwendig in het blok vast, zaak is om dat eerst te controleren anders heeft heel de reparatie weinig zin.
Voor reparatie van het scharnierpunt moet je het blok splitsen, dan kan ook de pen er uit en is er goed schroefdraad te tappen.
 
Heldere uitleg, VonDutch. Inderdaad was de draad voor de "NAKS" weg. Met een helicoil is deze natuurlijk wel te verbeteren, maar het blijft vrij weinig. Iets behoudender aandraaien op het juiste moment maakt waarschijnlijk ook dat het langer heel blijft.

Hoewel ik begrijp dat de eerst gemelde oplossing (inderdaad RVS) een hele goede moet zijn, ben niet van plan om het blok weer open te maken. Dus ik zoek nog even door naar andere mogelijkheden. Die zijn er vast!

het scharnierpunt en dergelijke is allemaal uitstekend, dit is een paar jaar geleden vervangen en nog helemaal in goede staat. Slechts de NAKS was kaduuk.
Wordt weer een leuk weekend sleutelen en opwaarderen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan