Nokkenas-kettingspanner gebroken??

Stork

MF veteraan
22 nov 2003
1.753
3
Den Haag
Ik heb pas geleden een motorblok van een Kawa ZXR 750 verkocht. Nu werd ik vanmiddag gebeld door de koper met de mededeling dat het blok zeer slecht is. Volgens hem kwam er enorme herrie uit toen hij de motor starte, en bleek na afzetten en demontage van het kleppendeksel dat de nokkenas-kettingspanner was gebroken, en de resten hiervan bovenin het blok lagen.

Nu vind ik dit een erg ongeloofwaardig verhaal, omdat het blok uiterlijk totaal geen schade heeft, en de kettingspanner zich in het midden aan de achterzijde van het blok bevind. Op een plek waar je met een klapper niet zo gauw iets beschadigd. Bovendien vallen gebroken resten meestal naar beneden, en niet naar boven.

Het blok is gedemonteerd uit een schademotor, en heeft niet meer gelopen na mijn ongeluk.

Heeft iemand van hier ooit zo'n verhaal eerder gehoord? En is dit uberhaupt wel mogelijk?

Graag jullie advies en technische kennis
 
De vraag is: als wat heb je het verkocht?
"Uit schademotor, blok geen schade ontvangen" zou ik kunnen begrijpen als goed blok

tevens heeft een D-ketting weinig ruimte, stukken kunnen mee naar boven getrokken worden
 
Keeting spanner zit lager in het blok volgens mij. En de ketting kan best wat dingen mee naar boven treken maar die zullen niet erg groot zijn. Dus hoe weet hij dat het de kettingspanner is? Tevens is zoiets ook risico van 2 hands blok kopen zonder te laten draaien "voor" de koop.

Achteraf zeuren is makenlijk natuurlijk. Hij wil zeker wat van de prijs af?
 
ik vind dat het eraan ligt hoe het blok verkocht is. als je hebt verzekerd dat het blok nog werkt, dan heb je hem ( als hij de waarheid spreekt ) waarschijnlijk genaaid. Als je hebt gezegd dat het een schade blok betreft en hij heeft niet meer gelopen sindsdien dan heb je wellicht een mazzeltje, maar ik denk persoonlijk uit je verhaal te halen dat de schade is gebeurt bij het ongeluk.

Misschien wel.. maar in het geval van een los blok kopen dat niet lopend te horen is weet je dat je een risico loopt...

als mij verzekerd is dat het blok nog in orde is, dan koop ik in goed vertrouwen een blok, en als er dan in het echt toch schade is, dan voel ik me dus idd genaaid.( ik ben niet de koper ff voor de duidelijkheid )

Netjes zou zijn dat TS zelf gaat kijken wat precies de schade is. als echt de kettingspanner is gebroken kun je er gerust van uit gaan dat het door het ongeluk komt, en moet je er toch samen uit komen. De schade is dan relatief goedkoop, maar het blok kost toch meer dan een paar tientjes denk ik. alleen het schoonmaken van het blok is een probleem verwacht ik.

hoe zou je eigenlijk zon blok schoonmaken. veel metaaldelen liggen natuurlijk niet gemakkelijk ondering. :?
 
Laatst bewerkt:
als mij verzekerd is dat het blok nog in orde is, dan koop ik in goed vertrouwen een blok, en als er dan in het echt toch schade is, dan voel ik me dus idd genaaid.( ik ben niet de koper ff voor de duidelijkheid )

Mee eens..

Netjes zou zijn dat TS zelf gaat kijken wat precies de schade is. als echt de kettingspanner is gebroken kun je er gerust van uit gaan dat het door het ongeluk komt, en moet je er toch samen uit komen. we hebben het niet over een bedrag van een paar tientjes.

Ja en Nee... want het hoeft niet door het ongeluk te komen...
 
eh een kettingspanner gaat niet zomaar door gebruik kapot, en als de stukken bovenin te vinden zijn, dan heeft het blok minstens schuin gelegen.

Of hij is kapot gegaan en er zijn wat stukken door de nokkenasketting meegenomen naar boven...

Dat ie niet zomaar kapot gaat ben ik met je eens, maar goed.. wat nou als het een slecht exemplaar was :? speel nu advocaat van de duivel....
 
Of hij is kapot gegaan en er zijn wat stukken door de nokkenasketting meegenomen naar boven...

Dat ie niet zomaar kapot gaat ben ik met je eens, maar goed.. wat nou als het een slecht exemplaar was :? speel nu advocaat van de duivel....

[edit]in de kleine gaatjes van de ketting. daar zit niet veel ruimte tussen hoor. :N [/edit]

ff voor de duidelijkheid, als het blok op zijn kant heeft gelegen, terwijl de spanner brak, dan geloof ik gerust dat er stukken bij de kleppen terechtkomen.


ik denk dat een stukkie rijden en zelf gaan kijken de enige manier is om het probleem op te lossen.
Of negeren, niet terugmailen en net doen of je neus bloed, maar dat zou niet de meest nette oplossing zijn.

 
Laatst bewerkt:
het probleem is dat het blok is gekocht door een nederlander die in duitsland woont. ff er heen rijden en inspecteren is dus geen optie.

het rare aan het verhaal is dat ik me niet voor kan stellen hoe je een kettingspanner kapot krijgt zonder zichtbare schade. het blok was uiterlijk namelijk smetteloos
 
het probleem is dat het blok is gekocht door een nederlander die in duitsland woont. ff er heen rijden en inspecteren is dus geen optie.

het rare aan het verhaal is dat ik me niet voor kan stellen hoe je een kettingspanner kapot krijgt zonder zichtbare schade. het blok was uiterlijk namelijk smetteloos

Lijkt mij idd ook erg vreemd dat de spanner dan kapot is...
 
Laat hem maar eens wat foto's maken dan toch. Zet ze dan maar hier neer en dan bekijken we ze ook even.

Vind het ook beetje vaag als je het blok voor het eerst start na de koop en je hoort geluid dat je hem dan meteen het blok opentrekt zonder eerst even de verkoper in te lichten. Word nu erg lastig om te kontroleren of het al zo was ja of nee.

Maar hoe heb je het blok verkocht? Wel vermeld dat het van schade motor af komt?
Hoe is die ooit schade motor geworden? schuivertje of volledig in de poeier en alleen motor nog heel.(op het oog)
 
Laatst bewerkt:
Spanner gebroken, resten boven in het blok bestaat niet.
Ik neem aan dat je motorblok niet ondersteboven weg zet.
Spanner breekt niet zomaar af en ook al zou die breken valt de rommel gewoon naar beneden.
Ketting spanner houd ketting onder spanning en ketting spanner van een zxr750 is d'r volgens mij eentje met een veertje die je moet opwinden.
Ik denk dat die kloot viool z'n klepjes heeft gesteld en bij de oudere modellen moet je dan de plaatjes vervangen en die kan je pas vervangen als je de nokassen los gooit.
Dus ketting ontspannen nokassen los gooien en dan plaatjes d'r uit en nieuwen d'r in.
Ik denk dat die gast het veertje van het opwindmechaniekje niet goed heeft gemonteerd en dat toen de zooi is gebroken.

Laat je niet afschepen, ketting spanner van een ouwe zxr750 staat altijd onder spanning breekt niet, en slijt niet, het enigste wat slijt is de ketting zelf en de ketting geleiding.

Het breken kan van de spanner kan dus alleen ontstaan als keting zelf in een kronkel heeft gelegen als de spanning d'r af is geweest.
Maar dat lijkt me sterk als het blok nooit open is geweest........

Ik hoop dat je d'r wat aan hebt, ik heb zelf zo'n oud gebakkie en als je voor het eerst zo'n ketting spanner in je handen hebt floept die gewoon uit elkaar en snap je het niet helemaal maar je moet hem echt opwinden..... :W :W :W

(edit) Dus als ze de ketting spanner in handen hebben gehad hebben ze hem niet opgewonden en gewoon terug geplaatst en dan doet die z'n werk niet.
Ketting staat te slap en rateld en zo breek je een ketting spanner...... :)
 
Laatst bewerkt:
Spanner gebroken, resten boven in het blok bestaat niet.
Ik neem aan dat je motorblok niet ondersteboven weg zet.
Spanner breekt niet zomaar af en ook al zou die breken valt de rommel gewoon naar beneden.
Ketting spanner houd ketting onder spanning en ketting spanner van een zxr750 is d'r volgens mij eentje met een veertje die je moet opwinden.
Ik denk dat die kloot viool z'n klepjes heeft gesteld en bij de oudere modellen moet je dan de plaatjes vervangen en die kan je pas vervangen als je de nokassen los gooit.
Dus ketting ontspannen nokassen los gooien en dan plaatjes d'r uit en nieuwen d'r in.
Ik denk dat die gast het veertje van het opwindmechaniekje niet goed heeft gemonteerd en dat toen de zooi is gebroken.

Laat je niet afschepen, ketting spanner van een ouwe zxr750 staat altijd onder spanning breekt niet, en slijt niet, het enigste wat slijt is de ketting zelf en de ketting geleiding.

Het breken kan van de spanner kan dus alleen ontstaan als keting zelf in een kronkel heeft gelegen als de spanning d'r af is geweest.
Maar dat lijkt me sterk als het blok nooit open is geweest........

Ik hoop dat je d'r wat aan hebt, ik heb zelf zo'n oud gebakkie en als je voor het eerst zo'n ketting spanner in je handen hebt floept die gewoon uit elkaar en snap je het niet helemaal maar je moet hem echt opwinden..... :W :W :W

(edit) Dus als ze de ketting spanner in handen hebben gehad hebben ze hem niet opgewonden en gewoon terug geplaatst en dan doet die z'n werk niet.
Ketting staat te slap en rateld en zo breek je een ketting spanner...... :)

:}

Dat is een duidelijk verhaal...
 
hij is blijkbaar niet hetzelfde als die van een zx9, want die moet je niet opwinden. die van de zzr600 wel.

als een motor valt, dan ligt het blok meestal op z'n kant. dus als hij dan breekt, dan liggen de stukken in de kop verspreid.

om eerlijk te zijn weet ik zelf ook niet hoe iemand het uberhaupt voor elkaar krijgt om een kettingspanner te breken. dan heb je toch echt wel grof geweld nodig zou ik zeggen.

en een ketting in een kronkel :?
dat is mij ook nog nooit gelukt hoor, maar ik kan me voorstellen dat dat bij een ongeluk ook kan gebeuren, en dan staat er zeker spanning op.
 
ik ben met de zxr zijdelings met +/- 60 km/u tegen een auto aangeknald. het raakvlak was ter hoogte van het zadel. de motor is gelijk afgeslagen na impact, dus het heeft ook niet zonder olie gedraait.
ik heb aangegeven dat het om een crashblok ging, en heb zelfs nog de resten van het frame e.d laten zien.
ik heb wel een redelijke kijk op motor-techniek, en het lijkt me schier onmogelijk die spanner te breken.

de koper heeft mij 1 keer gebeld met die mededeling, zou terugbellen maar heeft dat tot op heden nog niet gedaan.

voor mij is het totaal niet te controleren wat er stuk is, hoe het kapot is gegaan, en of het uberhaupt wel kapot is. gevalletje bocht om, garantie om. jammer en lullig voor hem, als hij de waarheid spreekt, maar niet meer dan dat
 
Terug
Bovenaan Onderaan