Nokkenas lagerkappen honen

Status
Niet open voor verdere reacties.

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.341
Ridderkerk (ZH)
Ik ben bezig met een VTR1000F blok en ben de nokkenassen terug aan het plaatsen.

1 nokkenas van de 4 gaat klemmen zodra de lagerkap aangedraaid wordt. Hij loopt duidelijk veel zwaarder dan de andere 3 die soepel draaien met de lagerkap bouten op moment aangedraaid.

In de losse kap klemt hij niet, bouten bijna aangedraaid ook niet, maar het laatste tikje met de dopsleutel en hup, klemmen/zwaar draaien.

Kappen zijn niet verwisseld, pasbusjes zitten erin. Ik zie geen vuil of braampjes.

Als er nou toch een afwijking in zou zitten, mag je die gaten iets honen? (*)

Ik heb een kleine driepoot fijnhoner die erin past en op de accuboormachine met een hoop olie gaat dat prima, geprobeerd op een oude kop.

Maar het krast nogal, het blijft honen in aluminium natuurlijk.

Is dit veilig om te doen of niet?

(*) er vanuit gaande dat de fout in de boringen zit en niet in de axiaalkraag.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat op zich prima met een 3-poot hoon apparaatje, ik kan erbij, kan de boel stabiel houden en goed olieën maar honen in zacht materiaal als aluminium maakt best krassen. Nou kan ik dat wel weer polijsten maar origineel zijn die gaten lijngeboord en spiegelglad.

Wie kent dit probleempje?
 
Al geïnformeerd bij een revisiebedrijf....die hebben speciaal tape wat je er tussen legt, en dat behoudt zijn vorm/dikte wat je dan na kunt meten, en misschien hebben zij een oplossing.....maar meten is weten
 
Mooiste zou zijn om te weten waar het precies klemt idd. Als je het oppervlak niet zo netjes kunt krijgen als het was, misschien beter een andere list bedenken.
 
Ik ben bezig met een VTR1000F blok en ben de nokkenassen terug aan het plaatsen.

1 nokkenas van de 4 gaat klemmen zodra de lagerkap aangedraaid wordt. Hij loopt duidelijk veel zwaarder dan de andere 3 die soepel draaien met de lagerkap bouten op moment aangedraaid.

In de losse kap klemt hij niet, bouten bijna aangedraaid ook niet, maar het laatste tikje met de dopsleutel en hup, klemmen/zwaar draaien.

Kappen zijn niet verwisseld, pasbusjes zitten erin. Ik zie geen vuil of braampjes.

Als er nou toch een afwijking in zou zitten, mag je die gaten iets honen? (*)

Ik heb een kleine driepoot fijnhoner die erin past en op de accuboormachine met een hoop olie gaat dat prima, geprobeerd op een oude kop.

Maar het krast nogal, het blijft honen in aluminium natuurlijk.

Is dit veilig om te doen of niet?

(*) er vanuit gaande dat de fout in de boringen zit en niet in de axiaalkraag.
Spanningsloos draait de nokkenas in een oliefilm, dus wat krasjes lijkt me niet echt een probleem.
 
is je kop niet krom?

Dit is eigenlijk het meest voor de hand liggende of een kromme nokkenas. Dit blok heeft een timing probleem gehad op de voorste cilinder en de uitlaatkleppen hebben de zuiger geraakt. Inmiddels heb ik de kop opnieuw opgebouwd met een paar nieuwe kleppen maar het is wel die uitlaatnokkenas van de voorste cilinder.....toeval?

Nu is het een 2 cilinder dus de kop is zeer compact en rond, het is geen lange viercilinder lijnmotor kop die makkelijker kromtrekt, ik kan me niet voorstellen dat de kop van een enkele cilinder ook krom is, maar sluit niks uit.

En als de zuiger de kleppen raakt staan deze dus open door de nokkenas. Zou die dan toch krom zijn?

(Al eerder aangegeven hier geloof ik)

Ik ga vanavond eens passen met pruisisch blauw, plastigage en een andere nokkenas.
 
Laatst bewerkt:
Je kan de nokkenas controleren door hem in de buitenste kapjes te monteren en dan met de hand te draaien. Je zult er waarschijnlijk wel een meetklokje voor nodig hebben. Maar als hij echt krom is zit er een zwaar punt in, ook zonder kapje.
Ik zou er geen probleem mee hebben dit ene kapje iets te ruim te draaien. Wat hij verliest aan oliedruk is minimaal. Maar als hij zwaar loopt gaat hij vreten, dat is erger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Als je hoont gebruik kerosine of diesel.

Ik heb het gedaan met een kop van mn GS1000, die gaapstengel waarvan ik de kop had gekocht zei dat de juiste lagerkappen er bij zaten, niet dus.
Ik heb ze zo gekregen dat de nokkenassen mooi licht draaien, ik geloof dat ik niet groter dan 0.05mm hoefde.

Ik was bang dat door de grotere speling de oliedruk tussen nokkenas en lager te laag zou worden, maar later zat ik te denken dat een GS1000 amper/geen oliedruk levert, meer flow.
Ik denk dat alleen een laagje olie op de nokkenas genoeg is voor de smering.

Ik denk dat je er mee weg komt.
 
Rene, je hebt toch een meetklok, dan kan je op de gemonteerde nokkenas meten of er een kromming in zit, juist door dat loopvlak te meten waar die kap hoort te zitten die we nu weglaten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan