Nokkenas perikelen

Duncan

MF veteraan
19 mei 2001
4.418
192
44
Nijkerk
Heb van het weekend een reserve blok opgehaald voor mijn XJ, zaten helaas geen schroeven meer bij van de kleppendeksel en ook was het rechterzijkapje kapot (zit trouwens niks achter?? )en mis ik aan 1 kant de schroeven voor de uitlaatbochten Voor de rest zag alles er netjes uit, nokkenassen zonder pitting, tandwielen op de startmotor oke, koppeling ziet er ook nog goed uit. Wat wel lullig is is het volgende :





Hier aan dit lagerkapje zat dus de kleppendeksel vast. Volgens de dealer niet los te krijgen ook. Heb in het XJ topic al iets over lijnboren gehoord. Iemand nog tips om hier wat mee te doen ? Vastzetten met een boutje minder vind ik geen bezwaar. Inprincipe was de startmotor en onderblok het geld al waard maar mijn oude blok heeft wat speling op een nokkenas en dat had ik willen verhelpen met het donorblok (wist bij aanschaf nog niks over lijnboren :( )
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Het klopt inderdaad dat de nokkenasboring gelijnboord is, en daardoor kun je uiteraard ook geen losse lagerkapjes kopen.
Het enigste alternatief zie ik in het laten lassen van het lagerkapje (daarna wel ff goed op rondheid controleren), of misschien nog beter, een brugje maken wat met de lagerkapbouten vast gedraaid wordt, en in het midden daarvan een moertje lassen.
 

SpeedYveS

MF veteraan
10 jan 2003
2.328
0
Met een grote lange boor de gaten in kop en kapjes boren als deze gemonteerd zitten. Dit om een T0.01 afwijking maximaal ofzo te hebben :)
 

gixfighter

MF'er
8 feb 2004
198
0
37
Steenbergen
Het klopt inderdaad dat de nokkenasboring gelijnboord is, en daardoor kun je uiteraard ook geen losse lagerkapjes kopen.
Het enigste alternatief zie ik in het laten lassen van het lagerkapje (daarna wel ff goed op rondheid controleren), of misschien nog beter, een brugje maken wat met de lagerkapbouten vast gedraaid wordt, en in het midden daarvan een moertje lassen.
Deze jongen heeft er verstand van, het laatste zou ik nl ook doen

succes
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Iedereen met een lasapparaat moet dat toch wel kunnen?
Het gescheurde stukje wegslijpen en op dezelfde plek een moertje lassen op een strip die met de twee boutjes vastgeschroefd wordt waar het lagerkapje mee vast zit. Is niet zo moeilijk lijkt me, maar ik woon niet in je buurt.
 

TZ750 Owner

Die hard MF'er
3 nov 2002
644
0
Aalsmeer
hier zou ik dus echt niet aan (laten) lassen ivm kromtrekken van het lagerblok.
Het is alleen de bevestiging voor het kleppendeksel wat gaar is gedraaid. Ik zou het zaakje ontvetten en met Loctite vloeibaar aluminium opvullen. Daarna opnieuw boren en draad in tappen: pronto, klaar voor hergebruik. Zolang je de boutjes voor het kleppendeksel niet te idioot vast probeerd te draaien gaat dit prima.
 

Duncan

MF veteraan
19 mei 2001
4.418
192
44
Nijkerk
Nou, het is nogal kritisch wbt maatvoering, verhit materiaal heeft nogal de neiging krom te trekken. Volgens mij is het ook gietijzer of alu. Niet echt zelf te doen denk ik
 

Duncan

MF veteraan
19 mei 2001
4.418
192
44
Nijkerk
Het zou dus geen kwaad kunnen om met de dremel het beschadigde stuk eraf te slijpen en iets te fabriceren wat de schroef vasthoud?
 

BtiMW

MF'er
5 okt 2002
227
17
49
Wat denk je van een stukje tapeind erin te plaatsen met wat loctit en het kleppendeksel ipv een schroef met een moer vast te zetten
 

superrrjust

MF veteraan
5 nov 2003
1.344
1
37
heemstede
Wat je zou kunnen doen (als er iets van vloeibaar metaal is wat goed uithard in zo'n lagerkapje van waarschijnlijk gietijzer o.i.d.) is het hele zaakje in elkaar zetten en dan het lagerkapje vullen met het vloeibaar metaal. Vervolgens monteer je voordat het vloeibaar metaal is uitgehard je kleppendeksel en steekt door het desbetreffende gat een tapeind o.i.d. in het vloeibaar metaal. Laat het hele zaakje vervolgens uitharden en werk het daarna allemaal nog wat af en voila :}
(of heb ik nou teveel fanta?)
edit: totalchaos was me net even voor!
 

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
0
35
Groningen
Nou, het is nogal kritisch wbt maatvoering, verhit materiaal heeft nogal de neiging krom te trekken. Volgens mij is het ook gietijzer of alu. Niet echt zelf te doen denk ik
Idd.. niet gaan lassen, dat kun je alleen doen als je hem daarna weer laat honen zegmaar (als dat uberhaupt kan bij zoiets)

Wat hierboven al gezegt werdt.. een beugeltje maken die je eroverheen vast zet, met daarin een moer gelast oid.
Ik wil je er best mee helpen, nadeel is alleen dat ik in groningen woon. Maak een tekeningetje, of stuur het op oid.. dan wil ik je best helpen :)
 

Duncan

MF veteraan
19 mei 2001
4.418
192
44
Nijkerk
Bedankt voor het aanbod, zal eerst eens op het werk vragen of ze me kunnen helpen, anders kom ik zeker bij je terug
 

Groen

Die hard MF'er
14 apr 2004
600
0
Veenendaal
De afgebroken / uitgebroken stukjes terug duwen bijelkaar klemmen
en met een TIG Lasapparaat (Heb ik) iets hechten.
Vervolgens met locktite (Lagervast) een tapeind verlijmen.

En dat moet volgens mij wel een hele poos meegaan.

Ik zit in Wageningen (Bedrijf)

(Groenewold Techniek)

Mt. vr. grt. Groen
 

Duncan

MF veteraan
19 mei 2001
4.418
192
44
Nijkerk
De afgebroken / uitgebroken stukjes terug duwen bijelkaar klemmen
en met een TIG Lasapparaat (Heb ik) iets hechten.
Vervolgens met locktite (Lagervast) een tapeind verlijmen.

En dat moet volgens mij wel een hele poos meegaan.

Ik zit in Wageningen (Bedrijf)

(Groenewold Techniek)

Mt. vr. grt. Groen
Misschien moeten wij dan maar wat afspreken, de TD heeft het druk bij ons.....
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Ondanks dat ik in een eerder post de mogelijkheid tot lassen heb aangegeven, moet ik er dringend bij zeggen dat dit echt de allerlaatste optie is.
Er is gewoonweg teveel kans op kromtrekken.
Het hele verhaal met die epoxy en dergelijke andere kunsten kun je gewoon vergeten, dit breekt af, als het niet tijdens het aantrekken is, dan gebeurt 't wel na verloop van tijd, alleen al het verschil in uitzettingscoefficient zorgt daar wel voor.
 

..Thijs..

MF veteraan
31 okt 2004
1.769
3
38
omg. Venlo
Met goede epoxy (vloeibaar staal) moet het echt wel kunnen hoor. Ik heb er verschillende 2T carters mee dichtgesmeerd (vloeibaar aluminium), en heeft jaren gehouden. Het is immers de kleppendekselbevestiging, en niet de motorbevestiging!
Zou anders echt geen oplossing weten, dan epoxy en een helicoil. Flink wat loctite aan de helicoil, en dan moet ie kunnen.

grz Thijs
 

Duncan

MF veteraan
19 mei 2001
4.418
192
44
Nijkerk
Je moet aardig wat plakken hoor, hij is bijna helemaal door (de schroefdraadkant dan, rest van het kapje is prima) Zit nu dan toch maar weer op de eerder genoemde oplossing van een beugeltje maken met daarop een moertje en het beschadigde schroefgedeelte eraf te slijpen op maaiveld
 

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
0
35
Groningen
Met goede epoxy (vloeibaar staal) moet het echt wel kunnen hoor. Ik heb er verschillende 2T carters mee dichtgesmeerd (vloeibaar aluminium), en heeft jaren gehouden. Het is immers de kleppendekselbevestiging, en niet de motorbevestiging!
Zou anders echt geen oplossing weten, dan epoxy en een helicoil. Flink wat loctite aan de helicoil, en dan moet ie kunnen.

grz Thijs
2T carters is wat anders dan een moer! Carters komen amper krachten op, en als je je kleppendeksel met 12Nm vastzet.. dan is dat toch wel een factor heel veel meer!!!

edit: en zwevende troep in je blok is echt het laatste wat je wilt!
 

Gais

MF veteraan
11 jun 2001
4.762
0
32
Hilversum
Misschien een slangenklem eromheen en dat daarna je boutje er weer in past.
Of denk ik nu te simpel?