Nokkenas perikelen

Duncan

MF veteraan
Donateur
19 mei 2001
16.360
12.945
Heb van het weekend een reserve blok opgehaald voor mijn XJ, zaten helaas geen schroeven meer bij van de kleppendeksel en ook was het rechterzijkapje kapot (zit trouwens niks achter?? )en mis ik aan 1 kant de schroeven voor de uitlaatbochten Voor de rest zag alles er netjes uit, nokkenassen zonder pitting, tandwielen op de startmotor oke, koppeling ziet er ook nog goed uit. Wat wel lullig is is het volgende :

krak.jpg

krak1.jpg



Hier aan dit lagerkapje zat dus de kleppendeksel vast. Volgens de dealer niet los te krijgen ook. Heb in het XJ topic al iets over lijnboren gehoord. Iemand nog tips om hier wat mee te doen ? Vastzetten met een boutje minder vind ik geen bezwaar. Inprincipe was de startmotor en onderblok het geld al waard maar mijn oude blok heeft wat speling op een nokkenas en dat had ik willen verhelpen met het donorblok (wist bij aanschaf nog niks over lijnboren :( )
 
Beste en makkelijkste is nog steeds een beugeltje maken met een moertje opgelast wat je met de lageboutjes vastzet. Dan ben je zeker ervan dat het niet meer loslaat en hoef je niet met lijm of vloeibaar aluminium te lopen emmeren
 
2T carters is wat anders dan een moer! Carters komen amper krachten op, en als je je kleppendeksel met 12Nm vastzet.. dan is dat toch wel een factor heel veel meer!!!

edit: en zwevende troep in je blok is echt het laatste wat je wilt!
Nou, onder en overdruk die elkaar continu afwisselen, kan toch wel een belasting zijn voor een carter. Ik heb er een gat van 8 mm^2 mee aangevuld, om vervolgens weer dieper te kunnen frezen zodat het spoelkanaal de juiste vorm en afmeting kreeg. Maar goed, 12 Nm is bijna niks, en dat houd epoxy makkelijk. En als het loskomt kan het nog geen kwaad, daar is een oliefilter voor uitgevonden. Ik bedoel, wat denk je dat van de wrijving tussen cilinder en zuigerveren af komt? Heb er zelfs cilinder tapeinden mee vastgezet, en die kon ik nog normaal aantrekken. Het spul wordt niet bikkelhard, maar blijft taai.
En een tapeind erin zal niet gaan denk ik, want anders krijg je het kleppendeksel er waarschijnlijk niet meer opgelegd als het blok ingebouwd zit.

grz Thijs
 
Ben begonnen aan operatie beugel, heb het middenstuk vh beugeltje uitgeslepen om de bolling van het kapje te kunnen opvangen. Ga vanmiddag proberen een m6 moertje aan mijn rvs plaatje te lassen. Als deze vast zit kan ik de gaatjes boren voor de bevestiging op het kapje en zou alles moeten werken. Werkt wel erg gemakkelijk met een professionele zaag en een luchtfrees , heb toch weer een hand vol dremel slijpschijfjes bespaart :)
 
Nou, onder en overdruk die elkaar continu afwisselen, kan toch wel een belasting zijn voor een carter. Ik heb er een gat van 8 mm^2 mee aangevuld, om vervolgens weer dieper te kunnen frezen zodat het spoelkanaal de juiste vorm en afmeting kreeg. Maar goed, 12 Nm is bijna niks, en dat houd epoxy makkelijk. En als het loskomt kan het nog geen kwaad, daar is een oliefilter voor uitgevonden. Ik bedoel, wat denk je dat van de wrijving tussen cilinder en zuigerveren af komt? Heb er zelfs cilinder tapeinden mee vastgezet, en die kon ik nog normaal aantrekken. Het spul wordt niet bikkelhard, maar blijft taai.
En een tapeind erin zal niet gaan denk ik, want anders krijg je het kleppendeksel er waarschijnlijk niet meer opgelegd als het blok ingebouwd zit.

grz Thijs
Nouwja, ik heb er hele andere ervaringen mee.. ook met 2T carters, de benzine was altijd een groter punt dan de krachten in een carter :)
Maargoed terug ontopic dan maar...

Ben benieuwd hoe dit gaat lukken, ff piccies posten als je t klaar hebt he!
 
Terug
Bovenaan Onderaan