Nokkenas slepers gloei harden ( annealing )

ImperiumDX

Die hard MF'er
10 aug 2009
400
1
Delft
Ik heb een set nokkenas slepers nodig ( rocker arms ), deze zijn
bij Ducati zelf ergens 250 euri per stuk -O-
Je hebt er per kop 4 nodig ( openers ) dus in totaal 8.
Nu heb ik op Ebay een set gevonden voor een appel en een ei *O*
Maar deze zijn niet gehard -O-

Mijn vraag is nu of het haalbaar is om dit zelf te ( laten ) doen.
Het annealings proces is volgens wat ik op youtube heb gezien en
heb ingelezen dat ze het rood gloeiend stoken en dan heel snel weer
afkoelen.

Is er ergens in NL of elders waar ze dit doen, of heeft iemand ervaring
hiermee?
 
als de maatvoering correct is en het materiaal ook van de juiste samenstelling is dan is harden niet zo moeilijk.
Maar het zorgen dat het de juiste harding krijgt is wel moeilijk. te hardt en het wordt boos en dan kan het breken te zacht en ze zijn zo weg gesleten.
en ik kan op afstand niet echt zien waar die dingen op internet van zijn gemaakt. en ik weet ook niet of je alleen een oppervlakte harding nodig hebt of een volledige harding en ook niet hoe hard het precies moet worden. en de kans dat dingen niet meer hun originele vorm hebben na het harden is ook niet heel ongebruikelijk.
 
Laatst bewerkt:
Heeft De Biggelaar in Oisterhout daar niet een ruilsysteem voor?
Je levert je oude in en neemt de nieuwe (geharde) mee.
Weet het niet zeker, maar wellicht kunnen ze je (anders) sowieso helpen.
(geen aandelen, slechts goeie ervaringen)
 
709289411_tp.jpg

709289424_tp.jpg

709289435_tp.jpg


Tja dat is idd maar de vraag.
Het heeft als het goed is op de oppervlakte waar de sleper in contact is met
de nokkenas al een chroom laag.
 
chroom is nu niet een erg slijtvast materiaal, en als ik die foto's zo zie zijn die eerst gehard en daarna maatgeslepen en waarschijnlijk een oppervlakte harding omdat je anders een veel te grote kans op breuk krijgt.
bij mijn motor zou ik het risico met namaak slepers voor weinig niet nemen zeker als je van plan bent om ze dan ook nog een keer te gaan harden.
zachte slepers zullen het ook best een tijdje doen maar die moet je vaker vervangen en er komt meer troep in de olie.
als het een hardchroom laag is op die goedkope dingen zou je het kunnen overwegen als je niet al te veel rijdt en regelmatig controleert of je niet door de chroom laag heen bent. want ben je daar door heen dan gaat het snel met de slijtage.
 
Laatst bewerkt:
chroom is nu niet een erg slijtvast materiaal, en als ik die foto's zo zie zijn die eerst gehard en daarna maatgeslepen en waarschijnlijk een oppervlakte harding omdat je anders een veel te grote kans op breuk krijgt.
bij mijn motor zou ik het risico met namaak slepers voor weinig niet nemen zeker als je van plan bent om ze dan ook nog een keer te gaan harden.
zachte slepers zullen het ook best een tijdje doen maar die moet je vaker vervangen en er komt meer troep in de olie.
als het een hardchroom laag is op die goedkope dingen zou je het kunnen overwegen als je niet al te veel rijdt en regelmatig controleert of je niet door de chroom laag heen bent. want ben je daar door heen dan gaat het snel met de slijtage.

Hoezo niet?
http://www.czltilburg.nl/nl/processen/hardverchromen
 
Ik heb een set nokkenas slepers nodig ( rocker arms ), deze zijn
bij Ducati zelf ergens 250 euri per stuk -O-
Je hebt er per kop 4 nodig ( openers ) dus in totaal 8.
Nu heb ik op Ebay een set gevonden voor een appel en een ei *O*
Maar deze zijn niet gehard -O-

Mijn vraag is nu of het haalbaar is om dit zelf te ( laten ) doen.
Het annealings proces is volgens wat ik op youtube heb gezien en
heb ingelezen dat ze het rood gloeiend stoken en dan heel snel weer
afkoelen.

Is er ergens in NL of elders waar ze dit doen, of heeft iemand ervaring
hiermee?
Niet ergens een jap met de zelfde maat ? O-)
Ps met die prijzen is zo'n ding wel snel economisch total loss :X
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Als je niet weet wat het hardingsrecept moet zijn dan is het onebgonnen werk.
Na het harden moeten ze ook ontlaten worden, anders zijn ze bros.

Ik zou als ik jou was contact opnemen met een harderij, of zij met specifiek deze producten ervaring hebben en denken te weten hoe het recept is. Een gok lijkt het me altijd.

Het verbaasd me wel dat de fabriek ongeharde producten op voorraad heeft, zouden ze een eigen harderij hebben? (gehad?)
 
Als je ze gaat harden zullen ze vervormen, dus als ze daarvoor exact op maat waren zijn ze dat daarna gegarandeerd niet meer.
Hoe voorkomt Ducati dat?
Mijn broer laat van alles voor het spuitgieten maken en harden en ontlaten. Ik heb hem er nog nooit over horen klagen dat er afwijkingen waren na het harden. het gaat dan om een hardheid van 50 tot 54
 
Ik denk dat vervorming best mee kan vallen bij dergelijke kleine producten.
Maar als Ducati ze al ongehard heeft liggen dan kan het net zo goed zijn dat ze na het harden nog bewerkt moeten worden.
 
Hoe voorkomt Ducati dat?
Mijn broer laat van alles voor het spuitgieten maken en harden en ontlaten. Ik heb hem er nog nooit over horen klagen dat er afwijkingen waren na het harden. het gaat dan om een hardheid van 50 tot 54
Die mallen zijn volgens mij dan vaak van een Sverker gemaakt, dat kan je maatvast harden.
Je zal dan ongetwijfeld 50 tot 54 HRc (Rockwell C) bedoelen (er zijn diverse eenheden).

Voor de rest geeft Daf400 ook correcte info 😉

Dus elders laten uitbesteden (bijv Menzing Haaksbergen) is een optie, echter weet je niet wat de hardheid moet zijn èn wat de maatvoering moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
De enige informatie die ik weet en hierboven nog niet zie is dat niet alle staalsoorten zomaar gehard kunnen worden. Het gaat daarbij om de kristalstructuur in het materiaal en is dus erg afhankelijk van toevoegingen. Met name het percentage koolstof is belangrijk.

Als er slepers/tuimelaars worden aangeboden die niet al gehard zijn zou ik er rekening mee houden dat ze mogelijk niet eens gehard kúnnen worden. Of er moet een goede reden zijn waarom ze nog niet gehard zijn, zoals mogelijke aanpassingen die gedaan moeten worden voor het harden.
 
Hoe voorkomt Ducati dat?
Mijn broer laat van alles voor het spuitgieten maken en harden en ontlaten. Ik heb hem er nog nooit over horen klagen dat er afwijkingen waren na het harden. het gaat dan om een hardheid van 50 tot 54

Het hardingsproces van staal is gebaseert op een structuuromzetting en verandering van het kristalrooster en daar komen inherroepelijk vormveranderingen bij om de hoek kijken.

Het kan zijn dat die afwijkingen zo gering zijn dat je er geen last van hebt bij je product maar ze zijn er altijd, inherent aan het proces.

Ik weet niet wat een spuitgietmal mag vervormen en of je broer die vervorming ooit wel eens gemeten heeft. Spuitgietwerk lijkt mij een stuk onnauwkeuriger dan precisie gemachineerde onderdelen maar dat is een aanname omdat ik die producten van je broer niet ken.

Ik werk in de precisiemachinebouw (tandwielkasten) en heb daar veel met metallurgie en hardingsbewerkingen te maken en bij ons wordt harden altijd gevolgd door een nabewerking als slijpen omdat de producten onacceptabel vervormd zijn. Hardheid ligt wel wat hoger trouwens op een 60-62 HRc

Bij hardingsbewerkingen als (gas)nitreren heb je daarintegen vrijwel geen vervorming, mits de materiaalkeuze en bewerkingsstappen daarop afgestemd zijn.

Ik lees in de topic-koptekst gloei-harden (annealing) en daar worden wel wat begrippen door elkaar gehaald vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je die dingen zachter willen maken?! Als je een woord gaat gebruiken, zoek dan eerst uit wat het betekend... echt....


Annealing, in metallurgy and materials science, is a heat treatment that alters the physical and sometimes chemical properties of a material to increase its ductility and reduce its hardness, making it more workable. It involves heating a material to above its recrystallization temperature, maintaining a suitable temperature, and then cooling.
Bron: Annealing (metallurgy) - Wikipedia

Wat je had moeten zeggen... is quenche en temper. Maar laat dit soort kleinigheidjes je niet stoppen in je avontuur.
 
Waar eigenlijk over gesproken wordt noemen we wel "veredelen" wat dus harden gevolgd door hoog-ontlaten is.

Hierbij lever je wat hardheid en slijtvastheid in ten gunste van minder brosheid en meer taaiheid.

Mij een raadsel waarom je dat op een tuimelaar zou toepassen, lijkt me dat zo'n ding juist hard en slijtvast zou moeten zijn als ik kijk wat de functie is.
 
Laatst bewerkt:
Heb dus even weer contact gehad met de verkoper, hij heeft mij in eerste instantie verkeerd ingelicht. Het schijnt dus dat het alleen de chroomlaag te missen. Maar ok schijnen dus genoeg bedrijven te zijn die defecte slepers helemaal refurbishen, strippen en van nieuwe chroomlaag voorzien. Moet dan alleen even een nieuwe zien te vinden om te weten wat de laag dikte etc moet zijn.
 
daar heb je geen nieuwe voor nodig. een hardchroomlaag laat je nooit precies lopen tot het einde van de plek waar slijtage valt te verwachten. en dus is de rand ook niet versleten en heeft zijn originele dikte nog.
maar ik denk dat als je langs biggelaar gaat met de oude dat je dan een paar mee krijg die het proces die jij overweegt al hebben gehad. dus gestipt en en herverchroomd op de juiste maat. dus waarom het wiel opnieuw uitvinden. het laten doen in kleine hoeveelheden (8 stuks) is altijd een stuk duurder dan als een klant regelmatig terug komt met een veel grotere partij. en natuurlijk hoeft biggelaar er niet aan te verdienen als je het niet via hem laat lopen dus ik denk dat de kosten om het even zullen zijn maar dat je veel sneller klaar bent als je even langs biggelaar rijdt.
 
Ik heb een nieuwe nodig aangezien het andere slepers zijn dan nu in mijn motor zitten.
Ik heb een 999S en wil nokkenassen van 749R laten inbouwen bij Biggelaar. Deze nokkenassen
hebben meer lift voor de kleppen, maar door de andere afmetingen zijn de rockers ook anders.
Vandaar dat ik een nieuwe nodig heb om precies te weten hoe dik de chroomlaag erop moet zijn.

Ducati had bij de vorige generaties motoren ( 748 ) problemen met rockers waar de chroomlaag van afbrokkelde. Kosten van een nieuwe liggen dermate hoog dat er bedrijven zijn die de afgebrokkelde chroomlaag helemaal afstrippen en nieuwe laag aanbrengen.

Bij deze nieuwe restpartij moet er alleen een nieuwe chroomlaag op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan