spullekebakfiets
Die hard MF'er
- 21 nov 2016
- 303
- 46
Zo te zien wel, maar weten hoe de nokkenas moet staan is maar de helft van het verhaal. Als zowel de nokkenas als de krukas een 100% duidelijk punt hebben om de boel op timing te zetten was er geen probleem natuurlijk. Maar ja V-twins zijn daar wel vaker wazig in. Ik gok eigenlijk dat TS de TDC markering voor cilinder 2 bij cilinder 1 heeft geprobeerd toe te passen oid, en heeft dus de nokkenassen onder spanning gedemonteerd (kan aan mij liggen, maar dat hoort toch zeker niet bij mono-koppen?) waardoor op de één of andere manier zelfs die lockpin verbogen is. Goeie shit. 't Is nou niet dat dat zo'n iel ding is
[afbeelding]
In noodgevallen: pak iets van METAAL (niet hout, dat breekt, been there, fucking sucks) zoals een lange schroevendraaier en prop die in je bougiegat. Vind op die manier TDC. Da's waar de schroevendraaier op z'n hoogst is. Op TDC moeten de nokkenassen in hun neutrale stand gemonteerd worden. Bedenk je ook even wat de firing order is, want anders bouw je een big-bang twin. Nokkenassen onder spanning monteren hoeft bij 1 cilinderige fietsen over het algemeen niet, en een V-twin is gewoon 2 ééncilinders in een hoekje. Nokkenassen zo monteren datzede kleppen vervolgens de zuiger raken is natuurlijk nooit de bedoeling. Ga terug en leg die dingen ff goed.
De achterste cilinder staat 180 graden (nokkenassen) t.o.v. voorste cilinder op een paar tandjes na.
eerst dacht ik : ken dit blok niet dus zeg ik niks.
maar heb me er even in verdiept.als je even nadenkt weet je dat dit niet kan : de voorste komt 90 of 450° na de achterste, of : de achterste komt 270° of 630° na de voorste. (er even vanuit gaande dat beide drijfstangen op dezelfde kruk zitten, en het zou me zeer verbazen als dit niet zo is, en de draairichting normaal is)
verder lees ik nergens dat de timing van de tussenassen verandert is. dus moet je enkel de krukas op het juiste punt zetten en de nokkenassen plaatsen zodat depennen passen. dit staat gegarandeerd in de service manual. indien niet heb jij iets anders in je bezit.
de voorste komt 90 of 450° na de achterste, of : de achterste komt 270° of 630° na de voorste.
-Bij een V-Twin heb je een aantal opties. Geen van die opties lijkt op 360 graden
De volledige cyclus duurt 720 graden. De verhouding is 450/270 wat betekent dat hij NIET rond loopt. Is ook zo, als je even goed luistert.
----------720/0-------90-------180-------270-------360-------450-------540-------630-------720/0
Cil1:-------------------in-----------------comp-----------------BOEM------------------uit-------------
Cil2:-----BOEM-----------------uit--------------------in-------------------comp--------------------
Nog verrekte lastig uitlijnen zo zonder /code tag. Hoe dan ook, daar kun je dus helemaal niks mee als je cilinder 1 blokkeert.
Deze interval gebruiken alle 90 graden v-twins, enige alternatief is een offset van 360 graden (big bang setup) en dat is niet hoe de gemiddelde straatfiets ingericht wordt. Als hij achterover draait is het natuurlijk precies andersom maar ook dat doen straatfietsen niet.
Als dit je allemaal uitgelegd moet worden weet ik met alle respect niet hoeveel zin je theorieën hebben
(die trouwens nog maar weinig laat horen).
Komtie: ben vandaag eraan verder gegaan, aangezien het geen guzzi V blok is alles terugmonteren best een bezigheid. Alles staat weer goed, kleppen zijn gesteld. Blok draait weer als vanouds
Edit: bedankt allen!
Maar hoe heb je het nu weer goed gekregen?
tdc bepalen, hierna de nokkenassen met pinnen vastzetten op juiste plaats.Fluitje van een cent
Gelukkig is het danop goed gelukgoed gegaan! TDC komt 2x voor in het 4 slag proces. Anyways, hij doet het weer, gas erop!
lol
zolang er geen nokkenassen in zitten, zijn alle TDC's (per cylinder) gelijk
Problemen met dat de kleppen de zuigers raken zal je niet hebben maar het is niet zo effectief wanneer de bougie aan het einde van de uitlaatslag vonkt.
lol
Niet verdiept in dit motorblok, maar zegt wasted spark je iets?
zo niet, wat leesvoer.https://en.wikipedia.org/wiki/Wasted_spark
Een Shiver heeft dus geen nokkenaspositiesensor?
ja heah heah, dat bomt niet. Zodra je de nokkenassen in cilinder 1 hebt geïnstalleerd boeien die van cilinder 2 echter welmen neme een 4-takt en verwijdere de nokkenassen. wat blijft over ? een krukas met drijfstangen en zuigers , op de krukas een vliegwiel, en naast dat vliegwiel een pickup. begint al goed op een 2-takt te lijken
zet de krukas zo dat het TDC merkteken op het vliegwiel met het vaste merkteken op het carter overeen komt. draai nu de krukas 360°.
zoek nu de 7 verschillen tussen beide posities ...
in welke positie zou je nu de nokkenassen monteren ? de eerste, of 360° verder ?
men neme een 4-takt en verwijdere de nokkenassen. wat blijft over ? een krukas met drijfstangen en zuigers , op de krukas een vliegwiel, en naast dat vliegwiel een pickup. begint al goed op een 2-takt te lijken
zet de krukas zo dat het TDC merkteken op het vliegwiel met het vaste merkteken op het carter overeen komt. draai nu de krukas 360°.
zoek nu de 7 verschillen tussen beide posities ...
in welke positie zou je nu de nokkenassen monteren ? de eerste, of 360° verder ?
Gelukkig is het danop goed gelukgoed gegaan! TDC komt 2x voor in het 4 slag proces.
lol
zolang er geen nokkenassen in zitten, zijn alle TDC's (per cylinder) gelijk
Problemen met dat de kleppen de zuigers raken zal je niet hebben maar het is niet zo effectief wanneer de bougie aan het einde van de uitlaatslag vonkt.
lol
waarom zou ik de nokkenassen van de 2de ooit monteren op basis van foute merktekens ?
even recapitulerenie je nu in waar je fout zat ?