Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

nokkenas versprongen, beste oplossing?

spullekebakfiets

Die hard MF'er
21 nov 2016
303
46
Blunder gemaakt, ben de enige verantwoordelijke voor de fout, helaas.

Was klepspeling aan het controleren, waren buiten marges dus nokkenassen los halen.
Achterste cilinder naar TDC gebracht, even voorste cilinder gemeten maar wel krukas verdraaid. Daarna dus houder van nokkenassen van achterste cilinder losgehaald maar nok had klep openstaan, bij het losdraaien veerde de klep terug (duhhh) maar is de nokkenas verschoven in tandwiel. Geen probleem dacht ik nog want de andere nokkenas zit nog op zijn plaats. Na wat gepruts want ja eerste keer, ook de lock pin verbogen waardoor andere nokkenas er ook uit moest. Hierbij is de andere nokkenas een paar tandjes verschoven.

Beide nokkenassen van voorste cilinder zitten nog goed, nokkenassen heb ik teruggeplaatst bij de achterste cilinder en geprobeerd krukas te draaien. Wanneer nu de nok de uitlaatklep opent komt daarna zuiger tegen de klep aan waardoor krukas niet verder kan. De achterste cilinder staat 180 graden (nokkenassen) t.o.v. voorste cilinder op een paar tandjes na.

Mijn vraag is: hoe los ik dit op?
Ik ben geen professional, wil dit ook niet worden maar wil dit graag zelf oplossen. Mocht het mij zelf niet lukken breng ik de motor weg.
Wanneer ik met de hand krukas verdraai en krukas nergens vaststaat, kunnen de kleppen en zuiger elkaar dan alsnog raken?

Een paar gedachtegangen van mij waarvan ik graag wil weten of het klopt:
Is het mogelijk om TDC (tussen inlaatslag en uitlaatslag) voorste cilinder te gebruiken om de nokkenassen in achterste cilinder te plaatsen? Aangezien nokkenassen cilinder 1 niet verdraaid zijn.
Aangezien ik in WPHB geen markeerpunten vind voor TDC, is het mogelijk om dmv hoogte zuiger TDC te bepalen (met wetenschap van huidige slag) en hier de nokkenas op te plaatsen?
Of in de juiste richting nokkenas een aantal tandjes verplaatsen en kijken of blok nergens vast komt te zitten?

Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven, maar merk dat dit mij niet goed lukt.
 

Wat een mooi simpel systeem!
 
eerst dacht ik : ken dit blok niet dus zeg ik niks.
maar heb me er even in verdiept.

De achterste cilinder staat 180 graden (nokkenassen) t.o.v. voorste cilinder op een paar tandjes na.

als je even nadenkt weet je dat dit niet kan : de voorste komt 90 of 450° na de achterste, of : de achterste komt 270° of 630° na de voorste. (er even vanuit gaande dat beide drijfstangen op dezelfde kruk zitten, en het zou me zeer verbazen als dit niet zo is, en de draairichting normaal is)

verder lees ik nergens dat de timing van de tussenassen verandert is. dus moet je enkel de krukas op het juiste punt zetten en de nokkenassen plaatsen zodat depennen passen. dit staat gegarandeerd in de service manual. indien niet heb jij iets anders in je bezit.
 
Laatst bewerkt:

met deze kleine toevoeging.

de voorste komt 90 of 450° na de achterste, of : de achterste komt 270° of 630° na de voorste.

deze moeten ook weer in verhouding tot elkaar komen dwz dat je alle 4 de nokassen tov elkaar goed moet zetten.
 
Laatst bewerkt:


Als je van deze gegevens uitgaat is het cilinder 1 op tuimelen zetten (controleren door de paspennen te plaatsen, nokken naar boven wijzend). Dan de krukas markeren en met een gradenboog 270 graden in de juiste draairichting draaien. Dan staat cilinder 2 op TDC en moeten de nokkenassen met de paspennen geplaatst worden nokken naar boven wijzend).

Maar is dit de juiste interval?
 
Laatst bewerkt:
Deze interval gebruiken alle 90 graden v-twins, enige alternatief is een offset van 360 graden (big bang setup) en dat is niet hoe de gemiddelde straatfiets ingericht wordt. Als hij achterover draait is het natuurlijk precies andersom maar ook dat doen straatfietsen niet.

Als dit je allemaal uitgelegd moet worden weet ik met alle respect niet hoeveel zin je theorieën hebben
 
Laatst bewerkt:

Gaat er niet om hoeveel zin het jou lijkt te hebben maar meer dat er een oplossing komt voor TS (die trouwens nog maar weinig laat horen). Waar dat ik geen ervaring met 90 graden v-twins heb maar wel met andere 4 takt motoren en het principe blijft hetzelfde.

Delen is vermenigvuldigen.
 
Laatst bewerkt:
men neme een 4-takt en verwijdere de nokkenassen. wat blijft over ? een krukas met drijfstangen en zuigers , op de krukas een vliegwiel, en naast dat vliegwiel een pickup. begint al goed op een 2-takt te lijken

zet de krukas zo dat het TDC merkteken op het vliegwiel met het vaste merkteken op het carter overeen komt. draai nu de krukas 360°.

zoek nu de 7 verschillen tussen beide posities ...
in welke positie zou je nu de nokkenassen monteren ? de eerste, of 360° verder ?
 
Laatst bewerkt:
Een Shiver heeft dus geen nokkenaspositiesensor?

Model is uit 2007, dus lijkt me wel ja.

Geen nokkenassensor = 2 vonken per 720º krukasrotatie.
Nokkenassensor = 1 vonk per 720º krukasrotatie.

En die sensor zit er om, you guessed it, te meten waar in het viertaktproces de nokkennassen zijn. En geen zorgen, na het stoppen van de motor 'vergeet' de ECU elke keer weer hoe de motor staat.
 
ja heah heah, dat bomt niet. Zodra je de nokkenassen in cilinder 1 hebt geïnstalleerd boeien die van cilinder 2 echter wel
 

Wanneer je ( in dit geval) de nokkenassen van de 2e cilinder wil monteren op basis van de het merkteken TDC van de 1e cilinder maakt het dus wel uit. Nogmaals niet voor de kleptiming van de nokkenassen tov van de cilinder maar wel tov van het ontstekingssysteem van de gehele motor.
 
waarom zou ik de nokkenassen van de 2de ooit monteren op basis van foute merktekens ?

even recapituleren :

Gelukkig is het dan op goed geluk goed gegaan! TDC komt 2x voor in het 4 slag proces.

lol

zolang er geen nokkenassen in zitten, zijn alle TDC's (per cylinder) gelijk

Problemen met dat de kleppen de zuigers raken zal je niet hebben maar het is niet zo effectief wanneer de bougie aan het einde van de uitlaatslag vonkt.

lol

zie je nu in waar je fout zat ?
 
Laatst bewerkt: