Nokkenas vreet in cilinderkop

ducducdeduc

MF'er
1 dec 2009
240
2
Mijn nokkenas heeft waarschijnlijk d.m.v. ijzerdeeltjes in de lagering van de cilinderkop gevreten. Zie afbeeldingen:

Cilinderkop
foto1.jpg


Nokkenas
foto2b2ecb.jpg


Kleppendeksel
foto336a52.jpg


Ik heb alles een klein beetje opgeschuurd zodat de nokkenas in ieder geval vrij kan draaien. Ik vroeg mij af of dit verstandig is? Zo niet is er dan nog iets te reviseren of moet ik een nieuwe cilinderkop en nokkenas kopen ?
 
Zure regen is er nog steeds hoor. En daar is de industrie de grootste veroorzaker van. Het totale wagenpark wereld wijd gezien is voor nog geen 3% verantwoordelijk voor de totale luchtverontreiniging. Dus wat zouden we ermee op geschoten zijn?En meer als 80% van de CO2 productie komt uit de zee en is dus gewoon een natuurlijk verschijnsel. Kijk maar bij de krijtrotsen van engeland daar kolkt de zee gewoon. En verder zorgt het plankton en de andere levende organismen in de zee voor de rest van de CO2 uitstoot.
Zou dat gat in de ozonlaag er dan toch misschien met een reden zijn?
Al die CO2 moet toch ergens heen.

Het zou hier in nederland veel meer helpen als de mensen ipv een beton gamma tuin omdat het zo makkelijk in onderhoud is, een ouderwetse en groene tuin zouden hebben met struiken en bomen erin want die produceren zuurstof en wat nog veel belangrijker is daar gebruiken ze de in de lucht aanwezige CO2 voor.
Daarom wordt onze luchtkwaliteit ook steeds slechter want de ontbossing blijft maar door gaan in de regenwouden en dat zijn de longen van de aarde.

+1, ik zeg stop maar eens met die voortdurende industriële revolutie en lekker back to basic. Oude meuk afrijden, verbouwen en gebruiken! Allemaal wat meer groen verbouwen en nét wat verder kijken als onze neus lang is als het gaat om duurzaamheid.

(maar dit is weer een complete andere discussie)
 
Ik bedoel wel de oude zooi uit de jaren 80 en eerder.
Ik liet mijn magna en laat mijn hypermoderne kawa ook rustig stationair draaien terwijl ik de helm afdoe en de garagedeur lostrek.

Ik bedoel dat het niet stoer is om een oude bak een kwartier warm te laten draaien.
Dan ben je een uilskuiken.


Een beetje laat, maar ik werd geroepen?









:+
 
daddyphilipsen, even doorborduren op het regenwoud.
Dat bos bestaat tientallen miljoenen jaren. Op de bodem liggen wat plantenresten maar de rest is gewoon zand met een minimum aan voedingsstoffen.
M.a.w. het bos geeft net zoveel CO2 af als dat het opneemt.
Het gevaar is als dat bos verdwijnt dat dan al het plantenmateriaal uiteindelijk als CO2 in de atmosfeer terecht komt.

Hoe kom ik nou weer van een kapotte kop bij het regenwoud terecht.
 
Laatst bewerkt:
daddyphilipsen, even doorborduren op het regenwoud.
Dat bos bestaat tientallen miljoenen jaren. Op de bodem liggen wat plantenresten maar de rest is gewoon zand met een minimum aan voedingsstoffen.
M.a.w. het bos geeft net zoveel CO2 af als dat het opneemt.
Het gevaar is als dat bos verdwijnt dat dan al het plantenmateriaal uiteindelijk als CO2 in de atmosfeer terecht komt.

Hoe kom ik nou weer van een kapotte kop bij het regenwoud terecht.


Toevallig teveel tot poeder gemalen plantenblaadjes uit datzelfde regenwoud gesnoven voor een gestoord denkvermogen :?
 
Is het dan anders ?


Nee, het regenwoud is een gesloten ecosysteem en alles wat je daar weghaalt verstoord het systeem. Planten zetten co2 om in biomassa, dus elke co2 reductie gaat ten kostte uiteindelijk van de groei van ons dagelijkse voer. Het ecosysteem in het regenwoud is dermate delicaat, dat momenteel hele stukken van b.v. Brazilië dankzij de houtkap in woestijn aan het veranderen zijn, doordat met de kap van de bomen de vochtbalans in het systeem wordt verstoord, waardoor de regens wegblijven.


Maar mijn vraag was eigenlijk meer gericht, op je opmerking, hoe je van een kapotte cilinderkop uiteindelijk in het regenwoud belandde. :P
 
Nee, het regenwoud is een gesloten ecosysteem en alles wat je daar weghaalt verstoord het systeem. Planten zetten co2 om in biomassa, dus elke co2 reductie gaat ten kostte uiteindelijk van de groei van ons dagelijkse voer. Het ecosysteem in het regenwoud is dermate delicaat, dat momenteel hele stukken van b.v. Brazilië dankzij de houtkap in woestijn aan het veranderen zijn, doordat met de kap van de bomen de vochtbalans in het systeem wordt verstoord, waardoor de regens wegblijven.


Maar mijn vraag was eigenlijk meer gericht, op je opmerking, hoe je van een kapotte cilinderkop uiteindelijk in het regenwoud belandde. :P

vroembert, ik drink nauwelijks alcohol , in sept 2013 mijn laatste(voorlopig) biertje op, laat staan dat ik gemalen blaadjes snuif.

De houtkap zorgt voor de verwoesting van het land, maar de regens zullen blijven komen.
De regens komen door de stijgende lucht vanaf de oceaan richting de Andes, daardoor is ook het woud ontstaan.
De Andes is in het tertiair ontstaan ruim 50 miljoen jaar geleden, vandaar ook dat het woud daarna is ontstaan.

Nu weer ON-topic.

Lazer die motor op de schroothoop en koop een andere.
 
vroembert, ik drink nauwelijks alcohol , in sept 2013 mijn laatste(voorlopig) biertje op, laat staan dat ik gemalen blaadjes snuif.

De houtkap zorgt voor de verwoesting van het land, maar de regens zullen blijven komen.
De regens komen door de stijgende lucht vanaf de oceaan richting de Andes, daardoor is ook het woud ontstaan.
De Andes is in het tertiair ontstaan ruim 50 miljoen jaar geleden, vandaar ook dat het woud daarna is ontstaan.

Nu weer ON-topic.

Lazer die motor op de schroothoop en koop een andere.


Off topic: Lees het boek Arthur N Strahler Physical geography maar eens door. Neem wel de tijd, want het is een dikke pil en stevige kost.

On topic: Breng de kop naar Revamo in Meppel. Nokkenas lagervlakken oplassen en op overmaat afdraaien en het aluminium opnieuw lijnboren.
 
vroembert, ik drink nauwelijks alcohol , in sept 2013 mijn laatste(voorlopig) biertje op, laat staan dat ik gemalen blaadjes snuif.

De houtkap zorgt voor de verwoesting van het land, maar de regens zullen blijven komen.
De regens komen door de stijgende lucht vanaf de oceaan richting de Andes, daardoor is ook het woud ontstaan.
De Andes is in het tertiair ontstaan ruim 50 miljoen jaar geleden, vandaar ook dat het woud daarna is ontstaan.

Nu weer ON-topic.

Lazer die motor op de schroothoop en koop een andere.

Dat van die blaadjes was uiteraard een geintje. :+


Off topic: Lees het boek Arthur N Strahler Physical geography maar eens door. Neem wel de tijd, want het is een dikke pil en stevige kost. Wel leerzaam. Je verhaal over stijgingsregens kloppen voor wat betreft Peru en Chili, maar gaat voor Brazilië niet op.

On topic: Breng de kop naar Revamo in Meppel. Nokkenas lagervlakken oplassen en op overmaat afdraaien en het aluminium opnieuw lijnboren.
 
Ik weet van de XT600 en gerelateerde blokken dat ze er vroeg of laat allemaal aan moeten geloven.

Vroeg of laat.

Want het gekke is wel dat de ene kop na 25.000 km aan de beurt is, en de andere is met 80.000 km nog prima. Dat wijt ik dan toch aan:
-kwaliteit van de olie (heel lang doorrijden met dezelfde olie en filter waardoor ook de oliepomp slecht wordt)
-olieniveau (nooit controleren)
-gebruik (niet warmdraaien, en erg heet laten worden)

Ik zou wel eens willen weten wat echt de belangrijkste oorzaak is

Het valt wel op dat een XT die 10 eigenaren heeft gehad vaker dit probleem heeft dan eentje die van de eerste eigenaar is. Pas nog eentje verkocht, deze was 23 jaar van dezelfde eigenaar, altijd zijn beurtjes op tijd gehad, blokkie liep spatzuiver met meer dan 80K er op.
 
het grootste deel van de japanse motoren heeft een nokkenas die direct in de kop gelagerd is.
lagerschaaltjes komt alleen bij de oude kawa Z modellen voor.

de nokkenas en slepers/tuimelaars zijn overleden.
de kop is nog wel te redden.

het is volgens mij een XL500s. (correctie, XL250s)
die is erg gevoelig voor dit soort nokkenasschade.
kwestie van te weinig of verkeerde olie en teveel toeren met koude motor.

Volgens mij is dit het antwoord op je vraag Bolski.
Met als toevoeging dat deze fietsen toch ondertussen aardig wat kilometers er op hebben zitten, wat misschien niet eens verwacht was bij het ontwerpen.
Vervolgens zijn veel van dit soort motoren al aardig wat xren van eigenaar gewiseld. De een doet er die olie in en de andre weer zus. Laten we uitgaan van de juiste voor geschreven olie. Maar toch weer steeds iets anders. En daar ddar zijn ze nu net erg gevoelig voor. En vergeet niet dat dit soort motoren vaak als woonwerk-verkeer motor gebruikt worden. Dus relatief kleine stukjes, en misschien niet geduldig genoeg warm laten worden. Dus te vroeg te veel toeren laten draaien.

Dat japanse systeem van de nokkenassen in het aluminium laten draaien blijkt gewoon niet goed genoeg te werken voor 1 cilinders. Althans niet voor enorme kilometerstanden. Het zou beter zijn als hier een vervangbaar slijtage deel tussen te plaatsen is.
 
Ik weet van de XT600 en gerelateerde blokken dat ze er vroeg of laat allemaal aan moeten geloven.

Vroeg of laat.

Want het gekke is wel dat de ene kop na 25.000 km aan de beurt is, en de andere is met 80.000 km nog prima. Dat wijt ik dan toch aan:
-kwaliteit van de olie (heel lang doorrijden met dezelfde olie en filter waardoor ook de oliepomp slecht wordt)
-olieniveau (nooit controleren)
-gebruik (niet warmdraaien, en erg heet laten worden)

Ik zou wel eens willen weten wat echt de belangrijkste oorzaak is

Het valt wel op dat een XT die 10 eigenaren heeft gehad vaker dit probleem heeft dan eentje die van de eerste eigenaar is. Pas nog eentje verkocht, deze was 23 jaar van dezelfde eigenaar, altijd zijn beurtjes op tijd gehad, blokkie liep spatzuiver met meer dan 80K er op.

:^

een 10 keer zo grote kans dat de eigenaar niet weet hoe je olie peilt bij draai zomp :+

als de enige eigenaar dat niet weet ligt de brommert na 1 jaar al op de schroothoop en weet niemand ervan ;)
 
Dat het lang stationair warmdraaien niet nodig is, okee. Logisch. Maar slecht?
Geloof ik niks van. Hoe lang staat men niet bv voor een openstaande brug of file te wachten met draaiende motor? En dan ook nog in de hitte...
 
Dat het lang stationair warmdraaien niet nodig is, okee. Logisch. Maar slecht?
Geloof ik niks van. Hoe lang staat men niet bv voor een openstaande brug of file te wachten met draaiende motor? En dan ook nog in de hitte...

Nja, ik zal nog 1 keer mijn mening verkondigen :+

In jouw situatie zal in de meeste gevallen het blok al op temperatuur zijn, en de olie dun. Er komt gewoon sneller meer olie in de kop, bij de nokkenassen. (zolang de olie niet oververhit raakt, blijven de smerende eigenschappen behouden. Als er te weinig olie komt, zul je gelijk hevige slijtage hebben. Dat is niet gelijk funest, misschien merk je het niet eens)

Je moet niet vergeten dat we het hier over motor hebben uit 1973 :? Ja 1973.
Misschien al een qua capaciteit krap ontworpen oliepomp, slijtage eroverheen.
Minimale toevoer naar de koppen, en dan wil je dat ding ook nog even lekker een kwartiertje warm laten draaien, omdat dat volgens jouw beter is.

Dan ben je een uilskuiken. (Sorry Uilskuiken)
En als je dat hier met droge ogen loopt te verkondigen in dit topic, dan moet je acuut een ban krijgen :+
 
Waarom denkt men toch altijd dat oude dingen minder goed zijn dan nieuwe?
Persoonlijk denk ik dat het eerder andersom is...

Hangt er een beetje vanaf hoe je t bekijkt. Qua levensduur heb je gelijk denk ik, maar qua prestaties (vermogen/gewicht) natuurlijk niet.
Een Yamaha XT uit 70 er jaren zie je nog wel rondt rijden, dat zie ik over 30 jaar met een huidige yamaha WR 450 niet gebeuren. Die zijn meestal met 10.000 km echt op. Of een suzuki DR uit 1980 en een DR van nu bijv.
 
Terug
Bovenaan Onderaan