nokkenas

rene76

Rookie
3 jun 2006
3
0
maastricht
Hoi,ik heb een Honda cm 400 t en ik heb er nieuwe pakkingen in moeten doen maar nou weet ik niet hoe de nokkenas moet staan en hoe de zuigers moeten staan _O- .
Ik hoop dat me hier iemand mee kan helpen. ;)
 
Hoi,ik heb een Honda cm 400 t en ik heb er nieuwe pakkingen in moeten doen maar nou weet ik niet hoe de nokkenas moet staan en hoe de zuigers moeten staan _O- .
Ik hoop dat me hier iemand mee kan helpen. ;)
Dus je haalt het uitelkaar zonder je af te vragen hoe het nu eigenlijk in elkaar zit? Je hebt toch wel foto's genomen, want ik neem aan dat je geen WPHB hebt?

Een tip: de T wordt de komende tijd een belangrijke letter voor je en verder kun je beter een WPHB kopen/downloaden, want dit verhaal ga ik in ieder geval niet typen.
 
Hoi,ik heb een Honda cm 400 t en ik heb er nieuwe pakkingen in moeten doen maar nou weet ik niet hoe de nokkenas moet staan en hoe de zuigers moeten staan _O- .
Ik hoop dat me hier iemand mee kan helpen. ;)

In veel gevallen moet de eerste cylinder (welke dat is bij jouw, geen flauw idee)
op het hoogste punt staan. Dan zie je waarschijnlijk dat het kleine tandwiel op je krukas met een puntje of streepje bij een markering op je blok samenvalt.
Vervolgens leg je de krukas erop, zodanig dat beide kleppen van die cylinder gesloten zijn. Dan zie je, als je het goed doet op het grote kettingwiel ook een merktekentje in lijn staan met een ribbel, pakkingsrand of merktekentje.
Dan doe je de ketting eromheen, spanners erop en draai je de motor met de hand (sleutel op je krukas/vliegwiel, whatever) voorzichtig rond.
Je voelt vanzelf wel als je iets raakt, dan is het dus niet goed.

Bespaar je een heeeeele berg geklooi en koop een wph, dan staat er precies in wat je moet doen en gaat het in 1 keer goed. De weg van trail and error kan ook, maar dan ben je er dagen mee bezig..

Voor de volgende keer eerst een duik nemen in de beutycase van je vrouw/vriendin/moeder (doorhalen wat niet van toepassing is) en de nagellak jatten.
Voor het uit elkaar halen zet je dan zelf tekentjes met nagellak, zodat je weet hoe het weer in elkaar moet. (wel ff de olie wegvegen eerst hé)
 
Een wphb heb ik niet.
Er was iemand aan begonnen en ik niets meer van hem vernomen maar ik weet ondertussen wel al een aantal dingen.
Ik heb al bij een aantal zaken nagevraagd hoe het moet maar ze kunnen, of willen, het mij niet zeggen.
Zover ze mij gezegd hebben moet ik de zuigers gelijk boven hebben staan en moet de nokkenas in tuimelstand staan, maar hoe is deze stand.
 
tuimelstand is tussen de inlaat en uitlaat slag in.
Beide kleppen zijn dan gesloten, de nokken staan links en rechts horizontaal opzij van de kleppen. (beetje logisch nadenken en je komt er vanzelf op; als je zuigers bovenin staan is er geen ruimte om je kleppen open te zetten, dus moeten ze wel dicht staan)

O ja, je kunt geloof ik de manual downloaden hier ergens, kost veel minder dan het werkplaatshandboek en zelfs het wph is in jouw geval echt geen weggegooid geld
 
tuimelstand is tussen de inlaat en uitlaat slag in.
Beide kleppen zijn dan gesloten, de nokken staan links en rechts horizontaal opzij van de kleppen. (beetje logisch nadenken en je komt er vanzelf op; als je zuigers bovenin staan is er geen ruimte om je kleppen open te zetten, dus moeten ze wel dicht staan)

Tuimelstand is wanneer de uitlaat gaat sluiten en de inlaat gaat openen.
Beide kleppen staan dan juist open (tuimelen van uit- naar inlaat).

Ingeslagen merktekens op nokastandwiel moeten aan de linkerkant staan en evenwijdig aan het pasvlak. T op rotor gelijk met gegoten pijl op carter en de ingeslepen sleuf op het eind van de nokas moet naar boven staan.
Zorg er wel voor dat de stelboutjes helemaal los zijn.
Vastdraaien met 2 Kgm en een borgvloeistof.
 
Laatst bewerkt:
Tis erg simpel bij een cm400t
Krukas op T (staat op het vliegwiel van dynamo(T = bovenste dode punt)) streepjes op nokkenas tandwiel gelijk met pasvlak cilinderkop en klaar. Tis een 360 graden twin, dus kan niet fout.
 
hoi ik heb wel eens een suzuki gs 500 half uit elkaar gehad.
maar idd zonder een haynes manual bv gaat dat echt niet hoor.
daarin staat precies waar je op moet letten, en dan is het erg simpel.

ps als de kleppen niet goed staan heb je kans dat ze dwars door de zuiger heen komen, en dan kost het veel meer dan zo'n manual.

groetjes fraaske
 
hoi ik heb wel eens een suzuki gs 500 half uit elkaar gehad.
maar idd zonder een haynes manual bv gaat dat echt niet hoor.
daarin staat precies waar je op moet letten, en dan is het erg simpel.


groetjes fraaske

een haynes manuel wordt pas geschreven als de motor klaar is, hoe doen ze het dan in de fabriek zonder boek :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan