Nokkenashouder case YZF750R

Slujje

Die hard MF'er
25 aug 2004
291
0
Blitterswijck
Hallo,

Ik heb een vraag over de nokkenashouder van mijn YZF750R.

Omdat mijn motor een tijd geleden niet meer startte ben ik begonnen aan het groot onderhoud. Hij heeft nu ongeveer 40.000 gelopen dus kleppen stellen leek me ook wel een goed idee.

Dus vol goede moed begonnen met het verwijderen van de nokkenassen en de shims. Bij cilinder 4 aangekomen viel me echter op dat de nokkenashouder beschadigd is, groeven over de hele lengte van de schaal.

nokkenaskap1uk6.jpg


nokkenaskap2rc7.jpg


De groeven in de schaal zijn erg goed te voelen. De strepen op de nokkenas lijken glad,
als ik daar met een nagel overheen ga is er geen rand te voelen. Ook zitten er kleine krassen in de bovenste lagerkap.

Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de rand van de lagerschaal over de nokvolger gebogen is. De nokvolgers van klep 2 en 3 heb ik er toch uit kunnen krijgen door de nokkenashouder helemaal los te draaien en een klein beetje te lichten en daarna de rand licht te schuren.

Om de nokkenas houder (haynes: camshaft case) goed te beoordelen en eventueel te vervangen, wil ik deze nu eruit halen. Volgens Haynes zou dit makkelijk moeten zijn (zie tekst en foto).

verwijderencanshaftcasese0.png


Maar ik krijg dat ding er echt niet uit. Het lijkt alsof ie bij cilinder 4 ergens achter blijft haken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen hoe ik dat ding eruit krijg en of je zoiets kan vervangen zonder andere delen ook te moeten vervangen... Haynes is daar niet duidelijk over.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor een hele andere kop gaan. Nokkenassen en kop horen bij elkaar. Minder werk en betrouwbaarder dan nokkenas/lagerschaal wissel.

Wat de het bovenste deel van de kop betreft zou het wel eens zo kunnen zijn dat ie op een pasbus blijft hangen(als je tenminste geen bout vergeten bent)
Beetje tikken met kunstof hamer ?

F.
 
Iets te vroeg gepost...

Deelbare cilinderkop, altijd fijn... Goed controleren op verstopte boutjes en evt tikken met kunstof of rubber hamer. Niet met schroevendraaiers ed ertussen gaan wrikken, daar maak je het spul alleen maar mee kapot.
 
Laatst bewerkt:
Maar ik krijg dat ding er echt niet uit. Het lijkt alsof ie bij cilinder 4 ergens achter blijft haken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen hoe ik dat ding eruit krijg en of je zoiets kan vervangen zonder andere delen ook te moeten vervangen... Haynes is daar niet duidelijk over.

Dat ding krijg je er ook zo niet af.

De kleppen en komstoters zitten er nog in en die staan schuin naar buiten toe gericht. Ook al draai je alle boutjes van de bovenkant van die kop los dan nog krijg je 'm niet over de rij kleppen heen getrokken. Ga lopen tikken/wrikken of rammen en dan sla je alle kleppen krom.

De hele kop moet er af en dan minimaal de rij inlaat- of de uitlaatkleppen eruit voordat je die bovenhelft van de kop kunt verwijderen. Beter is gewoon de hele kop slopen en alle kleppen eruit, kan je die meteen nakijken.

(Been there, done that....)
 
Laatst bewerkt:
Dat ding krijg je er ook zo niet af.

De kleppen en komstoters zitten er nog in en die staan schuin naar buiten toe gericht. Ook al draai je alle boutjes van de bovenkant van die kop los dan nog krijg je 'm niet over de rij kleppen heen getrokken. Ga lopen tikken/wrikken of rammen en dan sla je alle kleppen krom.

De hele kop moet er af en dan minimaal de rij inlaat- of de uitlaatkleppen eruit voordat je die bovenhelft van de kop kunt verwijderen. Beter is gewoon de hele kop slopen en alle kleppen eruit, kan je die meteen nakijken.

(Been there, done that....)

Bedankt voor jullie reacties...

De komstoters zijn er intussen wel uit (incl. shims). Toch lijkt de houder niet tegen de klepveren aan te komen, mede omdat ik de houder aan linker kant verder omhoog kan drukken dan bij cilinder 4. Kan ik de kop eraf halen zonder het blok uit het frame te moeten halen?

Als ik de latere reacties goed begrijp zou ik dus in principe de nokkenashouder (bovenste gedeelte van de kop, waar de as in ligt) en de nokkenashouders (die dingen die over de nokkenas heen plaatst en vastschroeft) samen moeten vervangen, omdat die bij elkaar horen?
 
Laatst bewerkt:
Het is niet zo dat je nokkenassen bij je kop horen maar je lagerkappen wel bij je cil kop en op de juiste volgorde.
De klok horen luiden....

Ging mij meer om de klepspeling. Met alleen een andere nokkenas moet je waarschijnlijk ook een flink aantal shims wisselen.

Kan mij zo niet herinneren dat ik de kleppen verwijderen moest om het bovenste deel van de kop erop te zetten ( bij de 87er FZR1000) h


F.
 
Kop zal vervangen moeten worden, hij moet er zo af kunnen.
Schoteltjes plus shims op volgorde leggen.
Met rubber hamer rondom tikken, en los trekken.

Marlboroman

Bedoel je met kop de complete kop of alleen de nokkenashouder. De kop kun je namelijk splitsen in een nokkenashouder en een ' klep houder '.

Ik ben idd op zoek naar een nieuwe nokkenashouder of complete kop, waar ik deze vanaf zou kunnen halen
 
dat zeg ik toch.....


Ik heb geen ervaring met de oudere types FZR1000 maar ik heb ook wel 's staan tobben met een exup blok om die bovenkant eroverheen te krijgen nadat ik alle kleppen had gelept en in de kop had gemonteerd.

Die bovenkant (waar dus de nokkenas inloopt) gaat dus gewoon niet over de feitelijke kop heen als de kleppen erin zitten, de kleppen staan wijd naar buiten gericht en de gaten voor de komstoters zijn gewoon niet ruim genoeg dat ze eroverheen kunnen vallen.

Ik moest dus 1 rij kleppen verwijderen (uitlaat dan maar, dat zijn er maar 8...) en pas toen ging die bovenkant eroverheen.

En let op met de aandraaivolgorde, die bovenkant is in verhouding dun en zacht aluminum en die trek je krom zonder enige moeite, ook dat heb ik gemerkt met het aandraaien van de kop dat daarna de komstoters niet meer wilden draaien in de uitsparing.
 
dat zeg ik toch.....

En let op met de aandraaivolgorde, die bovenkant is in verhouding dun en zacht aluminum en die trek je krom zonder enige moeite, ook dat heb ik gemerkt met het aandraaien van de kop dat daarna de komstoters niet meer wilden draaien in de uitsparing.


Ik heb ondertussen alle versies al een keer gehoord, de een die zegt dat het zo moet gaan, jij en anderen zeggen dat er minimaal 1 rij kleppen uit moet...

Maakt allemaal ook niets meer uit. Heb een 2ehands kop gevonden die er echt nog goed uitziet, dus die ga ik nu in zijn geheel monteren.

Bedankt voor alle reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan