Nokkenasketting bij een soes GS 550 (ter info)

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
3
Staphorst
Intruder Owners Club Holland
Return to HomepageFrom Message
Henk Huls

2/16/2003
12:48:54 Subject: Reinoud of andere techneut
Message:
Hallo,

Wie heeft er wel eens ergens een nokkenasketting vernieuwd, het is een slijtage -niet bij intruder- die je kunt verwachten bij pekelfietsen die een ton hebben gedraaid.

Het volgende hierover

Nokkenasketting kost 80 euro.
Een pons hiervoor kan ik krijgen voor 80 euro.
Zonder zo'n ding gaat het niet bij een blok wat onder een fiets blijft zitten, zo doen ze het bij een garage ook.

Is die nokkenaskettingpons toevallig dezelfde grote welke ze bij oude auto's ook gebruiken?

Ik wil a.s. zaterdag voor de eerste keer een nokkenasketting vervangen bij een blok wat onder een fiets hangt dus.

Moet kunnen = splitten, markeren, aankoppelen, doortrekken, en het oude deel verwijderen.

De tandwielen zijn nog goed genoeg.

Wie kan me iets over zo'n pons vertellen, die van een gewone ketting wil niet, heb ik al geprobeerd.

Het doortrekken lukt wel, dat doe ik gewoon met twee man, en we zijn geen van tweeen onervaren gasten. Maar dit is nieuw.

En laten doen, is mij de eer te na, dus vandaar gewoon de aanschaf van zo'n ding ervoor.

Of is het beter, de nokkenassen met griptangen vast te zetten, krukas markeren, en dan gewoon de oude ketting eruit halen, en de nieuwe middels een draadje erin geleiden en vervolgens gewoon vastponsen?


Groeten Hulzie


Henk Huls

2/16/2003
13:00:12 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
En ik doe dat zo, opdat het blok wat er nu onderzit, is verder goed, een compr. van 11 bar, het is een blok met twee bovenliggende nokkenassen.

Bij het andere blok kan ik hem erin krijgen zonder te splitten, dat wordt gewoon een heel nieuw blok. Dat wordt dus nokkenassen weer op tijd zetten enzo, zo ook de kruk, is een leuk klusje.

Maar ik wil dit eens zo doen.

Groeten Hulzie. Wie?


Michiel

2/16/2003
13:20:22 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Wie..? ikke.

Niet van een motor, maar van een Citroen DS, da's pas leuk, kun je alleen bij door een stuk uit je auto te zagen binnen uit de tunnel.
Je ziet ik zaag graag dingen aan stukken.

Als het zo doorgaat zal het niet zo heel lang duren eer ik het bij en motor ga doen, ik sleutel wel graag.

Groet, Michiel


Henk Huls

2/16/2003
13:26:11 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Nee dat zal de manier zijn, maar volgens mij zit hier wel iemand ergens die me hier een antwoord op kan geven, ik verwacht Reinoud, Ruud of Ton, ik weet dat er knutselaars tussenzitten die problemen serieus aanpakkken

Groeten Hulzie


Reinoud

2/16/2003
13:32:48 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Henk,
Je vertelt er niet bij of het een mono, duplex of zelfs een triplex nokkenasketting is.
Soms wordt er zelfs een gewone breekschakel met een "visje" toegepast.
Zo uit het verhaal op te maken zal het wel een mono zijn. Hiervoor bestaat een pons die wat kleiner is dan voor een normale aandrijfketting.
Zonder lukt ook wel, je hebt een Dremel weet ik.
Kijk waar de klinkschakel zit, meestal zichtbaar als je de krukasmerktekens bij elkaar zet (kan zijn dat je de krukas 1 slag door moet draaien) Ook de nokkenas(sen) hebben een merkteken(s).
Je kunt inderdaad de zaak blokkeren mbv griptangen anders kunnen de klepveren de zaak verdraaien.
Als de zaak "vast" staat de spaninrichting pas losnemen.
Nu kun je door de nieuwe te verbinden met de oude ketting, en zo de zaak doorrijgen net als bij een achterwiel.
Als het goed is heb je een nieuwe "klinkschakel" en deze kun je eenvoudig weer voorzichtig op een "bereikbare" plaats weer vastklinken met een hamertje.( denk aan tegengewicht anders sla je alles krom)

En pons/breeksetje is mooier, maar soms kun je er niet goed bij omdat de ruimte vaak ontbreekt.
Ik hoef je niet te vertellen dat als de zaak werr in elkaar zit je eerst met de hand voorzichtig de krukas een paar slagen door moet draaien en controleren of de merktekens echt "goed" staan.

succes


Henk Huls

2/16/2003
13:51:23 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Het is gewoon een totaal gesloten ketting, verder weet ik niet veel van die kettingen.
Gisteren met die aan het stoeien geweest die er waarschijnlijk in komt, het is maar voor een pekelfiets, en bij een rek van meer dan 19 mm per meter is ie verslten, en dan moet ie vervangen worden, maar verder gaat een werkplaatshandboek niet.
Die ik nu heb komt uit een ander blok, maar zit nagenoeg geen rek in (2 mm precies)

Maar er zit geen visje aan of klinkschakel
Zijn er losse breekschakels te koop voor een nokkenasketting? Of worden die bijgeleverd als je een nieuwe besteld? Die krijg ik eind van de week n.l.

De ruimte is er wel, de GS 550 heeft aardig wat vrije ruimte daar boven, dat moet lukken.

Ik zal dit even uitprinten, hier heb ik wat aan, en doormailen naar mijn maat die me daarmee helpt.

Alles wat ik van de ketting weet, is dus een nokkenasketting ketting voor een soez GS 550, heb een oude bekeken die ik uit een blok heb gehaald, maar nergens is te zien dat ie is geklonken op een of andere manier, zat ook te zoeken naar de klinkschakel, maar het kan best zijn dat die af fabriek eerste ketting, er niet op zit, en als ik de nieuwe aangeleverd krijg, van je broer, dat die met een visje is, die jongen uit Steenwijk met die zwarte Dodge helpt me daarmee

Groeten Hulzie en heel erg bedankt


Ton Hofman

2/16/2003
13:53:37 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Hoi Henk,

Reinoud heeft zojuist gereageerd, ik kan er niets aan toevoegen, ik heb in het grijze verleden bij een auto weleens een distributieketting vervangen bij een uitgebouwd blok, ook wel eens een distributieketting op tijd gezet, hadden ze bij een Renaultgarage in Duitsland een puinhoop van gemaakt, zat geen gang in die auto na reparatie, thuis een kleppendiagram gemaakt op de polie en toen bleek het mis te zitten, 1 tand verdraaid, dan lopen ze niet lekker. Garage zat in Frankfurt toen een tikkie te ver weg om verhaal te halen.
Bij mijn laatste auto's zit een getande riem dat is erg simpel, half uurtje werk.

Met motorfiets geen ervaring met distributiekettingen.

Sterkte en succes bij de werkzaamheden.

Groet

Ton Hofman


Henk Huls

2/16/2003
13:57:37 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Yep, ook bedankt Ton, riemen heb ik ook wel vaker gedaan, maar dit is nog het heerlijke oude systeem, maar nu de ketting die een ton heeft gedraaid, weet zeker dat het ons, mij en mijn zwager, lukt, we gaan er gewoon even voor zitten.
Het heeft wel wat, maar dit is iets wat we geen van tweeen ooit eerder gedaan hebben.

Groeten Hulzie


Henk Huls

2/16/2003
14:11:07 RE: Reinoud of andere techneut
Message:




Dit is een ketting die nog niet versleten is, maar die ik uit een ander blok heb gehaald.

Maar mono, duplex, triplex, het zegt me niks, ik heb daar nooit van gehoord en vindt er in de boeken niets over terug, heb dus gewoon 1 nieuwe besteld voor een GS 550, en moet maar zien hoe die aangeleverd wordt, als een breekschakel bijgeleverd wordt, zal het een stuk makkelijker zijn, maar het gekke van deze ketting is, het is gewoon echt 1 geheel, nergens aan elkaar gemonteerd met een afwijkende schakel, kan best zijn dat dit de een eerste ketting is van een blok, maar ik weet het niet.

Groeten Hulzie


Henkieeeeeeeee

2/16/2003
14:59:21 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Die tarwebok vind ik leuker als die ketting, en smaakt ook beter dan die ketting.
Henkieeeeeeeeeeeeeeeee


Reinoud

2/16/2003
15:56:15 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Henk,
De foto is een monoketting en deze zijn in principe per meter te koop en er zijn breekschakels (visje)voor, maar als de fabrikant een klinkschakel voorschrijft moet je deze toepassen!
Heeft te maken met de omloopsnelheid en middelpuntviegende krachten = toerental van de motor.
Is gewoon los leverbaar, hebben ze vast wel bij m'n broer
Een duplexketting ziet eruit als twee kettingen naastelkaar, triplexketting is drienaastelkaar, past niet op een GS 550!


Henk Huls

2/16/2003
16:20:26 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Mooi bedankt, en ja, ik snap um, de oude gewoon de geklonken dingen slijpen met de dremel.
Ik had een een nieuwe besteld bij je broer, maar zal pogen een paar extra visjes erbij te krijgen, zo kan ik en die op de foto voor de huidige gebruiken, en de nieuwe voor het nieuwe blok.
Die op de foto komt uit een GS 550, zal woensdag even bij je broer langsrijden, dinsdags is ie dicht, en morgen ben ik te laat, dan ben ik nog niet thuis.

Groeten en bedankt, hiermee kom ik er wel, Hulzie


Peter Burg

2/16/2003
20:30:40 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Hoi Henk,

Misschien totaal misplaatst, maar m'n racefiets moet ook 'gebroken' worden, daarvoor zijn verschillende kettingponzen te koop. Als de distributieketting te breed is, kan je de pons dan niet aanpassen. In feite is het niet meer dan een houdertje en een schroef met een punt.

Ik weet dat je graag dingen zelf fabriceerd, vandaar. Voor een euro of 80 is zoiets de moeite waard.

Groet,
Peter 'familieman'Burg


Henk Huls

2/16/2003
20:57:45 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Daar herb ik idd aan gedacht Peter, maar je zit met de hardheid van de drijvers, je hebt verschillende hardheden in de metaal.

Maar met dremel en visje, dat zal um worden denk ik, en dan ben ik heel niet zo'n ding nodig, heb um al geanuleerd.

Die vent heeft nog een voorpoot voor jou motor, hier zijn email, woont in haarlem.

i.beerenhout@chello.nl
www.elmosplace.info
Groeten Hulzie


Ton Hofman

2/16/2003
21:12:56 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Henk,

Je hebt wel erg veel vertrouwen in die zgn visjes, ik zou toch nog maar even Reinoud volgen in deze, een visje is niet verkeerd op de eindaandrijving, maar binnenin het blok??.

Voordeel van de twijfel, maar ik zou toch geen gebruikmaken van in dit geval de twijfel.

Visjes verdwijnen zelfs soms in de eindaandrijving, maar de gevolgen zijn niet zo absoluut, maar je had geen hekel aan sleutelen.

Ik zag trouwens dat je even in de tang (griptang??) genomen ben (genomen) door een zekere Roos, mooi verhaal.

Groet

Ton H.


Henk Huls

2/16/2003
21:20:35 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Nou ja, visje of blindklinken gaat het worden, ik vraag ff advies bij www.terbraake.nl waarmee hun dat doen, en dat wordt het, idd geen kettingschalster die er zo afvliegt, maar ik koos voor de naam visje opdat de juiste naam van dat andere ding zo snel niet weet.
En om dat ding aan te klinken ben ik geen speciale nokkenaskettingspons nodig, dat dichtklinken wil met de gewone kettingpons ook wel, er is ruimte genoeg.

En die Roos, Helma, is een lief kind hier uit de buurt, bij Hardenberg, altijd lagge met die truus, half 40 is ze.

Groeten Hulzie




Reinoud

2/16/2003
21:59:23 RE: Reinoud of andere techneut
Message:

Henk, ik kwam een tekening tegen van een pons, heb hem naar je gemaild.

Geen visschalm in de nokkenas, nooit!!!
Vroeger gold er een vuistregel < 500cc mag een visschakel in de aandrijfketting, daarboven altijd een klinkschakel.
Heden ten dage hebben motoren aanmerkelijk meer vermogen dan indertijd, dus tot 50 pk's zou het moeten kunnen, daarboven zou ik klinken.
Denk even aan het plaatje waar je tegenaan klinkt het heeft een z.g. verzonken gat aan een zijde, die moet dus aan de buitenkant!!


Henk Huls

2/16/2003
22:18:20 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Bedankt, ik heb um.

Maar ik had die moedernokkenasketting als eens grondig bestudeerd, maar dat ding zit op een manier vast geklonken, heel vast, het is gelukt hem te demonteren met een kettingpons, dat wou, maar niet makkelijk, maar toen wou ik er het oude plaatje weer opzetten gewoon om te kijken hoe makkelijk dat ging, niet om mee te rijden, maar die gaat er lang niet vanzelf weer op, die pennen zijn zo hard, die vervorm je zomaar niet.
Ik ben aan het spelen geweest ermee, en heb een oude tandartsboor, daarmee kon ik hem vervormen en zodanig vervormen dat ie weer muurvast zit en goed verankerd is.

Op dezelfde manier moet dat ook willen bij montage op de motor met blok in frame, even iets onder de ketting door, stuk platic of verzin wat, om te voorkomen dat er een vuiltje in de olie of blok terecht komt met alle gevolgen vandien.

Ik denk dat het op die wijze moet lukken, toevallig vanmiddag nog even bij een kameraad van me geweest, die heeft een autogarage, garage Stapel aan de industrieweg op Staphorst, en die had eventueel nog wel een nokkenaskettingpons voor mij te leen, die gebruikte um niet zo vaak meer, gebruik daar wel vaker gereedschap van, en op die wijze moet het lukken.

Groeten en bedankt, Hulzie


Henk Huls

2/17/2003
13:11:57 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Zo, en even om het verhaal af te maken,
Net Ter Braake aan telefoon gehad
Nokkenasketting kost daar 45 euro
Woensdag is ie er.
Er zit spul bij om hem weer dicht te maken (geen visje)

En............het gereedschap mocht ik zelfs lenen, die speciale pons, leuk aanbod toch? Boden ze zomaar aan, ze weten dat ik een sleutelaar ben, maar volgens mij moet je zulke bedrijven zoeken als een speld in een hooiberg, bij safe alhier krijg je dat niet voor elkaar.

Pluim voor www.terbraake.nl

Groeten Hulzie


Henk Huls

2/17/2003
13:44:56 RE: Reinoud of andere techneut
Message:
Kon namelijk kiezen in die dingen.
Ze gingen niet per meter, heb ik gevraagd.
Originele 105 Euro
Imitatie die net zo goed zijn aldus hun daar 45 euro.

Dan is de keus snel gemaakt toch?

Hier net ook nog bar koud, net even op de motor naar de plaatselijke kunstschilder geweest om pasfoto's te laten maken voor verlengen van paspoort, en nog en rondje gedaan, km of 20 in totaal maar in spiekerbroek en op sportschoenen, kouwe tenen dat duurde niet lang.

Groeten Hulzie


Is boeld voor GS 550 barrel rijders, sla het op of print het uit, altijd makkelijk
 
Ik heb hier nog een toevoeging op.

Verwijder ook de carburateurs enzo, je moet de nokkenaskettingspanner demonteren, weer op het zeg maar beginpunt zetten, controleren op werking enzo.

Het is best te doen, zet de krukas op |T|F|1|4 op de eerste |
De uitlaat- nokkenas met het merkteken naar boven, span die eerst, zodat de ketting vanaf de kruk gespannen is daar naar toe, dan die as vastzetten, dan de inlaat nokken as doen, er moeten 20 pennen zitten tussen de merktekens, dus het merkteken van de uitlaatnokkenas en de inlaatnokkenas, en die merktekens moeten recht naar boven staan, en op datzelfde moment moet de krukas ook goed staan.

Heb het gisteravond gedaan, is een aardige klus, ca 5 uur werk.

Uiteraard beide nokkenassen demonteren, heb de schroeven losgemaakt middels een heather, ze zaten erg vast, had geen keus, of afdraaien of heet stoken, dus het laatste gedaan en het is goed gegaan, er is nix krom ofzo,

GS 550 houders, print het uit, sla het op ofzo, want als je het nodig bent is het niet te vinden, en over een jaar weet ik ook niet exact meer hoe ik het gedaan heb, maar op deze wijze lukt het.

Je krijgt het absoluut niet voor elkaar zonder de beide nokkenassen te demomteren.

Als ik het weer zou doen, zou ik het in drie dagen doen, de ene avond tank, carburateurs kleppendeksel en nokkenassen demonteren, en dan even de ketting trekken en weer pozen.

De tweede avond alles afstellen.

En de derde avond alles weer opbouwen, want die carb's met originele filters, daar gaat erg veel eniergie in zitten om die te verwijderen maar ook om die weer te plaatsen.

Groeten Hulzie
 
Terug
Bovenaan Onderaan