Nokkenasketting uit tijd geslagen. hellup

SlingerM

MF'er
13 mrt 2018
113
31
Voorschoten
Voor jullie misschien een goede, voor mij een wat slechtere...

vanavond trok ik met mijn kawa er-5 twister op vanuit stilstand, iets harder dan normaal.
Ineens hoorde ik een knal vanuit mijn blok komen, niet extreem hard maar hoorbaar. gelijk daarna was het uitlaat geluid erg dof en miste ik bijna al het vermogen maar de motor liep nog wel en sloeg niet af. in stationair liep de motor eigenlijk soepel en dacht ik nou prima kan weer verder even opnieuw starten en hij werkt weer, net zoals bij een pc als naïeve gedachte.

Zelf denk ik dat de nokkenas ketting een tandwiel overgeslagen heeft, maar hoe kan ik dit repareren? en valt dit op te lossen met stellen?

Zelf wilde ik al gaan rommelen, maar mijn kennis qua techniek reikt nog niet zo ver... iemand tips?
 
Je moet van goede huize komen wil je de NAK een tandje opschuiven, een getande riem lukt nog wel..
Mocht je nokkenasketting off-time zijn moet je waarschijnlijk effe je kop erafhalen om de kleppen terug recht in de zittingen te timmeren...
 
Inderdaad eerst maar een uitzoeken wat er scheelt, ipv gokken.

begin bij het begin: loopt het blok nog op beide cilinders?

dat denk ik wel, vond het lastig te beoordelen omdat ik hem niet in zijn 2e versnelling kreeg om hem aan te lopen. in zijn eerste versnelling merkte ik wel dat de motor druk opbouwt... andere manieren om dit te beoordelen?
 
dat denk ik wel, vond het lastig te beoordelen omdat ik hem niet in zijn 2e versnelling kreeg om hem aan te lopen. in zijn eerste versnelling merkte ik wel dat de motor druk opbouwt... andere manieren om dit te beoordelen?

Aanlopen ? dus met de startmotor wil die niet meer starten ?

Mocht je hem weer aan de praat krijgen even checken of beide uitlaatbochten warm worden.
 
Niet proberen aan te lopen of te starten maar eerst controleren wat er mis is,als
de motor inderdaad geen kloppende nokkenas timing meer heeft maak je de
schade alleen maar groter door proberen te starten.
 
Het is een Kawa dus je kan 2 wrs pas inschakelen als het achterwiel hard genoeg draait.

Wat is er anders aan een kawa-bak dan aan een andere motorfiets bak? Schakelen kan je toch door de hele bak heen? gewoon me de motor uit? Betekent dat als hij stilvalt om welke reden ook in zijn 3 of hoger eerst het achterwiwl hard genoeg moet draaien om terug te kunnen schakelen?

Blok zal wel droog staan
 
dat denk ik wel, vond het lastig te beoordelen omdat ik hem niet in zijn 2e versnelling kreeg om hem aan te lopen. in zijn eerste versnelling merkte ik wel dat de motor druk opbouwt... andere manieren om dit te beoordelen?

Accu leeg, controleer dat en de laadspanning.
Als de accu leeg raakt loopt ie vaak stationair nog netjes, bij meer toeren gaat het niet meer, te kort spanning.
 
Laatst bewerkt:
Wat is er anders aan een kawa-bak dan aan een andere motorfiets bak? Schakelen kan je toch door de hele bak heen? gewoon me de motor uit? Betekent dat als hij stilvalt om welke reden ook in zijn 3 of hoger eerst het achterwiwl hard genoeg moet draaien om terug te kunnen schakelen?

Blok zal wel droog staan

Je kan bij oudere kawa's alleen vanuit N naar zn 1. Omhoog schakelen doet hij pas als de motor draait. Als hij in zijn 2-6 staat en de motor valt stil, dan kan je uiteraard wel nog terug naar zn N/1.
 
Je kan bij oudere kawa's alleen vanuit N naar zn 1. Omhoog schakelen doet hij pas als de motor draait. Als hij in zijn 2-6 staat en de motor valt stil, dan kan je uiteraard wel nog terug naar zn N/1.

nee niet als de motor draait, maar als de uitgaande as draait...daar zitten 3 kogeltjes op die naar buiten geslingerd moeten worden om door te kunnen schakelen
 
+1, niet eerder proberen te starten tot je zeker weet dat alles op tijd loopt.
ik heb hem niet meer gestart, meneer van de anwb wel(met pijn en moeite, snel afslaan niet goed op gang komen)... vroeg om vervoer maar moeten ze dus als procedure eerst komen kijken... enige wat ik wijzer ben is dat hij denkt dat het de carburateurs zijn en dat hij nog op 2 cilinders loopt.

maargoed morgen maar naar horeon motoren.
 
Het heet positive neutral find en werkt 99,997% van de tijd prima. Bij die 0,003% dat je een motor moet aanduwen, schakel je eerst even naar 2 als je duwploeg je al een beetje op snelheid heeft gebracht.
 
ik heb hem niet meer gestart, meneer van de anwb wel(met pijn en moeite, snel afslaan niet goed op gang komen)... vroeg om vervoer maar moeten ze dus als procedure eerst komen kijken... enige wat ik wijzer ben is dat hij denkt dat het de carburateurs zijn en dat hij nog op 2 cilinders loopt.

maargoed morgen maar naar horeon motoren.
Een plotselinge knal en daarna veranderend uitlaatgeluid? Dat is echt geen carburatiedingetje...

Inderdaad eerst even checken of beide cilinders (even) goed / slecht werken, was het oliepijl in orde en wat doet de accu. Met puur wat symptomen maar geen daadwerkelijke constateringen kom je niet extreem veel verder :)
 
Dit kan van alles zijn..
ontsteking die 2 van de vier bougie's niet meer laat vonken, onverbrandde benzine in de uitlaat en daarna een knal door de hitte van de wel werkende twee...
 
Een plotselinge knal en daarna veranderend uitlaatgeluid? Dat is echt geen carburatiedingetje...

Inderdaad eerst even checken of beide cilinders (even) goed / slecht werken, was het oliepijl in orde en wat doet de accu. Met puur wat symptomen maar geen daadwerkelijke constateringen kom je niet extreem veel verder :)
kan best een carb dingetje zijn. klinkt namelijk als backfire (dus geen naverbranding in de uitlaat) en dat kan ook behoorlijke schade aan het inlaattraject veroorzaken. en dat kan dan weer het vermogensverlies en de andere uitlaatklank veroorzaken. en harder wegrijden als normaal kan best een wat arm mengsel veroorzaken bij een carb en een te arm mengsel is de hoofdoorzaak bij backfire.
 
kan best een carb dingetje zijn. klinkt namelijk als backfire (dus geen naverbranding in de uitlaat) en dat kan ook behoorlijke schade aan het inlaattraject veroorzaken. en dat kan dan weer het vermogensverlies en de andere uitlaatklank veroorzaken. en harder wegrijden als normaal kan best een wat arm mengsel veroorzaken bij een carb en een te arm mengsel is de hoofdoorzaak bij backfire.

ik hoop het niet... maarja we gaan het zien, hij staat bij de garage en hij wist het ook niet precies aan te wijzen wat het was toen ik het liet horen. Dus even horen van de garage als hij het probleem gevonden heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan